Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW kan gå i streikemodus 1.12.24

Startet av Moas, torsdag 17. oktober 2024, klokken 14:35

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 14. desember 2024, klokken 08:22
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 13. desember 2024, klokken 19:01[...]Så prisen er omtrent lik mener jeg, er vanskelig å sammenligne disse bilene direkte. Jeg mener at det er innenfor å si at man får mer for pengene med denne id7'en VS  TMYen vi sammenligner med. At noe selger mer trenger ikke bety at det dermed er bedre. Smak og behag er mer riktig å si mener jeg, id7 er en minst like god bil totalt sett.
Ja, du kan godt mene at man må hauge på med utstyr for at Model Y skal kunne sammenlignes med ID.7 og at salgstall ikke betyr noe. Jeg skjønner godt at bilentusiaster skyr bestselgeren og at enkeltmennesker forelsker seg i én modell over en annen, men realiteten er at når Ola Nordmann skal vurdere hvilken bil som passer hans familie best, og han skal bruke sine egne penger så velger han Model Y over ID.7 tre av fire ganger.

Nå overdriver du veldig når du skriver at jeg mener "man må Hauge på med utstyr" for å sammenligne bilene - les det jeg skriver en gang til.

Jeg har ingen problem med at Tesla selger bedre enn Vw, jeg kjenner godt flere fornøyde Tesla eiere i nær familie /krets-så jeg ser at bilene har mange kvaliteter både tmy og Tm3. Poenget mitt er at salgstall ikke alltid sier noe om kvaliteten, at de som selger mest er bedre enn de som ligger på 3,4 og 5.plass. Nå finner man flere gode alternativ til Tesla som totalt sett er minst like gode.

Tesla selger godt av flere grunner. Fantastisk ladenettverk, Bra software/app, enkel lading, entusiastiske eiere som ivrig snakker frem bilen (også grunnet verving /referal og aksjer), rett og slett en fin totalpakke av en bil for mange.

For meg er det helt unaturlig å  snakke ned andre bilmerker med unyanserte og feilaktige påstander, slik jeg opplever en del entusiaster gjør her.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Speeder

Sitat fra: E-Trond på lørdag 14. desember 2024, klokken 10:29
Sitat fra: Speeder på lørdag 14. desember 2024, klokken 07:582239kg for Id7 pro s stasjonsvogn. 2 hjulstrekk.
1911kg for model y rwd.  2 hjulstrekk.

Så kanskje det er et sted mellom deres ytterpunkter på 500kg og 109kg?

2339kg for awd id7.

Sitat fra: Speeder link=msg=1154603
date=1734159520
2239kg for Id7 pro s stasjonsvogn. 2 hjulstrekk.

2339kg for awd id7.

Brukte tall fra Finn.no annonser på fastback modell,der står egenvekt på 2097 kg.
Det viste seg å være feil oppgitt i annonsen,på vegvesenets sider er den oppgitt til å være
2161 kg.
Fortsatt milevis fra 500 kg i forskjell...
https://www.finn.no/mobility/item/384340770

Når det gjelder Model Y,så fant jeg ikke tall fra Long Range rwd,som hadde vært riktig å sammenligne med,med tanke på rekkevidde og batteristørrelse.

Nå fant jeg tall på Lr rwd,den ser ut til å være oppgitt til 1959 kg.
Da blir vektforskjellen på 202 kg mellom de to bilene.

Så med dine tall er id7 mer enn 10% tyngre enn model Y, med tallene jeg fant over 15% tyngre.

Selvfølgelig mye igjen til denne påståtte 500gk men tar man samme feil som du , men motsatt med 4wd id7 mot 2wd Y er man på:
2339kg-1911kg=428kg. Så med litt fanboy avrunding er man i nærheten😉
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

E-Trond

Sitat fra: Speeder på lørdag 14. desember 2024, klokken 12:18
Sitat fra: E-Trond på lørdag 14. desember 2024, klokken 10:29
Sitat fra: Speeder på lørdag 14. desember 2024, klokken 07:582239kg for Id7 pro s stasjonsvogn. 2 hjulstrekk.

2339kg for awd id7.

Sitat fra: Speeder link=msg=1154603
date=1734159520
2239kg for Id7 pro s stasjonsvogn. 2 hjulstrekk.

2339kg for awd id7.

Brukte tall fra Finn.no annonser på fastback modell,der står egenvekt på 2097 kg.
Det viste seg å være feil oppgitt i annonsen,på vegvesenets sider er den oppgitt til å være
2161 kg.
Fortsatt milevis fra 500 kg i forskjell...
https://www.finn.no/mobility/item/384340770

Når det gjelder Model Y,så fant jeg ikke tall fra Long Range rwd,som hadde vært riktig å sammenligne med,med tanke på rekkevidde og batteristørrelse.

Nå fant jeg tall på Lr rwd,den ser ut til å være oppgitt til 1959 kg.
Da blir vektforskjellen på 202 kg mellom de to bilene.

Så med dine tall er id7 mer enn 10% tyngre enn model Y, med tallene jeg fant over 15% tyngre.

Selvfølgelig mye igjen til denne påståtte 500gk men tar man samme feil som du , men motsatt med 4wd id7 mot 2wd Y er man på:
2339kg-1911kg=428kg. Så med litt fanboy avrunding er man i nærheten😉

Feilen jeg gjorde var å stole på vekta som ble oppgitt på Finn.no.
Det viste seg jo å være feil.
Når vekta ble sjekket på vegvesenets sider så fikk jeg riktige tall som var 202 kg i forskjell.
Da er også bilene som ble sammenlignet ganske like i form, rekkevidde og begge bakhjulsdrevne.
Det er jo ingen tvil om at dersom Model Y hadde vært tilgjengelig som stasjonsvogn,så hadde jo den vært en god del tyngre enn dagens modell.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Øyvind.h

ID7 har mye mer utstyr og komfort, i tillegg til at den er større.
Ikke rart den veier litt mer, og en kan jo lure på bakgrunnen for forsøket på å hausse opp og problematisere forskjellen til det ekstreme.
Egenvekten på Model X'en min var vel nærmere 2,5 tonn uten at jeg opplevde det som noen monumental katastrofe.

Får flashback til fossil-tilhengernes stadige angrep på elbiler for deres vekt. Det har gått helt fint, selv om min forrige fossilbil veide ca 1500kg. Tenker ikke på det...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Sitat fra: Kjell Salvigsen på lørdag 14. desember 2024, klokken 11:41
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 14. desember 2024, klokken 08:22
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 13. desember 2024, klokken 19:01[...]Så prisen er omtrent lik mener jeg, er vanskelig å sammenligne disse bilene direkte. Jeg mener at det er innenfor å si at man får mer for pengene med denne id7'en VS  TMYen vi sammenligner med. At noe selger mer trenger ikke bety at det dermed er bedre. Smak og behag er mer riktig å si mener jeg, id7 er en minst like god bil totalt sett.
Ja, du kan godt mene at man må hauge på med utstyr for at Model Y skal kunne sammenlignes med ID.7 og at salgstall ikke betyr noe. Jeg skjønner godt at bilentusiaster skyr bestselgeren og at enkeltmennesker forelsker seg i én modell over en annen, men realiteten er at når Ola Nordmann skal vurdere hvilken bil som passer hans familie best, og han skal bruke sine egne penger så velger han Model Y over ID.7 tre av fire ganger.

Nå overdriver du veldig når du skriver at jeg mener "man må Hauge på med utstyr" for å sammenligne bilene - les det jeg skriver en gang til.

Jeg har ingen problem med at Tesla selger bedre enn Vw, jeg kjenner godt flere fornøyde Tesla eiere i nær familie /krets-så jeg ser at bilene har mange kvaliteter både tmy og Tm3. Poenget mitt er at salgstall ikke alltid sier noe om kvaliteten, at de som selger mest er bedre enn de som ligger på 3,4 og 5.plass. Nå finner man flere gode alternativ til Tesla som totalt sett er minst like gode.

Tesla selger godt av flere grunner. Fantastisk ladenettverk, Bra software/app, enkel lading, entusiastiske eiere som ivrig snakker frem bilen (også grunnet verving /referal og aksjer), rett og slett en fin totalpakke av en bil for mange.

For meg er det helt unaturlig å  snakke ned andre bilmerker med unyanserte og feilaktige påstander, slik jeg opplever en del entusiaster gjør her.

Som du sikkert ser hvis du har lest innlegget mitt skriver jeg at jeg skjønner godt at folk velger annet enn Tesla. Hvilken nedsnakking og unyanserte og feilaktige påstander jeg har kommer med kan du gjerne sitere, ellers antar jeg at du mente å svare noen andre. Man kan godt mene at en modell er bedre enn en annen, men salgstallene viser tydelig hva ny bilkjøpere flest syns.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Vollis47

Kanskje på tide av avslutte diskusjonen som ikke angår streik i Volkswagen.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Rosstopher

Sitat fra: Vollis47 på lørdag 14. desember 2024, klokken 16:01Kanskje på tide av avslutte diskusjonen som ikke angår streik i Volkswagen.

Hvor attraktive bilene til VW er er jo direkte årsak til streiken. Eller tenkte du at i denne tråden er det bare lov å legge ut nyheter og ikke diskutere de?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 14. desember 2024, klokken 17:09
Sitat fra: Vollis47 på lørdag 14. desember 2024, klokken 16:01Kanskje på tide av avslutte diskusjonen som ikke angår streik i Volkswagen.

Hvor attraktive bilene til VW er er jo direkte årsak til streiken. Eller tenkte du at i denne tråden er det bare lov å legge ut nyheter og ikke diskutere de?
Det er alltid en gylden middelvei i diskusjoner men dette er heeeelt innafor i min bok. For Ross..som du sier hadde alle kjøpt VW så hadde ikke fabrikkene hatt shut down

Øyvind.h

Ja VW er faktisk ned 2,8% i Q3 2024 vs Q3 2023 og har bare levert 6,5 millioner biler ved utgangen av det kvartalet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. desember 2024, klokken 18:22Ja VW er faktisk ned 2,8% i Q3 2024 vs Q3 2023 og har bare levert 6,5 millioner biler ved utgangen av det kvartalet.
2,8% er lite med tanken på storstreiken. Tror dem vil falle mye i tiden fremover. Investorer hater usikkerhet i forhold til produksjonskapasitet 

Vollis47

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 14. desember 2024, klokken 17:10

Det er alltid en gylden middelvei i diskusjoner men dette er heeeelt innafor i min bok. For Ross..som du sier hadde alle kjøpt VW så hadde ikke fabrikkene hatt shut down

Jeg syntes bare det blei litt vel mye VW vs Tesla samt at det blei litt personhets også. Men selvølgelig; jeg bestemmer ikke, jeg bare foreslo en liten vridning tilbake til streikeproblemet.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vollis47 på søndag 15. desember 2024, klokken 11:05
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 14. desember 2024, klokken 17:10

Jeg syntes bare det blei litt vel mye VW vs Tesla samt at det blei litt personhets også. Men selvølgelig; jeg bestemmer ikke, jeg bare foreslo en liten vridning tilbake til streikeproblemet.
Ja jeg ser den :+1:

turfsurf

Sitat fra: Kjell Salvigsen på lørdag 14. desember 2024, klokken 11:18Du bør jo lese litt bakover i tråden her hva Moas kommer med av tall og påstander i flere av kommentarene sine. Ikke akkurat Saklig, nyansert og korrekt det han kommer med en del steder for å snakke ned andre merker enn det han liker selv. Hva kaller man slikt?
På forum som dette kjenner man sjelden motdebatantene godt. Da er det ganske håpløst å karakterisere de på noe som helst hvis.

Man kan kritisere utsagnene, de står der i klartekst. Synes man det blir for mye tåpelig er det bare å ignorere de.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

E-Trond

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. desember 2024, klokken 16:45
Sitat fra: Kjell Salvigsen på lørdag 14. desember 2024, klokken 11:18Du bør jo lese litt bakover i tråden her hva Moas kommer med av tall og påstander i flere av kommentarene sine. Ikke akkurat Saklig, nyansert og korrekt det han kommer med en del steder for å snakke ned andre merker enn det han liker selv. Hva kaller man slikt?
På forum som dette kjenner man sjelden motdebatantene godt. Da er det ganske håpløst å karakterisere de på noe som helst hvis.

Man kan kritisere utsagnene, de står der i klartekst. Synes man det blir for mye tåpelig er det bare å ignorere de.

Så lett å bli krenket altså.... :laugh:

Her inne og ellers i samfunnet så blir folk satt i bås og kategoriseres.

Noen eksempler:
Du har hundebur ser jeg,hundeelsker med andre ord....
Du er på elbilforum ser jeg,elbilfan med andre ord.

Du snakker mye om Tesla,Teslafanboy med andre ord.

Vi kategoriserer hele tida,men det er opp til personen som blir satt i bås til å nyansere/korrigere.

Dersom en ikke liker fanboy stempelet,så kan en jo på en enkel måte tilbakevise dette:
Nei,ikke fanboy,jeg liker også Bmw,Audi og Porsche

Men enkelte her inne tåler tydeligvis ikke å bli motsnakket eller satt i bås.
Og da skal det ropes om personangrep,til tross for at begrepet fanboy og kategorisering er mye brukt i samfunnet.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

turfsurf

Sitat fra: E-Trond på søndag 15. desember 2024, klokken 18:45Så lett å bli krenket altså.... :laugh:

Her inne og ellers i samfunnet så blir folk satt i bås og kategoriseres.

Noen eksempler:
Du har hundebur ser jeg,hundeelsker med andre ord....
Du er på elbilforum ser jeg,elbilfan med andre ord.

Du snakker mye om Tesla,Teslafanboy med andre ord.

Vi kategoriserer hele tida,men det er opp til personen som blir satt i bås til å nyansere/korrigere.

Dersom en ikke liker fanboy stempelet,så kan en jo på en enkel måte tilbakevise dette:
Nei,ikke fanboy,jeg liker også Bmw,Audi og Porsche

Men enkelte her inne tåler tydeligvis ikke å bli motsnakket eller satt i bås.
Og da skal det ropes om personangrep,til tross for at begrepet fanboy og kategorisering er mye brukt i samfunnet.
Er du her for å diskutere sak eller personer?

Å bli motsagt tåler vel de fleste, det er jo du som ikke tåler andre meninger og må ty til personangrep.

Men bare fortsett, det viser jo bare at du ikke har argumenter.

Å prøve å henge ut og rakke ned på folk er IMO lavmål og lavpannet og ikke noe som bidrar til diskusjoner i noen forum. Velkommen som nr 2 på ignore listen min.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA