Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterhjul ny 2024 performance

Startet av Woodbear, tirsdag 25. juni 2024, klokken 12:52

« forrige - neste »

Woodbear

Tesla skal ha 37500 for vinterpakke fikke jeg vite nå, med samme 235/275 staggered oppsett og samme felger.

Har kjørt 21 p n med 20 toms vinter, og vil helst nå ned til 18 ( 20 tom er fint, men herk på vaskebrett is/snø/typ sparkføre og snø på veien) og mye av det her jeg bor. 

Så er jo spørsmålet.  Megahjul har fine 18 toms felger...  men innpress 35 eller 40.  Ny p skal ha et38...  Klart dette er innenfor 7,5mm avik..  Men vi prater tesla her... de kan lage trøbbel med mm..

klart venter til over juli, mulig det kommer inn mere med et38 da, og felger faktisk har blitt testet at passer.  inntil videre er alt de har med et40 bestilling fra asia.

Noen med råd og erfaringer rundt det å bruke uorginale felger i nyere tid( vet de var vrange i gamle dager , men nå ser jeg veldig mange p r med uorginale felger, mye 18 og 19 ) 

2021 model 3 hvit performance.

Electric cars in Norway

SitatSå er jo spørsmålet.  Megahjul har fine 18 toms felger...  men innpress 35 eller 40.  Ny p skal ha et38...  Klart dette er innenfor 7,5mm avik..  Men vi prater tesla her... de kan lage trøbbel med mm.
Enig i din vurdering. Kan bli trøbbel. Er det verdt det? Hva sa de på Mega.... De har isf peiling er min erfaring

olekvi

Har kjørt 18" vinterhjul på min 2019 Performance siden den var ny.  Ingen problemer med bil eller med Tesla av den grunn!
'19 TM3P

Woodbear

Fikk svar fra tesla sercice at det er oka så lenge de passer og er innenfor et/lovdata . Et 34 eller 40 gikk helt fint. Masse god hjelp.

Hva slags dekk og felg har du brukt?

førategangtesla

Jeg gikk for 19" gemini vinter på min model y performance. Jeg har vært gjennom 2 vintre nå og må si at jeg definitivt gjorde det riktige valget ved å velge bort 21"uberturbine og heller gå for 19". Man får milevis med bedre komfort på dårlige vinterveier og så får man jo litt bedre forbruk som jo er helt topp på vinteren når forbruket er høyest. Skulle jeg velge igjen så kunne jeg gjerne hatt 18".

På sommeren derimot så skinner 21"uberturbine, pene å se på og sitter som støpt i svingene. Jeg er heldigvis av typen som liker en stram bil, ellers tror jeg ikke at model y performance hadde vært noe for meg, fordi den er definitivt stram  :laugh:

Woodbear

vel, for samme komfort mulighet, blir det nok 18", kanskej 19..utvalget av hva som passer er større, og prisen... ikke veldig mye merw  på min 2024 3p...   

tår egentligun mellom å bytte å kungummi på vianor( ligger 2 min unna meg, og får rabatter som gjør det mulig å bruke dem)  så bytte til nokian hakka r5  koster 21 k med omlegg av gummi.( de 275 bakdekkene har kun nokian per nå, og de er ublu dyre... takk for staggered oppsett tesla lol

Kjedelige at jeg må da ut med 1700 per halvår, og dekkskiftet tar litt lenger tid.  Men har brukt dekkhotel tidligere, og det koster 1400 i halvåret nå. Så prismessig ganske like.  Trenger ikke dekkhotell for kun gummi.  skal altids få med meg de hjem og lagret

har brukt dekkhotell fordi det å få med 4 stk 20 tommere i model 3 p... er litt tetris jobb.  men går egentlgi greit. Bare synes det var digg

Heller litt mot å kun kjøpe 18 felger et sted, fordi om jeg skal ha nokian dekk og ikke noe billig megahjul merke, så blir prisen totalt  faktisk det samme, men sikker på at jeg får årets dekk. 

Heller litt mere mot dekk24 s khan felger enn zax fra megahjul.. men det er nå mest pga 2 ting. Dekk24 tar tlf.  og kan selge kun en felg ved skade. Noe jeg har hørt megahjul er vanskelige på, og i tilegg får man ikek en gang bestilt kun en felg i webshoppen. Dessuten har de halveprisen på frakt og raskere levering. 

Men tar gjerne imot anbefaligner på vinterdekk utover nokian r5 ev silent.   men de fleste kjente merker ligger rimelig likt i pris. 

Tidligere teslaer har jeg hatt r3 på, så antar at dette nye er iallefall bedre på lyd...

olekvi

Jeg har Nokian Hakka R3 på Zito ZF01, en av de få 18"-felgene som var å oppdrive som gikk over bremsene på Performance tilbake i 2019.  Nå er nok utvalget noe større.
'19 TM3P

Krizz

Noen som har kjøpt vinterhjul fra tredjepart til nye model 3 performance?

Ikke så mye å finne der ut som man med sikkerhet kan si passer.

Larsbjoernar

Har også samme spørsmålet som er stilt til slutt her. Dekklåven i Brumunddal mener også at senteret/hub på Performance gjør at det er vanskeligere å finne felger som passer. Det er visstnok en kant innerst som har en større diameter enn delen som tilsvarer senterboring på felger for øvrig. Jeg kunne gjerne tenkt meg 18" vinterhjul på grunn av dekk-kostnad, utvalg av dekk, og generelt at jeg mener mer gummi kun har fordeler på vinteren.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA