Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Re: Leveringstid ifra reservasjon?

Startet av RuneW, onsdag 02. januar 2013, klokken 19:55

« forrige - neste »

PK

Jeg har sett mye på Youtube, og der var en test av Nissan Leaf, hvor en sammenlignet det faktiske utslippet en hadde. Og ved kullkraftverk, hvor en tok med hele verdikjeden fra utvinning av kullet til produksjon av strøm og forbruk, kunne en regne seg frem til at en LEAF bruker i værste fall 100g Co2.
Da kan man jo diskutere hva som er miljøvennlig, og gjerne det. For gjør man samme regnestykket ved olje, tar med hele verdikjeden med produksjon, raffeneri, transport etc, var utslippet for tilsvarende bilklasse (drivstoffgjerrig utgave) på rett over 500g Co2 på samme strekning...
Så selv med den mest "skittene" strømmen kan vi ha god samvittighet =) og elbil er vell noe av det mest miljøvennlige en kan kjøre idag, med dagens teknologi.
I Norge har vi jo vannkraft, og ser en på total årsforbruket av Norge, er det faktisk en overproduksjon av vannkraft i dette landet. Så da kan vi jo ha enda bedre samvittighet =)

Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

tomatchili

Hej,
Den videon får dä gärna länka till: Det låter ju inte som kolkraftverk är så illa som man har hört:  och borde t.e.x. göra att eldrivet tåg konkurrerar ut flyg och lastbilar med råge, även i kolkraftbaserade länder. (I t.ex USA kör de nästan enbart med diesel)

I Sverige är överföringsförlusterna i elnätet ca 10%: (Alltså bara försluster vid överföring av ström från producent till förbrukare, ingen hänsyn till verkningsgrad i kraftverk etc.. Detta till trots på att kärnkraftverken ligger relativt nära de stora städerna)
Detta är ju samma storleksornidng som förluster för  t.e.x. Diesel ( 1liter diesel innehåller ca 10 kWh, och med ett extra förbruk på 1.5kWh per producerad liter)

PK

Hei.

Her er videoen:
Se ca 3:04 ut i videoen


Litt feil i min påstand
Leaf = 80-100 g Co2 pr km
Bensin = 300-500 g C02 pr km
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA