Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Kallagtunet

Joda enig det men hvis Tesla kan selge med stor margin til sine kunder vil en jo tro at en etablert produsent kan gjøre det samme hvis de hadde valgt å produsere en bil i samme prisleie...

toppi

Her er mine tanker rundt dette:
Ta feks Audi som har brukt milliarder på å utvikle A6, A7, A8, Q5 og Q7.
De har fabrikker til å bygge disse bilene, og de kontrakter med en skog av underleverandører. De tjener penger...

Skal de bygge en konkurrent til Model S og X, må de investere svært mange milliarder. Ny fabrikk kanskje, nye underleverandører, nye samarbeidspartnere, ladestruktur, osv.

Husk Tesla har bygd seg opp over 10 år, fått gunstige lån, velvillige investorer, osv..

Tesla sitt (nåværende) salg tar svært liten total andel av feks Audi sine store biler, slik at det knapt merkes på verdensomsetningen.

Skal Audi bruke nooen milliarder på putte batterier i bagasjen til en A6, gi den 25 mil rekkevidde, og ikke gjøre noe med ladestrukturen, eller skal de bruke enda flere milliarder på å bygge en stor Audi fra bunnen av, med tilsvarende ytelser og plass som Tesla, med tilsvarende ladehastighet og lademuligheter.

Dersom de går for første forslag, spørs det om de får igjen investeringen.
Dersom de går for andre forslag, kan det bli en suksess, om de lykkes?
Men vil de selge flere biler totalt eller vil de få lojale eiere til å kjøpe el-bil neste gang de skal ha en Audi?

Altså som også er nevt tidligere, de får ikke flere kunder, men må tjene inn enorme investeringer.

Jeg tror aksjeeierne ikke tør å satse på det som skal til enda, fordi markedet er så lite. Det vil bety mange år med lavere inntjening om de skal satse fullt ut.

Men jeg er ikke i tvil om at det Tesla har gjort, har fått mange til å begynne sonderingen. Særlig en model 3 suksess fra Tesla vil nok merkes bra, og vi ser jo allerede at konkurrentene kommer med tanker om fremtidige el-biler.

De sitter på gjerdet og forbereder seg best mulig til den dagen de bare må bli med. Bilindustrien snur seg ikke så raskt som andre markeder, så de har tid enda, men de som lukker øynene totalt, kan få seg en overraskelse.

Det var mine tanker, du trenger ikke være enig.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

cyber

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 17. desember 2014, klokken 19:20
Joda enig det men hvis Tesla kan selge med stor margin til sine kunder vil en jo tro at en etablert produsent kan gjøre det samme hvis de hadde valgt å produsere en bil i samme prisleie...
De etablerte produsentene er bundet av sitt salgsapparat med avanse til alle ledd - feks for Audi utgjør markedsføring / sponsing / importør / forhandler - apparatet mer enn 40 % av omsetningen.
Det er Teslas forretningsmodell som er avgjørende ; det eneste som kan true Tesla er manglende etterspørsel,  - og uforholdsmessige store kostnader til administrasjon og reklamasjoner.

kos

Hei den skal jeg svare på. Jeg har hatt den gled å besøke bilfabrikker og har litt greie på organisering og logistikk. Bilfabrikker er noen enorme fabrikker. Om du er på besøk, så i løpet av en formiddag blir du kjørt gjennom fabrikken. I løpet av den perioden får du se en bil bli laget. Det dreier seg stort sett om en bil. Når noen har satt opp dette gigantiske samlebåndet og samtidig lagt stor økonomi i utvikling, personell, strukturer, maskiner og bygningsmasse. Så er denne økonomien enorm. For å omstille seg til et nytt produkt så tar det lang tid å snu en slik produksjon. Samtidig må de ha avkastning på tidligere satsninger. DETTE ER STORT.

For tesla var det ingenting å snu. Heller ikke gamle investeringer som skal forsvares. Han bygget alt fra bunnen av. Og kunne nyte godt av en nedlagt Toyota fabrikk og et helt kontinent med bilbyggere og data personell med store kunnskaper om bil. Samtidig var disse i jobbmarkedet. Alle husker 2008. Amerikans bilindustri konkurs. Han handlet alt til reduserte priser på første hylle.

Kallagtunet

Sitat fra: toppi på onsdag 17. desember 2014, klokken 19:35
Her er mine tanker rundt dette:
Ta feks Audi som har brukt milliarder på å utvikle A6, A7, A8, Q5 og Q7.
De har fabrikker til å bygge disse bilene, og de kontrakter med en skog av underleverandører. De tjener penger...

Skal de bygge en konkurrent til Model S og X, må de investere svært mange milliarder. Ny fabrikk kanskje, nye underleverandører, nye samarbeidspartnere, ladestruktur, osv.

Husk Tesla har bygd seg opp over 10 år, fått gunstige lån, velvillige investorer, osv..

Tesla sitt (nåværende) salg tar svært liten total andel av feks Audi sine store biler, slik at det knapt merkes på verdensomsetningen.

Skal Audi bruke nooen milliarder på putte batterier i bagasjen til en A6, gi den 25 mil rekkevidde, og ikke gjøre noe med ladestrukturen, eller skal de bruke enda flere milliarder på å bygge en stor Audi fra bunnen av, med tilsvarende ytelser og plass som Tesla, med tilsvarende ladehastighet og lademuligheter.

Dersom de går for første forslag, spørs det om de får igjen investeringen.
Dersom de går for andre forslag, kan det bli en suksess, om de lykkes?
Men vil de selge flere biler totalt eller vil de få lojale eiere til å kjøpe el-bil neste gang de skal ha en Audi?

Altså som også er nevt tidligere, de får ikke flere kunder, men må tjene inn enorme investeringer.

Jeg tror aksjeeierne ikke tør å satse på det som skal til enda, fordi markedet er så lite. Det vil bety mange år med lavere inntjening om de skal satse fullt ut.

Men jeg er ikke i tvil om at det Tesla har gjort, har fått mange til å begynne sonderingen. Særlig en model 3 suksess fra Tesla vil nok merkes bra, og vi ser jo allerede at konkurrentene kommer med tanker om fremtidige el-biler.

De sitter på gjerdet og forbereder seg best mulig til den dagen de bare må bli med. Bilindustrien snur seg ikke så raskt som andre markeder, så de har tid enda, men de som lukker øynene totalt, kan få seg en overraskelse.

Det var mine tanker, du trenger ikke være enig.

Bra svar Toppi. Nå begynner vi å komme med argumenter ikke påstander.

Når det gjelder ekstra investeringer i fabrikker så er jeg ikke med tror ikke det å sette opp en fabrikk for ebil, eller få en ebil linje i en eksisterende fabrikk vil være mer kostbar enn en fossilbil. Bortsett fra drivverk og batteri så er de ikke så forskjellige å produsere. Tesla sin bil produseres jo i en nedlagt Toyota/GM hall.

Når det gjelder langsiktige avtaler med underleverandører av deler til fossile motorer så kan jeg være med på at det kan være ett problem. Men kjenner jeg produsentene rett så har de sikkert avtaler som gir dem stor frihet mhp volum de må kjøpe så jeg er ikke sikker på at forklaringen er der heller.

Uansett for en stor produsent så vil det jo ikke være slik at fra den dag de produserer en langrekkende elbil så vil alle kunder ha kun dette (hvis det hadde vært slik så hadde jo reservasjonslistene til tesla vært uendelige), dvs en vi få en rimelig gradvis skift i fra fossil til El som sikkert ikke er mer dramaisk en skifte fra en modell generasjon til en ny.

Dvs jeg forstår argumentene men jeg tror ikke hunden er begravet der....



Car-El

Det morsomme er at vi sitter her å snakker om å oppfinne hjulet på nytt eller kruttet på nytt. Hvorfor? Tesla har jo invitert og blitt møtt med ei kald skulder. Og når bilfabrikanter som BMW, som er et av mine favoritt merker, syter over at myndighetene presser kravene på CO2 ned. Da blir æ lei mæ... dæm, mene æ.

Med tanke på hvor få egene patenter Mercedes, BMW, Audi og andre bilmerker har i sine biler, kontra de parentene som kommer fra Borch, ABB, Simens, Hella, Sylvania, Gerthag, ZF, Obenragher og så videre. Så syndes æ at disse fossilbilprodusentene litt for "stolt og kjæpp høy".

Æ har heller lyst på et nytt bilmerke. Som gjør samme som Tesla, produsere 0-utslipps biler. Om så i samarbeide med Tesla.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Kallagtunet

Sitat fra: cyber på onsdag 17. desember 2014, klokken 20:27
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 17. desember 2014, klokken 19:20
Joda enig det men hvis Tesla kan selge med stor margin til sine kunder vil en jo tro at en etablert produsent kan gjøre det samme hvis de hadde valgt å produsere en bil i samme prisleie...
De etablerte produsentene er bundet av sitt salgsapparat med avanse til alle ledd - feks for Audi utgjør markedsføring / sponsing / importør / forhandler - apparatet mer enn 40 % av omsetningen.
Det er Teslas forretningsmodell som er avgjørende ; det eneste som kan true Tesla er manglende etterspørsel,  - og uforholdsmessige store kostnader til administrasjon og reklamasjoner.

Dette er ett godt argument ja. Hvis hele ekstra margin tas ut på den måten så er det jo ett godt argument for Tesla. Vil denne modellen fortsatt fungere hvis en skal selge 500k biler per år (eget salgsapparat ingen markedsføring)? Hvis ikke å vil denne fordelen ikke bidra til varige høye marginer.

kos

Hei Fortsetter her. Noe av det samme hente i Europa etter 2 verdenskrig. Store deler av tysk industri var bombet sønder og sammen. England hadde store deler av sin intakt. Tyskerne bygget nytt og engelskmannen drev i gammelt. Det tok kort tid før Tyskland ble markedsledende og England gikk inn i kriser. ( enkel forklaring)

Kallagtunet

Sitat fra: kos på onsdag 17. desember 2014, klokken 20:28
Hei den skal jeg svare på. Jeg har hatt den gled å besøke bilfabrikker og har litt greie på organisering og logistikk. Bilfabrikker er noen enorme fabrikker. Om du er på besøk, så i løpet av en formiddag blir du kjørt gjennom fabrikken. I løpet av den perioden får du se en bil bli laget. Det dreier seg stort sett om en bil. Når noen har satt opp dette gigantiske samlebåndet og samtidig lagt stor økonomi i utvikling, personell, strukturer, maskiner og bygningsmasse. Så er denne økonomien enorm. For å omstille seg til et nytt produkt så tar det lang tid å snu en slik produksjon. Samtidig må de ha avkastning på tidligere satsninger. DETTE ER STORT.

For tesla var det ingenting å snu. Heller ikke gamle investeringer som skal forsvares. Han bygget alt fra bunnen av. Og kunne nyte godt av en nedlagt Toyota fabrikk og et helt kontinent med bilbyggere og data personell med store kunnskaper om bil. Samtidig var disse i jobbmarkedet. Alle husker 2008. Amerikans bilindustri konkurs. Han handlet alt til reduserte priser på første hylle.

Jeg har vært i flere fabrikker ja men ikke Tesla sin, men ut i fra det jeg har sett på video fra Tesla sin fabrikk så produseres Model S på stort sett samme måte som alle andre biler med stort sett det samme utstyr av stansemaskiner, roboter etc. Audi og Jag produserer jo også modeller i Alu som Tesla.

De store snur jo sine fabrikker flere ganger hvert år når de retooler og gjør seg klare for å produsere en ny model. akkurat det tror jeg at de har inne...

Jeg kan være med på at Tesla har fått fabrikkbygget til innbruddspris men innholdet i det vil jeg tro at de har måtte betale for på lik linje med andre. De andre bar jo faktisk store fabrikkbygg allerede som sikkert er avskrevet over mange år.

kos

Hei det som virkelig skal til for å få fart på utviklingen er en ellet to aktører i tillegg til tesla som konkurrerer, med elbiler fra små til store. Da blir det fart. Disse aktørene finest i dag, men trenger tid til omstilling. Tesla tok de på sengen. Men når vi ser 2020 kommer det til å skje noe, tror jeg.

Amoss

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 17. desember 2014, klokken 16:27
Dersom noen av de store henger seg på eller kommer med tilsvarende satsning vil bildet raskt endre seg.

Ja, det er nettopp der det ligger. Nå har vi sett etterhvert sterke signaler på at Nissan(Renault) og GM ønsker å gå inn i dette markedet, og da vil dette potensielt være noe resten av markedet vil merke (dersom alle klarer å produsere i ett nevneverdig volum).  Og når først toget har begynt å rulle, da har jeg sterk tro på at det vil gå fort, og at de siste produsentene vil nærmest snuble i sine egne føtter for å sikre at de ikke blir den siste gjennom døra med realistiske elbil-satsninger.  Glem heller ikke at det her kan komme en eller flere outsidere til - en eller annen Kina (eller India) fabrikant som svinger seg opp innenlands på subsidier/statsstøtte, og ekspanderer internasjonalt.

... og glem kanskje heller ikke det litt spesielle (dersom vi nå ser bort i fra flere outsidere) i at Tesla angriper markedet ovenifra, Nissan nedenifra og GM havner kanskje "midt på treet". Saken vil da ikke lengre være "en liten aktør med store/dyre «premium» elbiler". Da vil det være nesten "hele pakka" fra relativt rimelige småbiler og opp.  Men alt dette forutsetter jo så klart at det finnes ladenettverk til dem alle.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kallagtunet


Amoss

Sitat fra: kos på onsdag 17. desember 2014, klokken 20:48
Hei det som virkelig skal til for å få fart på utviklingen er en ellet to aktører i tillegg til tesla som konkurrerer, med elbiler fra små til store. Da blir det fart. Disse aktørene finest i dag, men trenger tid til omstilling. Tesla tok de på sengen. Men når vi ser 2020 kommer det til å skje noe, tror jeg.

Her var vi vist inne på det samme samtidig ja :p 

Ja, sitter også med følelsen av at i tiden rundt/like etter 2020 så vil ting virkelig begynne å røre på seg - håper i alle fall det :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 17. desember 2014, klokken 20:54
Og billige(re) batterier!

Korrekt. Og det er her jeg synes jeg ser alt for lite arbeid hos noen av de øvrige produsentene. Kanskje oppføres det i dag en stor fabrikk i Kina i all hemmelighet?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

kos

Hei Amoss - mye tilsier at det toget har startet. Og jeg tror at det kommer til å hende. Akilles hælen er batterier - om nå man ser 4 - 7 år frem i tid og får bedre batterier. Så skal de som ikke har startet å snu seg - antagelig avvikle.

I 1968 kom Honda cb 750 four. Etter det var det slutt på en eventyrlig motorsykkel eventyr i England. Og det gikk fort.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA