Hovedmeny

2024.26.X Summer update

Startet av geirci2, onsdag 03. juli 2024, klokken 22:25

« forrige - neste »

What-a-watt

Noe av det samme skjer med midlertidig lysregulering. Jeg har 3 steder på min daglige rute hvor det en kort periode var lysregulert på grunn av gravearbeid. Når jeg kjører på AP i dag stopper bilen fremdeles der trafikklysene stod for 1 år siden hvis jeg ikke bekrefter at det imaginære lyset er "grønt"...

Sulle


Det må jo være veldig gode nyheter hvis Tesla nå har klart å få inn noe nytt på MCU1. Søkte bare etter versjonsnummer og MCU1 i full fart og fant denne: https://www.teslaoracle.com/2024/07/28/tesla-adds-support-of-fsd-v12-3-6-for-older-mcu1-vehicles-in-the-2024-26-summer-update/
[/quote]

Spennende! Produktmerknader er ikke tilgjengelig i appen for denne bilen, så får ikke sett hva som er inkludert før jeg komme hjem fra ferie neste uke. Eller er det likt for alle modeller? Vår M3 fikk oppdateringen  i går (2024.26.3.1 b90420edb763)⁩.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Handyman

Vår Y har lest skilt i flere år. Ingen tvil. Midlertidgie som faste. Dog leser den ingen motorvei, utenom noen få tilfeller på en SW-versjon for lenge siden.
Det er altså ikke gjenkjenningen av skilt som er problemet, men at bilen ofte ikke justerer farten etter dem. Mest sannsynlig på grunn av patenten til Mobileye. Det regulerer tydeligvis fart etter navdata, som ofte er feil.
Det som jeg tror er nytt i denne versjonen, er enkelt å greit at de nå regulerer farten etter skiltene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

#33
Det er fremdeles ikke nok med bare skiltlesning. Den er fremdeles avhengig av et kompleks samspill med en navdatabase. ( eller AI .....)

Handyman

For å regulere farten etter skilt?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geirci2

#35
Min Model YP (og tidligere Modell 3) har aldri lest midlertidige (gule) skilt i Norge, jfr. Trondheim-Værnes. De har heller aldri lest opphevede fartsgrenseskilt (skråstrek) i Norge, jfr. Orkanger-Klett.

Men Tesla'n leser "selvfølgelig" skilt på avkjøringsramper, og havner derfor i 60-sone istedenfor 80-sone, jfr. Orkanger-Klett. På strekningen Orkanger-Klett (22 km med 80-sone) viser Tesla'n konsekvent 60. Veien ble ferdig i 2005 (!), så nav-databasen burde så absolutt vært ajour.

I fjor høst kom det opp gjennomsnitt-fotobokser på strekningen og de ble umiddelbart registrert av Tesla'n - som viser korrekt fartsgrense 80 på gjennomsnitthastighetsvisningen; men utrolig nok så viser Tesla'n 60 som fartsgrense på skjermen. Altså 80 på gjennomsnitthastighetsvisningen, men 60 på fartsgrensevisningen.
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

geirci2

#36
En ting til: på nevnte strekning Orkanger-Klett så viser gjennomsnitthastighetsvisningen 80, men gjennomsnittet viser 78, selv om jeg kjører konstant med 80, ved hjelp av cruicecontrul, hele strekningen som gjennomsnittmåles.
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

What-a-watt

Sitat fra: Handyman på mandag 29. juli 2024, klokken 17:54For å regulere farten etter skilt?
Det er ikke alltid skiltet er lesbart. Nediset, trær og løv, falmet, etc. Eller strekninger som mangler fartsskilt. Da er det fint å kunne ha "alternativer". For lenge siden leste jeg en artikkel fra BMW hvor de forklarte prioriteringene som ble gjort mellom resultat fra leste/ikke leste skilt og database. Ikke helt enkelt.

Handyman

#38
Sitat fra: geirci2 på mandag 29. juli 2024, klokken 18:05En ting til: på nevnte strekning Orkanger-Klett så viser gjennomsnitthastighetsvisningen 80, men gjennomsnittet viser 78, selv om jeg kjører konstant med 80 hele strekningen som gjennomsnittmåles vha crusicontrol.
Det er fordi Teslaen viser rundt 2% for høy fart. Tallet for gjennomsnittsmålingen er derimot riktig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: geirci2 på mandag 29. juli 2024, klokken 18:00Veien ble ferdig i 2005 (!), så nav-databasen burde så absolutt vært ajour.
Det er nok absolutt ikke en riktig konklusjon. Nyere veier er ikke sjelden de værste.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geirci2

#40
Forøvrig var jeg i Tyskland i fjor sommer med min Tesla YP... Tesla'n leste (og viste skiltet på skjermen) fartsgrenseskilt på motorvei (inkl. opphevede fartsgrenseskilt/skråstrek) og på lokale veier. 100% korrekt fart overalt i Tyskland med andre ord.
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

geirci2

Sitat fra: Handyman på mandag 29. juli 2024, klokken 18:09Det er fordi Teslaen viser rundt 2% for høy fart. Tallet for gjennomsnittsmålingen er derimot riktig.
Greit å vite, bare å justere farten selv da til 82 km/t på gjennomsnittsmålingsstrekninger og 85 km/t til vanlig (fratrukket 3 km/t feilmargin på polities lasermålinger).


Sitat fra: Handyman på mandag 29. juli 2024, klokken 18:14Det er nok absolutt ikke en riktig konklusjon. Nyere veier er ikke sjelden de værste.
Uansett så er det "elendig" av Tesla å ikke vise korrekt fartsgrense på stedet du kjører.

2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

Handyman

#42
Sitat fra: What-a-watt på mandag 29. juli 2024, klokken 18:05
Sitat fra: Handyman på mandag 29. juli 2024, klokken 17:54For å regulere farten etter skilt?
Det er ikke alltid skiltet er lesbart. Nediset, trær og løv, falmet, etc. Eller strekninger som mangler fartsskilt. Da er det fint å kunne ha "alternativer". For lenge siden leste jeg en artikkel fra BMW hvor de forklarte prioriteringene som ble gjort mellom resultat fra leste/ikke leste skilt og database. Ikke helt enkelt.
Ja det er en annen sak, men den trenger ingen database for at systemet skal kunne lese skilt. Det blir det samme som om et menneske ikke klarer å lese skiltet. Det er heller ingen som stopper og børster snøen av skiltet som de jo skal.
En database er kjekt å kunne støtte seg på, men ikke en betingelse for at et system skal kunne lese skilt, og regulere farten etter dem.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: geirci2 på mandag 29. juli 2024, klokken 18:20
Sitat fra: Handyman på mandag 29. juli 2024, klokken 18:14Det er nok absolutt ikke en riktig konklusjon. Nyere veier er ikke sjelden de værste.
Uansett så er det "elendig" av Tesla å ikke vise korrekt fartsgrense på stedet du kjører.
Enig. Hvor de får dataene sine fra, og hvor gamle de er er det vel få som vet. Basen har i allefall mange feil og mangler.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geirci2

#44
 :+1:  (i Norge),

da, som jeg skrev i et tidligere innlegg, så leste og viste Tesla'n korrekte fartsgrenser på motorvei/lokale veier i Tyskland.
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA