Slutt på bruk av kollektivfelt?

Startet av Baltor, lørdag 09. februar 2008, klokken 12:21

« forrige - neste »

Baltor

Den nye forskriften for bruk av kollektivfelt har ifølge en NTB melding kommet i dag. Minibusser kan ikke kjøre i kollektivfelt etter 01.01.09. "Det er også bestemt at det ikke lenger er lov å kjøre  med tre og firehjuls motorsykkel i kollektivfelt. Denne bestemmelsen skal tre i kraft straks"
???
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Lars C. Krogenæs

"Skiltforskriften § 5 nr. 2 skal lyde:

Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig
trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls
motorsykkel, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte
slike felt."

Elektrisk motorvogn (Moped/bil/etc). Kan mao kjøre der ;-)

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Baltor

Det var egentlig for dumt til å være sant.
Ganske upresist gjengitt av NTB.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

ilmarw

Leste notisen i Aftenposten, og kastet meg på forumet. Skjønner at jeg kan puste lettet ut, men det er veldig dårlig formulert:
Det er også bestemt at det ikke lenger er lov å kjøre med tre- og firehjuls motorsykkel og moped i kollektivfeltet. Slik jeg forstår Lars skal det ikke lenger være lov for tre- og firehjuls motorsykler og mopeder (som ikke er elektriske) å kjøre i kollektivfeltet, men det er også veldig lett å tolke det som at tre- og firehjuls motorsykler, samt mopeder generelt, ikke har lov til å kjøre der lenger.

Ser man bort fa minibussene er det mao. ytterst få som blir rammet. Jeg mener, hvor mange trikes er det egentlig i Norge? Eiere av mopedbiler blir vel også kastet ut, da, det er vel kanskje litt flere.

ilmar
Polestar i bestilling

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA