Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladehastighet og hovedsikring

Startet av manifold, søndag 17. november 2024, klokken 15:21

« forrige - neste »

manifold

På en hytte har vi nå hovedsikring på 3x32A (IT-nett). Den kan økes til 3x50A, men da krever nettselskapet anleggsbidrag. I stedet har vi valgt å vi Tibbers lastbalansering - i kombinasjon med Easee-boksen fungerer dette fint de få gangene samlet belastning overstiger dagens hovedsikring. Vi lader på en fast fase. Stort sett er samlet belastning på den aktuelle fasen vesentlig under 32A.

Kursen til ladeboksen er lagt opp med tanke på at hovedsikringen skulle økes - den er sikret med 32A og med kabeltverrsnitt som er tilstrekkelig for lading på 32A (kabeltverrsnitt 6mm2 i dette tilfellet).

På laderen er imidlertid øvre grense satt til 16A. Er det grunner til ta denne ikke kan økes til for eksempel 20A? Og dessuten: Bør sikringen for lade-kursen være mindre enn 32A, siden det maksimale trekket for lading uansett er vesentlig lavere enn dette?

Radial

Dette er strengt tatt vurderinger som elektriker må utføre og regne litt på.

Det er fullstendig ok å sikre en 6mm2 kabel med 32A sirking, men av hensyn til hovedsikringen som i ditt tilfelle er like stor, bør belastningen normalt sett være betydelig lavere.

Da har det en god praksis at man begrenser uttaket fra ladeboksen...enkelte bokser må man fysisk flytte dip-switcher på, og noen setter man grensen i software ett godt stykke dypere enn brukergrensesnittet i appen.

Så ja man kan sette til 20A, men du må inn i ett helt annet vindu enn Easee appen.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

manifold

Takk for svar! Jeg tar en prat med installatøren. Siden dette er en Easee-boks, kan han gjøre endringen i en skyløsning.

turfsurf

Sitat fra: manifold på søndag 17. november 2024, klokken 17:28Takk for svar! Jeg tar en prat med installatøren. Siden dette er en Easee-boks, kan han gjøre endringen i en skyløsning.
Du kan gjøre endringen selv også med Easee appen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: turfsurf på mandag 18. november 2024, klokken 20:55
Sitat fra: manifold på søndag 17. november 2024, klokken 17:28Takk for svar! Jeg tar en prat med installatøren. Siden dette er en Easee-boks, kan han gjøre endringen i en skyløsning.
Du kan gjøre endringen selv også med Easee appen.

Poenget er at elektrikeren har satt 16A av en grunn, kanskje noen vi ikke vet om.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på mandag 18. november 2024, klokken 21:25Poenget er at elektrikeren har satt 16A av en grunn, kanskje noen vi ikke vet om.
Å, hvilke (relevante) grunner da? Så lenge kabeldimensjon er som nevnt her og det brukes lastbalansering mot hovedsikring ser jeg ikke noen gode grunner.

Jeg vet nettselskaper liker å sette (tåpelige) begrensninger for å spare penger, men jeg tviler på at de mister nattesøvnen for 4A ekstra trekk fra trafoen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA