Bytte fra Model Y til Ix50?? Trenger hjelp!

Startet av Elgaaen, torsdag 01. august 2024, klokken 22:14

« forrige - neste »

Elgaaen

Hei.

Vi har kjørt Tesla Model Y i 3 år og leasing går straks ut og jeg snuser litt på en iX50.
Kona bruker denne på jobb som selger over  hele Norge og er veldig glad i og trygg på Tesla sitt navigeringssystem med ruteplanlegging etc..

Fungerer dette bra på BMW ix også?

daktari

Det er mange muligheter. Rekkevidden på iX50 er så god at hvis jeg plotter en tur fra Oslo til Paris så foreslår den kun 4 stopp, med 80% start. Til Mosjøen 1 stopp på Berkåk...

Man har 2 muligheter:
 Planlegge reisen i app. Sende til bilen. Du kan bytte vekk ladestopp den plukker, og legge til egne veipunkter selv. Fint for en selger å planlegge ruta hjemme på kvelden før?

Du kan velge foretrukne ladeoperatører. Den har en tendens til å velge Ionity. Mange tilbyr plug&charge også via egenvalgt operatør (blå brikke f.eks eller BMW charging).

Den sier hva du skal ankomme med, hvor lenge og til hvilket nivå du skal lade.

I bilen skjer det samme (v8.5). Så har man også en knapp for "vis lading i nærheten, og noen andre knapper for "vis saker og ting". Veldig smart greie.

Så må nevnes også den kule 3d AR visningen i displayet som viser video av krysset du kommer til og tegner 3d piler ut der man skal kjøre. Samt kartvisning i HUD.

Må legge til at det jo etterhvert er så mange ladere rundt om at hvis din kone kjører mye av de samme rutene så er rutevisningen til lader ikke så nøye kanskje - hun vet hvor de står allerede?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vaduz

Kort fortalt, nei. Det blir som Apple og android, begge kan gjøre det samme, men førstnevnte fikser oldemor, sistnevnte må man tenke litt selv og lære seg.

bobakka

Sitat fra: Vaduz på fredag 02. august 2024, klokken 10:56Kort fortalt, nei. Det blir som Apple og android, begge kan gjøre det samme, men førstnevnte fikser oldemor, sistnevnte må man tenke litt selv og lære seg.
Det er en myte dette med Apple. Jeg fikk min første Apple telefon for 10 år siden - og klarte ikke engang å ta en innkommende telefon på strak arm. Jeg fikk min første Mac for 2 år siden og klarte ikke å jobbe pga at høyre museknapp ikke virket og klarte ikke å innstallere nye Apper uten å se på en YouTube video. Alt må læres.

For iX 50 navigasjon så har muligens Tesla noen finesser som ikke BMW har, men det går greit å legge inn en destinasjon og få god rutevisning dit med kamerastøtte i veikryss og forslag til lading. IX 50 har også dynamisk visning av trafikk og køer som har reddet meg flere ganger. Jeg har alltid kommet frem dit jeg skal :-)
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Rosstopher

Hvis spørsmålet er om BMW har et fungerende navigasjonssystem som også klarer nogenlunde å tippe rekkevidde så er vel svaret ja antar jeg.

Men hva hvis spørsmålet er om man kan sette seg i bilen og navigere til Roma, og at bilen selv legger opp en rute inkludert ladestopp, og man kan stole på at man kun kommer til ladestasjoner med konkurransedyktige priser, kun til eksisterende og fungerende ladere og ikke blir sendt til stasjoner som krever brikke/abonnement e.l.? Har BMW noen sånn funksjonalitet?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

peby

Sitat fra: Rosstopher på fredag 02. august 2024, klokken 15:00Hvis spørsmålet er om BMW har et fungerende navigasjonssystem som også klarer nogenlunde å tippe rekkevidde så er vel svaret ja antar jeg.

Men hva hvis spørsmålet er om man kan sette seg i bilen og navigere til Roma, og at bilen selv legger opp en rute inkludert ladestopp, og man kan stole på at man kun kommer til ladestasjoner med konkurransedyktige priser, kun til eksisterende og fungerende ladere og ikke blir sendt til stasjoner som krever brikke/abonnement e.l.? Har BMW noen sånn funksjonalitet?
Utover at man i noen biler (for eksempel med Google Automotive) kan velge ladestasjonkjeder man eventuelt har avtale med, er det vel ingen navigasjonssystemer som kan sjekke priser og velge den billigste? Med unntak av Tesla som har sitt eget ladenettverk, selvfølgelig.
22' Volvo XC40 Recharge Twin Pro
1 bensindranker

daktari

BMW kan det ja, akkurat som Tesla, inkl plug&charge. Til og med litt lavere pris hvis man har rette abo hos Ionity.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Hmmm... blir nok ikke like bra som iX50....men mye billigere....

Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på fredag 02. august 2024, klokken 15:00Men hva hvis spørsmålet er om man kan sette seg i bilen og navigere til Roma, og at bilen selv legger opp en rute inkludert ladestopp, og man kan stole på at man kun kommer til ladestasjoner med konkurransedyktige priser, kun til eksisterende og fungerende ladere og ikke blir sendt til stasjoner som krever brikke/abonnement e.l.? Har BMW noen sånn funksjonalitet?
Har nettopp kjørt 5000km i iX3 og de siste 3 ukene 5000km i i4 (iDrive 8.5, samme som iX mener jeg), og tidligere 120.000km i i3. Har og nærmere 300.000km i Tesla, så har litt erfaring med begge systemene.

Estimering er veldig bra på begge, forutsatt at man bruker navigasjon. Begge er en smule pessimistiske.

Når det gjelder forslag til ladere så er BMW sitt opplegg med foretrukne ladere bedre, siden man kan inkludere de nettverkene man vil. Ulempen er at man ikke ser opptatte / ledige ladere på Tesla sitt nettverk.

Når det gjelder automatisk valg av ladere synes jeg BMW er bedre på dette, siden Tesla kan finne på å foreslå stopp etter en halvtime og lade på høy SOC for en 50 mils tur, så jeg ender stort sett opp med å planlegge lading manuelt. Det jeg og liker med BMW er muligheten til å sette minimum SOC ved ankomst til lader og ankomst destinasjon. Der virker det som om Tesla har fast 5%.

Det jeg savner med BMW er muligheten til å bare vise foretrukne ladere i ladere langs ruten. Tesla har dog ingen mulighet til å vise ladere langs ruten, kun avstand i luftlinje, som jo er ganske unyttig.

Ellers er muligheten til å sende en planlagt rute bedre i Tesla med den siste oppdateringen, i BMW kommer ikke hele ruten automatisk opp. Nå antar jeg at iDrive 8.5 er likt i i4 og iX ang dette.

Plug & Charge har jeg ikke tatt meg bryet med å sette opp, siden jeg bruker BMW kortet på flere biler. Jeg har bare plugget i og dratt ladekortet foran RFIF leseren og ting har bare virket på Ionity. Lade på Tesla med Tesla appen har og virket smertefritt, selv om det er mere knot når man har en Tesla i tillegg til annen bil (mere navigering i appen).

Så totalt sett er det ikke mye som skiller de, jeg synes BMW har litt bedre funksjonalitet, men litt mere uoversiktlig. IMO er lading ikke en grunn til å avstå fra BMW. Dog er det en del annet jeg savner fra Tesla software.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. august 2024, klokken 10:56
Sitat fra: Rosstopher på fredag 02. august 2024, klokken 15:00Men hva hvis spørsmålet er om man kan sette seg i bilen og navigere til Roma, og at bilen selv legger opp en rute inkludert ladestopp, og man kan stole på at man kun kommer til ladestasjoner med konkurransedyktige priser, kun til eksisterende og fungerende ladere og ikke blir sendt til stasjoner som krever brikke/abonnement e.l.? Har BMW noen sånn funksjonalitet?
Har nettopp kjørt 5000km i iX3 og de siste 3 ukene 5000km i i4 (iDrive 8.5, samme som iX mener jeg), og tidligere 120.000km i i3. Har og nærmere 300.000km i Tesla, så har litt erfaring med begge systemene.

Estimering er veldig bra på begge, forutsatt at man bruker navigasjon. Begge er en smule pessimistiske.

Når det gjelder forslag til ladere så er BMW sitt opplegg med foretrukne ladere bedre, siden man kan inkludere de nettverkene man vil. Ulempen er at man ikke ser opptatte / ledige ladere på Tesla sitt nettverk.

Når det gjelder automatisk valg av ladere synes jeg BMW er bedre på dette, siden Tesla kan finne på å foreslå stopp etter en halvtime og lade på høy SOC for en 50 mils tur, så jeg ender stort sett opp med å planlegge lading manuelt. Det jeg og liker med BMW er muligheten til å sette minimum SOC ved ankomst til lader og ankomst destinasjon. Der virker det som om Tesla har fast 5%.

Det jeg savner med BMW er muligheten til å bare vise foretrukne ladere i ladere langs ruten. Tesla har dog ingen mulighet til å vise ladere langs ruten, kun avstand i luftlinje, som jo er ganske unyttig.

Ellers er muligheten til å sende en planlagt rute bedre i Tesla med den siste oppdateringen, i BMW kommer ikke hele ruten automatisk opp. Nå antar jeg at iDrive 8.5 er likt i i4 og iX ang dette.

Plug & Charge har jeg ikke tatt meg bryet med å sette opp, siden jeg bruker BMW kortet på flere biler. Jeg har bare plugget i og dratt ladekortet foran RFIF leseren og ting har bare virket på Ionity. Lade på Tesla med Tesla appen har og virket smertefritt, selv om det er mere knot når man har en Tesla i tillegg til annen bil (mere navigering i appen).

Så totalt sett er det ikke mye som skiller de, jeg synes BMW har litt bedre funksjonalitet, men litt mere uoversiktlig. IMO er lading ikke en grunn til å avstå fra BMW. Dog er det en del annet jeg savner fra Tesla software.

Takk for skikkelig informativt svar! Det var nyttig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA