Hovedmeny

Knirking

Startet av RTH92, tirsdag 29. oktober 2024, klokken 11:17

« forrige - neste »

RTH92

Hei,

Kjøpte ifjor en brukt ID4 (gått ca 28k km på det tidspunktet), bilen fungerer bra og har lite eller ingen feil ellers. Men en ting som irriterer meg med er at jeg hører knirking fra et eller annet sted ved bakluka. Har prøvd å sitte i baksete mens kona kjører over humper for å lokalisere feilen, men finner iikke eksakt hvor lyden kommer fra. Noen andre som har opplevd det? kommer dette fra panoramataket? eller er det led listen på bakluka? Sist når bilen var inne hos møller oppdaget de at ledlisten bak hang løst, så de byttet til nye klips og da var knirking merkbart bedre, men nå hører jeg det igjen.

Noen som har noen tips eller bør bilen inn til møller igjen for en grundig sjekk?

hELgenen

Sitat fra: RTH92 på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 11:17Hei,

Kjøpte ifjor en brukt ID4 (gått ca 28k km på det tidspunktet), bilen fungerer bra og har lite eller ingen feil ellers. Men en ting som irriterer meg med er at jeg hører knirking fra et eller annet sted ved bakluka. Har prøvd å sitte i baksete mens kona kjører over humper for å lokalisere feilen, men finner iikke eksakt hvor lyden kommer fra. Noen andre som har opplevd det? kommer dette fra panoramataket? eller er det led listen på bakluka? Sist når bilen var inne hos møller oppdaget de at ledlisten bak hang løst, så de byttet til nye klips og da var knirking merkbart bedre, men nå hører jeg det igjen.

Noen som har noen tips eller bør bilen inn til møller igjen for en grundig sjekk?

Du kan justere bakluka ved å vri på dempepluggen som sitter på høyre og venstre side på selve døra. En vanlig feil som er enkel å fikse. Skru den litt lenger ut slik at bakluka ligger med litt press.

Ellers er slikonspray ofte din venn mhp knirk

daktari

Press litt på baklysene dine inkl lista. Min knirket, Jeg tok litt WD40 på baksiden der. Knirking borte.
Kan også være soltaket. Ligger en oppskrift på forumet her hvor hvor du skal spraye. VW anbefaler en superdyr spray. Hvis du ikke gidder dra på verksted så funker de med wd-40 også der.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

atrus

Sikkert pano-taket Fikk et tips av en møller-selger om å spraye silikon i skjøtet/gummilisten mellom glass-taket og karosseriet for et drøyt år siden. Funker som pokker. Har ikke hørt knirking siden.

RTH92

Sitat fra: atrus på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 20:32Sikkert pano-taket Fikk et tips av en møller-selger om å spraye silikon i skjøtet/gummilisten mellom glass-taket og karosseriet for et drøyt år siden. Funker som pokker. Har ikke hørt knirking siden.

Takk for gode råd så langt. Sprayer du fra innsiden eller fra utsiden? Fungerer det her å med WD40, eller må man kjøpe en annen type spray?

daktari

Du skal spraye på 4 spesielle punkter, og disse måles opp nøyaktig og markeres med tapebit. Utenfra, under pakningen. Pakningen må forsiktig løftes.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

atrus

Sitat fra: RTH92 på onsdag 30. oktober 2024, klokken 08:20Takk for gode råd så langt. Sprayer du fra innsiden eller fra utsiden? Fungerer det her å med WD40, eller må man kjøpe en annen type spray?

Brukte silikonspray på utsiden med det plastikkrøret som følger med slike bokser. Silikon kan ikke gjøre noe skade, fikk jeg høre. Og det har det heller ikke gjort. Sprayet langs hele kanten bortsett fra den siden som peker foran mot frontruten.

Hos meg var det slik at det ikke knirket når det regnet eller bilen var våt. Men med en gang den var tørr, kunne jeg høre irriterende knirking.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA