Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sutretråd over Tesla S - saklig og usaklig

Startet av Havebigfun, mandag 07. januar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

TS

#1440
Denne diskusjonen som inneholder fly og mye annet rart, mister sin mening.

Jo, konkurrentene sover.
Jeg hadde aldri kjøpt Tesla om det ikke var for SuperLaderkonseptet.
Uten det hadde den ikke vært verdt mer enn halvparten, da mange familier ville måtte ha en fossilbil i tillegg.  Jeg er dessuten avhengig av bil i jobb til tider..
Nå selger jeg min Model s etter ett år og skal prøve å leve med en den nest beste masseproduserte elbilen (om jeg finner den)  en stund til en ny Tesla kanskje står på tunet om et år  ..
Jeg er bestemt på at det blir elbil, men det er ganske håpløst om man ikke skal ha konstant plassmangel og rekkeviddeangst i margen..Vi er småbarnsfamilie på 4 og bør ha 20 mil rekkevidde på vinteren og kunne reise på et par hytteturer. Ikke det at det blir ofte, men poenget med bil er jo frihet.
En kamerat var veldig klar for å gå fra V50 til eGolf, men nettopp pga rekkevidde er det friheten man ikke vil gi slipp på...

Meg bekjent, er det er kun Model 3 som er i pipelinen fremover og kan velges fremfor Model S/X for de fleste familier...
Hvis ikke 37KWH i MB B klasse gir 22mil typical og Superladertilgang

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Rio

Sitat fra: TS på lørdag 04. oktober 2014, klokken 00:38
Denne diskusjonen som inneholder fly og mye annet rart, mister sin mening.

Jo, konkurrentene sover.
Jeg hadde aldri kjøpt Tesla om det ikke var for SuperLaderkonseptet.
Uten det hadde den ikke vært verdt mer enn halvparten, da mange familier ville måtte ha en fossilbil i tillegg.  Jeg er dessuten avhengig av bil i jobb til tider..
Nå selger jeg min Model s etter ett år og skal prøve å leve med en den nest beste masseproduserte elbilen (om jeg finner den)  en stund til en ny Tesla kanskje står på tunet om et år  ..
Jeg er bestemt på at det blir elbil, men det er ganske håpløst om man ikke skal ha konstant plassmangel og rekkeviddeangst i margen..Vi er småbarnsfamilie på 4 og bør ha 20 mil rekkevidde på vinteren og kunne reise på et par hytteturer. Ikke det at det blir ofte, men poenget med bil er jo frihet.
En kamerat var veldig klar for å gå fra V50 til eGolf, men nettopp pga rekkevidde er det friheten man ikke vil gi slipp på...

Meg bekjent, er det er kun Model 3 som er i pipelinen fremover og kan velges fremfor Model S/X for de fleste familier...
Hvis ikke 37KWH i MB B klasse gir 22mil typical og Superladertilgang



Du trenger en Tesla (en enorm bil) fordi du har 2 (!) barn?

Er du klar over at store deler av befolkningen i Europa og i andre land har både 2 og 3 barn og klarer seg med en langt mindre bil?

De fleste småbarnsforeldre jeg kjenner har ikke en bil på størrelse med Tesla, og likevel overlever de hverdagen!

Jeg tror noe slikt som 30% av elbileiere har elbilen som eneste bil, og en stor del av dem har ikke Tesla.

PS: Superlader er en hurtiglader med et fint navn! :D De gjør det samme, selv om man kan lade en Tesla med mer effekt enn en bil med mindre batteri.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

petersv

Klima/vaner tilsier at man trenger mer plass her i nord enn i Sentral-Europa. Ikke så mange turer på hytta i Paris med ski, snowboard, kjeledress +++ ;) Hehe. Men selvsagt, det er et luksusproblem, men likefullt er helt reelt problem for maaaaange småbarnfamilier. Det er ikke uten grunn at Norge er stasjonsvognlandet.

Rio

Sitat fra: petersv på lørdag 04. oktober 2014, klokken 10:41
Klima/vaner tilsier at man trenger mer plass her i nord enn i Sentral-Europa. Ikke så mange turer på hytta i Paris med ski, snowboard, kjeledress +++ ;) Hehe. Men selvsagt, det er et luksusproblem, men likefullt er helt reelt problem for maaaaange småbarnfamilier. Det er ikke uten grunn at Norge er stasjonsvognlandet.

Joda, men man har store familier i Frankrike, med slektninger på landet, også! Man sitter bare litt trangere i noen timer.

Det er klart at mange trenger en stor bil, bevares. Det er mer holdningen om at ingen elbil under en halv million kroner fungerer som en "ordentlig bil" jeg vil til livs. Også i Norge er det en meget stor del av befolkningen som ikke har en halv million til en bil (selv om driftskostnadene er billig), og svært mange av oss klarer oss fint med en Leaf eller e-Golf som eneste bil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Car-El

@Rio
Det er mange som ikke har tilgang til Internett i verden. Siden dem klarer seg uten, så kan vel du å?
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

sigurdi


Sitat fra: Car-El på lørdag 04. oktober 2014, klokken 14:33
@Rio
Det er mange som ikke har tilgang til Internett i verden. Siden dem klarer seg uten, så kan vel du å?

Gjennomsnitts bruk her på berget, sier også av vi bare trenger ISDN linje hadtighet. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Rio

Sitat fra: Car-El på lørdag 04. oktober 2014, klokken 14:33
@Rio
Det er mange som ikke har tilgang til Internett i verden. Siden dem klarer seg uten, så kan vel du å?

Men likevel så lever de.

Det er noe Marie Antoinette over idéen om at folk må ha en bil til en halv million, og at intet annet duger.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: sigurdi på lørdag 04. oktober 2014, klokken 15:04

Sitat fra: Car-El på lørdag 04. oktober 2014, klokken 14:33
@Rio
Det er mange som ikke har tilgang til Internett i verden. Siden dem klarer seg uten, så kan vel du å?

Gjennomsnitts bruk her på berget, sier også av vi bare trenger ISDN linje hadtighet. ;-)


Joda, men det er ingen som lager en bil med 33 km rekkevidde. Utover 4-5 ganger gjennomsnittet kan man jo hurtiglade.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Tai

Sitat fra: TS på lørdag 04. oktober 2014, klokken 00:38
Denne diskusjonen som inneholder fly og mye annet rart, mister sin mening.

Jo, konkurrentene sover.
Jeg hadde aldri kjøpt Tesla om det ikke var for SuperLaderkonseptet.
Uten det hadde den ikke vært verdt mer enn halvparten, da mange familier ville måtte ha en fossilbil i tillegg.  Jeg er dessuten avhengig av bil i jobb til tider..
Nå selger jeg min Model s etter ett år og skal prøve å leve med en den nest beste masseproduserte elbilen (om jeg finner den)  en stund til en ny Tesla kanskje står på tunet om et år  ..
Jeg er bestemt på at det blir elbil, men det er ganske håpløst om man ikke skal ha konstant plassmangel og rekkeviddeangst i margen..Vi er småbarnsfamilie på 4 og bør ha 20 mil rekkevidde på vinteren og kunne reise på et par hytteturer. Ikke det at det blir ofte, men poenget med bil er jo frihet.
En kamerat var veldig klar for å gå fra V50 til eGolf, men nettopp pga rekkevidde er det friheten man ikke vil gi slipp på...

Meg bekjent, er det er kun Model 3 som er i pipelinen fremover og kan velges fremfor Model S/X for de fleste familier...
Hvis ikke 37KWH i MB B klasse gir 22mil typical og Superladertilgang

Dette er noen merkelige uttalelser.

Du mener altså at Tesla Model S kun hadde vært verd 300 000,- hvis vi ikke hadde  superladere og at mange familier måtte hatt en fossilbil i tillegg?? Gjennomsnittelig daglig kjørelengde i Norge er under 4 mil og har du behov over 10 mil for dagen er du nok i en helt spesiell gruppe. Faktum er at mange klarer seg helt fint med Leaf, golf eller I3 som eneste bil. Du nevner plassmangel, husk at Golf har solgt i bøtter og spann som fossilbil og folk klarer seg helt fint med kun den. Nå kan det være at du har veldig spesielle behov når det gjelder baggasje til hytten men igjen er du i en minoritet. En vanlig familie på 4 klarer seg godt med en golf. Få en takboks på så har du massevis av plass. Og det finnes et stort nettverk av hurtigladere til de elbilene med mindre rekkevidde og det blir større for hver måned.

Slik du kommenterer dagens muligheter er kanskje ikke elbiler noe for deg, spesielt hvis du vil kvitte deg med model S for grunner ikke nevnt her. Om du har behov for å kjøre 15 mil+ og ikke vil ha model S lenger blir da fossilbil det neste steget frem til Tesla lanserer model 3.

Tai

Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Amoss

Sitat fra: Tai på lørdag 04. oktober 2014, klokken 15:33
Gjennomsnittelig daglig kjørelengde i Norge er under 4 mil og har du behov over 10 mil for dagen er du nok i en helt spesiell gruppe. Faktum er at mange klarer seg helt fint med Leaf, golf eller I3 som eneste bil.

SitatSkal man lyve troverdig, bruk statistikk
Legger jeg meg med hode i fryseren og beina i stekeovnen har jeg det i gjennomsnitt helt greit, men tror ikke at hverken hode eller bein vil være så veldig fornøyd med det.

Joda, man kan finne mye interessante og verdifulle data ved å bruke statistikker. Kortslutningen fremkommer først når man mener at "nesten ingen" trenger noe mer enn snittet, eller at man er i en "spesiell gruppe" dersom man trenger nevneverdig mer enn snittet.

Bosetningsmønsteret i Norge er varierende. Noen bor i store byer og har alt lett tilgjengelig med kort reisevei og kollektivtrafikk. De trenger kanskje ikke bil i det hele tatt, og i den grad de trenger det så kan rekkeviddebehovet - i alle fall i hverdagen - være svært lavt. Andre bor mindre heldig til, eller av andre årsaker har ett transportbehov som krever en god del lengre rekkevidde. Svært mange her til lands bor i småbyer, tettsteder og det man vil kalle for "landet", langt utenfor de store bysentre. Felles for disse er at de da ofte har ett mye mer begrenset tilbud av kollektivtrafikk, og lengre avstander til det meste - jobb, skole, barnehage, butikk, NAV, sykehus, fritidsaktiviteter, legevakt, venner, familie etc.

Så, la oss ta en tenkt gruppe. Halvparten av disse bor i Oslo sentrum og har ikke noe behov for bil, og den andre halvdelen bor "på landet" og har ett behov for 10 mil bilkjøring hver dag i uka (5 dager), men går på tur i marka hver helg, og bruker da ikke bilen. Da kjører hele gruppen altså ca 3,5 mil i snitt hver dag. Men den halvparten som kjører 10 mil per dag i uka føler ikke akkurat at de hører til en "helt spesiell gruppe".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Sitat fra: Rio på lørdag 04. oktober 2014, klokken 00:21
Man ser jo også det sammen innen eksosbiler - man selger mange flere "vanlige biler" enn luksusbiler, selv om de fleste ville foretrukket luksusbiler.
Luksus når det gjelder kvalitet, JA.
Men er ikke så sikker når det gjelder hestekrefter og størrelse.
Blir lett for uhåndterlig i det daglige.

Oftere enn før ser du nå mange foretrekker en mindre bil i øverste utstyrsklasse
framfor en større innstegsmodell til omlag samme pris.
Eksempelvis Golf kontra Passat og Auris kontra Avensis.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Tai

Sitat fra: Amoss på lørdag 04. oktober 2014, klokken 18:12
Sitat fra: Tai på lørdag 04. oktober 2014, klokken 15:33
Gjennomsnittelig daglig kjørelengde i Norge er under 4 mil og har du behov over 10 mil for dagen er du nok i en helt spesiell gruppe. Faktum er at mange klarer seg helt fint med Leaf, golf eller I3 som eneste bil.

SitatSkal man lyve troverdig, bruk statistikk
Legger jeg meg med hode i fryseren og beina i stekeovnen har jeg det i gjennomsnitt helt greit, men tror ikke at hverken hode eller bein vil være så veldig fornøyd med det.

Joda, man kan finne mye interessante og verdifulle data ved å bruke statistikker. Kortslutningen fremkommer først når man mener at "nesten ingen" trenger noe mer enn snittet, eller at man er i en "spesiell gruppe" dersom man trenger nevneverdig mer enn snittet.

Bosetningsmønsteret i Norge er varierende. Noen bor i store byer og har alt lett tilgjengelig med kort reisevei og kollektivtrafikk. De trenger kanskje ikke bil i det hele tatt, og i den grad de trenger det så kan rekkeviddebehovet - i alle fall i hverdagen - være svært lavt. Andre bor mindre heldig til, eller av andre årsaker har ett transportbehov som krever en god del lengre rekkevidde. Svært mange her til lands bor i småbyer, tettsteder og det man vil kalle for "landet", langt utenfor de store bysentre. Felles for disse er at de da ofte har ett mye mer begrenset tilbud av kollektivtrafikk, og lengre avstander til det meste - jobb, skole, barnehage, butikk, NAV, sykehus, fritidsaktiviteter, legevakt, venner, familie etc.

Så, la oss ta en tenkt gruppe. Halvparten av disse bor i Oslo sentrum og har ikke noe behov for bil, og den andre halvdelen bor "på landet" og har ett behov for 10 mil bilkjøring hver dag i uka (5 dager), men går på tur i marka hver helg, og bruker da ikke bilen. Da kjører hele gruppen altså ca 3,5 mil i snitt hver dag. Men den halvparten som kjører 10 mil per dag i uka føler ikke akkurat at de hører til en "helt spesiell gruppe".

Du bringer opp et eksempel som er helt utroverdig, virkeligheten er ikke slik du beskriver det. Siden det ikke har rot i virkeligheten blir det veldig vanskelig å ha en sakelig diskusjon. Hodet i fryseren og bena i ovnen? Tror du det er slik at man kun har to ekstreme sider og ingenting i midten? Beklager, når man skal diskutere disse emnene har man ikke annet å bruke enn statistikk.
Bakgrunnen for min kommentar om at mange klarer seg med 15 mil rekkevidde var at TS ment mange familier da måtte ha en fossilbil i tillegg. Det er ikke tilfelle og jeg backet mitt argument med statistikk. Det er ikke løgn, det er fakta. Jeg har kun en i hele min omgangskrets som ikke kunne klart seg med 15 mil for dagen. Veldig mange familier har også klart seg med bil i golfklassen. Også et fakta
Så klart finns der folk som har behov som går utenpå dette og da må de finne seg alternativer. Enn så lenge er Model S det eneste og kan/vil du ikke ha den er fossilt eneste alternativ. Fakta.

Jeg diskutere gjerne emnet men ikke prøv å avvæpne meg ved å kalle bevist statistikk løgn og komme med ekstreme eksempler som man ikke kan forholde seg til. Da trekker jeg meg ut fra diskusjonen for jeg har andre ting å bruke energien min på.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Rio

Sitat fra: Tai på lørdag 04. oktober 2014, klokken 19:38

Du bringer opp et eksempel som er helt utroverdig, virkeligheten er ikke slik du beskriver det. Siden det ikke har rot i virkeligheten blir det veldig vanskelig å ha en sakelig diskusjon. Hodet i fryseren og bena i ovnen? Tror du det er slik at man kun har to ekstreme sider og ingenting i midten? Beklager, når man skal diskutere disse emnene har man ikke annet å bruke enn statistikk.
Bakgrunnen for min kommentar om at mange klarer seg med 15 mil rekkevidde var at TS ment mange familier da måtte ha en fossilbil i tillegg. Det er ikke tilfelle og jeg backet mitt argument med statistikk. Det er ikke løgn, det er fakta. Jeg har kun en i hele min omgangskrets som ikke kunne klart seg med 15 mil for dagen. Veldig mange familier har også klart seg med bil i golfklassen. Også et fakta
Så klart finns der folk som har behov som går utenpå dette og da må de finne seg alternativer. Enn så lenge er Model S det eneste og kan/vil du ikke ha den er fossilt eneste alternativ. Fakta.

Jeg diskutere gjerne emnet men ikke prøv å avvæpne meg ved å kalle bevist statistikk løgn og komme med ekstreme eksempler som man ikke kan forholde seg til. Da trekker jeg meg ut fra diskusjonen for jeg har andre ting å bruke energien min på.

Tai

Enig.

Og i tillegg er det jo slik at de som skal "besøke søskenbarnet på Gjøvik" en gang i måneden, faktisk kan hurtiglade en gang i mellom. Ofte er det jo ikke mer enn 5-10 minutter som skal til for å ha rekkevidde nok for å komme frem.

Men også enig med deg i at det er noen relativt få individer som faktisk trenger Tesla, enn så lenge.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Car-El

@Rio

Om æ skal besøke søskenebarnene mine som bor ikkje så langt fra Jøvik, så ville det ha gått nesten ei uka en vei med en Nissan Leaf eller ei elektrisk folkevogn. Med en Tesla så går det på 36 timer i dag. Til sommeren så vil det gå på cirka 24 timer.

Og så får ikke vi barnevogna inn i en Nissan Leaf eller noen elektrisk folkevogn. Og den fraktes sammens med vår sønn to ganger i uka.

Så er det de ganga æ skal kjøre 170km eller 220km en vei med en 100++liters bag, en skips-sekk, en 40liters ryggsekk, en 100liters ryggsekk, en våpenbag, en stridsvest (som tar cirka 50liter og veier 15~20kg) og en splintvest... Og dette må ganges med to, da vi er to i bilen. Dette gjøres minst 3 ganger i året. Som oftes 5 til 7 ganger.     Skulle ha sett den Leafen som skulle klart den kjøreturen, da det er INGEN hurtigladere på veien.

For ikke å snakke om hvor god plassen forran barnestolen blir i en Leaf eller en elektrisk folkevogn. Kunne virkelig ha tenkt at god ferietur med knærne mine inne i hanskerommet de 4700km vi kjørte i sommer. Da vi blant annet besøkte et søskenbarn som bor nært nok Jøvik.

Så vi har vel gjort en feil. Det var vel en Nissan Leaf eller ei batteri-folkevogn vi skulle ha kjøpt. For det passer til alle.

Over 95% av Norges befolkning trenger ikke firehjulstrekk. Likevel selges det som "hakkamøkk" i Norge. Det er ingen som trenger SUV. Det selges også som bare det. Og vi er villig til å betale for det.

Så om det finnes en elektrisk bil som kan gjøre jobben like bra som Tesla... NEI. Kommer noen bilmerker med biler som kan gjøre samme jobben som Tesla.... NEI. Kanskje om ei stund, men ikke i morra.  Så det er ingen bilmerker som lager en elektrisk bil som klarer å oppfylle de krav æ setter til en bil, foruten om Tesla Model S. Og derfor kjøpte vi den. Er det noen elektriske alternativ? NEI. Så da kan man vel si at "konkurrentene sover ikke, dem er i KOMA!" 

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

TS

#1454
Sitat fra: Tai på lørdag 04. oktober 2014, klokken 15:33
Sitat fra: TS på lørdag 04. oktober 2014, klokken 00:38
Denne diskusjonen som inneholder fly og mye annet rart, mister sin mening.

Jo, konkurrentene sover.
Jeg hadde aldri kjøpt Tesla om det ikke var for SuperLaderkonseptet.
Uten det hadde den ikke vært verdt mer enn halvparten, da mange familier ville måtte ha en fossilbil i tillegg.  Jeg er dessuten avhengig av bil i jobb til tider..
Nå selger jeg min Model s etter ett år og skal prøve å leve med en den nest beste masseproduserte elbilen (om jeg finner den)  en stund til en ny Tesla kanskje står på tunet om et år  ..
Jeg er bestemt på at det blir elbil, men det er ganske håpløst om man ikke skal ha konstant plassmangel og rekkeviddeangst i margen..Vi er småbarnsfamilie på 4 og bør ha 20 mil rekkevidde på vinteren og kunne reise på et par hytteturer. Ikke det at det blir ofte, men poenget med bil er jo frihet.
En kamerat var veldig klar for å gå fra V50 til eGolf, men nettopp pga rekkevidde er det friheten man ikke vil gi slipp på...

Meg bekjent, er det er kun Model 3 som er i pipelinen fremover og kan velges fremfor Model S/X for de fleste familier...
Hvis ikke 37KWH i MB B klasse gir 22mil typical og Superladertilgang

Dette er noen merkelige uttalelser.

Du mener altså at Tesla Model S kun hadde vært verd 300 000,- hvis vi ikke hadde  superladere og at mange familier måtte hatt en fossilbil i tillegg?? Gjennomsnittelig daglig kjørelengde i Norge er under 4 mil og har du behov over 10 mil for dagen er du nok i en helt spesiell gruppe. Faktum er at mange klarer seg helt fint med Leaf, golf eller I3 som eneste bil. Du nevner plassmangel, husk at Golf har solgt i bøtter og spann som fossilbil og folk klarer seg helt fint med kun den. Nå kan det være at du har veldig spesielle behov når det gjelder baggasje til hytten men igjen er du i en minoritet. En vanlig familie på 4 klarer seg godt med en golf. Få en takboks på så har du massevis av plass. Og det finnes et stort nettverk av hurtigladere til de elbilene med mindre rekkevidde og det blir større for hver måned.

Slik du kommenterer dagens muligheter er kanskje ikke elbiler noe for deg, spesielt hvis du vil kvitte deg med model S for grunner ikke nevnt her. Om du har behov for å kjøre 15 mil+ og ikke vil ha model S lenger blir da fossilbil det neste steget frem til Tesla lanserer model 3.

Tai


Det handler ikke om bare hverdagen. Mange skal ha et liv utenom også. Ingen statistikk du henviser til vil overtale en med VW Sharan til å velge eGolf i istedenfor. 

Her inne er mange løsningsorienterte elbilrevolusjonærer og skulle klart seg med en Leaf hele året..
Men , dette er ikke virkeligheten.
Jeg prøve å påvise realiteten hva angår folk flest. Ikke de som er så interessert i elbil at de leser og skriver her inne.
De er uansett på vei til å bli en del av revolusjonen og klar for si fra seg en del av friheten en fossilbil gir.

Etter å ha ventet på Model S i 3 år og kjørt den 25.000km på et år nå, har mine egne erfaringer lagt grunnlag for at jeg har blitt en realistisk disippel for elbilrevolusjonen. Bruker bil i jobb og har brukt mange timer på ladestasjoner som jeg ikke hadde behøvd å gjøre på en bensinstasjon.
Hverdagen har blitt mye enklere med flere superladere.

Jeg skal prøve å komme med en pekepinn på virkeligheten slik jeg opplever den etter å ha snakket med mange lekfolk :
Erfaringen så langt etter å ha forsiktig prøvd å få folk til å vurdere elbil, er at de ikke ser like enkelt på det.
Mine referanser er folk i middelklassen. Alt fra lærere til ingeniører. Noen bor noen bor 5-10 mil fra Oslo, og jobber her.

Andre er folk forstaden vi bor, som har barn i samme barnehage osv. som jobber i Oslo.
Fellesnevneren for samtlige av disse (Kanskje 80 familier) er at de har en stor familiebil eller moderat stasjonsvogn, samt at flertallet har en liten rimeligere bil i tillegg.  Noen få bor i enebolig, de fleste i rekkehus o.l. Samt endel i blokk.
Kanskje 50% har egen biloppstillingsplass med mulighet for lading.
Resten parkerer i gate eller leie garasjeplass uten lademulighet.
Det finnes ikke én offentlig ladestasjon i bydelen. Og ikke en eneste hurtiglader.

Mange bruker bilen t/r jobb og de fleste hadde i denne sammenheng klart seg med en eGolf eller Leaf om de kunne ladet der de parkerer dagtid eller natt
Men, mange de samme folka skal på noen hytteturer i Hallingdal, Trysil og Sjusjøen med full bil med skiboks og store bagger, slalomstøvler, barnevogn og mye mer..Kanskje de ikke får ladet der de skal tilbringe helgen.
Hvordan løser det uten Model S med superladertilgang eller en stor fossil familiebil?
BIL = FRIHET for folk.
Uansett om plassproblemet ikke hadde vært til stede, så hadde de hatt en usikker tur i vente. De fleste steder er det 1-2 DC ladepunkter, og det er få av disse i distriktet. Fredag ettermiddag er en vanlig utfartsdag for familier som skal på hytter eller familiebesøk utenbys.. Først en time kø ut av storoslo hvor rekkevidden synker, så skal de håpe at en hurtiglader etter 10-15 mil skal vær ledig og i drift.
Ungene er ikke spesielt interesserte i å tilbringe 2-3 timer på en veikro ved et ladestopp. Helgen blir amputert for hele familien. (Der har jeg vært før Supeladere på Østlandet kom) 

Jeg mener at Model S i den store sammenheng ikke ville vært verdt det selges for dersom det ikke (her også ja) hadde vært for at Tesla setter opp Superladere. For entusiaster som meg JA, men ikke for folk som bare skal ha en familiebil som gir de frihet.
Dette vet TESLA MOTORS godt og er Superladereendel av masterplanen til Elon. Han kan ikke risikerer at komersielle aktører somler på dette punktet.

Så HODET OPP AV SANDEN, eller ut av elbilboblen i Norgesglasset om du vil.

Elbilrevolsjonen som vi liker å kalle den her, skjer ikke andre steder pr dd.
I Danmark og Sverige har de bra med ladestasjoner fra komersielle og Tesla
i DK er det solgt færre enn 10% av de Model S som er solgt i Norge.
Prisforskjellen er 25% i provisjon til staten og noe dyrere strøm.
For å sette det i perspektiv.
I Sverige koster min 923.650SEK der (mot 655.000NOK her.)
Til sammenligning kunne jeg der ha kjøpt en ny MB e-klasse 220 Bluematic aut. STV. for under 470.000SEK godt utstyrt. Skulle ha en rask versjon, så hadde jeg betalt 750.000 SEK for E500 versjonen som er raskere enn min Model S.  (4,9 sek/408HK)
I tyskland er forskjellene enda større. Og tør menigmann å betale så mye mer for en bil fra en nyoppstartet bilprodusent?
En eGolf koster det dobbelte av en vanlig golf. Ganske uinteressant for de fleste den da..
Til og med her om dagen overhørte jeg en selger og en kunde på Møller som var enige om at han kunne kjøpe vanlig Golf i stedenfor, så fikk han den levert snart. Ikke om et halv år. 

Poenget mitt er at at det er Tesla som må være lokomotivet som får ned batteripriser, opp med volumproduksjon og øker rekkevidde med bedre batteriteknologi og Superladere, så må de andre henge seg på. Men, de må gjøre det nå..Det vises ingen tydelige tegn.
Ingen har engang fremvist en konseptmodell med rekkevidde og bagasjeromsplass som Model S.

Model 3 blir symbolet på selve revolusjonen, og Norge bidrar litt til dens realitet med fritak på elbil og skyhøye avgifter på fossilbiler. Så gjenstår det å se om resten verdens middelklasse er blir klar for en elbil fra en ung bilprodusent når de er vant til friheten bensinstasjoner gir de.
Jeg håper i alle fall det. For min del kan man gjerne forby fossilbiler i byer..

Mulig mitt forrige innlegg virket litt bombastisk, men det er slik jeg føler det nå som jeg skal prøve meg på en annen elbil i en periode..


|
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA