Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

sigurdi

#1590
@Rio ikke mye Tesla leveringen i September, dersom du har fulgt litt med hadde de planlagt driftstopp i fabrikken for å oppgradere med nytt utstyr, og doble kapasiteten på produksjonen, dette gikk ikke helt som planlagt og de slet med å få opp produksjonen igjen.
Har vært leverings problemer på batteri som har bremset produksjons volumet, men ordre inngangen er større en noen gang og det er alt for lang leveringstid.

Vil tro VW sliter med det samme, siden det er laaaang leveringstid der også, men det er ikke pga produksjons volum i selve bilfabrikken siden det er samme linje som golf.

Levering av EU biler ble utsatt pga dette, så tallene tar seg nok opp igjen mot slutten av året.
De fikk bilen utsatt lenge nok, får og mye ekstra utstyr på bilene sine.
(Ikke mange andre merker som gjør det, AAC, Line Assistent, og diverse annet som trengst for å få topp score på NCAP. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

timingbeltkiller

Sitat fra: Rio på onsdag 08. oktober 2014, klokken 21:18
Tydeligvis noen av konkurrentene som er lys våkne! :D
Til og med e-UP selger dobbelt så mye som Tesla.
Tesla har antakelig langt større andel av lavvolum markedet store luksusbiler
enn elbilene til VW, Nissan & CO har i storvolum markedet hvermannsbiler.

Relativt til konkurransen de deltar i lykkes derfor Tesla best.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

rth

Ser mange er så opptatt av at El-bilen skal være eneste bil i husholdningen. Og derfor må man ha en bil med lang rekkevidde. (300km +).

Jeg vet ikke hvor brorparten av forumdeltagere bor, eller hvilken familiesituasjon man er i. Men når jeg ser meg rundt blant mine arbeidskolleger, samt vennepar, så kommer jeg nesten ikke på noen som bare har 1 bil i husholdningen. Tilnærmet alle har 2 biler. Noen sogar enda flere. For nesten alle disse er jeg helt sikker på at en El-bil i klassen Leaf, Golf, i3 burde være superaktuell. Og for tilnærmet alle av disse ville den "lille" elbilen bli bil nr.1 i det daglige. For vår del ville en bil i Tesla størrelsen/kapasitet bare vært til bry, og ikke tilført noe positivt.

En i3, som vi har, har lang nok rekkevidde til at vi faktisk aldri har bruk for lengre i det daglige virket. Den bruker lite strøm slik at man på vanlig 16A kurs lader batteripakka uten problemer. De gangene vi skal langt, på vinterferie til fjells langt unna raske ladere, dra henger osv, så bruker vi fossilbilen. Den gir fleksibiliteten som vi vil ha. Pr. i dag så er ingen El-bil i nærheten til den kapasiteten. Og ikke er det noe som tilsier at det skjer noe drastisk de nærmeste årene.

De færreste av dem med 2 biler har ett ønske om å klare seg med 1 bil. 2 biler gir fleksibilitet. Kjøring av unger og kjøring til jobb som eksempel på gode grunner til 2 biler. Gløm offentlig kommunikasjon som alternativ. Vi bor ikke i Oslo.

Jeg tror at El-bil genererer så mange negative tanker for hvermannsen at man glømmer El-bil som alternativ. Mine foreldre kjøpte akkurat en fosil Polo. Jeg prøvde å spille inn en e-Up e-Golf El til dem, men ikke snakk om. Selv om det ville vært akkurat en slik bil de trengte.

Amoss

Sitat fra: rth på torsdag 09. oktober 2014, klokken 08:06
Ser mange er så opptatt av at El-bilen skal være eneste bil i husholdningen. Og derfor må man ha en bil med lang rekkevidde. (300km +).

Dersom man har en mulitibil husholding, og en av dem kan erstattes med en kortrekkende elbil, så har man i dag flere alternativer å velge mellom som denne kortrekkende elbilen. Det man etterlyser her er flere elbiler som kan erstatte også de(n) andre bilen(e) i multibilhusholdningen, eller den ene i husholdninger som kun har en bil.

Selv har jeg to biler, så er på ingen måte i mot konseptet at man skal kunne ha to biler om man ønsker det. Men begge er i dag dessverre eksosbiler da den eneste elbilen på markedet så langt som har lang nok rekkevidde til at jeg ville kunne ha noen nevneverdig nytte av den er Model S, og den er en prisklasse over det jeg kan strekke meg. Mao er det ingen elbil på markedet som jeg kan kjøpe.

Det jeg har litt problemer med er hvorfor så mange som er heldige nok til at de kan dekke (i det minste deler av) behovet sitt med en eksisterende kortrekkende elbil har så mye i mot at folk også ser etter om det ikke snart kan komme noen flere - og forhåpentligvis også billigere - langtrekkende elbiler på markedet?  Ingen her som argumenterer for at man skal fjerne de kortrekkende elbilene fra de som klarer seg med dem. Hvorfor er det ett så stort ønske fra enkelte elbilister  om at elbiler aldri skal få lov til å være langtrekkende?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

Gode poeng rth. Bilkjøp styres av behov. Om du ikke får dekket dine behov med en bil, og Model S ikke dekker behovene som langturbil, så blir det to biler hvorav en fossil.
Det understreker det åpenbare: Du kjøper bil ut fra behov. Har man behov for en Model S, så kjøper man Model S.
Har man behov for en Golf, så kjøper man Golf.

Har man behov for Model S, og råd til Model S, så kjøper man ikke Golf. De er altså ikke konkurrenter, for det er rivende forskjellig produkter vi snakker om.
Skulle de vært å anse som konkurrenter kan man også si at Bugatti Veyron konkurrerer med VW Up. Ingen er i nærheten av å levere det samme som Tesla. Konkurrenter finnes ikke om man ser hva produktet inneholder. Ser man utelukkende på drivstoff kan de kalles konkurrenter, men da vil jo Veyron og UP være konkurrenter også....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

rth

Sitat fra: Amoss på torsdag 09. oktober 2014, klokken 10:54
Sitat fra: rth på torsdag 09. oktober 2014, klokken 08:06

Det jeg har litt problemer med er hvorfor så mange som er heldige nok til at de kan dekke (i det minste deler av) behovet sitt med en eksisterende kortrekkende elbil har så mye i mot at folk også ser etter om det ikke snart kan komme noen flere - og forhåpentligvis også billigere - langtrekkende elbiler på markedet?  Ingen her som argumenterer for at man skal fjerne de kortrekkende elbilene fra de som klarer seg med dem. Hvorfor er det ett så stort ønske fra enkelte elbilister  om at elbiler aldri skal få lov til å være langtrekkende?

Er det et ønske om at Elbiler skal ha kort rekkevidde???? Den har jeg aldri oppfatta. Uten at jeg her fulgt så godt med. Hvorfor skulle man ønske det?

Men med bilene som finnes på markedet. Og man har mer enn 1 bil i husholdningen. Da virker det litt rart at man trenger så lang rekkevidde. Vi har bil med kort rekkevidde, og den kjører i snitt 200 km om dagen. Og de ytterst få gangene vi har bruk for mer blir det fosilt. Tror vel vi kjører langt i forholdet til snittbehovet.

Men som eneste El bil i hosholdningen, så ser jeg klart behovet for rekkevidda til Tesla.

Amoss

Sitat fra: rth på torsdag 09. oktober 2014, klokken 12:03
Er det et ønske om at Elbiler skal ha kort rekkevidde???? Den har jeg aldri oppfatta. Uten at jeg her fulgt så godt med. Hvorfor skulle man ønske det?

Nei, det er hva jeg også lurer på.

Merk at akkurat den delen var ikke spesielt myntet på deg, men på alle som kommer inn her og "angriper" at man mener at "konkurrentene" til den eneste elbilen med lang rekkevidde (altså alle andre bilprodusenter enn Tesla) sover, da de ikke leverer eller ser ut til å prøve å levere tilsvarende langtrekkende elbiler for å få en konkurranse også i dette segmentet.

Rett nok kom det nå nylig inn en link her som antyder at VW muligens har en plan for å øke rekkevidden etterhvert, og det mumles om at GM kanskje har noe på gang. Håper begge stemmer, og at vi kan se en oppvåkning fra dvalen.


Sitat fra: rth på torsdag 09. oktober 2014, klokken 12:03
Men med bilene som finnes på markedet. Og man har mer enn 1 bil i husholdningen. Da virker det litt rart at man trenger så lang rekkevidde. Vi har bil med kort rekkevidde, og den kjører i snitt 200 km om dagen. Og de ytterst få gangene vi har bruk for mer blir det fosilt. Tror vel vi kjører langt i forholdet til snittbehovet.

Vel, se for deg en husholding med to fossilbiler.  Så finner man ut - slik du har - at en av dem fint kan erstattes med en kortrekkende elbil. Supert! Det er bare positivt! Men hadde det ikke vært enda mer positivt dersom også den andre fossilbilen kunne hatt vært erstattet med en elbil?  Eller at den ene elbilen ikke hadde vært begrenset av rekkevidde, og derved kunne brukes enda mer?

I den grad man snakker negativt om "bil #1" vs "bil #2" etc. så er det dersom en finner det nødvendig å øke antall biler i husholdingen for å få plass til en elbil. Som en tidligere i tråden her som ikke fikk dekket sitt behov av en Tesla, men måtte kjøpe en kortrekkende elbil og en fossilbil (til tilsammen ca samme pris som en Tesla) for å få dekket sitt behov. Ja, forstår godt at han ble nødt til det i dagens marked, men det burde ikke være slik. Det burde være en elbil på markedet han kunne hatt som den eneste bilen - uten å måtte gå på akkord med hvilke transportbehov som skulle dekkes.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

toppi

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

thilo

Sitat fra: toppi på torsdag 09. oktober 2014, klokken 22:41
Synes denne hører hjemme her:
http://www.zdf.de/ZDFmediathek/beitrag/video/2251610/#/beitrag/video/2251610/Faehrt-Auto-Deutschland-vor-die-Wand%253Fer

Haha :)

Her leser vi sikker snart at dem selvfølgelig ikke sover i det hele tatt siden dem selger så mange e-up, e-golf og snart B-klasse ed :)
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

TS

#1599
Da begynner GM å våkne litt ut av dvalen og planlegger lansering av en 200miles elbil i 2016, først og fremst for miljøstatene i USA
http://cleantechnica.com/2014/10/09/200-mile-electric-car-confirmed-gm/
Får håpe de lager noe folk har lyst på, siden de har engasjert et helt team til å studere Tesla ..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

sigurdi

#1600
Høres lovende ut, men får håpe på salg i hele verden og ikke bare begrenset opplag i California, slik reporter fryktet.

$30 000 kan jo bli en fin pris her hjemme, men det er nok etter de $5000 i tax refunds, så $35000-40000 her på berget gir estimert 230-300 000kr med dagens kurs og avgifts politikk.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Oreo

Har vi diskutert Renovo her før?
På TMC går ordlyden at de bør levere CV'ene sine til Tesla. 3,4 sec 0-60mph duger ikke mot P85D og kanskje har satt spikeren i kista for dette selskapet.

http://renovomotors.com
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Amoss

Sitat fra: Oreo på mandag 13. oktober 2014, klokken 23:37
Har vi diskutert Renovo her før?
På TMC går ordlyden at de bør levere CV'ene sine til Tesla. 3,4 sec 0-60mph duger ikke mot P85D og kanskje har satt spikeren i kista for dette selskapet.

http://renovomotors.com

Svaret på spørsmålet er: Ja, men ikke etter 9. okt.... 

Hmm... Kanskje det var disse som egentlig var målet for Teslas P85D modell?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

TS

Sitat fra: Oreo på mandag 13. oktober 2014, klokken 23:37
Har vi diskutert Renovo her før?
På TMC går ordlyden at de bør levere CV'ene sine til Tesla. 3,4 sec 0-60mph duger ikke mot P85D og kanskje har satt spikeren i kista for dette selskapet.

http://renovomotors.com

Den bilen ser veldig Marco ut..En gammel versjon..
https://www.youtube.com/watch?v=KiCB6pP6EEo


rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Oreo

Ok hadde ikke anledning til å bla meg tilbake, men får jo opp til flere P85D's for "the expected going price of $529,000"
http://blog.caranddriver.com/renovo-motors-coupe-not-yer-ordinary-gas-swilling-half-million-dollar-shelby-daytona-redux/

Ligger i SLS AMG Eletric sitt prisleie for tosetere. Ikke alle vil kjøre rundt i noe så "normalt" som en Tesla.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA