Bakdører kan kun åpnes fra innsiden

Startet av KristianDW, tirsdag 19. november 2024, klokken 17:46

« forrige - neste »

KristianDW

Hei! Min Audi e-tron 55 2021 har hatt litt problemer med at passasjerdørene bak ikke kan åpnes fra utsiden, men går alltid innenfra.

Skriver her før basert på informasjon jeg har fått fra fruen da jeg er i nordsjøen på jobb.

På et tidspunkt så fungerte det å åpne høyre dør fra utsiden men venstre, en liten stund etterpå fungerte ingen og den måtte åpnes fra innsiden. Dørhåndtaket virker litt sjurt og går ikke helt tilbake i posisjon når man slipper det.

Jeg tror selv det et noe som fryser som gjør at dette skjer, men ikke pakningen på døren da det aldri er noe problem ved åpning fra innside.

Vi har en 7 måneder gammel baby i barnesete bak, er jo en større sikkerhetsrisiko i tillegg når dørene ofte ikke kan åpnes fra utsiden.

Noen andre som har hatt dette problemet og kanskje har en løsning?

Electric cars in Norway

Sitat fra: KristianDW på tirsdag 19. november 2024, klokken 17:46Hei! Min Audi e-tron 55 2021 har hatt litt problemer med at passasjerdørene bak ikke kan åpnes fra utsiden, men går alltid innenfra.

Skriver her før basert på informasjon jeg har fått fra fruen da jeg er i nordsjøen på jobb.

På et tidspunkt så fungerte det å åpne høyre dør fra utsiden men venstre, en liten stund etterpå fungerte ingen og den måtte åpnes fra innsiden. Dørhåndtaket virker litt sjurt og går ikke helt tilbake i posisjon når man slipper det.

Jeg tror selv det et noe som fryser som gjør at dette skjer, men ikke pakningen på døren da det aldri er noe problem ved åpning fra innside.

Vi har en 7 måneder gammel baby i barnesete bak, er jo en større sikkerhetsrisiko i tillegg når dørene ofte ikke kan åpnes fra utsiden.

Kristian :+1:  Vet fra andre at det i de tilfellene du nevner så har det vært noe galt med selve wirene til dørlåsen og at disse da blir enten etterstrammet på verkstedet eller så byttes hele wiren. Hvorfor de byttes vet jeg ikke men trolig enten slitasje, manglende fett (ifølge tpi skal det være fett der og tpi er kort fortalt en beskrivelse og løsning av en feil som er kjent fra flere biler) eller at det har trukket inn vann... det kan være en av de årsakene jeg nevnte med wiren og den plastenhylsen den er i ...

KristianDW

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 19. november 2024, klokken 18:02
Sitat fra: KristianDW på tirsdag 19. november 2024, klokken 17:46Hei! Min Audi e-tron 55 2021 har hatt litt problemer med at passasjerdørene bak ikke kan åpnes fra utsiden, men går alltid innenfra.

Kristian :+1:  Vet fra andre at det i de tilfellene du nevner så har det vært noe galt med selve wirene til dørlåsen og at disse da blir enten etterstrammet på verkstedet eller så byttes hele wiren. Hvorfor de byttes vet jeg ikke men trolig enten slitasje, manglende fett (ifølge tpi skal det være fett der og tpi er kort fortalt en beskrivelse og løsning av en feil som er kjent fra flere biler) eller at det har trukket inn vann... det kan være en av de årsakene jeg nevnte med wiren og den plastenhylsen den er i ...

Takk for tilbakemelding! Får ta bilen en tur til verksted når jeg kommer meg hjem fra jobb da. Igjen, takk!

Orbit

2019- og 2020-modeller hadde en skjevhet i gummipluggen som tetter enden av bowdenkablene inni dørene (mellom håndtak og selve låsemekanismen). Da kommer det vann inn i kabelstrømpen, typisk etter kraftig regnvær eller bilvask. Dersom dette fryser fungerer ikke ytre dørhåndtak før isen er tint. Jeg ser du har 2021-modell, men det kan jo være samme problem dersom det er montert skjevt.

Nå sitter innvendig håndtak langt frem på dørbladet så det kan nås fra en åpen fordør, dersom det blir en kritisk situasjon før du får utbedret dette.

Gammel tråd om dette:
Sitat fra: Orbit på torsdag 07. januar 2021, klokken 19:51Dørhåndtak som trøbler i kulde skal være adressert av serviceaksjon 57H3, men mulig de ikke kaller inn biler for å fikse dette, men venter til første gang en er på verksted av andre grunner. Da byttes bowdenkabler mellom ytre håndtak og låsemekanismen på alle dører. Biler produsert etter våren 2020 bør ha kabler uten feil fra fabrikk.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Electric cars in Norway

Sitat fra: Orbit på tirsdag 19. november 2024, klokken 19:552019- og 2020-modeller hadde en skjevhet i gummipluggen som tetter enden av bowdenkablene inni dørene (mellom håndatak og selve låsemekanismen). Da kommer det vann inn i kabelstrømpen, typisk etter kraftig regnvær eller bilvask. Dersom dette fryser fungerer ikke ytre dørhåndtak før isen er tint. Jeg ser du har 2021-modell, men det kan jo være samme problem dersom det er montert skjevt.

Nå sitter innvendig håndtak langt frem på dørbladet så det kan nås fra en åpen fordør, dersom det blir en kritisk situasjon før du får utbedret dette.

Gammel tråd om dette:
Sitat fra: Orbit på torsdag 07. januar 2021, klokken 19:51Dørhåndtak som trøbler i kulde skal være adressert av serviceaksjon 57H3, men mulig de ikke kaller inn biler for å fikse dette, men venter til første gang en er på verksted av andre grunner. Da byttes bowdenkabler mellom ytre håndtak og låsemekanismen på alle dører. Biler produsert etter våren 2020 bør ha kabler uten feil fra fabrikk.

Orbit :+1:  Stemmer det. Se også servicebilde fra teknikker posta inne på FB e-tron gruppa

Kristian, kast deg rundt å få bilen på service og krev din rett  ;D og hvis verkstedet ikke vil ta dette på garantien så spør du bare om hva den 57H3 innebærer... da har du dem der du vil ha de.. he he

Nutta

Dette skjedde også på min Audi i går. Takk for innlegget, og svar 👍 Da er det bare å ringe verksted☺️

Electric cars in Norway

Sitat fra: Nutta på lørdag 23. november 2024, klokken 12:58Dette skjedde også på min Audi i går. Takk for innlegget, og svar 👍 Da er det bare å ringe verksted☺️
Ja få det ordnet snarest mulig. Sikkerhet i bil er viktig :+1:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA