Hovedmeny

TM3 RWD LR lansert

Startet av RJK, tirsdag 08. oktober 2024, klokken 11:00

« forrige - neste »

RJK

Tesla har lansert TM3H som RWD-LR, med over 700 km rekkevidde, til en svært så fin pris!

Drøyt 400K (+  for annen farge, vinterdekk og krok) for basis, bare drøyt 390K om du kan benytte en referral code!

Den blir nok høyaktuell for mange, tipper jeg!

https://www.tv2.no/broom/rekord-rekkevidde-til-lavpris/17066159/

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

anorway

45.000,- kr mer enn for standard RWD.

Spørsmål er om det kun er rekkevidde / effekt som er forskjell fra standard RWD eller om det er andre ting også.

Standard RWD har 513km rekkevidde mot 702km. For mange vil nok 513km holde i massevis, og man kan spare 45.000,- kr.

Rosstopher

Litt forvirrende at LR RWD har rekkevidde oppgitt med de minste hjula, mens LR AWD har rekkevidde oppgitt med de største hjula. For hvermannsen ser det ut som førstnevnte har 73 km mer rekkevidde, men egentlig er forskjellen bare 24 km om begge skal ha 18" hjul.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

RJK

Sitat fra: anorway på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 11:1145.000,- kr mer enn for standard RWD.

Spørsmål er om det kun er rekkevidde / effekt som er forskjell fra standard RWD eller om det er andre ting også.

Standard RWD har 513km rekkevidde mot 702km. For mange vil nok 513km holde i massevis, og man kan spare 45.000,- kr.

Nå har vel denne samme batteriet som AWD, og forhåpentligvis samme antall høyttalere etc, og samme interiøret i dørene. Og da selvsagt ikke frontmotoren.

Det er vel den store forskjellen at SR RWD har LFP, noe denne ikke vil ha. Det større batteriet vil og gjøre at aksen er enda litt bedre.

Sammenligner det litt med gamle tider, der man kunne kjøpe samme bil med f.eks. 1,6l motor, eller gå opp til 1,8l, 2,0l, 2,2l og 2,4l. Den store forskjellen var motor og derved motorytelser og derved mer avgifter, så om det interesserte å betale mer så ble det lokket med litt mer utstyr og selvsagt det å ha den sterkere bilen som skulle få en til å bla opp mere.

Ellers var jo alt likt, og hovedkost lå vel i selve bilen. Sterkere motor i seg selv, var gjerne ikke det dyreste, og langt på nær så mye dyrere som prisforskjellen skulle antyde på!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Interiør, lyd mm. har lik beskrivelse på nettsiden.
Forskjellen ser ut til å ligge i batteri og mulighet for større effektuttak. Raskere akselerasjon, og sikkert også raskere lading.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Syklist

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 11:47Litt forvirrende at LR RWD har rekkevidde oppgitt med de minste hjula, mens LR AWD har rekkevidde oppgitt med de største hjula. For hvermannsen ser det ut som førstnevnte har 73 km mer rekkevidde, men egentlig er forskjellen bare 24 km om begge skal ha 18" hjul.

Marketing?  Den forskjellen stemmer vel bedre med forskjellen i 2019 når det også var LR RWD på menyen.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Moas

I tillegg til alt vi tesla interesserte kan fråtse i små detalje forskjeller mellom modellene så spørs det om nybilmarkedet i Norge nok engang må snu seg rundt for å møte enda en attraktiv elbil fra Tesla.

Kan vi se frem til enda bedre tilbud hos konkurrentene nå? Betyr dette at det kan være lurt å vente litt med å kjøpe nybil til konkurrentene har rukket å reagere? Litt synd å kjøpe f.eks. et konkurrende bilmerke hvis det er store rabatter på vei, nok en gang?

Altså ikke lett å være nybilkjøper i dette markedet. Og, dette kan også snart få konsekvenser for bruktbilprisene.

Se derfor opp for ny runde med tesla sirkus denne høsten. Taperne, konkurrentene, risikere flere nye konkurser.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Electric cars in Norway

Sitat fra: Moas på tirsdag 08. oktober 2024, klokken 14:09Kan vi se frem til enda bedre tilbud hos konkurrentene nå? Betyr dette at det kan være lurt å vente litt med å kjøpe nybil til konkurrentene har rukket å reagere? Litt synd å kjøpe f.eks. et konkurrende bilmerke hvis det er store rabatter på vei, nok en gang?

Ja jeg tror flere bilmerker vil justere ned prisene for å tilpasse seg Tesla sitt nye tilbud.

filtvet

Bra med konkurranse men etter å sett naboers biler RWD 3 kjøre(slede) opp bakker her hadde jeg glatt gått for 4-hjulstrekk. Min LR kommer lett opp, de blir stående og spinne i oslo-sørpa.

turfsurf

Jepp, RWD LR er vel først og fremst en bil for kontinentet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Dual motor har helt klart bedre fremkommelighet, men TM3 RWD er kanskje en av det beste av to-hjulsdrevne bilene.

Det understøttes av mange erfaringer her på elbliforum og av familiemedlemmer.
Det er ikke mange år siden de aller fleste klarte seg helt fint uten 4-hjulstrekk.

Moas

Min erfaring med rwd er at alt er greit bare det ikke pakker seg høy og tung snø under bilen. Det skjer ca. 1-2 ganger i året her jeg bort på Østlandet.  Dette fordi tm3 er  laget altfor lav for arktis klima i utgangspunktet. Sist vinter sløste jeg bort hele 10 min av livet mitt for å få ut min tm3 ut av en nysnødd parkeringsplass etter arbeidsdagen var over. Omg!

Spørs om 4x4 hjelper så mye da, hvis altså bilen er like lav og du får over 15 cm tung snø pakket tett under en  tm3..
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Handyman

Har kjørt TM3 Dual motor tre vintre til hytta på fjellet i helgene. Ja den blir da stående og spinne på alle fire hjulene dersom det pakker seg under. Ulempen med trekk på alle hjulene er at man da sitter enda mer fast enn om man bare har trekk på 2 hjul.

filtvet

Har aldri sittet fast i snøkaos i Oslo, men mange andre uten 4wd har det. Har sett flere teslaer som må gi opp småbakker her. Men Oslo er veldig dårlig til å måke da.

turfsurf

Hvis det pakker seg under er det eneste som hjelper luftfjæring.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA