Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteriverngrensen er overskredet

Startet av i3/RSiV, torsdag 14. november 2024, klokken 12:31

« forrige - neste »

i3/RSiV

De siste uken har My Skoda appen tatt helt av med push meldinger om at "Batteriverngrensen er overskredet "
Kommer helt tilfeldig, og ser ikke ut til å ha noe å gjøre med ladeststus eller % på hovedbatteri. I tillegg funger Keyless nå dårlig, bilen åpner ikke når jeg nærmer meg, eller når jeg tar i håndtaket. Også kick sensor til bakluke er ute av drift. Når jeg setter meg i bilen, så sier den at det tar for lang tid å laste profilen, så den setter bilen til Gjest veldig ofte.
Sw 4.0.
Ser flere innlegg om dette i andre Enyaq forum i Europa. Noen andre som opplever dette i Norge?

TB

Kan det være svakt 12V batteri?
Bilen vil forsøke slå av mest mulig slik 12V ikke tømmes helt?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

i3/RSiV

Sitat fra: TB på torsdag 14. november 2024, klokken 19:17Kan det være svakt 12V batteri?
Bilen vil forsøke slå av mest mulig slik 12V ikke tømmes helt?

Det er det Møller så langt har sjekket.12v Batteri er målt til god tilstand. Møller sier 12v batteri får lading når bilen står til lading over 80%, og når den kjøres. Jeg kjører 15-30 mil hver dag, så det bør ikke være noe problem. Men inntil videre så er det dette de ser på. Men jeg har ikke helt trua, i flere forum så nevnes dette problemet nå, og meldingen fra appen og låsproblemet har dukket opp de siste ukene. Jeg har nå logget meg ut av My Skoda appen for å se om det er appen som kontakter og trigger bilen for ofte, selv om det står i appen at bilen kun kan vekkes fra dvale tre ganger i døgnet.
Jeg sjekket 12v med OBD og Car scanner etter kjøring i dag, og den viser 93% SOC.

magfred

Har slitt med det samme på min ID.5 GTX med sw 4.0 den siste tiden. Hjelper midlertidig med en lengre kjøretur, eller å sette bilen på lading med lav ladestrøm for å sikre så lang "top up" av 12V-batteriet som mulig. Optimalisert batteribruk er allerede aktivert i appen, uten at jeg kan se det gjør stor forskjell.

Ser i Carscanner at 12V mister ganske mange prosent når bilen står parkert uten å bruke app eller klimatisering, så mulig noe annet holder bilen våken. Kan fort miste 10% når bilen har stått parkert en arbeidsdag (gitt at Carscanner rapporterer riktige verdier). Det hjelper jo heller ikke at det nå har blitt kjøligere, men trodde at app fortsatt skulle virke selv om 12V beveger seg ned mot 70% SOC.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Orbit

Sjekk om du også kan lese ut kapasiteten på 12V-batteriet. Dersom den er lav, kan 70% av max lading fremdeles være lite Ah. (Jeg kan se kapasitet i Ah med OBDeleven, men vil tro CarScanner kan vise det samme)

Lav gjenværende kapasitet kan også forklare at det det synker prosentvis fortere enn forventet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

i3/RSiV

Jeg sjekket litt på Playstore(Android) om appen, og leser på nyheter i appen som kom 16. Oktober at de for Enyaq endret: endring av batteristyring for å forbedre app-opplevelsen.
Det er vel omtrent fra slutten av oktober problemet begynte. Lurer litt på om denne endringen er en del av problemet....

magfred

Sitat fra: Orbit på fredag 15. november 2024, klokken 13:18Sjekk om du også kan lese ut kapasiteten på 12V-batteriet. Dersom den er lav, kan 70% av max lading fremdeles være lite Ah. (Jeg kan se kapasitet i Ah med OBDeleven, men vil tro CarScanner kan vise det samme)

Lav gjenværende kapasitet kan også forklare at det det synker prosentvis fortere enn forventet.

Ved ulike målinger får jeg ut verdier mellom 69-73% på 12V SOH.
Peugeot e208 GT Pack

Orbit

Jeg sjekket nå, og CarScanner gir bare hvor mye batteriet er oppladet i forhold til nåværende makskapsitet (dvs state-of-charge, SoC), men ikke hva kapasiteten av et fulladet 12V batteri er.

OBDeleven gir mer informasjon her, som kommer fra modul 19 (gateway) så det burde teknisk sett være tilgjengelig for CarScanner også. Batteriet i bildet under er 75% oppladet (SoC), men kan bare holde 22 Ah når det er fulladet (mot 68 Ah da det var nytt i 2018). State-of-health (SoH) er nå 22/68= 32%.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

magfred

Mulig jeg har tolket Carscanner litt feil, men har antatt at verdiene "battery aging by capacity/power" er det samme som SoH. Øverst til høyre er "12V battery adapted capacity", som jeg tolker til maks Ah da batteriet var nytt siden denne verdien virker å holde seg på 49 Ah hele tiden ("battery aging" har jeg sett variere). Til info er dette fra en bil som 9mnd gammel.

Peugeot e208 GT Pack

Orbit

Enig med din tolkning her magfred. Jeg ser også at CarScanner har mer informasjon for deg, dvs på linje med OBDeleven. (Jeg skal prøve å lage en ny profil for bilen i CarScanner, jeg tror ikke oppdateringer der kommer med så lenge jeg fortsetter å bruke den gamle).

Det ser ikke ut til å være noen grunn til å mistenke 12V-batteriet ditt her.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

EirikM

Jeg har også fått flere meldinger om overskredet batteriverngrense i det siste, 85x SW 4.1. Men så har jeg akkurat slått på Battery care mode, jeg trodde det bidro til problemene. Da kan man vel maks vekke bilen de tre gangene i døgnet, uavhengig av hvordan 12V-batteriet har det? Det skjedde f.eks rett etter en 2-timers kjøretur, så jeg tviler på at funksjonen er særlig "smart".

Men det føles som den meldingen kommer selv når jeg ikke bruker appen, som jeg synes er rart. Kanskje den nye appen vekker bilen av seg selv?

Har ikke hatt problemer med keyless eller innlogging, men bakluka har aldri fungert noe bra.

bobil1

Jeg får samme meldingene på min 85x. Våkner ofte til 2-3 varsler om dette. Det har egentlig kun vært til mild irritasjon, men i går kveld fikk jeg ikke skrudd på preheat da appen nektet meg pga batterivern.

i3/RSiV

Problemene diskuteres i flere forum. Bl.a. her https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=3000&sid=b8356995e5f99ef2de9c8fed3e7da62e

Det vises jo til dårlig 12v batteri, men er det hundrevis av defekte 12v batterier samtidig, eller nok et sw problem fra Skoda? Registrer at de fleste med problemet har sw 4.0 som min bil. Jeg skal inn til Møller til uka for bytte av 12v batteri, så vil tiden vise om problemet ligger der eller i SW.

Electric cars in Norway

Sitat fra: i3/RSiV på lørdag 23. november 2024, klokken 10:30Det vises jo til dårlig 12v batteri, men er det hundrevis av defekte 12v batterier samtidig, eller nok et sw problem fra Skoda?
Tror man med høy grad av sikkerhet kan si at det ikke er normalt at så mange 12v ryker samtidig over så kort tid som jeg leser om nå andre steder..men hva vet jeg? Men i dag er det lørdag og Lotto og da er det lov å tippe litt

bobil1

Jeg fikk samme feilmelding fra appen mens jeg holdt på å feste barnesete i min 85x - "Battery protection limit exceeded". Da fikk jeg ikke på igjen lysene inne i bilen (måtte bruke lommelykt...)
Kan det faktisk være dårlig 12v på en 3 mnd gammel bil?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA