Ved kjøp av Tesla, støtter man da Musk og Trump sin politiske kampanje?

Startet av daktari, torsdag 19. september 2024, klokken 08:07

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 06. februar 2025, klokken 11:09
Sitat fra: arthur på torsdag 06. februar 2025, klokken 07:59"Mens salget av elbiler generelt økte betydelig i Tyskland i januar, stupte salget av nye Teslaer, ifølge tyske myndigheter.

Kun 1277 nye Teslaer ble registrert i januar. Det er en nedgang på 59 prosent i januar sammenlignet med samme måned i fjor, skriver Bloomberg. Salget av elbiler generelt økte med 54 prosent i januar sammenlignet med januar i fjor, ifølge nettavisen.

Tesla sliter også i Frankrike og Storbritannia, der nybilsalget falt med henholdsvis 63 og 12 prosent i januar sammenlignet med samme måned i fjor."

Det er vel vanskelig å hevde at dette IKKE har noe med Elons gjøren og laden i det siste å gjøre?

Tipper salget vil gå en del opp igjen når nye Y`en blir tilgjengelig fordi en del venter på den, uten at det er noen som helst dokumentasjon av at ikke faktisk etterspørsel har tapt seg ettertrykkelig. Musk fans vil helt sikkert flagge det som et "haha, who cares, dere tok feil", men jeg tror effekten er varig og tydelig.
Noe annet ville vært en stor tragedie og vitner om moralsk forfall.

Ja, tenker og en del har ventet på nye Model Y, særlig etter at bildene og infoen ble offentliggjort. I Norge tror jeg de kunne solgt mye mer uten Musk / Trump, men det jeg synes blir særlig spennende er hvordan salget blir i f.eks. Canada. Der er ikke Model Y kun Musk-bil, den er og Amerikansk. Sjeldent har en sett så mye "don't buy American" som i Canada nå. Oppfatter at å komme hjem med en flunk ny Model Y i Canada er flere hakk verre enn å gjøre det i Norge, siden Trump har sagt så mye stygt om Canada, og behandler dem som en lillesøster som har stjålet godteri.

Bare litt sånn tabloid  :D
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Blir interessant. Jeg tenker fortsatt at Musk ikke er fullkommen nazist i ordets historiske kontekst. Det kan tenkes han går jevnt og trutt i den retningen, men foreløpig mest manipulering fordi det er en del av befolkningen som er relativt lett å manipulere.

Derimot var hans nazi-hilsen veldig lett å gjennomskue mtp hva han ville oppnå. Han inspirerer, mobiliserer og til dels rekrutterer til høyreekstreme miljøer. Det vet han veldig godt, for det var nøyaktig samme fremgangsmåte hos Trump blant annet ved kongress-angrepet. Enorm eksponering må han også ha forutsett at han ville få. All pr er god pr. Selv om salget av Musk produkter og tjenester kan falle, så ser han positive effekter for seg selv i det lange løp.

Årsaken til at han gjør det er at slike miljø gjerne vokser i utfordrende tider (noe han selv er med på å skape), dermed skaffer han seg mer støtte blant den mest aggressive delen av befolkningen, som er en økende andel.
Dvs den delen som fremover kan tenkes å ta mer plass og makt.

Så alt i alt - relativt lett gjennomskuelig hva han gjorde og hvorfor, uten at han er gjenfødt Hitler av den grunn. Hans tilhengere vil gjerne avspore med at dette bare var lite gjennomtenkt, nok et eksempel på at media bare er fake news og hater MUsk. Musk får til akkurat det han vil. Enda mer skepsis og polarisering, enda mer makt og bedre posisjon fremover. Og enda mer polariserte følgere. Kostnaden er et betydelig tøffere samfunn for absolutt alle.

La oss inderlig håpe demokratiet der borte fungerer og det får konsekvenser i mellomvalget om 2 år, deretter i presidentvalget om 4 år. Risikoen er dessverre svært stor for at Musk og Trump klarer å rive ned og endre så mye underveis at de klarer å blokkere endringer både om 2 og 4 år.
Jeg ville ikke satt penger på at Trump går av om 4 år, selv om han skal gjøre det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Mye av det Trump sier er "forhandlingstaktikk" osv, men kan og være for å lage litt støy som mediene kan skrive om, sånn at viktigere nyheter blir druknet. Trump ble tidligere kjent for å si "You're fired!". Nå blir han kjent for implisitt si: "You're dead!". Og Musk er hans dukke. Ganske sinnsykt hva de har gjort med USAID, den største hjelpeorganisasjonen. Nå har mange måttet dra hjem til USA, og i følge Lærdal dør folk på grunn av det.

https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/EyXEB5/tore-laerdal-trump-stanser-bistand-og-folk-doer

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 06. februar 2025, klokken 07:22
Sitat fra: hELgenen på torsdag 06. februar 2025, klokken 07:05
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 06. februar 2025, klokken 06:33
Sitat fra: hELgenen på torsdag 06. februar 2025, klokken 05:18
Sitat fra: daktari på onsdag 05. februar 2025, klokken 23:16Dette er skikkelig ille. Jeg har måttet korrigere algoritmene, for jeg orker ikke se all galskapen som skjer der borte.
Bare tanken på at em gjeng utenfra skal få tilgang til statens systemer, uten kontrollmekanismer, taushetserklæring og med uklar agenda skal få tilganger. Helt vilt.

Musk administrerer et statskupp i USA.

Statskupp? Det var da voldsomt synes jeg. Overdrevet?

Så ille er det da ikke for det er fortsatt 2 partier og demokrati i US. Valg om noen år.

Men bra er det ikke det som skjer nå

Ja,det kan tilsynelatende se overdrevet ut,men les deg opp først.
Det jeg leser tyder på nettopp statskupp. Og jeg håper at man snart for øynene opp i USA. Men ingenting ville glede meg mer om jeg tok feil.
Er oppdatert nok tror jeg. Litt mye ulv ulv ulv nå synes jeg du presenterer :o  det er tross alt bare 2 personer vi snakker om her. Donald&Elon - tror du trygt kan slappe av hEL.... Tiden går fort og om noen år er det nytt P valg der borte...
Hvis du tror det bare er to personer, har du ekstremt mye lesing å gjøre.
Her snakker vi en flom av brutale endringer av systemer og spilleregler. Det står sterke krefter bak og at det er to maktsyke som står i front betyr ikke at de er alene. Bare en sak som militsgruppene som nå fikk lederne benådet for stormingen av Capitol omfatter en stor og voldelig del av de som hater føderale myndigheter.
Ideologer som Steve Bannon er til og med Musk redd for.
Og Republikanerne tør/vil/kan ikke gjøre noe, så dermed er det omtrent ingen fornuftige voksne på jobb.

Dette er ikke noen som roper ulv, her fortæres flokker av sauer i fullt dagslys. Folkeretten står på gyngende grunn når de truer suverene land med våpenmakt.

Du fremstår som en ekstremt godtroende sau når du ikke ser alvoret i situasjonen.

#absoluttikkehumormenblodigalvor

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 06. februar 2025, klokken 22:08
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 06. februar 2025, klokken 07:22
Sitat fra: hELgenen på torsdag 06. februar 2025, klokken 07:05
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 06. februar 2025, klokken 06:33
Sitat fra: hELgenen på torsdag 06. februar 2025, klokken 05:18
Sitat fra: daktari på onsdag 05. februar 2025, klokken 23:16Dette er skikkelig ille. Jeg har måttet korrigere algoritmene, for jeg orker ikke se all galskapen som skjer der borte.
Bare tanken på at em gjeng utenfra skal få tilgang til statens systemer, uten kontrollmekanismer, taushetserklæring og med uklar agenda skal få tilganger. Helt vilt.

Musk administrerer et statskupp i USA.

Statskupp? Det var da voldsomt synes jeg. Overdrevet?

Så ille er det da ikke for det er fortsatt 2 partier og demokrati i US. Valg om noen år.

Men bra er det ikke det som skjer nå

Ja,det kan tilsynelatende se overdrevet ut,men les deg opp først.
Det jeg leser tyder på nettopp statskupp. Og jeg håper at man snart for øynene opp i USA. Men ingenting ville glede meg mer om jeg tok feil.
Er oppdatert nok tror jeg. Litt mye ulv ulv ulv nå synes jeg du presenterer :o  det er tross alt bare 2 personer vi snakker om her. Donald&Elon - tror du trygt kan slappe av hEL.... Tiden går fort og om noen år er det nytt P valg der borte...
Hvis du tror det bare er to personer, har du ekstremt mye lesing å gjøre.
Her snakker vi en flom av brutale endringer av systemer og spilleregler. Det står sterke krefter bak og at det er to maktsyke som står i front betyr ikke at de er alene. Bare en sak som militsgruppene som nå fikk lederne benådet for stormingen av Capitol omfatter en stor og voldelig del av de som hater føderale myndigheter.
Ideologer som Steve Bannon er til og med Musk redd for.
Og Republikanerne tør/vil/kan ikke gjøre noe, så dermed er det omtrent ingen fornuftige voksne på jobb.

Dette er ikke noen som roper ulv, her fortæres flokker av sauer i fullt dagslys. Folkeretten står på gyngende grunn når de truer suverene land med våpenmakt.

Du fremstår som en ekstremt godtroende sau når du ikke ser alvoret i situasjonen.

#absoluttikkehumormenblodigalvor

En liten kort oppsummering av det som skjer:

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/aldri-sett-for/82644808

Det vi ser utfolde seg er et moderne statskupp. Det kan vanskelig omtales som noe annet.

Trolig ser vi kun starten på det hele og min teori er at musk gjør dette ene og alene for å få penger og annet slik at han kan nå målet sitt om mars.

En av forutsetningene for at menneskene på jorda skulle ha interesse for å bosette seg på mars er jo også at man sår tvil om at vi mennesker kan leve trygt på jorden. Om man kan bygge opp er bilde av at jorden kan ødelegges av mennesker så vil man også kunne samle inn penger og ressurser til et slikt prosjekt.
Jeg tror Elon prøver å skaffe seg ressurser og forutsetningene som skal til for å kunne starte et slikt prosjekt. I dette inngår også trolig tilgang til nye naturressurser som f.eks Grønland kan by på.

Dette vi ser utfolde seg en gal manns verk der demokratiet må falle fordi det ikke er effektivt nok.

ToWalkOrDrive

Litt synd å se at så langt i februar er Model Y på topp på salgslistene....siden det er måned 2 og 3 de pleier å levere ut biler i hvert kvartal...

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. februar 2025, klokken 10:06Litt synd å se at så langt i februar er Model Y på topp på salgslistene....siden det er måned 2 og 3 de pleier å levere ut biler i hvert kvartal...

Jeg kommer uansett bevisst slenge med leppa når jeg møter på en ny model y...folk som kjøper slike biler må forvente å høre det.....

turfsurf

Så da er da greit at man også slenger med leppa til folk som har kjøpt kinabiler?

Kommer ikke til å kjøpe hverken Tesla eller kinabil selv, men å drive med drittslenging er litt lavpannet IMO. Helt greit å ta det opp på en saklig måte dog, kanskje begge lærer noe.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på fredag 07. februar 2025, klokken 10:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. februar 2025, klokken 10:06Litt synd å se at så langt i februar er Model Y på topp på salgslistene....siden det er måned 2 og 3 de pleier å levere ut biler i hvert kvartal...

Jeg kommer uansett bevisst slenge med leppa når jeg møter på en ny model y...folk som kjøper slike biler må forvente å høre det.....

Jeg kommer ikke til å slenge med leppa etter de har kjøpt, men kanskje hinte frempå et par ord før de kjøper om de virkelig gidder å måtte sitte i lunsjen å forsvare elbilkjøpet hver uke. Husker da jeg kjøpte Model S i 2014, og annenhver fyr skulle fortelle om at den ikke kunne kjøre 80 mil på en lading, og at bilen ville falle 70% i verdi på 3 år fordi noe helt nytt ville komme, og hvor lite miljøvennlige bilene var. Husker det var dager da jeg angret på at jeg hadde kjøpt bilen så jeg måtte sitte å høre på all driten jeg ikke brydde meg om. Etter 4,5 år solgte jeg bilen og fikk 67% igjen av kjøpsprisen. Kan tenke meg at de som nå kjøper flunk ny Model Y (som åpenbart kom etter at Musk ble gal) vil ha et "naturlig samtaleemne" på enhver fest.

turfsurf

Det er jo helt greit å diskutere dette som alt annet.

Det er bare begrepet "slenge med leppa" som jeg synes er litt idiotisk, det bidrar ikke til å forbedre noe. Rom for at jeg tolker det litt annerledes enn hELgenen mener det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fredag 07. februar 2025, klokken 10:44Det er jo helt greit å diskutere dette som alt annet.

Det er bare begrepet "slenge med leppa" som jeg synes er litt idiotisk, det bidrar ikke til å forbedre noe. Rom for at jeg tolker det litt annerledes enn hELgenen mener det.

Jeg mener faktisk "slenge med leppa" som å si f.eks : Hvordan går denne nazi bilen? Er du fornøyd med å støtte antidemokratiske krefter osv..

Hvorfor i svarte skulle jeg ikke si dette? Ja, det er selvfølgelig ikke pent gjort, men for meg går grensen
her - ved å støtte en neo nazi galning.

chargedup

EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

hELgenen

Sitat fra: chargedup på fredag 07. februar 2025, klokken 11:40Skal du bli den nye "sykkelmafiaen" (https://www.nettavisen.no/nyheter/kontroversielt-grep-mot-feilparkerte-biler-enkelte-ganger-blir-de-aggressive/s/5-95-881950), men med "I support a nazi" klistremerker på alle nye Tesla du ser?

Ja - melder meg frivillig for en god sak. Ikke vært aktivist i hele mitt liv, men akkurat dette med å sende penger til Elon musk sin nazi plan - den er så grov at jeg er villig til å kjøpe kina bil for å vise min avsky

syklisten

Sitat fra: hELgenen på fredag 07. februar 2025, klokken 11:42den er så grov at jeg er villig til å kjøpe kina bil for å vise min avsky

Er ikke mye bedre med kinesisk. Bilmerkene som gir blaffen i sanksjonene mot Russland og har 7-doblet salget i Russland siden 2023, når de vestlige merkene trakk seg ut.
https://english.nv.ua/nation/some-chinese-car-brands-to-leave-russian-market-in-2025-50475469.html

Nesten 70% av nybilsalget i Russland er nå fra kinesiske merker.
F.eks. Geely (Volvo, Polestar, Lotus, Lynk, Zeekr) som har omtrent 10% av markedet der borte nå.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

hELgenen

Sitat fra: syklisten på fredag 07. februar 2025, klokken 13:08
Sitat fra: hELgenen på fredag 07. februar 2025, klokken 11:42den er så grov at jeg er villig til å kjøpe kina bil for å vise min avsky

Er ikke mye bedre med kinesisk. Bilmerkene som gir blaffen i sanksjonene mot Russland og har 7-doblet salget i Russland siden 2023, når de vestlige merkene trakk seg ut.
https://english.nv.ua/nation/some-chinese-car-brands-to-leave-russian-market-in-2025-50475469.html

Nesten 70% av nybilsalget i Russland er nå fra kinesiske merker.
F.eks. Geely (Volvo, Polestar, Lotus, Lynk, Zeekr) som har omtrent 10% av markedet der borte nå.

Kan ikke sammenligne Kina biler mot å handle Musk biler.Er en helt annen liga. Blir som å sammenligne Haaland mot nabojenta på 8 år i rullestol mhp fotball ferdigheter på banen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA