Zaptec Go vs. Zaptec Pro vs. Tesla Wall Connector 3 vs Amina 1

Startet av zenith, torsdag 03. oktober 2024, klokken 15:06

« forrige - neste »

zenith

Jeg flytter fra et borettslag der vi brukte Zaptec Pro, og jeg var ganske så fornøyd med ladeboksen. Trenger nå å få satt opp lader på nytt sted, det er et sameie der man kobler laderen på egen kurs til min egen strømmåler som allerede står i kjelleren, sammen med en jordfeilbryter. Altså en 230v * 32A, 1-fase som gir vel ca. 7.4kW ladehastighet maks. Det er ikke wifi på stedet, men 4G/5G dekningen er god.

Jeg trenger i grunn ikke spesielt fancy funksjonalitet, men er blitt godt vant med Zaptec Pro og den var god og stabil. Vet noen hva denne boksen koster kjøpt separat? Det er vanskelig å finne riktig pris på denne. Zaptec Go koster ca. 6000,- mener jeg.

Kan jo hende at en Zaptec Pro er litt overkill også, jeg trenger forsåvidt ikke å starte lading via en app eller portal. Kanskje jeg like gjerne kan bruke en Tesla Wall Connector 3, selv om jeg ikke har wifi eller Tesla?

zenith

En annen mulighet er jo Amina 1. Den virker jo enkel og grei? Jeg kan jo begrense strømmen i bilens app og se status der.

ToWalkOrDrive

Jeg har hørt at Zaptec Pro kun gir mening når mange er koblet sammen. Elektrikeren mumlet og noe om 20.000 for Pro, men vet ikke hvor nøyaktig det var.

Jeg gikk over fra Tesla Wall Connector til Zaptec Go (siden jeg dro i stykker laderen med bilen).

Største fordelene med Zaptec Go:
- Jeg kjøpte 10m kabel (på THansen), så kan parkere som jeg vil med bilene
- Kan justere ladestyrke fra app så jeg kan ha lav styrke vanligvis (trinnvis nettleie), og skru opp strømstyrke lett ved behov.
- Dersom du har Smart varmtvannsbereder f.eks. kan du få Enova støtte for en Sense-boks til Zaptec Go så lading kutter om du overstiger satt effekt. Du får 35% på både lader og boks, så i praksis får du boksen gratis. Men du må som nevnt ha en til smart-flytte-strøm-ting, selv om de ikke behøver å kunne snakke sammen.

Tror jeg ville gått for Zaptec Go for mulighetene, om ikke Tesla lader har fått ekstra funksjoner.

Men Tesla lader er dønn solid den og. Hadde ikke turt Amina/Eaeseye
Tesla Model Y                         2021-

TB

Zaptec Pro koster ca 20 000 ferdig montert. Skal du flytte den kreves en bakplate. Det er ikke vanlig å flytte bakplaten.

Tesla Wall Connector 3 fungerer godt til Tesla. Om du har gjester eller en gang i fremtiden bytter bil kan den være litt mindre praktisk.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Øyvind.h

Veldig fornøyd med mine to Easee bokser.
Praktisk å kunne endre effekten via app, følge forbruk, styre smart ved behov etc. Fungerer like bra med alle biler,  så en er ikke prisgitt bilens funksjoner.
Skulle noe mot formodning skje med boksen er bytte gjort på 2 minutter. Klikk gammel av og ny på.
Fjernstyres med mobilnett eller Wi-Fi.

Har ikke sjekket pris så jeg vet ikke hvor konkurransedyktige de er nå, men enkelhet og funksjonalitet er bra. Virker også som selskapet er over kneika mtp at kjøpet er trygt for kommende år.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Toalmar

Har både Easee og Zaptec Pro.
Easee står på hytta og Zaptec Pro har jeg hjemme gjennom Sameiet her.
Helt klart mest fornøyd med Easee sin lader da man i app kan endre strømstyrke, når den skal lade etc. Har man i tillegg f eks Tubber som strømleverandør kan man også ha effektbalansering og holde seg under en hvis kW så litt og tjene på nettleie, samt Grid Rewards.
Når det gjelder Zaptec Pro så er valget i app svært dårlig spør du meg. Kan låse kabel samt pause og starte igjen ladingen, that's it.
Så for meg ville valget vært enkelt om laderen skulle kobles til min egen strømmåler, Easee helt klart  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Toalmar på torsdag 03. oktober 2024, klokken 23:51Har både Easee og Zaptec Pro.
Easee står på hytta og Zaptec Pro har jeg hjemme gjennom Sameiet her.
Helt klart mest fornøyd med Easee sin lader da man i app kan endre strømstyrke, når den skal lade etc. Har man i tillegg f eks Tubber som strømleverandør kan man også ha effektbalansering og holde seg under en hvis kW så litt og tjene på nettleie, samt Grid Rewards.
Når det gjelder Zaptec Pro så er valget i app svært dårlig spør du meg. Kan låse kabel samt pause og starte igjen ladingen, that's it.
Så for meg ville valget vært enkelt om laderen skulle kobles til min egen strømmåler, Easee helt klart  :+1:

Jeg kjenner ikke til funksjonene på Zaptec Pro, men testvinneren Zaptec Go, som bare koster 6000, har både låsing og effektstyring. Den har som nevnt og mulighet med effekttak totalt for huset (med Sense-boksen).

https://www.naf.no/elbil/lading/test-av-ladeboks/zaptec-go-hjemmelader

Med Zaptec Go kan du og la den automatisk se på Nordpool prisene, og den regner selv ut når den skal lade når du gir den litt data først. Alt uten noe Tibber kost.

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 04. oktober 2024, klokken 02:01Jeg kjenner ikke til funksjonene på Zaptec Pro, men testvinneren Zaptec Go, som bare koster 6000, har både låsing og effektstyring. Den har som nevnt og mulighet med effekttak totalt for huset (med Sense-boksen).

Med Zaptec Go kan du og la den automatisk se på Nordpool prisene, og den regner selv ut når den skal lade når du gir den litt data først. Alt uten noe Tibber kost.
Men Zaptec Go har vel ikke mulighet til å bytte mellom trefas og enfas automatisk (på IT nett), eller via app?

Har de tatt bort abonnementskostnaden nå, tidligere var prisstyring en betalingstjeneste?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TB

Zaptec Pro fokuserer på lastbalansering. Den kan justere effekten, men bruker ser ikke dette. Balanseringen skjer automatisk i forhold til hvor mange andre som lader.

Det er også støtte for lastbalansering mot hovedsikring.

Å starte ladingen etter strømpris kan gjøres ved å knytte bilen mot eksempelvis Tibber. Men, i en typisk Zaptec Pro installasjon en kan oppleve ladingen ikke rekker å fullføre om flere lader samtidig. Da reduseres effekten.

Oppsummert er Zaptec Pro mindre egnet for privatmarkedet. Fordel er den støtter trefase både via TN og IT strømnett.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på fredag 04. oktober 2024, klokken 05:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 04. oktober 2024, klokken 02:01Jeg kjenner ikke til funksjonene på Zaptec Pro, men testvinneren Zaptec Go, som bare koster 6000, har både låsing og effektstyring. Den har som nevnt og mulighet med effekttak totalt for huset (med Sense-boksen).

Men Zaptec Go har vel ikke mulighet til å bytte mellom trefas og enfas automatisk (på IT nett), eller via app?

Har de tatt bort abonnementskostnaden nå, tidligere var prisstyring en betalingstjeneste?

Det ble litt for teknisk for meg. Hos meg er det vel kun en fase som brukes hver dag.

Det koster ikke noe med prisstyring nå.
Virker som at Zaptec kommer med masse nyheter og endringer uten at det kommuniseres.

Dersom en vil pause ladingen ved f.eks 10kW effekt for huset så må en kjøpe denne boksen, som nettilbyder skaffer kontakt til gratis.

https://www.elkjop.no/product/sport-hobby-og-fritid/bil-og-motorsykkel/elbillader-og-tilbehor/zaptec-sense-regulator-for-billadestasjon-zm000821/505455

ToWalkOrDrive

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på fredag 04. oktober 2024, klokken 19:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 04. oktober 2024, klokken 18:05Aner ikke om dette svarer på den automatiske switchingen:

https://help.zaptec.com/hc/nb/articles/8892964790289-Lading-p%C3%A5-IT-3-fas-med-Zaptec-Go#effekt-og-sikkerhet-0-3
Ja, det var on point. Den støtter ikke software styrt bytte av faser.

Hvem er det som kunne ha nytte av software styrt bytte av faser? Må en ha 3-fas? Må en ha 2 ladere? Jeg har ikke savnet det.

Øyvind.h

Der jeg bruker endring av fase er mellom 230V enfas og 400V trefas.
Normalt lader vi på hytta med 230V enfas og 10-12A.
Skulle vi eller besøkende av en eller annen grunn ha behov for høy effekt kan vi gå opp til 400V16A trefas. Eller noe midt imellom.

Øvrig behov er vel kun ved skjev belastning, flere ladere på samme adresse, uheldig fordeling av forbruk mellom faser ellers i hus osv. Ting som elektriker stort sett kan justere på en gang for alle ved behov.

For øvrig vant Zaptec testen blant annet fordi emballasjen var fin for montør og designet var kompakt. Noe som ikke fremstår spesielt sentralt for meg som kunde. Vet en del har slitt med varsel om varmgang i Zaptec laderen (fremstår som helt annet omfang enn brukere av Easee). Kanskje fordi den er sort og så kompakt at den fortere går varm?

Gjengangerfeil hos Easee har vært defekt ledstripe. Min ble byttet pga dette. Gjort på et par minutter etter at ny boks kom i posten.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 04. oktober 2024, klokken 21:26Hvem er det som kunne ha nytte av software styrt bytte av faser? Må en ha 3-fas? Må en ha 2 ladere? Jeg har ikke savnet det.
Jeg bruker det. Når det er mye sol og jeg ønsker å utnytte det lader jeg på trefas. Når jeg ønsker å holde meg under ett effekt trinn så er enfas bedre siden det gir mere nøyaktig regulering.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA