Klakkelyd når bremser etter bremseservice

Startet av 1ar, onsdag 09. oktober 2024, klokken 13:49

« forrige - neste »

1ar

Min Model Y performance 2023 modell var nettopp på bremseservice hos NAF.
Bil var da kjørt litt over 15000 km og bremsene har vært helt fine frem til dette.

Etter service sier mekniker at bremsene så ut som nye, men at de manglet smøring noen steder og han hadde smørt der nå. Etter service kommer det en metallisk klakkelyd hver gang jeg bremser rolig. Høres nesten ut som klosser henger litt, så slipper de og treffer skive med litt fart. Men det er lett å lage lydene rett etter hverandre ved å kjøre rolig og bremse svakt flere ganger etter hverandre. Lydene kommer hver gang så jeg tenker det tyder på det ikke er noe som henger?

Noen som har opplevd lignende?

Edit: glemte å skrive at lyd høres ut som om den kommer fra forhjulene.

Stjerneglis

Den klikkingen er vanlig på TMY pga kalipperdesignet hvor glidepinnene er erstattet med bolter/skruer. Klossene sitter løsere og kan lage lyd når de presses inn mot skivene når du starter å kjøre.

Dette skjer bl.a fordi bilen automatisk pusser skivene for å fjerne rust (Derfor bremsene dine ser ut som nye...)

Don't worry be happy.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

1ar

Takk for svar!
Bare for å være sikker på at jeg forstår deg riktig. Er det vanlig at det skjer hver gang en bremser? Spør siden du skriver "når du starter å kjøre", men her er det hele tiden.

Stjerneglis

Det skjer av og til og jeg har sluttet å legge merke til dette 😊
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Radial

2021 modellen vår klakker ikke hverken før eller etter årlig smøring, men den har en litt tightere kloss/kaliper kombinasjon enn 2023 modellen, som har en mer "loose fit".

2023 er dog stille etter smøring, men bare til første vask med høytrykkspyler'n, og da kommer det klakk på første brems når man bytter kjøreretning etterpå.

Lyst til å finne ett bremsefett som ikke lar seg vaske av så lett.

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

1ar

Lyden er såpass høy at jeg antar farten/kraften kloss treffer skive mer er høy også. Jeg er litt bekymret for om bremsebelegg kan løsne fra bremsekloss, hwr erfart det før med andre biler at belegg løsnet og tenker konstante slag ikke er bra.
Skal høre med Tesla om de kan kjøre og vurdere.

Handyman

Det er ikke når klossen treffer skiva som lager lyd. Det er når klossen følger med skiva og treffer kaliperen.

1ar

Sitat fra: Handyman på fredag 11. oktober 2024, klokken 17:04Det er ikke når klossen treffer skiva som lager lyd. Det er når klossen følger med skiva og treffer kaliperen.

Ah, okei. Det gir mer mening, takk for info!

Radial

Sitat fra: Handyman på torsdag 10. oktober 2024, klokken 22:15Aldri hatt klikking på vår -21 mod.

Samme erfaring på -21 men klossene på -23 er mye løsere.
Kunne trolig fint hatt ett tynt klips der egentlig på -23, men ett tykt fett hadde nok gjort seg greit det og.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ingeniøren

Glemte de kanskje å montere et shims eller manglet det da det gamle var skadet ikke ikke kunne igjen brukes ? Et av problemene med å bruke 3 part da de ikke bare kan løpe på lageret å finne det de mangler...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

kaistian

Handyman

Antar det er for å fjerne bremseskrik, men det kan kanskje også hjelpe mot klikking.

Radial

3M VHB er jo en skikkelig kraftig dobbeltsidig teip, så det blir jo interessant å få dette ut igjen uten mye kløning.

Særlig temperatur-bestandig tror jeg ikke VHB teipen er heller, så en snål løsning på ett enkelt problem?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

1ar

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 12. oktober 2024, klokken 09:05Glemte de kanskje å montere et shims eller manglet det da det gamle var skadet ikke ikke kunne igjen brukes ? Et av problemene med å bruke 3 part da de ikke bare kan løpe på lageret å finne det de mangler...

Ja mulig, jeg har aldri registrert det før og er veldig tydelig etter service. Har bestilt time hos Tesla nå for at tekniker skal prøvekjøre så får jeg ta det mot NAF om de har gjort en feil. Tenkte de var trygge å bruke men burde nok tatt det direkte mot Tesla.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA