Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

#Elbilferie til Tyskland

Startet av geirelsebu, mandag 22. juli 2024, klokken 10:51

« forrige - neste »

geirelsebu

#Elbilferie til Tyskland
Under tittelen «Ladeangst hindrer 1 av 3 fra elbilferie» refererer PD.no (16. juli 2024)Du kan ikke vise dette vedlegget. til NTB at mange er engstelige for å benytte sin #elbil på ferie.
Det er nå mange år siden jeg sist eide et fossilt kjøretøy. Men selv den gang planla jeg utenlandsferien med bil før avreise. Bilene kom den gang uten navigering som anbefalte bensinstasjoner langs ruten (i den grad dagens har det).
«Problemet» som nevnes i artikkelen er ladeangst. Det kan jeg forstå om en kjører en eldre elbil. Men selv med de eldre elbilene så er det entusiaster som har reist til både Italia og Spania fra Norge med meget kort rekkevidde.

Ja, det mangler fremdeles oppmerking av ladestasjoner langs veiene. Men så finnes det en haug med ladeapper som gir gode forslag til ladestopp, når en legger inn destinasjon, bilmerke og type.
De fleste nye elbiler anbefaler ladestopp når en planlegger kjøreruten i bilens navigasjonssystem. Her kan en også velge om det er ønskelig med mat, shopping, attraksjoner osv der en lader.

I sommer var vi på elbilferie med fire personer i #elbilen og full oppakning på tur til sør i Tyskland. Kun en dag uten kjøring, da vi ønsket å oppleve mest mulig underveis.
Bilen anbefalte fortløpende ladestopp langs ruten. Tre ganger anbefalte bilen ny rute på grunn av ulykker på autobahn'n. Selv da følger bilen opp med nye forslag til ladestopp.

Vi benyttet også elbilforeningens ladeapp #ElbilAppen for å ha alternativer om noe skulle dukke opp.
Siden noen om bord hadde litt ladeangst, så ladet vi nok litt oftere enn nødvendig. Men det er viktig å «lade når du kan og ikke når du må». Og så skal alle om bord ha en trygg og god ferieopplevelse.

Min egen ladeangst kan ikke toppe det å stå ved en bensinstasjon på Geilo vinteren i 1984 på vei fra Bergen til Oslo. Min 1973 BMW 1602 trengte sårt drivstoff og siden stasjonen var stengt var det kun en seddelautomat tilgjengelig. Men sedlene fra forsvarsoppholdet var verken nye eller strøkne. Dermed måtte jeg stå i 30 minus og rette de ut så godt det lot seg gjøre midt i natten. Det gikk det og.
Så «lading» uansett energikilde er blitt mye enklere i dag, selv om det kanskje ikke er helt ideelt.

God elbilferie uansett hvor i verden reisen går.

Mvh
Geir Elsebutangen
Elbilentusiast
#elbilVT

turfsurf

Vet ikke hvilken bil du kjører, men med Tesla har de vært null problem å kjøre tur i Tyskland/Østerike/Sveits/Italia siden ca 2015. Var nettopp en tur med i4 i Polen. Jepp, man kan planlegge lading for å optimalisere pris/tid, men man kan og bare kjøre og stoppe på nærmeste Ionity/Tesla stasjon når det nærmer seg 20%
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. juli 2024, klokken 12:21Vet ikke hvilken bil du kjører, men med Tesla har de vært null problem å kjøre tur i Tyskland/Østerike/Sveits/Italia siden ca 2015. Var nettopp en tur med i4 i Polen. Jepp, man kan planlegge lading for å optimalisere pris/tid, men man kan og bare kjøre og stoppe på nærmeste Ionity/Tesla stasjon når det nærmer seg 20%

Gikk inn på Tesla-appen akkurat nå og trykket på ulike ladelokasjoner, og ser at de fleste ladestasjonene har mer enn 50% ledig kapasitet, mens noen få har opptil 5 min ventetid. Det kule med en Tesla er at bilen da automatisk foreslår å heller lade på en stasjon med ledig kapasitet. Laderne står så tett at det pleier ikke å være et problem.

Og hvis en vil lade på andre plasser er det jo flere andre som tilbyr lading. Så jeg er enig med trådstarter at det går helt fint å kjøre elbil i Europa.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA