Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Megapulse til Blybatteri??

Startet av ilmarw, lørdag 16. februar 2008, klokken 19:22

« forrige - neste »

ilmarw

Hei,

Er det noen som har noen gode tips om hvordan man skal frakte ski i Buddy'en? Mine er 2.10, så de er i lengste laget. Har hørt med Elbil Norge, men de har ikke noe som passer, men det virket som om de jobber med dette. Er det noen som kjenner til en form for takstativ som man fester med sugekopper? Har sett etter dette, men ikke funnet det (bare magnetisk :-( ). Er det fordi dette rett og slett ikke er sikkert nok?

Er det evt. mulig å bruke noe til ha mellom skiene og taket, og så stroppe rundt det? Min Buddy er av den tidlige typen, hvor dørene er på utsiden av karosseriet istedenfor på innsiden.

Har ikke tilhengerfeste, ellers kunne jeg sikkert brukt et sykkelstativ på en eller annen måte.

Forslag?

ilmar

Polestar i bestilling

cra

Hvis taket er av metall, eller du har stålbjelker like under hvis det er glassfiber/plast så kan et magnetstativ være en løsning. Disse koster ikke mer enn 3-400 kroner heller så vidt jeg vet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

eljet

har sett at det finnes de som brukes på baklukene på biler de stroppes fast på en måte, kansje de kan modifiseres til å brukes på taket
Sveio nord for Haugesund
(x) Kewet 4  fra 94
(x) kewet 2 fra 93
(x) Kewet 2 fra 92
Kjørt 10 000 km med Kewet

ilmarw

Taket er nok av plast, som resten av bilen. Det er ramme ytterst rundt taket (og kupéen), men ikke nok til at det fungerer med magnetlåser. Har også tenkt å ha noe bakpå, slik at skiene står rett opp bak på bilen, men har ennå ikke kommet over noe. Spørsmålet blir uansett hvordann jeg skal feste det.

ilmar
Polestar i bestilling

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Laban

Går det ikke å bruke magnetlåser hvis man har et par tynne (1-2 mm) stålplater i taket på undersiden?
Glassfiberen er jo tynn og ved å legge magnetlåsene oppå først så kan man "klistre" på noen stålplater som er litt større i omkrets i taket etterpå - så sitter det. Når det skal demonteres er det bare å ta ned stålplatene og magnetlåsene er løse  ;)

Har ikke prøvd selv, men det burde jo fungere?
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

El rayo

Tror det blir for stor avstand mellom magneten og stålplata. I tillegg til glassfiberen har Kewet innertrekk i taket, tror det er ca 1 cm tykt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

Sitat fra: Laban på lørdag 09. februar 2008, klokken 20:55
Går det ikke å bruke magnetlåser hvis man har et par tynne (1-2 mm) stålplater i taket på undersiden?

Jeg vet ikke hvordan det er med godkjenning av utstyr for festing på tak. Magnetfeste taper seg kraftig med avstand mellom stål og magnet, så øker avstanden fra 1/100mm lakk til 1 mm er nok det allerede mange ganger redusert utover sikkerhets marginen. Sugekopper kan jo slippe taket med den minste lekasje, så det er vell ikke helt trykt, men på helt rene flater og med litt fuktighet sitter det jo utrolig godt. Å lage noe basert på f.eks. Biltema 20-832, kan gå, da må flere punkter svikte før noe løsner.

Hva med å permanent feste tak rails. Det kunne da bli ganske tøft på buddyen. Hos en hugger må en da kunne finne noe som kan tilpasses. Ellers er det litt av hvert av slikt til båt f.eks. i teak.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ilmarw

Sitat fra: Griffel på søndag 10. februar 2008, klokken 00:00
Å lage noe basert på f.eks. Biltema 20-832, kan gå, da må flere punkter svikte før noe løsner.
Du mener siden det er triple sugekopper på en eller annen måte? Lurer på hva onkel ville sagt dersom de stoppet meg, men jeg skal jamen ta en titt neste gang jeg er på Biltema.

Sitat fra: Griffel på søndag 10. februar 2008, klokken 00:00
Hva med å permanent feste tak rails. Det kunne da bli ganske tøft på buddyen. Hos en hugger må en da kunne finne noe som kan tilpasses. Ellers er det litt av hvert av slikt til båt f.eks. i teak.
Å selv skru på rails permanent er ikke en dum idé, skal se om jeg finner noe passende på en båtbutikk el. Teak blir det nok ikke :-)

ilmar
Polestar i bestilling

ilmarw

Sitat fra: elektrolux på fredag 08. februar 2008, klokken 19:53
Kan du bruke noe slikt? : http://www.handirackuk.com/

Den der er slett ikke dum, electrolux. Skal ut og måle litt tak i dag. Ellers har de distributører både i Sverige og Danmark, men ikke i Norge. Det er heller ikke mulig å bestille til Norge. Har sendt mail, får vente på svar.

ilmar
Polestar i bestilling

Rio

Sitat fra: ilmarw på fredag 08. februar 2008, klokken 13:47
Hei,

Er det noen som har noen gode tips om hvordan man skal frakte ski i Buddy'en? Mine er 2.10, så de er i lengste laget. Har hørt med Elbil Norge, men de har ikke noe som passer, men det virket som om de jobber med dette. Er det noen som kjenner til en form for takstativ som man fester med sugekopper? Har sett etter dette, men ikke funnet det (bare magnetisk :-( ). Er det fordi dette rett og slett ikke er sikkert nok?

Er det evt. mulig å bruke noe til ha mellom skiene og taket, og så stroppe rundt det? Min Buddy er av den tidlige typen, hvor dørene er på utsiden av karosseriet istedenfor på innsiden.

Har ikke tilhengerfeste, ellers kunne jeg sikkert brukt et sykkelstativ på en eller annen måte.

Forslag?

ilmar

Nå vet ikke jeg så mye om skigåing, men det enkleste må da være masse klister-smøring og så "lime" skiene direkte på taket?

;D

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ilmarw

OK dere,

Etter litt mailing frem og tilbake med produsenten i England, som forlangte 50£ for produktet og 50£ for transport, fikk jeg vite at SrfSnoSk8 i Vika selger dem. På forhånd hadde jeg fått vite at selve elementene som man blåser opp var 98 cm, mens Buddyen måler 100 cm. på tvers. Jeg prøvde en, og den passet fint, så jeg kjøpte et sett.

I går var jeg ute og lekte, det ble noen kule bilder, de finnes her: http://wilbers.no/gallery2/main.php?g2_itemId=593

Fikk en del oppmerksomhet der jeg rullet rundt i nærområdet. Skiene satt veldig godt (jeg kunne se dem gjennom frontvinudet), og de stikker ikke ut hverken foran eller bak. For ordens skyld: jeg kom meg ikke ut på ski den dagen, men nå har jeg i det minste ingen unnkyldning lenger!

Tusen takk til vårt Hero Member atter an gang.

ilmar
Polestar i bestilling

cra

Så tøft! Det SER jo helt rått ut også! :D

Er de høye nok til at det går bra med slalombindinger? Og evt. snowboard?

Kan jeg spørre hvor mye du måtte ut med for det?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Laban

Ser rått ut ja.

Dette må jo være et produkt Elbil Norge burde ha som ekstrautstyr til Buddyen!

Det er jo ikke like greit å få med seg lange ting hvis man er 2-3 personer i en Buddy.

Må jo kunne gå an å legge andre ting en ski på denne også (så lenge vekten er lav og det ikke er for langt)

Kunne godt tenkt meg en slik selv jeg  ;D

Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

ilmarw

Sitat fra: cra på tirsdag 04. mars 2008, klokken 08:55
Så tøft! Det SER jo helt rått ut også! :D

Er de høye nok til at det går bra med slalombindinger? Og evt. snowboard?

Kan jeg spørre hvor mye du måtte ut med for det?

Jeg har ikke prøvd med slalomski, tror de blir litt for høye til å legge dem på samme måte. Men det er god plass dersom man legger dem ved siden av hverandre med bindingene opp, og det er nok plass til minst tre par slalomski.

Betalte 699,-

ilmar
Polestar i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA