Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Diverse spørsmål om autostyring, auto-fjernlys og parkeringsassistanse

Startet av 2ris, lørdag 06. juli 2024, klokken 11:19

« forrige - neste »

2ris

Hei,

Jeg har noen spørsmål om autostyring, fjernlys og parkeringsassistanse. (Ja, jeg har lest manualen - to ganger).

1. Ved kjøring på flerfelts motorvei i høyre fil, drar bilen ganske kraftig mot høyre parallelt med ethvert påkjøringsfelt. Det er jo ikke så vanskelig å forstå HVORFOR (stiplet linje til høyre opphører, deretter "overtar" heltrukken linje fra høyre side av påkjøringsfeltet. Bilen søker å ligge midt mellom linjene). I praksis medfører dette at jeg må "holde igjen" bilen fra å trekke mot høyre ved hver påkjøring, og jeg må aktivere autostyring på nytt etterpå. Er det noe jeg har misforstått, eller gjelder dette alle?

2. Filskifte fra høyre til venstre felt på motorvei samtidig med bruk av autostyring. Jeg blinker, sjekker speil og dødvinkel, og starter filskifte. Bilen "holder igjen" og jeg må overstyre ganske hardt og bestemt på rattet for å få lov til å gjøre filskiftet, selv uten annen trafikk på veien. Igjen, det er forståelig at bilen vil hjelpe til med å forhindre ubevisst "skjening" over i et annet felt, eller forhindre kollisjon med bil i dødvinkel, men her signaliserer man jo en bevisst handling i og med at man bruker blinklys. Noe jeg har misforstått?

3. Fjernlys. Ved kjøring under ganske mørke forhold på motorvei ble jeg overrasket over hvor sjelden fjernlys ble slått på (står i "Auto", og adaptive lys slås på hver gang man aktiverer autostyring). Det er jo forståelig at fjernlys slås av automatisk ved møtende trafikk eller godt opplyst vei, men jeg ville hatt PÅ fjernlys langt oftere enn bilen ville selv. Trekker jeg hendelen mot meg, blinker jeg kun én gang med fjernlysene. Hvordan "tvinge" fjernlysene på? Innspill?

4. Parkeringsassistanse/"hi fidelity" visualisering. Denne kommer jo på straks man setter i revers, og det er vel og bra. Jeg ønsker imidlertid å kunne bruke denne også ved kjøring i sakte fart fremover i en del situasjoner. Manualen antyder at dette skal være mulig: "Når du kjører i lav hastighet med kameraappen åpen på berøringsskjermen, kan du bytte til parkeringshjelp ved å berøre knappen oppe i venstre hjørne av skjermbildet for kameraappen. Dette er nyttig hvis du trenger hjelp med lukeparkering." Men oppe i venstre hjørne av kamera-skjermbildet er det jo bare et kryss, som lukker kameravisningen? Noe jeg har misforstått? Hvordan kan jeg "tvinge" visualiseringen/parkeringsassistansen på?

Har kun standard autopilot, Model Y.

På forhånd, tusen takk for svar og innspill!

Handyman

1. Gjelder ikke alle påkjøringsfelt, men det er en vanlig og kjent oppførsel. Har blitt mindre over tid, men noen SW-versjoner er tilbakeskritt.

2. Det er ikke auto-filkift med vanlig AP.

3. Slå av auto-fjernlys. Det er de færreste som synes det fungerer slik de selv ville styrt lysene.

4. Kjører du sakte nok? Jeg har selv ingen erfaring med HD da jeg ikke ny nok HW.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Håvar

2.
Jeg har heller ikke EAP/FSD, men når jeg blinker for å bytte fil på firefelts vei kvitter bilen med et "plong" og skrur av styreassistenten uten at jeg må bruke kraft for å tvinge bilen over i nytt felt. Når jeg er over i nytt felt må jeg aktiverer autostyring på ny.

Om jeg har foretatt en forbikjøring og bilen synes jeg er for nærme vil den holde fila inntil den mener at avstanden til bilen jeg har kjørt forbi er stor nok. Ikke helt sikker på hvor konsekvent dette er. Jeg pleier uansett ikke vrenge inn rett foran en jeg nettopp har kjørt forbi så har bare opplevd et par ganger at bilen holder igjen.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

2ris

Sitat fra: What-a-watt på lørdag 06. juli 2024, klokken 11:232. Har du EAP?
Kun standard autopilot  :)
Sitat fra: Handyman på lørdag 06. juli 2024, klokken 11:422. Det er ikke auto-filkift med vanlig AP.
Jeg vet. Men hadde forventet at det å sette på blinklys ville medføre at bilen "forsto" at kjøring inn i nabofilen var tilsiktet, og at den dermed ikke forsøkte å hindre det aktivt.
Sitat fra: Handyman på lørdag 06. juli 2024, klokken 11:423. Slå av auto-fjernlys. Det er de færreste som synes det fungerer slik de selv ville styrt lysene.
Da må jeg slå AV auto-fjernlys hver gang jeg slår PÅ autostyring, såvidt jeg har forstått (og det kan bli ganske ofte - ref. filskift og påkjøringsfelt som nevnt først). Men det er jo en mulighet. Hva annet mister man eventuelt ved å slå av auto-fjernlys? Vil lysene fortsatt "svinge" inn i kurver, vil de "blende ut" møtende biler men beholde fjernlys på (Matrix-funksjonalitet) osv.?
Sitat fra: Handyman på lørdag 06. juli 2024, klokken 11:424. Kjører du sakte nok?
Godt spørsmål! Det skal jeg sjekke ut. Har HW4.
Sitat fra: Håvar på lørdag 06. juli 2024, klokken 12:082.
Jeg har heller ikke EAP/FSD, men når jeg blinker for å bytte fil på firefelts vei kvitter bilen med et "plong" og skrur av styreassistenten uten at jeg må bruke kraft for å tvinge bilen over i nytt felt. Når jeg er over i nytt felt må jeg aktiverer autostyring på ny.
Spiller det i så fall noen rolle hvor langt du beveger hendelen når du setter på blinklyset? ("Litt" eller "hele veien"?)

Takk for gode svar så langt  :)

Handyman

Sitat fra: 2ris på lørdag 06. juli 2024, klokken 13:28Men hadde forventet at det å sette på blinklys ville medføre at bilen "forsto" at kjøring inn i nabofilen var tilsiktet, og at den dermed ikke forsøkte å hindre det aktivt.
Har kjørt lite vanlig AP, men tror du må dra hendelen til helt til "trinn to". Noen andre kan nok bekrefte eller avkrefte.
Sitat fra: 2ris på lørdag 06. juli 2024, klokken 13:28Spiller det i så fall noen rolle hvor langt du beveger hendelen når du setter på blinklyset? ("Litt" eller "hele veien"?)
Ja. Med auto-filskift er det forskjell. Helt til trinn to når du selv initierer filskift, kun trinn en når NOA foreslår filskift.

turfsurf

Sitat fra: 2ris på lørdag 06. juli 2024, klokken 13:28
Akkurat dette synes jeg er bedre med "alle de andre" sin implementasjon enn Tesla. Manuelt filskifte burde være blinke-skifte fil-automatisk aktivering av AP igjen. Tesla er generelt veldig tydelige på at enten så kjører bilen eller du. Akkurat i dette tilfellet er det sub-optimalt.

Løsningen både på filskifte og virring til høyre ved av/på kjørsler er jo å ligge i venstrefilen hele tiden :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Handyman på lørdag 06. juli 2024, klokken 11:423. Slå av auto-fjernlys. Det er de færreste som synes det fungerer slik de selv ville styrt lysene.
Det synes jeg ikke etter adaptive lys kom.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: 2ris på lørdag 06. juli 2024, klokken 11:193. Fjernlys. Ved kjøring under ganske mørke forhold på motorvei ble jeg overrasket over hvor sjelden fjernlys ble slått på (står i "Auto", og adaptive lys slås på hver gang man aktiverer autostyring). Det er jo forståelig at fjernlys slås av automatisk ved møtende trafikk eller godt opplyst vei, men jeg ville hatt PÅ fjernlys langt oftere enn bilen ville selv. Trekker jeg hendelen mot meg, blinker jeg kun én gang med fjernlysene. Hvordan "tvinge" fjernlysene på? Innspill?
Dytt hendelen fremover.

Handyman

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. juli 2024, klokken 15:06
Det synes jeg ikke etter adaptive lys kom.
Helt sant, jeg tenkte bare på den gamle auto-fjernlys.

Håvar

Sitat fra: 2ris på lørdag 06. juli 2024, klokken 13:28
Spiller det i så fall noen rolle hvor langt du beveger hendelen når du setter på blinklyset? ("Litt" eller "hele veien"?)

Takk for gode svar så langt  :)

Nokså sikker på at jeg drar hendelen helt opp/ned, dvs to hakk.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

2ris

Sitat fra: Håvar på lørdag 06. juli 2024, klokken 18:322. Nokså sikker på at jeg drar hendelen helt opp/ned, dvs to hakk.
Du har helt rett, testet og bekreftet. Takk! Måtte bare bruke litt mer krefter  :)

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. juli 2024, klokken 15:05Løsningen både på filskifte og virring til høyre ved av/på kjørsler er jo å ligge i venstrefilen hele tiden :)

Det er jo et veldig godt poeng  :)

Sitat fra: Handyman på lørdag 06. juli 2024, klokken 11:424. Kjører du sakte nok? Jeg har selv ingen erfaring med HD da jeg ikke ny nok HW.

Testet nå i svært lav hastighet, type saktere enn gå-fart. Uten resultat. Vil svært gjerne finne løsningen på denne.

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. juli 2024, klokken 15:073. Dytt hendelen fremover.
Mener jeg prøvde dette også. Hvis jeg husker riktig, var resultatet at auto-lys ble slått av/på når man dytter hendelen fram. Men intet fjernlys på. Må sjekke dette neste gang jeg kjører i mørket. Vil svært gjerne finne ut av dette også

RJK

Sitat fra: 2ris på søndag 07. juli 2024, klokken 20:17
Sitat fra: Håvar på lørdag 06. juli 2024, klokken 18:322. Nokså sikker på at jeg drar hendelen helt opp/ned, dvs to hakk.
Du har helt rett, testet og bekreftet. Takk! Måtte bare bruke litt mer krefter  :)

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. juli 2024, klokken 15:05Løsningen både på filskifte og virring til høyre ved av/på kjørsler er jo å ligge i venstrefilen hele tiden :)

Det er jo et veldig godt poeng  :)

Sitat fra: Handyman på lørdag 06. juli 2024, klokken 11:424. Kjører du sakte nok? Jeg har selv ingen erfaring med HD da jeg ikke ny nok HW.

Testet nå i svært lav hastighet, type saktere enn gå-fart. Uten resultat. Vil svært gjerne finne løsningen på denne.

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. juli 2024, klokken 15:073. Dytt hendelen fremover.
Mener jeg prøvde dette også. Hvis jeg husker riktig, var resultatet at auto-lys ble slått av/på når man dytter hendelen fram. Men intet fjernlys på. Må sjekke dette neste gang jeg kjører i mørket. Vil svært gjerne finne ut av dette også
Angående nr. 3, også på min Kona vil man ved første press forover slå av autu, mens neste slår på langlys, mener jeg. Test og dobbelt fremover eller press og hold et sekund eller så. En av de burde løse problemet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: 2ris på lørdag 06. juli 2024, klokken 11:19Hei,

Jeg har noen spørsmål om autostyring, fjernlys og parkeringsassistanse. (Ja, jeg har lest manualen - to ganger).

Har kun standard autopilot, Model Y.

På forhånd, tusen takk for svar og innspill!

1. Tesla er desidert dårligst på dette av bilmerkene. BMW og VW gjør det f.eks ikke. Skandale at det ikke er fikset.

2. Dårlig designvalg av Tesla, bilen vil kjøre selv, du skal helst ikke blande deg inn. Igjen er andre merker mye bedre med en "blended" interaksjon mellom bil og sjåfør. Kanskje fordi Tesla var først med dette.

3.Noen merker lar har heller ikke autofjernlys når det er gatelys, uansett fart. Et dårlig designvalg.

4. Er slik på mange merker. Workaround er å sette bilen i revers først, så drive.  Det gjør de dessverre ikke på bmw og VW, men de har jo en hurtugknapp.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 08. juli 2024, klokken 11:041. Tesla er desidert dårligst på dette av bilmerkene. BMW og VW gjør det f.eks ikke. Skandale at det ikke er fikset.

3.Noen merker lar har heller ikke autofjernlys når det er gatelys, uansett fart. Et dårlig designvalg.

1. Kan godt hende Tesla er dårligst på dette, men BMWen vi kjører nå gjør det også. Teslaen er dog mye bedre på å holde seg jevnt mellom stripene.

3. Her er Tesla faktisk en av de bedre. BMW, Audi, Jaguar m.fl. nekter plent å skru på fjernlys når det er ett snev av gatelys. De aller fleste vil vel og over 40km/t for å skru på fjernlys.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA