Hovedmeny

Konkurrentene sover ikke

Startet av Havebigfun, mandag 17. desember 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 26. september 2014, klokken 20:38
Det er nok ikke så enkelt som du gir uttrykk for. Det tar tid å få opp ladestasjoner. De vil ikke kunne forvente å få opp ladestasjoner veldig mye raskere enn det Tesla har gjort. Tesla har også okkupert noen av de bedre plassene - om andre vil ha innpass med mange høyeffektsladere må de vente til tiårskontraktene til Tesla løper ut og overby Tesla, eller betale i dyre dommer for å få oppgradert strømnettet.

Nå tilbyr jo Tesla andre aktører å sette opp 2-3 hurtigladere på de samme lokasjonene da. Og trafoen har Tesla alt betalt for...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. september 2014, klokken 21:29Nå tilbyr jo Tesla andre aktører å sette opp 2-3 hurtigladere på de samme lokasjonene da. Og trafoen har Tesla alt betalt for...
2-3 stk 50 kW hurtigladere... Ikke 4 stk 135 kW hurtigladere (eller bedre).

Hvis man vil konkurrere med Tesla får man prøve å være bedre enn Tesla.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

#1412
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 26. september 2014, klokken 20:38
Det er nok ikke så enkelt som du gir uttrykk for. Det tar tid å få opp ladestasjoner. De vil ikke kunne forvente å få opp ladestasjoner veldig mye raskere enn det Tesla har gjort. Tesla har også okkupert noen av de bedre plassene - om andre vil ha innpass med mange høyeffektsladere må de vente til tiårskontraktene til Tesla løper ut og overby Tesla, eller betale i dyre dommer for å få oppgradert strømnettet.

Jeg regner med at det blir en del ledige bensinstasjontomter i fremtiden, og kan ikke helt se for meg at det blir stor mangel på mulige steder for ladestasjoner.  ;D

Man trenger jo heller ikke ha 10 samme sted, men kan ha 2 eller 4, for eksempel.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 26. september 2014, klokken 21:41
Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. september 2014, klokken 21:29Nå tilbyr jo Tesla andre aktører å sette opp 2-3 hurtigladere på de samme lokasjonene da. Og trafoen har Tesla alt betalt for...
2-3 stk 50 kW hurtigladere... Ikke 4 stk 135 kW hurtigladere (eller bedre).

Hvis man vil konkurrere med Tesla får man prøve å være bedre enn Tesla.

Man kan jo konkurrere med antall steder, og ikke bare effekt. CCS går opp til 86 kW.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på fredag 26. september 2014, klokken 23:32
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 26. september 2014, klokken 21:41
Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. september 2014, klokken 21:29Nå tilbyr jo Tesla andre aktører å sette opp 2-3 hurtigladere på de samme lokasjonene da. Og trafoen har Tesla alt betalt for...
2-3 stk 50 kW hurtigladere... Ikke 4 stk 135 kW hurtigladere (eller bedre).

Hvis man vil konkurrere med Tesla får man prøve å være bedre enn Tesla.

Man kan jo konkurrere med antall steder, og ikke bare effekt. CCS går opp til 86 kW.
Er ikke det ved 500 volt?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tklev

Sitat fra: Rio på fredag 26. september 2014, klokken 23:31
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 26. september 2014, klokken 20:38
Det er nok ikke så enkelt som du gir uttrykk for. Det tar tid å få opp ladestasjoner. De vil ikke kunne forvente å få opp ladestasjoner veldig mye raskere enn det Tesla har gjort. Tesla har også okkupert noen av de bedre plassene - om andre vil ha innpass med mange høyeffektsladere må de vente til tiårskontraktene til Tesla løper ut og overby Tesla, eller betale i dyre dommer for å få oppgradert strømnettet.

Jeg regner med at det blir en del ledige bensinstasjontomter i fremtiden, og kan ikke helt se for meg at det blir stor mangel på mulige steder for ladestasjoner.  ;D

Man trenger jo heller ikke ha 10 samme sted, men kan ha 2 eller 4, for eksempel.

2-4??? Ehhh... Vi vil trenge ladeplasser med 200-400 hurtigladestasjoner når Model 3 er på veiene.. Tesla sine superchargere er geniale da de er såpass kjapp at du ikke trenger å vente altfor lenge - men skal bli spennende å se hvordan de løser problemet med 500.000 elbiler på veiene i 2017 ;)

Øyvind.h

#1416
Sitat fra: tklev på søndag 28. september 2014, klokken 07:32
Sitat fra: Rio på fredag 26. september 2014, klokken 23:31
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 26. september 2014, klokken 20:38
Det er nok ikke så enkelt som du gir uttrykk for. Det tar tid å få opp ladestasjoner. De vil ikke kunne forvente å få opp ladestasjoner veldig mye raskere enn det Tesla har gjort. Tesla har også okkupert noen av de bedre plassene - om andre vil ha innpass med mange høyeffektsladere må de vente til tiårskontraktene til Tesla løper ut og overby Tesla, eller betale i dyre dommer for å få oppgradert strømnettet.

Jeg regner med at det blir en del ledige bensinstasjontomter i fremtiden, og kan ikke helt se for meg at det blir stor mangel på mulige steder for ladestasjoner.  ;D

Man trenger jo heller ikke ha 10 samme sted, men kan ha 2 eller 4, for eksempel.

2-4??? Ehhh... Vi vil trenge ladeplasser med 200-400 hurtigladestasjoner når Model 3 er på veiene.. Tesla sine superchargere er geniale da de er såpass kjapp at du ikke trenger å vente altfor lenge - men skal bli spennende å se hvordan de løser problemet med 500.000 elbiler på veiene i 2017 ;)
Om Tesla fortsetter å ta ca 12.000,- i bidrag til utbygging per bil vil de få absurde summer å bygge for etter hvert. Model S, X og E burde det minst gå 10-15.000 av i året i Norge. 10.000x12.000= 120 mill til utbygging og drift hvert eneste år. Noen andre som ser konturene av hva som er i ferd med å skje :) ?
Mtp hvor sjeldent man har behov for å hurtiglade en Tesla er jeg ikke bekymret for kapasiteten i fremtiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: tklev på søndag 28. september 2014, klokken 07:32
Sitat fra: Rio på fredag 26. september 2014, klokken 23:31
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 26. september 2014, klokken 20:38
Det er nok ikke så enkelt som du gir uttrykk for. Det tar tid å få opp ladestasjoner. De vil ikke kunne forvente å få opp ladestasjoner veldig mye raskere enn det Tesla har gjort. Tesla har også okkupert noen av de bedre plassene - om andre vil ha innpass med mange høyeffektsladere må de vente til tiårskontraktene til Tesla løper ut og overby Tesla, eller betale i dyre dommer for å få oppgradert strømnettet.

Jeg regner med at det blir en del ledige bensinstasjontomter i fremtiden, og kan ikke helt se for meg at det blir stor mangel på mulige steder for ladestasjoner.  ;D

Man trenger jo heller ikke ha 10 samme sted, men kan ha 2 eller 4, for eksempel.

2-4??? Ehhh... Vi vil trenge ladeplasser med 200-400 hurtigladestasjoner når Model 3 er på veiene.. Tesla sine superchargere er geniale da de er såpass kjapp at du ikke trenger å vente altfor lenge - men skal bli spennende å se hvordan de løser problemet med 500.000 elbiler på veiene i 2017 ;)

Nå gjaldt dette ikke-Tesla hurtigladere, men poenget var at man kunne spre hurtigladere, og ikke trengte ha 10 av dem på samme sted.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Olatho

Sitat fra: tklev på søndag 28. september 2014, klokken 07:32
Sitat fra: Rio på fredag 26. september 2014, klokken 23:31
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 26. september 2014, klokken 20:38
Det er nok ikke så enkelt som du gir uttrykk for. Det tar tid å få opp ladestasjoner. De vil ikke kunne forvente å få opp ladestasjoner veldig mye raskere enn det Tesla har gjort. Tesla har også okkupert noen av de bedre plassene - om andre vil ha innpass med mange høyeffektsladere må de vente til tiårskontraktene til Tesla løper ut og overby Tesla, eller betale i dyre dommer for å få oppgradert strømnettet.

Jeg regner med at det blir en del ledige bensinstasjontomter i fremtiden, og kan ikke helt se for meg at det blir stor mangel på mulige steder for ladestasjoner.  ;D

Man trenger jo heller ikke ha 10 samme sted, men kan ha 2 eller 4, for eksempel.

2-4??? Ehhh... Vi vil trenge ladeplasser med 200-400 hurtigladestasjoner når Model 3 er på veiene.. Tesla sine superchargere er geniale da de er såpass kjapp at du ikke trenger å vente altfor lenge - men skal bli spennende å se hvordan de løser problemet med 500.000 elbiler på veiene i 2017 ;)

Husk at lade-oppførsel blir helt annerledes enn å tanke bensin og diesel. Du trenger ikke å sentralisere lading på samme måte.
Svært mange kan lade hjemme, og vil klare seg med det kanskje 90% av tida.
Om du i tillegg har lademulighet for en andel biler alle andre steder det er naturlig at man stopper en halvtime eller  tre - cafeer, butikker og kjøpesentre. Sentrumsparkeringsplasser og ved turistattraksjoner. Ved overnattingssteder og tur-utgangspunkt nær marka og fjellet... Da får man dekket det aller, aller meste av ladebehovet når folk uansett står parkert. Og med økt rekkevidde på nyere biler vil dette dekke en enda større andel av ladinga, uten at man trenger store mengder av hurtigladere "on the run".
Noen sånne vil det selvsagt være behov for, særlig langs hovedtransportårene, men det vil nok skje mye med batteriteknologien og rekkevidden til elbiler før det blir kø av Leaf eller egolfer som trenger å kjøre Oslo - Trondheim daglig.

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 28. september 2014, klokken 08:05
Om Tesla fortsetter å ta ca 12.000,- i bidrag til utbygging per bil vil de få absurde summer å bygge for etter hvert. Model S, X og E burde det minst gå 10-15.000 av i året i Norge. 10.000x12.000= 120 mill til utbygging og drift hvert eneste år. Noen andre som ser konturene av hva som er i ferd med å skje :) ?

Sitter litt her med følelsen av at dette SC-bidraget vil gå noe ned når Model 3 kommer. Da vil det aller meste være utbygget alt, og man trenger først og fremst å dekke drift, ikke så mye som trengs til utbygging lengre.

Tror nok også man kan snakke om mer enn 10-15.000 biler i Norge pr. år. Det er fortsatt mulig med 5-6.000 i år med bare Model S, og Model X kan også komme til å selge vel så bra som Model S, og Model 3 enda bedre igjen...  Skjer det ikke noe sjokk på avgiftssiden så tror jeg lett man kan selge over 10k Model 3 i året her til lands. Etter at incentivene er borte er det vanskeligere å spå...
Model S 85D

Rio

Sitat fra: Olatho på søndag 28. september 2014, klokken 10:34

Husk at lade-oppførsel blir helt annerledes enn å tanke bensin og diesel. Du trenger ikke å sentralisere lading på samme måte.
Svært mange kan lade hjemme, og vil klare seg med det kanskje 90% av tida.
Om du i tillegg har lademulighet for en andel biler alle andre steder det er naturlig at man stopper en halvtime eller  tre - cafeer, butikker og kjøpesentre. Sentrumsparkeringsplasser og ved turistattraksjoner. Ved overnattingssteder og tur-utgangspunkt nær marka og fjellet... Da får man dekket det aller, aller meste av ladebehovet når folk uansett står parkert. Og med økt rekkevidde på nyere biler vil dette dekke en enda større andel av ladinga, uten at man trenger store mengder av hurtigladere "on the run".
Noen sånne vil det selvsagt være behov for, særlig langs hovedtransportårene, men det vil nok skje mye med batteriteknologien og rekkevidden til elbiler før det blir kø av Leaf eller egolfer som trenger å kjøre Oslo - Trondheim daglig.

Ja, det er lett å glemme at det er ganske få som har behov for å kjøre Oslo - Trondheim regelmessig, og de få som tilbringer så mye tid i bilen har trolig allerede valgt Tesla.

Det store flertallet av bileiere klarer seg dog fint med noe mer edruelig ;) og selv blant fossilbiler er det jo en relativt beskjeden prosentandel som kjører så langt.

Når bilene i e-Golf-klassen har 300 km rekkevidde vil det bli enda færre (prosentvis) som har behov for hurtiglading på veien.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Amoss på søndag 28. september 2014, klokken 11:58
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 28. september 2014, klokken 08:05
Om Tesla fortsetter å ta ca 12.000,- i bidrag til utbygging per bil vil de få absurde summer å bygge for etter hvert. Model S, X og E burde det minst gå 10-15.000 av i året i Norge. 10.000x12.000= 120 mill til utbygging og drift hvert eneste år. Noen andre som ser konturene av hva som er i ferd med å skje :) ?

Sitter litt her med følelsen av at dette SC-bidraget vil gå noe ned når Model 3 kommer. Da vil det aller meste være utbygget alt, og man trenger først og fremst å dekke drift, ikke så mye som trengs til utbygging lengre.

Tror nok også man kan snakke om mer enn 10-15.000 biler i Norge pr. år. Det er fortsatt mulig med 5-6.000 i år med bare Model S, og Model X kan også komme til å selge vel så bra som Model S, og Model 3 enda bedre igjen...  Skjer det ikke noe sjokk på avgiftssiden så tror jeg lett man kan selge over 10k Model 3 i året her til lands. Etter at incentivene er borte er det vanskeligere å spå...

De vil sikkert ha betalt for strømmen også. ;)

VW regner med å selge 8000 e-Golf mellom nå og slutten av neste år, for øvrig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Oreo

Flere som kaster seg på hybridbølgen, denne gang Lamborghini:
http://www.klikk.no/motor/bil/article929581.ece
Legger merke til at de fleste Plug-in hybrider som lanseres ikke har lengre rekkevidde enn 50km elektrisk. Mistenker dette er optimalisert (iht. kost og plass) på syklusen som brukes for å estimere drivstoffbruk og CO2 utslipp.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

pberg

Eller fordi gjennomsnittlig daglig kjørelengde for folk flest er under 40km.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

pberg

American Commute Distance (One Way)    Percent
1-5 Miles    29 %
6-10 Miles    22 %
11-15 Miles    17 %
16-20 Miles    10 %
21-25 Miles    7 %
26-30 Miles    5 %
31-35 Miles    3 %
35 + Miles    8 %
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA