Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Olatho

Å bruke gjennomsnittlig daglig kjørelengde som et mål på noe som helst er jo helt misvisende.  I følge statistikken er vi helt gjennomsnittlige.  Har hatt bilen i ca to måneder og kjørt drøyt 2000 km - altså rundt 35 km/dag. Spot on!
Men gjennomsnittlig TUR-lengde er jo noe helt annet.  På disse to månedene har bilen stått parkert vesentlig flere dager enn den har vært kjørt, men når vi først har kjørt, så har det vært turer mellom Oslo og Hvaler, Oslo og Ål i Hallingdal, mellom Oslo og Varberg sør for Gøteborg... 

En bil som ikke kan brukes til sånne turer (uten en masse planlegging og ekstra pauser) er for veldig mange ikke en konkurrent. Alle historier blir selvsagt anekdoter, men foreldra mine ville aldri kjøpt en bil de ikke kunne dratt på spontantur til Bergen med.  Kollegaen min ville aldri kjøpt en bil han ikke kunne dratt og besøkt familien i Larvik med (uten å installere noe lademulighet hos dem).

At mange LIKEVEL har valgt å kjøpe både Leaf og ser ut til å flokke seg om e-golf er jo ikke annet enn supert.  Men den typen biler vil ikke være _nok_ for veldig mange nordmenn.  For det store flertallet betyr de at man må ha en annen bil i tillegg.  Hvilken som er bil nummer en og bil nummer to er bare av akademisk interesse.

Uansett hva gjennomsnittlig daglig kjørelengde sier, så tyder utfartskøene fra byene i forbindelse med ferier og langhelger på at veldig mange forholdsvis ofte har et behov for å kjøre lenger enn 10-15 mil.  Og hurtiglader eller ikke, det tar ekstra tid med en elbil. 
Selv med Teslas superlader på Gol tar det litt lengre tid å komme seg tur/retur hytta enn med bensinbil.   
Men forskjellen er ikke større enn at det er akseptabelt.  Til tross for minst dobbelt så lang rekkevidde som "alternativene" hadde ikke Tesla vært aktuelt å kjøpe, uten superladernettverket.   De to tingene MÅ sees sammen, for det er totalpakka som gjør at Tesla kan brukes som en helt vanlig familiebil, der fordelene oppveier ulempene.

At 10% av nybilsalget er elbiler er flott, men elbil er fortsatt et nisjeprodukt. De aller fleste jeg snakker med sier at det for deres del ikke er aktuelt å kjøpe elbil, fordi den ikke vil dekke deres behov.  Den eneste som KAN gjøre det er Tesla, og den er for dyr.  Dermed blir det en Auris for de som ønsker god samvittighet, og en Skoda Octavia for de som trenger litt mer plass.

sigurdi

Er svært bedrøvelig med EV salg i utlandet, ikke bare i % av solgte! men også i antall.
Eksempel Nissan som er størst produserer under 50 000 (47484 i 2013) av total reduksjon på 4.9 millioner.
Så Tesla har nok større elbil produksjon en Nissan allerede i 2015, men håper jo ting skjer slik at dette ikke blir tilfellet før 2017.

At det står usolgte e-golf i Tyskland, som ikke blir tilbudt norske kunder er jo utroligdårlig og viser vel at VW helst ikke vil selge dem.
Burde jo hatt automatisk blitt tilbudt norske kunder.
En kamerat bestilte nå og levering godt ut i 2015, så spesielt høyt produksjons tempo er det desverre ikke.
Blir tross alt laget på samme bånd som vanlig golf, men må nok stille om, som koster tid og penger.

Nederland har hatt bra ganske bra salg av spesielt plugg in Hybrider, se linker i posten min med statestikk litt tidligere.

Men @Rio hvorfor tar du opp at Tesla Model 3 planlagt realistiske produksjon på 500 000 biler i 2020 er under 1% av bilsalget globalt når vi klager på at de andre må ta opp stafett pinnen slik at EV aller globalt blir både to og tre ganger større.
Samtidig som du tar opp at satsningen på små kortrekknde elbiler er løsningen, der Nissan er størst og produserer 1/10 av dette i dag?
(Tesla vil i år komme svært nær EV produksjonen til Nissan)

Det vi flere ganger savner er iniativ slik at dette kan bli mulig, skulde på batteriteknologi osv, hjelper svært lite når det finnes løsninger allerede i dag som kan forbedres noe for å komme i mål bare om 2-3 år.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Oreo

Mercedes' autopilot. Legg merke til det innvendige speilet. Åpenbart bruk av kamera, noe som også ble vist på prototypen av TMX. Spennende fra Mercedes som har en viss link til Tesla.
http://www.dagbladet.no/2014/10/07/tema/motor/bil/aller/dinside/35625138/
opprinnelige artikkel:
http://www.dinside.no/930645/her-er-fremtidens-lastebil
(sikkert ikke noe for norske krøtterstier da)
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

haggen

Det er dette med at konkurrentene sover som blir så latterlig her, Når konkurrentene til Tesla selger i bøtter og spann med biler og har planer (ref artikkel om VW) for elbiler som vil konkurrere med model 3 når den kommer så kan jeg ikke se hvordan det går an å si at de sover. Faktum er at det ikke finnes teknologi i 2014 som gjør at elbil kan konkurrere med fossilt drivstoff. 300 km/normal pris er heller ikke nok for at vi kan bytte ut fossilt, vi må nok opp i 6-700 km reell rekkevidde til 2-300 k penger før naboen bytter ut sin bil. Det skjer kanskje i 2020. Laddestasjoner må være like naturlig som dagens bensinstasjoner. Ser ikke at Tesla kommer til å bygge ut dette, det må skje gjennom markedstilpasning/dreining fra fossilt til elbilbruk.
I mellomtiden må vi være pionerer og vise at elbil fungerer i hverdagen, og der er både Tesla og de andre som skaper alternativer for oss like viktige! Still spørsmålet: Hvor mange elbiler hadde vi hatt i Norge om det kun fantes model s i markedet? Det er rimelig å anta at det ville være omtrent akkurat så mange som det finnes i dag.... Derfor er Leaf, VW, Kia og Bmw viktig på grunn av pris/rekkevidde gir flere som velger elbil.

Bmw i3

sigurdi

@Rio og andre som får lyst.
Ikke bruk gjennomsnittlig kjørelengde som argumentasjon for kort distanse elbiler er løsningen for folk flest.
Samme statestikk viser nemlig at Elbilene i Norge kjørte bare 15.6km pr dag i gjennomsnitt i 2013.
Se OFV sine egne tall posten #1485 henviser til kildene.

Skulle jeg brukt samme argumentasjon så er det mindre en 8km pr dag, hvorfor da bruke elbil og ikke elsykkel eller sykkel på disse korte turene?

Altså under halvparten av bensinbilene og 1/3 av det diesel bilene kjørte i 2013.

@haggen hadde vi vert der vi er i dag uten Nissan og Tesla?
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

haggen

Nei, mente alle som bidrar i dag selvfølgelig, og de to største bidragsyterne i dag er jo Nissan og Tesla  :D

Amoss

Sitat fra: haggen på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:52
Det er dette med at konkurrentene sover som blir så latterlig her, Når konkurrentene til Tesla selger i bøtter og spann med biler og har planer (ref artikkel om VW) for elbiler som vil konkurrere med model 3 når den kommer så kan jeg ikke se hvordan det går an å si at de sover.

Når andre bilfabrikanter selger i "bøtter og spann" (ja, kaller dem ikke konkurrenter da de ikke konkurrer i segmentet langtrekkende elbiler) er nettopp "soveputen" som gjør at de mener de trygt kan sove litt til.

Artikkelen du viste til fra VW var i alle fall ny for meg. Stemmer den så er altså VW i ferd med å våkne. Men har latt meg "lure" før av vidløftige "planer" fra eksisterende bilfabrikanter som ikke blir noe av, så tar det med en klype salt frem til jeg ser at det faktisk skjer noe. Og i artikkelen du linket til så hintet de til at de ville vente med å selge bilene til lade-infrastrukturen var på plass - og det kan fort bety "aldri". Men la oss altså håpe at de holder på å våkne. :)

Så lenge konkurrentene ser at det er mulig å produsere langtrekkende elbiler i dag og tjene penger på det, uten å selv prøve å ta fatt i dette markedsegmentet - og mens de i alle fall har vist at dette er veien det gå i alle fall i 40 år - så "sover" de. Har gått greit så lenge ingen andre har levert slike biler, men nå er det faktisk en som gjør det, og da er det på høy tid å dra søvnen ut av øynene.

Sitat fra: haggen på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:52
Faktum er at det ikke finnes teknologi i 2014 som gjør at elbil kan konkurrere med fossilt drivstoff. 300 km/normal pris er heller ikke nok for at vi kan bytte ut fossilt, vi må nok opp i 6-700 km reell rekkevidde til 2-300 k penger før naboen bytter ut sin bil. Det skjer kanskje i 2020.

Vel, fortell det til Elon :p  Som jeg ser det så konkurrerer Model S og snart Model X med andre biler med fossilt drivstoff, og fabrikken går alt det remmer og tøy kan holde, og de klarer (så vidt jeg vet) ikke å dekke etterspørselen. Men du har rett i at enda lengre rekkevidde kan være nødvendig for å overbevise alle om å skifte over, og det vil komme etterhvert. Akkurat når og hvor mye Tesla vil øke rekkevidden på sine biler er enn så lenge ukjent, men sitter med en feeling av at dette skjer ifm lanseringen av Model 3 i 2017. VW antydet 2020 for egen del.


Sitat fra: haggen på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:52
Laddestasjoner må være like naturlig som dagens bensinstasjoner. Ser ikke at Tesla kommer til å bygge ut dette, det må skje gjennom markedstilpasning/dreining fra fossilt til elbilbruk.

Nei, de ikke være like vanlige som bensinstasjonene er i dag, selv om det så klart ikke hadde vært noen ulempe. Tesla ser ut til å bygge ut nok til å dekke det meste, men så klart - det vil alltid være spesielle tilfeller der dette ikke vil være nok alene, det har du rett i.

Har som sagt ikke den samme klokkertroen som deg på at markedstilpasning alene er nok, da folk venter med å kjøpe til infrastrukturen er der, og infrastrukturen venter på at bilene er der før det er regningsvarende å bygge ut. Her må det en bevisst strategi til - enten fra myndighetene eller bilfabrikantene (evnt. en forbruker-/idealist-initialisert utbygging ala den TOC og Bellona har satt i gang). Tesla valgte å ikke vente på myndighetene og bygger ut mye raskere enn noe annet nettverk i dag.

Sitat fra: haggen på onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:52
I mellomtiden må vi være pionerer og vise at elbil fungerer i hverdagen, og der er både Tesla og de andre som skaper alternativer for oss like viktige! Still spørsmålet: Hvor mange elbiler hadde vi hatt i Norge om det kun fantes model s i markedet? Det er rimelig å anta at det ville være omtrent akkurat så mange som det finnes i dag.... Derfor er Leaf, VW, Kia og Bmw viktig på grunn av pris/rekkevidde gir flere som velger elbil.

Joda, alle elbiler er med på å få folk over til elbiler. Også de kortrekkende elbilene har sin misjon, så at man her etterlyser flere produsenter som kan lage langtrekkende elbiler er ikke noen nedvurdering av dem, bare ren realisme som forteller oss at selv om mange kan ha glede og nytte av disse så er det ikke tilstrekkelig til å få en mer eller mindre full overgang til en bærekraftig utvikling. Som nevnt kan ikke jeg klare meg med en kortrekkende elbil. Skulle ønske jeg kunne, men kan ikke, selv ikke til hverdagskjøringen min. (Ironisk nok er "harryhandlingen" omtrent den eneste turen der jeg i praksis kunne brukt en kortrekkende elbil ;) )
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

haggen

Poenget mitt er at det er ingen som leverer en reell konkurent til en fossil bil i golf klassen i dag, og det er det som skal til for å få en omskifting over til elbil. At Elon Musk produserer noen tusen biler i dag og noen titalls tusen til i 2017 er irrelevant i forhold til hva som skal til for å flytte de store massene over til elbil. For meg ser det ut til at det er ny batteriteknologi de store bilfabrikantene venter på i forhold til å tilby lang rekkevidde. Når batteri teknologien tillater det er de klar med modeller. Dagens biler med kort rekkevidde (E-golf, Leaf og BMW i-3) kan når som helst leveres med lang rekkevidde om batteriteknologien kommer på plass. I mellomtiden må vi velge rekkevidde etter det lommeboken eller graden av entusiasme tillater. Når det gjelder HT, så virker det som noen her mener at ett begrenset antall Tesla HT er nok, men ett større antall HT for de andre ikke er det?

sigurdi

#1583
Det er der de bommer, vente på at batteri teknologien pluttselig på magisk vis skal dukke og så bli produsert i stor skala, blir jo det samme som å tro at lade infrastrukturen bare pluttselig skal komme.

Det skjer bare ikke, batteriene blir bedre når det forskes på ny teknologi og videreutvikler gammel.
Batterifabrikker dukker opp som paddehatter, drevet av vann, sol og vind? Neppe.

Ladestasjoner dukker opp når noen åpner lommeboka og betaler for dem.
(Er det noen som ser en link til Solar City og levering av millioner solcelle paneler. ;-)

Men håper jeg tar feil og flere Giga fabrikker drevet av ren energi er planlagt og bygges nå.
50GWh er mye batterier, 35GWh er nok til 500 000 biler. :-)
Men andre som har tenkt på hvorfor Tesla vil bygge to fabrikker parallelt, og den som kommer lengst raskest blir ferdig bygd.
Hvor lang tid bruker da Tesla for å fullføre #2 og da mer en doble batteri produksjonen sin?

Spartalen, burde ikke jobbet for å fremme elbilene, på sikt vil dette gi svært stor økning av hans REC aksjer. (Solcelle paneler)

For å få kostnaden ned på teknologien som finnes i dag, må en se på hele kjeden og profit fra denne totalt, ikke å ha fortjeneste på hver enkelt komponent.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

haggen

Sitat fra: sigurdi på onsdag 08. oktober 2014, klokken 16:36
Det er der de bommer, vente på at batteri teknologien pluttselig på magisk vis skal dukke og så bli produsert i stor skala, blir jo det samme som å tro at lade infrastrukturen bare pluttselig skal komme.

Det skjer bare ikke, batteriene blir bedre når det forskes på ny teknologi og videreutvikler gammel.
Batterifabrikker dukker opp som paddehatter, drevet av vann, sol og vind? Neppe.

Ladestasjoner dukker opp når noen åpner lommeboka og betaler for dem.
(Er det noen som ser en link til Solar City og levering av millioner solcelle paneler. ;-)

Men håper jeg tar feil og flere Giga fabrikker drevet av ren energi er planlagt og bygges nå.
50GWh er mye batterier, 35GWh er nok til 500 000 biler. :-)
Men andre som har tenkt på hvorfor Tesla vil bygge to fabrikker parallelt, og den som kommer lengst raskest blir ferdig bygd.
Hvor lang tid bruker da Tesla for å fullføre #2 og da mer en doble batteri produksjonen sin?

Spartalen, burde ikke jobbet for å fremme elbilene, på sikt vil dette gi svært stor økning av hans REC aksjer. (Solcelle paneler)

For å få kostnaden ned på teknologien som finnes i dag, må en se på hele kjeden og profit fra denne totalt, ikke å ha fortjeneste på hver enkelt komponent.
Det er ikke noe magi involvert i forskningen som legges ned i batterier i dag. Store beløp pløyes inn i dette. Lg, samsung SDI, VW og en rekke store forskningsmiljø er involvert. Vil tro panasonic også gjør det samme. Så spørs det om det er du eller verdens største bilprodusenter som tar feil da? Den som lever får se.  ;D

TS

Sitat fra: haggen på onsdag 08. oktober 2014, klokken 17:57
Sitat fra: sigurdi på onsdag 08. oktober 2014, klokken 16:36
Det er der de bommer, vente på at batteri teknologien pluttselig på magisk vis skal dukke og så bli produsert i stor skala, blir jo det samme som å tro at lade infrastrukturen bare pluttselig skal komme.

Det skjer bare ikke, batteriene blir bedre når det forskes på ny teknologi og videreutvikler gammel.
Batterifabrikker dukker opp som paddehatter, drevet av vann, sol og vind? Neppe.

Ladestasjoner dukker opp når noen åpner lommeboka og betaler for dem.
(Er det noen som ser en link til Solar City og levering av millioner solcelle paneler. ;-)

Men håper jeg tar feil og flere Giga fabrikker drevet av ren energi er planlagt og bygges nå.
50GWh er mye batterier, 35GWh er nok til 500 000 biler. :-)
Men andre som har tenkt på hvorfor Tesla vil bygge to fabrikker parallelt, og den som kommer lengst raskest blir ferdig bygd.
Hvor lang tid bruker da Tesla for å fullføre #2 og da mer en doble batteri produksjonen sin?

Spartalen, burde ikke jobbet for å fremme elbilene, på sikt vil dette gi svært stor økning av hans REC aksjer. (Solcelle paneler)

For å få kostnaden ned på teknologien som finnes i dag, må en se på hele kjeden og profit fra denne totalt, ikke å ha fortjeneste på hver enkelt komponent.
Det er ikke noe magi involvert i forskningen som legges ned i batterier i dag. Store beløp pløyes inn i dette. Lg, samsung SDI, VW og en rekke store forskningsmiljø er involvert. Vil tro panasonic også gjør det samme. Så spørs det om det er du eller verdens største bilprodusenter som tar feil da? Den som lever får se.  ;D

Det er forskjell på å forske og produsere. Jeg tror Panasonic-Tesla fabrikken blir den første som tør å kjøre ut en større serie nye batterier.

Noe annet konkurrentene sliter med, er at de har alt for dårlig bagasjeromsplass. Også på fossilene. Model S vs BMW 5 serie feks

Model S har 85kw batteri, de mindre bilene som ikke er halvparten så store har 22kwh batteri
For meg er det ikke slik en elbil skal se ut under panseret:

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Rio

Månedens salgsstatistikk:

SitatKilde: OFV AS

                                            Antall         Andel i %
TOTALT                                 1298           100
1. Nissan Leaf                        367            28,3
2. Volkswagen e-Golf             220            16,9
3. Volkswagen e-up!              214            16,5
4. BMW i3                              149            11,5
5. Kia Soul EV                        105              8,1
6. Tesla Model S                     104               8

Tydeligvis noen av konkurrentene som er lys våkne! :D

Til og med e-UP selger dobbelt så mye som Tesla.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Muffinman

Til og med vanlige tråsykler selger mer enn Tesla Model S med 3-400.000 solgte pr år.

Nei, konkurrentene sover absolutt ikke.

arnkl

Sitat fra: Rio på onsdag 08. oktober 2014, klokken 21:18
Månedens salgsstatistikk:

SitatKilde: OFV AS

                                            Antall         Andel i %
TOTALT                                 1298           100
1. Nissan Leaf                        367            28,3
2. Volkswagen e-Golf             220            16,9
3. Volkswagen e-up!              214            16,5
4. BMW i3                              149            11,5
5. Kia Soul EV                        105              8,1
6. Tesla Model S                     104               8

Tydeligvis noen av konkurrentene som er lys våkne! :D

Til og med e-UP selger dobbelt så mye som Tesla.

Bra at andre fabrikantar også sel elbilar.

Men når Avensisen vår sang på siste verset i fjor, og vi måtte sjå oss om etter ny bil var ingen av dei fem første på lista der aktuelle. Kvifor? Alle hadde for liten rekkevidde og ikkje minst for liten plass til å kunne erstatte stasjonsvogna vår. (Og i tilleg var ein del ikkje lansert enno, men hadde likevel ikkje vore aktuelle)

Så konkurransen stod mellom elektrisk bil (vi nemner i fleng: Model S og .... ) og eksosbil ( Avensis stv, Passat stv. , Mondeo stv. , etc ). Heldigvis valgte vi Model S, og har aldri angra på det.

Kva tid kjem det elbilar frå Toyota, VW, Ford, ... som kan ta del i denne konkurransen? Det er det denne tråden handlar om.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

sigurdi

@Haggen, har sakt hele tiden at jeg håper jeg tar feil, og at både VW, GM osv holder på å bygge miljøvennlige batterifabrikker som er ferdig om 3-4 år slik at de kan få opp volumet og ned prisen på en masseprodusert elbil.
Men tror det hadde blitt snappet opp av media, men godt mulig det bygges i Kina i det stille.

Men som info, Tesla/Panasonic har allerede videreutviklet batteriene fra Roadster som kom i 2008, til model S i 2012, til i dag.
Er allerede nevnt ny oppgradert batteripakke til Roadster, mulig det er den vi får se i måro. :-)
Da er allerede Tesla på 600km på en liten bil he he he.
Er vel og nevnt at målet på 30% rimeligere/høyere kapasitet til Model 3 er allerede godt innenfor rekevidde til lansering og det med god margin.

Er vel allerede kommet vekt reduksjon på model S og mange spekulerer i at batteripakken er blitt lettere allerede nå.
Skal ikke se bort fra at en 100kWh batteripakke kommer til X.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA