Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW kan gå i streikemodus 1.12.24

Startet av Moas, torsdag 17. oktober 2024, klokken 14:35

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: automat på onsdag 25. desember 2024, klokken 16:27
Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. desember 2024, klokken 15:34
Sitat fra: automat på onsdag 25. desember 2024, klokken 15:27Så du tror at EU vil legge seg opp i Ukrainas import av kinesiske varer?

Det må nok en ganske stor politisk endring til i EU før det skjer.

Selv bare det å slutte å fungere som transittland vil kreve en stor endring.

Ukraina vil jo bli EU medlem. Omtrent alt av varer til Ukraina kommer jo via et EU land.
Om EU skal sette foten ned for et vell av kinesiske produkter gjennom tollbarrierer - så starter man jo en handelskrig.

Neste trekk fra Kina kan jo være at de ikke vil selge varer som kan brukes av Ukraina til EU - ikke som en straff til Ukraina - men som et svar på EU politikk.  Ukraina vil ikke tjene på dette - ingen i EU vil tjene på dette.

Har du noen indikasjoner på at EU ønsker å starte en handelskrig med Kina? Det er noe både Europa og Kina vil tape på, så ingen av partene ønsker det. Og vil kun skje hvis situasjonen eskalerer ut av kontroll.

Du har rett i at kineserne er dyktige, og de har en stor fordel i at de klarer å tenke langsiktig. Men samtidig har det blitt mer og mer tydelig at de bruker handel for å skaffe seg makt og innflytelse. Og at de bruker alle triks i boka for å oppnå sine mål, også de skitne.

Om Europa ønsker å beholde sin frihet, så må vi øke vår årvåkenhet, og gjøre oss mindre avhengig av Kina. Og om nødvendig, innføre noen restriksjoner. Vi må slutte å være naive. EU var ikke enig internt om Kinabil-tollen. Noe som selvfølgelig gjør at man kan stille spørsmål om den er riktig. Men bakgrunnen for denne tollen ser jeg ingen grunn til å betvile.

Kinas reaksjon på fredsprisen til Liu Xiaobo er et eksempel på hvordan Kina bruker handel som et maktmiddel. Vi kommer til å se mer av slikt.

EU er i alle fall i en klemme og mange spår handelskrig - noen aktører ønsker det også...

https://www.politico.eu/article/donald-trump-europe-trade-war-united-states-china-tariffs/

automat

Trump er en joker oppe i det hele. Og det er kanskje mer sannsynlig at USA drar Europa inn i en handelskrig med Kina, enn at den har utgangspunkt i EU.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på onsdag 25. desember 2024, klokken 20:42Trump er en joker oppe i det hele. Og det er kanskje mer sannsynlig at USA drar Europa inn i en handelskrig med Kina, enn at den har utgangspunkt i EU.

Enig i den vurderingen. Trump er en joker her - og om noe kan det han kommer til å gjøre påvirke EU og Europa MYE,MYE  mer enn hva Kina har gjort. Og det ser ikke ut til at Trump kommer til å tenke at Europa og USA er venner og bør behandle hverandre som venner. Snarere tvert imot kan det jo se ut som Trump vil dele opp verdens økonomi med en del til Russland, En del til USA og en del til Kina - og Europa får klare seg med smulene som måtte dukke opp.

Om Trump f.eks tar over Panama kanalen og kaster seg over Grønland - vel da vil jeg vel si at vi har en diktator i USA som er MER gal en Putin og Xi tilsammen. Og det snodige er jo at han har rablet om dette allerede.....

Kina har så langt vært mer passiv i sin agering mot handelspartnere - de holder seg til handel og bygger stein på stein for å gjøre Kina sterkere uten f.eks å gjøre det Putin har gjort med Ukraina.
USA med Trump har mye i kjeften forløpig - men om han vil agere som han snakker - vel da tror jeg Europa
kan få mye,mye større utfordringer å hanskes med enn den trusselen som ligger i Kina.

Jeg tror derfor at en smart strategi for Norge vil være å ikke agere sammen med EU, men heller ha en forsiktig tilnærming til både USA og Kina og satse på frihandel med alle parter inkl. Europa. Problemet Norge vil stå overfor vil jo være f.eks EU press til nettopp å innføre restriksjoner mot USA eller Kina på varehandel - og for et land som stort sett må importere alt foruten energi - så vil det være som å spenne ben på seg selv....

Electric cars in Norway

Sitat fra: automat på onsdag 25. desember 2024, klokken 20:42Trump er en joker oppe i det hele. Og det er kanskje mer sannsynlig at USA drar Europa inn i en handelskrig med Kina, enn at den har utgangspunkt i EU.

Ehh automat - det er vil ikke enten eller - snarere både og her. Begge trekker jo i samme retning og det forsterker seg totalt sett. Norges posisjon er tuftet på US i Nato og EU gjennom EØS. Slik er det bare.

Men en ting er helt sikkert: kineserne kommer......(og jeg liker IKKE at de opp gjennom årene har bevisst at de er best på alt av elbilkopiering og nå i det siste også Tesla Semi...) se her nyhet fra 2023

https://www.tungt.no/article/view/1042889/kineserne_kommer_tesla_semikopi_er_blitt_fotografert_i_kina

Meeen vi er langt fra trådens opprinnelige tema her nå - som er at «VW kan gå i streikemodus 1.12.24»

Nå er jo den saken avklart. Jeg har ikke lest noen VW saker i media de siste dagene. Det er heller ikke lagt ut noen nye pressemeldinger - se her https://www.volkswagen-newsroom.com/en

Og denne om resultatet https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/agreement-reached-volkswagen-ag-positions-itself-competitively-for-the-future-18945

Jalla

Skremmende å lese hvordan noen her forsvarer Kina sin fremferd på område etter område, og marked etter marked.
Denne artikkelen om hvordan subsidierte piratfiskere tømmer havene er en god illustrasjon på hvordan de også opererer på andre områder. De er ikke slik at de er alene om subsidier, men det er en enorm forskjell på størrelsene.

https://www.lmd.no/2020/11/kinas-subsidierte-piratfiskere/

Electric cars in Norway

Sitat fra: Jalla på torsdag 26. desember 2024, klokken 16:31Skremmende å lese hvordan noen her forsvarer Kina sin fremferd på område etter område, og marked etter marked.

Jalla for President :+1: & spot on

turfsurf

Sitat fra: Jalla på torsdag 26. desember 2024, klokken 16:31Skremmende å lese hvordan noen her forsvarer Kina sin fremferd på område etter område, og marked etter marked.
Ja, kinesisk ledelse er skremmende hensynsløse.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fredag 27. desember 2024, klokken 09:22
Ja, kinesisk ledelse er skremmende hensynsløse.

I likhet med Trump ledelsen som vil ha Panama kanalen og Grønland.....

Det er så mye galskap i hodet på verdens ledere når vi går inn i 2025 at man kan saktens lure på om
det vil gå bra med verden.

Jeg kan ikke si at Kina er noe verre enn det USA som vi ser vokse frem. Personlig tror jeg det ligger en form for skjult rasisme bak folk som ser og tenker annerledes ut - og som vi ser treffer kineserene

Jeg ønsker definitivt ikke kinesiske interesser eller tankesett velkommen i et vestlig demokrati. Men jeg ser på handel som et middel til i det minste respektere hverandre og således finne frem til fredlige løsninger på eventulle ulike synspunkt slik at man lærer å forstå hverandre bedre.  Norge må selv aktivt ta ansvar for å sikre egne interesser - ikke overlate dette til andre!

Dessuten er Kina svært viktig for det grønne skiftet - uten handel med Kina så sitter vi igjen med USA sine løsninger som med Trump ved roret i hovedsak går på mer bruk av fossile energi kilder.

Derfor mener jeg vi bør kunne handle varer med Kina og selvfølgelig USA,Europa osv...Men det bør gjøres ut fra våre egne interesser og premisser. Ikke premisser og ønsker fra USA eller EU. Og der tror jeg mange går i fellen og nesten går i skyttergraver og tenker litt som om man hadde med et fotballag å gjøre - mao. man holder med den ene siden og klarer ikke se skogen for bare trær.

automat

Så fordi USA utvikler seg i en retning man ikke liker, så unnskylder det Kina? Og de kan derfor ture frem som de vil? Den logikken skjønner jeg ikke.

EU med Tyskland i spissen prøvde å bruke handel med energi som et fredelig bindeledd mot Russland. Og vi vet jo alle hvordan det gikk. Så skal vi selvfølgelig ikke kutte all handel med Kina av den grunn. Men det sikkerhetspolitiske må gå først.

Europa og EU står oss nærmest, både fysisk, handelsmessig og på mange andre områder. EU er derfor en vår mest naturlige samarbeidspartner. Som vår viktigste sikkerhetspartner vil også USA være en viktigere handelspartner enn Kina, hvis vi må velge.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på fredag 27. desember 2024, klokken 16:09Så fordi USA utvikler seg i en retning man ikke liker, så unnskylder det Kina? Og de kan derfor ture frem som de vil? Den logikken skjønner jeg ikke.

EU med Tyskland i spissen prøvde å bruke handel med energi som et fredelig bindeledd mot Russland. Og vi vet jo alle hvordan det gikk. Så skal vi selvfølgelig ikke kutte all handel med Kina av den grunn. Men det sikkerhetspolitiske må gå først.

Europa og EU står oss nærmest, både fysisk, handelsmessig og på mange andre områder. EU er derfor en vår mest naturlige samarbeidspartner. Som vår viktigste sikkerhetspartner vil også USA være en viktigere handelspartner enn Kina, hvis vi må velge.

Nei - jeg unnskylder ikke Kina for hva de måtte gjøre - de må SELVFØLGELIG stå ansvarlig for alt de måtte gjøre.
Foreløpig har ikke Kina aktivt startet noen krig i moderne tid. Det nærmeste de er kommet er noe krangling med Taiwan. De kunne gjøre det Russland har gjort i Ukraina, men har så langt ikke gjort noe tilsvarende.

Videre er det en del folkegrupper som blir undertrykt i Kina. Og de styres på et sett som vi i Vesten definitivt ikke liker. Og vi i vesten har lenge levd med et Kina som ikke respekter opphavsrettigheter og gjerne tar seg friheter med å kopiere andre. Så sett fra et vestlig standpunkt er det mye vi ikke liker der - men enn så lenge er de ikke en krigsmakt som går til angrep for å tvinge,stjele og undertrykke andre land.

Det er mer frykten for dette sammen med hva de sier til Tawain og hvordan de kanskje driver butikk vi ikke liker. I bunn og grunn er vesten imot dem først og fremst pga. frykt.

Jeg lurer på hva verden hadde sagt om Xi hadde sagt de Donald Trump har sagt om Panama og Grønland?
Det ville skapt EKSTREME reaksjoner nærmest på randen av verdenskrig fra vesten er min påstand.
Så kan en ta to skritt tilbake og tenke på hvorfor reaksjonene fra omverden ville blitt så forskjellig om
Xi hadde sagt det Donald Trump sier.

EU med Tyskland i spissen har virkelig ødelagt EU. Denne iveren om å utvide EU østover og landets nærmest
selvmordspolitikk mot egen industri mhp energisektoren viser at om noe - så bør Norge være ekstremt forsiktige
med å følge etter Tyskland. Men ja - vi skal handle med dem også - slik vi bør handle med alle verdens land.

Vi er et bitte lite land langt mot nord som i praksis MÅ handle med omtrent hele verden for å overleve som en selvstendig nasjon. Går vi inn og dalter etter EU mhp handelsrestriksjoner så vil vi totalt miste styringen over eget
land og i bunn og grunn fungere som en salderingspost innad i EU der det eneste man vil ha er fisk og energi.
Og hvordan det vil utarte seg mhp USA er neimen ikke lett å si - går vi sammen med EU og følger dem - så kan det også fort ende med handelsrestriksjoner mot USA også. 

Jeg tror ikke vi er tjent med dette og at vi prøver å ha et nøytral innstilling til handel med alle land i verden gitt at de ikke gjør noe ala det Russland gjorde med Ukraina. Så skulle f.eks Kina invadere Taiwan så er det rett og rimelig at vi stopper handel med Kina  -men at vi skal dømme dem fordi EU og andre land taper i konkurransen med dem mhp f.eks elbiler - vel det blir for feigt og dumt.  Jeg mener EU burde ta tak i egne problemer og gjøre seg selv konkurransedyktig igjen slik Draghi rapporten beskriver.

Om det viser seg at man fra EU hold også må ty til flere subsidier - slik man forsåvidt i Tyskland allerede har fått, så får man bare gjøre det. Men å slenge opp tollmurer og handelsblokkeringer og så f.eks kreve at Norge skal følge dette - vel nei - det tror jeg er ekstremt dumt for Norge.....

automat

Nå har jo Xi sagt omtrent det samme om Taiwan som Trump om Grønland. Bare litt tydeligere. Og Kina har understreket meningen sin med ekstreme militærøvelser tett inntil Taiwan.

Og så kan du jo spørre innbyggerne i Hong Kong om maktbruk. Og de som blir angrepet med vannkanoner, og påkjørt av kinesiske krigsskip i internasjonalt farvann i Sør-Kinahavet.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på fredag 27. desember 2024, klokken 19:05Nå har jo Xi sagt omtrent det samme om Taiwan som Trump om Grønland. Bare litt tydeligere. Og Kina har understreket meningen sin med ekstreme militærøvelser tett inntil Taiwan.

Og så kan du jo spørre innbyggerne i Hong Kong om maktbruk. Og de som blir angrepet med vannkanoner, og påkjørt av kinesiske krigsskip i internasjonalt farvann i Sør-Kinahavet.

Du prøver å få det til å se ut som jeg heier på Kina I alt og ett. Det gjør jeg ikke,og jeg tror du må lese hva jeg skriver flere ganger for å få tak i essensen her

Vannkanoner og det som verre er brukes i vestlige demokratier også for å kontrollere og jage folk. Så ikke noe unikt her. Liker det ikke,men sånn er det. Og ja,Taiwan blir truet av Kina hvilket de færreste i vesten ser på med blide øyne,ei heller jeg. Men at en vestlig,demokratisk valgt president truer flere andre demokratiske land er mer spesiellt spør du meg.

Vi får se hva som skjer.

Jalla

Sitat fra: hELgenen på fredag 27. desember 2024, klokken 18:38Nei - jeg unnskylder ikke Kina for hva de måtte gjøre

Jeg lurer på hva verden hadde sagt om Xi hadde sagt de Donald Trump har sagt om Panama og Grønland?
Det ville skapt EKSTREME reaksjoner nærmest på randen av verdenskrig fra vesten er min påstand.
Så kan en ta to skritt tilbake og tenke på hvorfor reaksjonene fra omverden ville blitt så forskjellig om
Xi hadde sagt det Donald Trump sier.

Gjør du ikke? Da må jeg si du har mange innlegg her i tråden som meget lett oppfattes som et sterkt forsvar for Kina.

Trump er den typen han er, og han slenger ut det ene agnet etter det andre. Og han lyver så det spruter av fyren.

Du har tydeligvis glemt hva Kina gjorde i Tibet, og du kan spørre alle landene rundt Sør-Kina havet om hva de synes om Kina sin fremferd.

Når det gjelder Taiwan så tyder vel mye på at det bare er et spørsmål om tid, for hva skal den kinesiske hæren med de 1 million selvmordsdronene som ble bestilt med levering i 2026?

automat

@hELgenen

Når brukte vestlige krigsskip vannkanoner mot andre fartøy og besetningen der, i internasjonalt farvann?

Og hvorfor drar du inn USA hver gang det rettes kritikk mot Kina? Nærmest som en unnskyldning.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på fredag 27. desember 2024, klokken 21:37@hELgenen

Når brukte vestlige krigsskip vannkanoner mot andre fartøy og besetningen der, i internasjonalt farvann?

Og hvorfor drar du inn USA hver gang det rettes kritikk mot Kina? Nærmest som en unnskyldning.

Jeg vet ikke om akkurat en lignende situasjon mhp krigsskip - men jeg har mange eksempler der militæret bruker vannkanoner.  Jeg ser heller ikke poenget med å løfte frem vannkanon seansen som noe spesielt.
Krigsskip har jo flere land brukt til å skremme med og kjøre frem som et ledd i å forsvare egne interesser.
Jeg velger å dra frem USA fordi de ofte har vist vilje og evne til å gå inn mot andre land for å forsvare egne interesser. Kina gjør jo mye av de samme - forskjellen er at USA faktisk går inn i andre land og dreper for å forsvare sine interesser. Noe lignende har ikke Kina gjort enn så lenge i moderne tid så vidt meg bekjent.

Jeg ser at argumentasjonen mot Kina går mest på frykt på hva de KAN gjøre og hvilke uttalelser de har kommet med.
Den samme frykten mhp hva USA KAN gjøre og hvilke uttalelser den kommende presidenten har kommet med burde jo objektivt gjelde der også - spesielt i lys av hva USA faktisk har gjort historisk.

Vi snakker jo ikke om et land som vi er i krig med - men et land som er en ekstrem konkurrent mot mange vestlige bedrifter og næringer.

Skal vi konkurrere med dem - eller skal vi bare sperre dem ute fra all handel?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA