Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få varme i bilen under lading?

Startet av Mr.Zero, fredag 04. januar 2013, klokken 12:39

« forrige - neste »

Mr.Zero

Sitter og kikker på en Defa 411761 og funderer på nytten av å ha den montert på vannkretsen i tillegg til coupevifte. Ytelse 650w. Noen der ute med erfaring med slangevarmer på trilling?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

BRSA

Hei, har montert en slik Defa slangevarmer i vår i-Miev som jeg tror heter 411715. Den er på 550W og har innebygget termostat på 80 grader. Uten sirkulasjonspumpe så gir den ingen effekt, men jeg skal undersøke muligheten for å koble meg inn med rele på bilens originale sirkulasjonspumpe og samtidig relestyre kupeviften (slik det står beskrevet i monteringsanvisningen til Eberspächer). Da har jeg et håp om å kunne forvarme væsken i varmekretsen til 80 grader og muligens bidra med litt varme til kupeen. Selv har jeg valgt denne lave effekten for å kunne kombinere med kupevarmer, alternativt i kombinasjon med lading på en 16A kurs.

Disse slangevarmerne kommer helt opp i 2000W.

Sten
Børsa, Sør-Trøndelag - 2015 B-Electric, 2011 iMiev  + 2011 El Berlingo Zebra

Mr.Zero

Slangevarmerne er vel tiltenkt å stå plassert så lavt som mulig i kjølekretsen slik at en skal få litt hjelp av de fysiske lover. Men noen skikkelig sirkulasjon blir det jo aldri, men vil jo tro at vannet likevel sakte, men sikkert vil bli varmt. Det blir jo det på fossilbiler. Du skriver at den gir null effekt - er ikke det litt snodig med tanke på den lille vannkretsen?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

BRSA

Termostaten er slik at den kobler ut ved 80 grader og kobler inn igjen ved 70 grader. Jeg har plassert min så lavt som mulig, rett foran bilens originale varmeelement. Med en sirkulasjonspumpe som går i kretsen så vil ikke termostaten koble ut før vannet på 80 grader har kommet i retur. På virkelig kalde dager kan det hende at det med fordel kunne ha vært et element med høyere effekt.
Børsa, Sør-Trøndelag - 2015 B-Electric, 2011 iMiev  + 2011 El Berlingo Zebra

SUNPWRD

Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

pwb

Bør fungere den. Men husk at det er ikke så mye mer å hente ut av en slik enn det å bare montere inn en defa vifte. Det er så lite vann i sirkulasjon at selv om det varmes opp til 80 grader så er all varmen hentet ut i løpet av noen få minutter. Hvis jeg bruker dieselvarmeren som er på 5kw og lar den varme opp vannet og så slår den av så er det ikke mye varme igjen i systemet etter 2km.

TB

Skal slangevarmer fungere som "ekte" kupevarmer er det nødvendig å relestyre kupevifta, slik at det varm luft går inn i kupen.

Det vil fungere på samme måten som "orginal" montert Eberspächer, ref:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4793.15.html
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

pwb

Sitat fra: TB på mandag 24. november 2014, klokken 21:40
Skal slangevarmer fungere som "ekte" kupevarmer er det nødvendig å relestyre kupevifta, slik at det varm luft går inn i kupen.

Det vil fungere på samme måten som "orginal" montert Eberspächer, ref:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4793.15.html

Vet du om det holder med ett rele (12V+ til vifta) for å slå den på? Ser at i koblingsskjema til i-miev så står det også at det skal ett signal inn til klima sentralen?

TB

#8
Sitat fra: pwb på tirsdag 25. november 2014, klokken 07:23
Vet du om det holder med ett rele (12V+ til vifta) for å slå den på? Ser at i koblingsskjema til i-miev så står det også at det skal ett signal inn til klima sentralen?

Har ikkje kobla dette opp, så skal ikkje skryte på meg kunnskapar om detaljar. Slik eg har tolka koblingskjema blir det montert inn rele som startar kupevifta både når "bilen" fungerar som vanleg, dette er signal frå pinne 15 i elsentral. I tilegg kan dieselvarmer (Eberspächer) gi signal om start av vifta.

For 230 V AC parkeringsvarmer reknar eg med dette kan bli gjort ved å bruke to rele. Eit for 12 DC og eit for 230 AC. To rele for galvanisk skille, eller eit kombinert rele med innebygd galvanisk skille.

- Kutt kabel frå pinne 15 frå elsentral til kupevifte.
- Koble kabel frå pinne 15 til 12 V inngang på rele.
- Koble kabel som går til vifta til utgangen av rele.
- Hent +12 V frå batteri - med eigen sikring. Koble til inngang på rele.
- Koble eit rele til 230 V AC, hent ut via Y-kobling. Dvs, når det er 230 AC til stades skal dette rele gi signal 12V signal ut. 
- Koble kabel frå 230 V AC rele, dvs. 12 V signalet til den andre inngangen på vifterele / 12 V inngangen.

Oppsummert:
- I normal modus vil vifta styres som normalt, ved rele kobla til viftemotor som normalt.
- Ved start av slangevarmer vil 230 V AC aktivere rele, som gir signal til vifterele, vifta starter, samtidig som slangevarmer varmer kjøleveska.

Om det blir brukt slangevarmer uten sirkulasjonspumpe må bilens pumpe bli starta. Dette kan gjeres på samme måten som for kupevifta, men det blir ein del koblingar og rele for å få alt dette til.

Merk: Eg har ikkje testa ut dette, tar forbehold om feil :-)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

pwb

Ja, men hva gjør den ledningen som går inn på klima? Den med to dioder på? Trenger klima noe signal for at vifta i det hele tatt skal fungere?

TB

Sitat fra: pwb på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:24
Ja, men hva gjør den ledningen som går inn på klima? Den med to dioder på? Trenger klima noe signal for at vifta i det hele tatt skal fungere?

Usikker, men slik eg tolka dette er dette signal frå klimakontrollen, slik at det skal vere mulig å justere vifta også når Eberspächer er på? Tanken min var at vifta gjerne kan gå på maks fart når slangevarmer går, treng ikkje justere turtall.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

pwb

Sitat fra: TB på onsdag 26. november 2014, klokken 19:35
Sitat fra: pwb på tirsdag 25. november 2014, klokken 21:24
Ja, men hva gjør den ledningen som går inn på klima? Den med to dioder på? Trenger klima noe signal for at vifta i det hele tatt skal fungere?

Usikker, men slik eg tolka dette er dette signal frå klimakontrollen, slik at det skal vere mulig å justere vifta også når Eberspächer er på? Tanken min var at vifta gjerne kan gå på maks fart når slangevarmer går, treng ikkje justere turtall.

Får ikke det helt til å stemme. El sentralen er vel bare en boks med sikringer som gir strøm ut etter at bilen er slått på, og siden det er to dioder i koblingen så virker det som at klima vil få 12v når varmeren er på og 12v når bilen er på. Men ser nå at nederst på bruksanvisninger til eber. så står det at vifta må settes på 2 før man slår av bilen. Det må jo si at vifta ikke vil starte selv om den får 12v direkte, klima må gi vifta noe type signal også. Hvis det er 12v klima trenger så kan jo det også komme fra samme ledningen som fra rele til vifta vil jeg tro? Får vel måle litt i helgen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA