Ved kjøp av Tesla, støtter man da Musk og Trump sin politiske kampanje?

Startet av daktari, torsdag 19. september 2024, klokken 08:07

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 09. november 2024, klokken 15:19
Sitat fra: daktari på lørdag 09. november 2024, klokken 15:06Tenker vi får se hvordan det går med USA neste de 4 årene. Jeg er ikke optimist.

Gjør republikanerne seg upopulære de to første årene (tviler litt siden Trump klarte å bli gjenvalgt), så gjør demokratene det desto bedre på mellomvalget. Håper ting ser lysere ut da.
Nå står det på nrk at donald blir den mektigste presidenten ever.. han får trolig begge husa sies det... de er splitter pine gale der borte som stemte fram han

turfsurf

Tror ikke amerikanerne er så gale. De er bare møkk lei en elite som ikke gir folk flest en ordentlig levestandard.

Når man har doble jobber og fremdeles ikke har råd til helseforsikring eller utdanning til barna sine blir man ikke fornøyd med sittende styre. Når de i tillegg bare menger seg med kjendiser og ikke fremstår som folkelige er det lett å stemme på noen andre.

Når Trump i tillegg er flink til å selge selv som folkelig, og lover å fikse økonomien og en uholdbar innvandring, så er det lett å ignorere galskapen. De har heller ikke tid til å sitte timesvis om dagen og sortere ut fake news fra virkeligheten i media de ikke stoler på.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 12. november 2024, klokken 06:42Tror ikke amerikanerne er så gale. De er bare møkk lei en elite som ikke gir folk flest en ordentlig levestandard.
Ehh når halvparten stemmer Donald? Jo da er de ikke som oss hvertfall. 
Tror din analyse er feil men jeg er ingen stor valgforsker heller ;D

ToWalkOrDrive

Ja, ikke lett å vite hvordan en arbeider skal få det bedre i USA. Der borte virker det som at de rikeste tar alt, og de "på bunn" tjener veldig lite, siden de har så god tilgang på billig arbeidskraft. At Trump blir president kan jo slå begge veier. På den ene siden er han kjent for å tappe fagforeninger fra makt, (noe som er en av grunnene til at Musk kjøper velgere til ham https://www.npr.org/2024/08/15/nx-s1-5052728/federal-labor-unions-trump-project-f-2025 ), men på den annen side så vil jo deporteringen av ulovlige innvandrere fort føre til knapphet på billig arbeidskraft, som kan dytte opp lønningene til de som er igjen.

Ganske sykt hvordan minstelønnen varierer rundt om i USA. Tydeligvis ikke ETT LAND, nei. USD 7,25 i mange stater, som Pennsylvania, som tilsvarer 80 kroner. https://www.statista.com/statistics/238997/minimum-wage-by-us-state/
Tesla Model Y                         2021-

chargedup

Føderalt i USA, dvs hele USA, er minstelønn 7,25 USD. Hver stat kan velge å følge disse eller sette minstelønn høyere*. *Oklamahoma kan, gitt visse vilkår, betale helt ned i 2 USD per time.

I et county i San fransisco i California blir man forøvrig klassifisert som lavinntektshusholdning (da kan man søke om husleiehjelp osv) dersom man var singelhusholdning og tjente under 104' USD i 2023, kilde https://www.cbsnews.com/news/100000-income-san-francisco-70000-los-angeles-low-income/. Det tilsier vel også at den amerikanske minstelønnen gjerne burde vært regulert på enda mer mikronivå enn bare statlig, gitt at man synes minstelønn er en god løsning. Nå viser også denne nyhetsaken at Tesla arbeidere tjener "langt" over minstelønn i de respektive statene: https://www.businessinsider.com/how-much-tesla-factory-workers-paid-per-hour-us (evt https://www-businessinsider-com.translate.goog/how-much-tesla-factory-workers-paid-per-hour-us?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=sc ). I Norge har vi kun minstelønn i 9 yrker (kilde https://www.arbeidstilsynet.no/lonn-og-ansettelse/lonn/minstelonn/ ). De fleste i yrker der man frykter underbetaling av utenlandske arbeidere, men bøndene har unntak for sesongarbeidere.

Forskjellen på utdanning eller ikke er enorm i USA. I Norge kan man si at en håndverker tjener noe i nærheten av en med høyere utdanning. I USA tjener feks håndverkere en brøkdel av hva en med høyere utdanning gjør. Det fører selvfølgelig til ekstremt store klasseskiller. Sosial mobilitet har vel aldri vært lavere i USA, mest sannsynlig grunnet at de fattige ikke har råd til verken skolepenger eller å ikke jobbe for å brødfø familien sin.

At USA er et U-land på mange områder er det ikke tvil om. Skal du selge bilen din, må du ha den fysiske pinkslipen (del 2 av vognkortet). Det å betale en fartsbot varierer fra county til county, noen steder er eneste måten å sende cash i posten (iaf sist gang jeg fikk fartsbot  :police:  ). Det er sinnsykt mye enkle frukter å ta tak i for "kuttminister Elon" (ref kuttgeneralen som sparte næringslivet i Norge for 35 milliarder årlig etter 8 år arbeid, https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/87-000-norske-byrakrater-hva-hjelper-det-nar-systemet-er-fokka/o/5-95-1827501).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Electric cars in Norway

Sitat fra: chargedup på tirsdag 12. november 2024, klokken 15:48Føderalt i USA, dvs hele USA, er minstelønn 7,25 USD. Hver stat kan velge å følge disse eller sette minstelønn høyere*. *Oklamahoma kan, gitt visse vilkår, betale helt ned i 2 USD per time.

I et county i San fransisco i California blir man forøvrig klassifisert som lavinntektshusholdning (da kan man søke om husleiehjelp osv) dersom man var singelhusholdning og tjente under 104' USD i 2023, kilde https://www.cbsnews.com/news/100000-income-san-francisco-70000-los-angeles-low-income/. Det tilsier vel også at den amerikanske minstelønnen gjerne burde vært regulert på enda mer mikronivå enn bare statlig, gitt at man synes minstelønn er en god løsning. Nå viser også denne nyhetsaken at Tesla arbeidere tjener "langt" over minstelønn i de respektive statene: https://www.businessinsider.com/how-much-tesla-factory-workers-paid-per-hour-us (evt https://www-businessinsider-com.translate.goog/how-much-tesla-factory-workers-paid-per-hour-us?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=no&_x_tr_hl=no&_x_tr_pto=sc ). I Norge har vi kun minstelønn i 9 yrker (kilde https://www.arbeidstilsynet.no/lonn-og-ansettelse/lonn/minstelonn/ ). De fleste i yrker der man frykter underbetaling av utenlandske arbeidere, men bøndene har unntak for sesongarbeidere.

Forskjellen på utdanning eller ikke er enorm i USA. I Norge kan man si at en håndverker tjener noe i nærheten av en med høyere utdanning. I USA tjener feks håndverkere en brøkdel av hva en med høyere utdanning gjør. Det fører selvfølgelig til ekstremt store klasseskiller. Sosial mobilitet har vel aldri vært lavere i USA, mest sannsynlig grunnet at de fattige ikke har råd til verken skolepenger eller å ikke jobbe for å brødfø familien sin.

At USA er et U-land på mange områder er det ikke tvil om. Skal du selge bilen din, må du ha den fysiske pinkslipen (del 2 av vognkortet). Det å betale en fartsbot varierer fra county til county, noen steder er eneste måten å sende cash i posten (iaf sist gang jeg fikk fartsbot  :police:  ). Det er sinnsykt mye enkle frukter å ta tak i for "kuttminister Elon" (ref kuttgeneralen som sparte næringslivet i Norge for 35 milliarder årlig etter 8 år arbeid, https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/87-000-norske-byrakrater-hva-hjelper-det-nar-systemet-er-fokka/o/5-95-1827501).
Ja dette du beskriver er jo verre enn selv det jeg trodde.  Men å sette Elon på dette? Hmmn

chargedup

Ja, nå er det iaf toppsak på alle norske nettaviser at Elon blir "kuttminister" sammen med en Hegseth for Trump. Er nok mange offentlig ansatte som skjelver i buksene nå, spesielt de som jobber i "woke" avdelinger med likestilling osv.

Fordelen er jo hvis de tar tak og faktisk gjør USA digitale med lignende tjenester som altinn, vegvesen ol. For en tech fyr som Elon burde det være veldig enkelt å få til.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

ToWalkOrDrive

Så bare 3 minutter av videoen av kuttgeneralen, og det virker jo som at hovedmåten han tenker å kutte er tjenester og produkter til folk, som Skipskanalen ved Stadt...og vedta at et byggeprosjekt skal bygge raskere... men er enig i at regjeringskvartalet er alt for dyrt.

Sånn utenom det så føler jeg rapportering i Norge for bedrifter og folk er veldig strømlinjeformet. Svært effektivt enten en skal levere selvangivelse eller selge en bil. Før måtte du løpe hit og dit for å selge bil, med å måte opp personlig til trafikkstasjonen og få utlevert en giro som du måtte løpe avgårde og få betalt i en bank, og så tilbake og vise kvittering. Nå er alt på en app eller nett.

Synes vi har fin fremgang også for bedrifter, med Altinn osv. Kan godt være at USA er langt unna Norge, og at også de trenger en som driver fremgang der. Prøv å sette opp et firma i Brasil f.eks. Der er det sinnsykt mye som må gjøres mot myndighetene. Slikt har vi ikke i Norge. I Norge kan du faktisk klare deg fint med 1-2 mann på Økonomiavdelingen for en bedrift med 200 millioner i omsetning. Til og med sykemeldinger tikker bare inn på en nettside som du må bekrefte (bedriften).

Føler at svært mange som jobber i det offentlige i Norge faktisk gjør nyttige jobber.

Sånn ellers så synes jeg det er veldig rart at Kuttgeneralen kritiserte at Finansdepartementet stilte med 9 mann, og at det var for mange. Det var jo en rimelig viktig jobb han skulle gjøre, og da må du jo forankre planen med mange, og få dem med. Hadde vært mye verre om de stilte med 1 mann.
Tesla Model Y                         2021-

chargedup

Hvis man da tar USA som et eksempel mtp bøter. Noen councils har at man kan betale på nett, noen kan man ringe inn med kortnummer og noen godtar kun cash eller oppmøte med kort. Det er altså ingen univseral løsning som gjelder for hele landet eller hver stat.
Nå kan det hende at jeg blander kuttministeren og sløseriombusmannen, da jeg ofte leser artikler i nettaviser som omhandler begge (kuttministeren var kun rundt på pr kampanje ifbm boklansering), men som en av de sier (sikkert begge): Hvorfor har ikke alle kommunene like nettsider? Hadde det ikke vært billigere at alle hadde kommuner hadde likt oppsett og kun gjort spesialtilpasninger på feks bygg som gjelder eller ikke for kommune X? Da hadde alle kommunenes nettsider fulgt regelverket om feks "universal utforming" ref https://www.bufdir.no/aktuelt/nyhetsbrev/uu/kommune/ eller GDPR osv osv.
Idag setter da hver eneste kommune sannsynligvis mesteparten av arbeidet bort til hundrevis av eksterne selskaper for å løse det samme som alle andre kommuner må løse. Selv forskerne i denne universal utforming studien peker på at det burde bli samkjørt med en grunn-nettside...

Slike forenklinger er selvfølgelig bare et piss i havet ift engangssummer som skipstunnelen i Stadt, men vil også være gjentagende besparelser hvert eneste år. Litt som at altinn har vært en revolusjon (og forsatt innoverer) for næringslivet, privatpersoner og statlige/kommunale organer. Mange bekker små blir en stor å...
Ubrukelige altfor dyre prosjekter som Stadt, regjeringskvartalet, stupetårn kommer alltid til å foreslås og mest sannsynlig også gjennomføres. Det er tydeligvis umulig for staten/kommuner å komme med et reelt kostnadsoverslag, fordi da ville ikke prosjektet blitt startet.

Det jeg vil tippe er største nettsiden for skattemelding i USA, Turbotax (privat selskap), gjorde alt de kunne for å hindre amerikanere fra å levere skattemeldingen gratis ref: https://www.propublica.org/article/inside-turbotax-20-year-fight-to-stop-americans-from-filing-their-taxes-for-free. Istedenfor å bare ha skattetaten.no eller altinn.no settes det bort til private selskaper som gjorde at ca 95% av Turbotax kunder endte opp med å bruke betalversjonen. Nå skal det legges til at ikke alle i USA kan bruke gratisversjonen og dermed uansett må betale for å levere inn skattemelding.

Det vi tenker på som en selvfølge i Norge (de færreste tenker vel på norge som IT stormakt?), kan man bare drømme om i land som USA (et av de landene som er lengst framme på IT?).
Virkeligheten er at nordiske land med bankid, altinn, nav, vegvesen osv trolig er blant de som er lengst framme i verden, mye pga mennesker som feks "kuttministeren" og selvfølgelig mange andre. Det å få inn noen med bakgrunn fra næringslivet (pondus) der man vet hva som fungerer og ikke, en som ikke er redd for å ta en fight ol er ekstremt viktig for at det skal skje endringer i et traust departement/kommune (der flere ansatte er veldig opptatt av å ikke gi mye mer enn middelmådighet og innovasjon er fraværende fordi de ikke er konkurranseutsatt).

Nå aner ikke jeg hva Elon faktisk skal ta for seg, om det er kutt i EV credits eller IT løsninger, men han har i alle fall potensiale til å få digitalisert og forenklet mye. Hvis han får lov til å kutte i noe som har direkte innvirkning på sine egne firma vil det selvfølgelig bli rabalder.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

ToWalkOrDrive

Når en kan bruke 10 milliarder på en bussvei i Stavanger, som gjør det vanskeligere for bilister i Stavanger, så må en kunne bruke 5-6 milliarder på Stad til å lage en 1.700 meter lang snarvei.

Det står jo enormt mange fordeler her, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så dyrt når de laget 24.000 meter tunnel i Lærdal for 1-2 milliarder.

Står jo enormt med fordeler her, som å flytte mye fisketransport fra Operatunnelen i Oslo til sjøen, at Mowi oppdrett har oppdrettsanlegg på ene siden og mottak på andre siden, og at en sparer 60% drivstoff osv...ja sånn i tillegg til at en har noen år 100 dager med storm ved Stad.
https://skipstunnel.no/om-stad-skipstunnel/

Får håpe ikke dette blir utsatt nok en gang....det er sløseri det...hadde de bare bygget for 5 år siden så hadde det vært halve prisen...
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. november 2024, klokken 10:44Det står jo enormt mange fordeler her, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så dyrt når de laget 24.000 meter tunnel i Lærdal for 1-2 milliarder.

Har vel bl.a med at det er en størrelsesorden mere masse pr tunellmeter her.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på torsdag 14. november 2024, klokken 14:29
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. november 2024, klokken 10:44Det står jo enormt mange fordeler her, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så dyrt når de laget 24.000 meter tunnel i Lærdal for 1-2 milliarder.

Har vel bl.a med at det er en størrelsesorden mere masse pr tunellmeter her.

Ahhh!!  Du har selvfølgelig helt rett i det. Skal jo være plass til Hurtigruta.

Kanskje det og kan fungere som tilfluktsrom for båter i tilfelle krig. Da kan en jo straks kalkulere dette inn i de 2% av BNP, ref NATO-krav.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Forsvaret har mange tuneller i fjellet de, kan vel fint lage en til på det budsjettet :) Kanskje bruke regjeringskvartalet til våpenlager og...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof

Sitat fra: daktari på torsdag 19. september 2024, klokken 22:47Dieselgate fikk store konsekvenser i form av bøter i USA, opprydding i ledelsen, men de snek seg unna bøter i EU tror jeg. Det var skikkelig ufint, og kjøper burde fått erstatning.

Dieselgate var jo ikke bare en hendelse, men det ble gjort flere ganger av flere bilprodusenter. Selv etter å ha blitt tatt en gang, ble vel flere tatt igjen.

Vi ser også at mange bedriftseiere i USA støtter Trump, men de holder stort sett tyst om det.

Når det er sagt, så er Elon Musk såpass ute av kontroll at han nesten er en fare for demokratiet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA