Toyotas nye amoniakk motor

Startet av edyrli, tirsdag 18. juni 2024, klokken 10:54

« forrige - neste »

edyrli

Poster denne her siden overskriften spår slutten for elbiler.
https://www.tv2.no/broom/var-motor-betyr-slutten-for-elbiler/16772395/
Men denne saken reiser flere spørsmål enn den svarer på. Jeg sitter igjen med inntrykket av at denne motoren ikke løser noe problem.
Man har fortsatt de samme problemene rundt framstilling av hydrogen.
Man har forsatt de samme problemene rundt effektivitet som artikkelen ikke nevner noe om.

Noen som vet noe mer her?
Hvor mye hydrogen trenger man pr kjørte km på amoniakk?
Hvor mye hydrogen trenger man pr kjørte km på ren hydrogen?
CO2 utslipp ved amoniakk/hydrogen produskjon.
Hva om strømmen til produksjon blir brukt direkte i en elbil eller elektrisk lastebil?

Så her sitter man igjen med nøyaktig samme problemer som har blitt diskutert i årevis rundt hydrogen.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

goggo

Amoniakk i personbiler??  Ja, særlig :)

En ting er å lage en motor, en annen ting er å sette opp et distribusjonsnettverk for dette f..nskapet.

« Ammoniakk er et guffent stoff som er både giftig og etsende»
https://www.finansavisen.no/nyheter/energi/2021/12/27/7792086/kritisk-til-gronn-storsatsing

Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

What-a-watt

Her er ekspertene uenige. Vi får vente på fasit til ekspertene på elbilforum.no har fått sett på saken.

Personlig tror jeg vi kan få mye moro med denne løsningen:

Forskningslederen legger også til at selv om ammoniakk er et karbonnøytralt drivstoff, kan det medføre utslipp av lystgass, som er en rundt 300 ganger kraftigere klimagass enn CO2.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 18. juni 2024, klokken 12:23Her er ekspertene uenige. Vi får vente på fasit til ekspertene på elbilforum.no har fått sett på saken.

Personlig tror jeg vi kan få mye moro med denne løsningen:

Forskningslederen legger også til at selv om ammoniakk er et karbonnøytralt drivstoff, kan det medføre utslipp av lystgass, som er en rundt 300 ganger kraftigere klimagass enn CO2.

Da har jeg sett på saken, og funnet ut at du trenger 3,9 liter amoniakk for å få like mye energi som 1 liter bensin. I tillegg må du ha et stort renseanlegg på eksosen for å fange Nox og drit. Kan tenke meg at dette er bedre for tankbåter og semitrailere, hvor batterier ikke er store nok.

https://www.skipsrevyen.no/presenterte-verdens-forste-firetakts-motor-for-ammoniakk/1592492
Tesla Model Y                         2021-

goggo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 18. juni 2024, klokken 15:26Da har jeg sett på saken, og funnet ut at du trenger 3,9 liter amoniakk for å få like mye energi som 1 liter bensin. I tillegg må du ha et stort renseanlegg på eksosen for å fange Nox og drit. Kan tenke meg at dette er bedre for tankbåter og semitrailere, hvor batterier ikke er store nok.

Toyota motoren i TV2/Broom artikkelen er på 2 liter og 160 hestekrefter, neppe aktuell for hverken tankbåter eller semitrailere.

Dette er rett og slett svada, og det er synd å se at tilogmed TV2/Broom har kommer ned på et så lavt faglig/journalistisk klikkbaitnivå som dette her.

Mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

turfsurf

Før dette er klart til bruk er elbiler så raske å lade og har så lang rekkevidde at det ikke er noen fordeler igjen for forbrenningsmotorer.

Kan ha en misjon for skip eller fly kanskje. Fordelen ifht hydrogen er vel at det er mindre flyktig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Blir vel ett alternativ til hydrogenbiler dette.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 18. juni 2024, klokken 17:28Blir vel ett alternativ til hydrogenbiler dette.
Som hydrogen! Fremtidens drivstoff for 10 og 20 år siden, nå og mest sannsynligvis om 10 og 20 år fremover også...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Toyota har vel kjempet mot elbilen hele veien men skulle revolusjonere denne vha faststoff batteriet som skulle lades meget raskt og som skulle komme snart, men det har de vel snakket om i 10 år nå - har de gitt opp  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 18. juni 2024, klokken 17:28Blir vel ett alternativ til hydrogenbiler dette.
Jepp, bare enda mindre effektivt og giftigere. Mindre eksplosivt da.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 18. juni 2024, klokken 20:00
Jepp, bare enda mindre effektivt og giftigere. Mindre eksplosivt da.

Har ikke satt meg nok inn i dette, men å gjøre ammoniakk om til hydrogen for å lage elektrisitet i enn brenselcelle gjør at man like gjerne kan bruke en mindre effektiv ammoniakk motor og oppnå det samme. Så det kan hende ammoniakkbiler ender opp med å være bedre egnet til å supplementere batteri-elektriske biler til slutt, i alle fall dersom de viser seg å være mer økonomiske enn hydrogenbiler?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: goggo på tirsdag 18. juni 2024, klokken 16:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 18. juni 2024, klokken 15:26Da har jeg sett på saken, og funnet ut at du trenger 3,9 liter amoniakk for å få like mye energi som 1 liter bensin. I tillegg må du ha et stort renseanlegg på eksosen for å fange Nox og drit. Kan tenke meg at dette er bedre for tankbåter og semitrailere, hvor batterier ikke er store nok.

Toyota motoren i TV2/Broom artikkelen er på 2 liter og 160 hestekrefter, neppe aktuell for hverken tankbåter eller semitrailere.

Dette er rett og slett svada, og det er synd å se at tilogmed TV2/Broom har kommer ned på et så lavt faglig/journalistisk klikkbaitnivå som dette her.

Mvh
Hugo

Med "dette" mente jeg amoniakk-motorer, og IKKE Toyotas 2 liters motor. Jeg linket til og med til en artikkel om amoniakk-motor under utvikling for skipsfart. Kan gjenta den som Shell Ekstraservice:
https://www.skipsrevyen.no/presenterte-verdens-forste-firetakts-motor-for-ammoniakk/1592492
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 18. juni 2024, klokken 21:05Har ikke satt meg nok inn i dette, men å gjøre ammoniakk om til hydrogen for å lage elektrisitet i enn brenselcelle gjør at man like gjerne kan bruke en mindre effektiv ammoniakk motor og oppnå det samme. Så det kan hende ammoniakkbiler ender opp med å være bedre egnet til å supplementere batteri-elektriske biler til slutt, i alle fall dersom de viser seg å være mer økonomiske enn hydrogenbiler?
Her er det jo det motsatte som er tenkt for at det skal være "grønn" ammoniakk. Man fremstiller altså hydrogen fra vann med elektrolyse som i seg selv har høyt tap, for så igjen å fremstille ammoniakk fra hydrogen og nitrogen. Og så skal man altså forbrenne ammoniakken.

En prosess som jeg vil tro ihvertfall krever fire ganger så mye strøm for samme effekt ut som ved bruk av batteri. Alt dette for at man skal beholde tilsvarende infrastruktur som med bensin / diesel samtidig som man fortsetter å forurense.

Nei, dette er komplett idioti. BEV har kommet så langt at den kampen er avgjort. De grunnleggende fysiske egenskapene til BEV er så mye bedre at eksplosjons/forbrennings motorer av noe slag kun vil være ett tilskudd for spesielle behov.

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på onsdag 19. juni 2024, klokken 06:42Her er det jo det motsatte som er tenkt for at det skal være "grønn" ammoniakk. Man fremstiller altså hydrogen fra vann med elektrolyse som i seg selv har høyt tap, for så igjen å fremstille ammoniakk fra hydrogen og nitrogen. Og så skal man altså forbrenne ammoniakken.

Ammoniakk er ofte nevnt som energibærer for distribusjon av hydrogen. Så når Saudi Arabia starter storskala produksjon av grønn ammoniakk så kan de eksportere dette til land som faser ut fossil energi med ammoniakk og hydrogen.

https://nghc.com/news/neom-green-hydrogen-company-completes-financial-close/

I Norge så holder Yara på med blå ammoniakk (karbonfangst).

https://www.yara.com/yara-clean-ammonia/

Suverin

Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA