Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW kan gå i streikemodus 1.12.24

Startet av Moas, torsdag 17. oktober 2024, klokken 14:35

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Jalla på mandag 23. desember 2024, klokken 09:44
Sitat fra: E-Trond på lørdag 21. desember 2024, klokken 21:27Konfliktene ser ut til å være løst.
Men vet ikke helt om jeg synes fagforeningene har vunnet...
35000 personer må gå,og 2 fabrikker legges ned.
Ansatte må si ifra seg bonuser.

https://carup.se/klart-ikvall-35-000-jobb-forsvinner-pa-volkswagen/
Det legges vel ikke ned noen fabrikker? Men produksjon flyttes for en del modeller, og produksjonsvolumet skal ned.
IG metall har vel innsett at de også måtte svelge noen kameler.

* VW går med på att hålla igång de tio bilfabriker som finns i Tyskland till och med 2030.

* Kapaciteten kommer att minska i åtminstone fem bilfabriker vilket motsvarar cirka 730 000 bilar.

* Arbetsstyrkan kommer att minskas med 35 000 under åren fram till 2030 men de ska kapas bort på "ett ansvarsfullt sätt".

* Produktionen av VW Golf ska flyttas från Wolfsburg och Tyskland till Mexiko.

* Produktionen av elbilarna ID.3, ID.4 och Cupra Born ska flyttas från fabriken i Zwickau till Wolfsburg och Emden.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bilbranschen/35-000-jobb-hos-vw-forsvinner-i-ny-uppgorelse/

VW har en fin bedriftskultur. De har en pragmatisk holdning til sine bilmodeller. Fokus er på å lage rimelig og gode biler (god verdi i forhold til pris) og uten å knytte seg til en gitt teknologi. Neste viktige punkt er å ta vare på sine ansatte over tid og skjære ned når det er nødvendig (lønnsomhet må alltid ligge i bunn). Denne kulturens styrke ser vi nå når en har landet på et kompromiss der også arbeidstagerne må gi mye for å beholde trygge arbeidsplasser.

Jeg håper VW snart kommer med en ny generasjon elbiler med mer spenstig og vakker design og state of the art teknologi. Lær av kineserne som de har lært av oss. Med VW's konsekvent pragmatiske holdning til alt, så er det ikke umulig at de søker de beste løsninger der de er å finne og til og med i Kina når det er riktig!

Electric cars in Norway

Sitat fra: E-Trond på lørdag 21. desember 2024, klokken 21:27Konfliktene ser ut til å være løst.

Det legges vel ikke ned noen fabrikker? Men produksjon flyttes for en del modeller, og produksjonsvolumet skal ned.

* VW går med på att hålla igång de tio bilfabriker som finns i Tyskland till och med 2030.

* Kapaciteten kommer att minska i åtminstone fem bilfabriker vilket motsvarar cirka 730 000 bilar.

* Arbetsstyrkan kommer att minskas med 35 000 under åren fram till 2030 men de ska kapas bort på "ett ansvarsfullt sätt".

* Produktionen av elbilarna ID.3, ID.4 och Cupra Born ska flyttas från fabriken i Zwickau till Wolfsburg och Emden.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bilbranschen/35-000-jobb-hos-vw-forsvinner-i-ny-uppgorelse/
Jo fabrikker i 2 byer legges ned på sikt stod det i den nyheten jeg så. 

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 24. desember 2024, klokken 00:37

VW har en fin bedriftskultur. De har en pragmatisk holdning til sine bilmodeller. Fokus er på å lage rimelig og gode biler (god verdi i forhold til pris) og uten å knytte seg til en gitt teknologi. Neste viktige punkt er å ta vare på sine ansatte over tid og skjære ned når det er nødvendig (lønnsomhet må alltid ligge i bunn). Denne kulturens styrke ser vi nå når en har landet på et kompromiss der også arbeidstagerne må gi mye for å beholde trygge arbeidsplasser.

Jeg håper VW snart kommer med en ny generasjon elbiler med mer spenstig og vakker design og state of the art teknologi. Lær av kineserne som de har lært av oss. Med VW's konsekvent pragmatiske holdning til alt, så er det ikke umulig at de søker de beste løsninger der de er å finne og til og med i Kina når det er riktig!

Hva mener du Ketil: 
«Lær av kineserne som de har lært av oss.«

Faktum er at Kina jukser. Og har jukset i alle år. Er det det vi skal lære oss å gjøre? Jukse?

Boikott My Ass

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 24. desember 2024, klokken 09:33
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 24. desember 2024, klokken 00:37

Hva mener du Ketil:

Faktum er at Kina jukser. Og har jukset i alle år. Er det det vi skal lære oss å gjøre? Jukse?

Har du konkrete bevis til den kommende rettsaken som kan underbygge dette? Og inntil det har vært en rettskraftig domm på juks, så er det gode greier tenker jeg.

Juks vil evnt. Rettsystemet avklare, og heldigvis ikke media bestemme.

Her er forresten noen som ble tatt på fersken i juks;

https://www.motor.no/aktuelt/volkswagen-dieselgate-rettsaken-i-gang/286839
Bmw 530i G30

automat

Ulovlig statsstøtte må jo kunne kalles juks.

"Bakgrunnen er at EU-kommisjonen mener å kunne bevise at bilprodusenter i Kina mottar ulovlig statsstøtte – og dermed kan sende billige elbiler til Europa og utkonkurrere europeiske bilprodusenter."

https://www.motor.no/aktuelt/okt-eu-toll-pa-kinesiske-elbiler-trer-i-kraft-torsdag/294243
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

E-Trond

Nå er det kommet en ny artikkel på Carup
Da ser det straks bedre ut for fagforeningen enn i den første artikkelen.

Volkswagen tvingar 4000 chefer att sänka lönen. För koncernchefen Oliver Blume innebär det en lönesänkning med 11 miljoner kronor nästa år.
– De borde gå ner ännu mer, säger facket IG Metall.

Volkswagens stora kris slutade med en kompromiss mellan ledningen och facket. 35000 jobb kommer att försvinna fram till 2030. Idag finns 140 000 anställda inom  VW i Tyskland. Bilproduktionen i Dresden och Osnabrück kommer att läggas ner. Produktionen av VW Golf flyttas från Wolfsburg till Mexiko om två år

Bilbyggarna får finna sig i att få sina löner frysta fram till 2030 och utebliven bonus i två år. Men för cheferna blir det större sänkningar.
 4000 Volkswagen-chefer får finna sig i att få en lönesänkning på 10 procent från nästa år, enligt uppgifter i Süddeutsche Zeitung. Under de tre åren därefter kommer deras löner enligt rapporten att krympa igen med åtta, sex och slutligen fem procent. Lönesänkningen upphör 2030.

https://carup.se/vw-bossen-tvingas-sanka-enorm-arslon-med-11-milj/
ID 7 GTX
Ioniq  2020

tronde

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 24. desember 2024, klokken 09:33Hva mener du Ketil:

Hvis du går rundt og tror at kinesere bare jukser, kommer du til å få et brutalt møte med virkeligheten, akkurat slik Vesten fikk da det for femti år siden gikk opp for oss at japanere kunne lage mye mer enn blikkskrammel.

Det at Kina jukser på noe, beviser ikke at de jukser på alt.

For 21 år siden var jeg i Kina på jobb. Kona til vår kontakt var universitetslærer i elektronikk på et universitet i Beijing, og vi besøkte hennes klasse en sen kveld. Det var mye primitivt utstyr, men det som virkelig slo meg, var hvor stor "drive" studentene hennes hadde. Jeg tok meg i å tenke "jaha, så det er dette vi skal konkurrere med i fremtiden." Nå har de studentene blitt +/- 40 år, og fremtiden er her...

Kina har offisiell politikk om å satse stort på elkraft og kraftelektronikk. De har sendt store mengder med studenter ut i verden, spesielt til USA, for å studere nettopp dette, og nå har de dratt hjem igjen hvor de til vår store forundring faktisk bruker det de har lært.

Det er 40 år siden i år at Volkswagen dro til Kina for å bygge biler. Kineserne satte krav om joint-ventures og teknologiutvikling som betingelse, akkurat slik vi gjør når vi kjøper f.eks. jagerfly.

Tror du fandenmeg ikke at de har lært et par triks om hvordan man bygger biler også?

Geely kjøpte Volvo. Det gjorde de nok ikke for at Volvo var et fantastisk selskap, men de visste at Volvo kunne veldig mye om å bygge sikre biler. Når de eier så godt som 100% av et selskap, eier de også teknologien. At svenskene lot dem kjøpe den kan det nok diskuteres mye om, men å si at de har stjålet blir bare tåpelig.

Det er slutt på at kinesiske biler likner mest på en krøllete ølboks etter krasjtester nå, så de har nok tatt til seg en del fra Volvo også.

Det at Xi Jinping fremstår som et total idiot som er ruset på seg selv, betyr ikke at alle kinesere er idioter. Blandt mer enn en milliard mennesker finnes det veldig mange skikkelig smarte folk, og de har begynt å utfolde seg nå.

Hvis man skal mene noe om Kina, må man rydde plass til mye mer enn to tanker i hodet. Det spørs om ti tanker samtidig er nok. Kina er et utrolig komplekst samfunn, og det er mange ting som drar i ulike retninger, veldig mange flere enn hos oss.

Electric cars in Norway

SitatHvis du går rundt og tror at kinesere bare jukser, kommer du til å få et brutalt møte med virkeligheten, akkurat slik Vesten fikk da det for femti år siden gikk opp for oss at japanere kunne lage mye mer enn blikkskrammel.

Tronde :+1: tror ikke - men tror jeg vet ;D

Juks er juks det... det er ikke noe i min bok som heter «bare jukser»

Juks er juks.. ferdig snakka

Men det kan hende jeg og EU og USA tar feil... har skjedd før det.

Men måten du omtaler dette på blir litt for rosa(Kina)rødt for min del he he he

Nei Norge bør asap opprette samme tollregler over Kina på EV som EU&US.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 25. desember 2024, klokken 07:58
SitatHvis du går rundt og tror at kinesere bare jukser, kommer du til å få et brutalt møte med virkeligheten, akkurat slik Vesten fikk da det for femti år siden gikk opp for oss at japanere kunne lage mye mer enn blikkskrammel.

Hvorfor skal Norge innføre toll på noe vi selv ikke produserer? Er det for å hjelpe EU? Hva får vi i Norge igjen for dette? Ennå dyrere strøm som følge av økt aktivitet i EU?

Nei,toll på noe vi selv ikke produserer er selvskading.

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på onsdag 25. desember 2024, klokken 08:39
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 25. desember 2024, klokken 07:58

Hvorfor skal Norge innføre toll på noe vi selv ikke produserer? Er det for å hjelpe EU? Hva får vi i Norge igjen for dette? Ennå dyrere strøm som følge av økt aktivitet i EU?

Nei,toll på noe vi selv ikke produserer er selvskading.

Deg om det - hELgenen - og jeg respekterer ditt standpunkt i denne saken :+1:

Men jeg velger å se det slik at siden våre politikere på Stortinget tross alt satte i gang å bli det flotte utstillingsvinduet for resten av verden med høyeste EV andel. Så mener jeg vi har vi et særskilt ansvar på dette området. Og hvorfor skal vi da ligge bakpå ift EU og & US?

Mitt moralske kompass tilsier at siden Kina holder på slik de gjør ..... forby de ved å sette på høy toll

At XI som leder i Kina i tillegg er kompis med Putin i Ukraina krigen gjør det enda lettere for meg å mene dette. Det ligger i ryggraden min nesten som en regler dette her ;D

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 25. desember 2024, klokken 09:12At XI som leder i Kina i tillegg er kompis med Putin i Ukraina krigen gjør det enda lettere for meg å mene dette. Det ligger i ryggraden min nesten som en regler dette her ;D

Mye av dette minner meg på dette som skjedde i Irak der man påstod at Irak satt på massive kjemiske våpen.

https://www.nrk.no/ytring/krig-pa-falskt-grunnlag-1.10955707

Man har ikke beviser på at Kina driver med subsidier på den måten man hevder i USA. EU har jo bare fulgt USA sine argumenter. Mao - dette kan rett og slett være løgn for å beskytte seg selv fordi man ikke klarer å konkurrere.

Vi vil nok se mer av dette når Trump kommer til makten - og jeg tror ikke det vil gi den effekten man håper på. Fakta er i alle fall at produktiviteten faller i Norge og EU - vi er rett og slett utkonkurrert av noen som er flinkere enn oss. Og så møter man dette med surmulig og tollmurer istedenfor å være som idrettsheltene vi elsker å ta opp hansken og stå på ekstra for å bli bedre.

Selvfølgelig heier jeg ikke på Kina sitt styresett - men jeg heier på dem mhp effektvitet og at de viser verden at man kan få til enormt mye på kort tid. Det burde være til inspirasjon til oss alle til å skjerpe oss og bli flinkere slik som våre beste idrettsutøvere. Om ting er vanskelig og tungt kan man ikke bare sette seg på r..va og klage og syte - man må ta tak i dette og gjøre noe selv!

automat

Å sammenligne med Irak-krigen blir helt malplassert. Skepsisen til USAs bevisførsel var i samtiden stor. De fikk ikke med seg FNs sikkerhetsråd (som hadde gitt krigen legitimitet). Og de aller fleste av USAs vestlige allierte avstod fra å delta i koalisjonen. I følge artikkelen du linket til.

Har du dokumentasjon på at grunnlaget for straffereaksjoner mot Kina og kinesiske selskaper er feil?

Tenker da både på ulovlige subsidier, og salg av teknologi til Russland.

(At du er uenig i selve straffereaksjonen er en annen sak)

Og trumfer Kinas effektivitet alle andre hensyn?

Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på onsdag 25. desember 2024, klokken 11:02Å sammenligne med Irak-krigen blir helt malplassert. Skepsisen til USAs bevisførsel var i samtiden stor. De fikk ikke med seg FNs sikkerhetsråd (som hadde gitt krigen legitimitet). Og de aller fleste av USAs vestlige allierte avstod fra å delta i koalisjonen. I følge artikkelen du linket til.

Har du dokumentasjon på at grunnlaget for straffereaksjoner mot Kina og kinesiske selskaper er feil?

Tenker da både på ulovlige subsidier, og salg av teknologi til Russland.

(At du er uenig i selve straffereaksjonen er en annen sak)

Og trumfer Kinas effektivitet alle andre hensyn?

Vel - om så Kina har gitt subsidier til egen industri så er det jo helt tullete av Norge å kritisere det - se bare på alle subsidiene som gis til Norsk industri. Dette er å kaste stein i glasshus. Vi burde se oss selv i speilet. Jeg er som sagt IKKE enig i Kina sitt politiske system - men jeg føler vel også at mange går etter Kina ene og alene fordi de frykter Kina og forsøker å finne opp unnskyldninger som ikke holder vann.
Kina leverer også masse droner som brukes i krigen i Ukrainia på Ukranisk side. At Kina og Russland er venner forstår jeg vekker berettighet harme - men en må også se selv selv i speilet. Norge har f.eks inngått en stor handelsavtale med India - en avtale som åpner for omgå vestlige restriksjoner mot Russland og event. Kina - man sitter på sin høye moralske hest - men i praksis så lager man ordninger som gjør alt for å omgå handelsbarrierer.

https://www.dn.no/industri/ssb/co2-kompensasjon/energi/ssb-om-industrisubsidier-potensielt-miljoskadelig/2-1-1737699

https://www.innovasjonnorge.no/nyhetsartikkel/revidert-nasjonalbudsjett:-fem-milliarder-kroner-til-gronn-industri

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/8Jnq5w/norsk-naeringsliv-faar-massive-subsidier-co-kompensasjonsordningen-boer-avvikles

https://info.altinn.no/starte-og-drive/stotteordninger/

https://www.nettavisen.no/okonomi/norge-skal-gi-milliard-stotte-til-ulonnsomme-prosjekter-slik-at-flere-ulonnsomme-fabrikker-kan-bygges/s/5-95-1085522

https://www.enova.no/bedrift/industri-og-anlegg/industri-2050/

osv osv..

automat

Her peker du på masse lovlige subsidier. Man kan selvfølgelig mene at de er feil, men de er altså lovlige.

Forskjellen er at Kina har brukt ulovlige subsidier.
Audun Torsdalen
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på onsdag 25. desember 2024, klokken 11:40Her peker du på masse lovlige subsidier. Man kan selvfølgelig mene at de er feil, men de er altså lovlige.

Forskjellen er at Kina har brukt ulovlige subsidier.

Hvordan definerer du forskjellen? Er det bare å lage et skriv og definere noe som lovlig? Penger er penger.

Hvorfor er det lovlig å gi støtte til en dørfabrikk på Vestlandet,men ulovlig å gi det til en tilsvarende fabrikk i Kina? Forskjellen ligger vel strengt tatt i hvordan man begrunner støtten, ikke noe annet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA