Hovedmeny

Fartsgrenser. Yippy.

Startet av What-a-watt, fredag 24. mai 2024, klokken 14:34

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: RJK på tirsdag 30. juli 2024, klokken 14:47
Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. juli 2024, klokken 11:29Mopbileye har vel pantent på lesing av skilt til justering av farten.
Kan Tesla omgå pantentet ved å bruke lesing av skilt til kun å oppdatere navdatabasen? Og at de så kun bruker basen som grunnlag for fartsjustering?
Et slikt patent går ut på måten de leser og behandler dataene. Det er ikke slik at ingen andre kan utvikle skiltlesing, de kan bare ikke bruke de samme metodene som er gjengitt/beskrevet i gjeldende patent.

Også i andre patentsaker, så ser man altså på om man har brutt patentreglene ved å gjøre ting slik patentet forteller. Men om man løser det teknisk sett på en annen måte, så har man altså ikke brutt noe patentregler.

Skiltene er jo visuelt synlig, og "alle" kan lese de. Men det er altså på måten dette er implementert og hvordan dataene behandles, som er patentbeskyttet!
Det er jeg klar over, men slik jeg har forstått patentet så er det svært generelt, og at det i praksis dekker all bruk kamera til å lese fartskilt og regulere farten etter dette. Godt mulig jeg tar feil, da jeg ikke har satt med inn i patentet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

What-a-watt

Her er patentet. Gyldig til 20 september 2030 (Jeg har bare skumlest (TL;DR)), men det ser ut som #1 og #2 er det essensielle, hvor de påfølgende i stor grad henviser til de 2 første:

https://patents.google.com/patent/US8064643B2

turfsurf

Det er den amerikanske som er gyldig til 2030. Den Europeiske er gyldig til 2027.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Som jeg leser det så dekker patentet å analysere ett sett med bilder for å finne fartsgrenser. Mulig man kan omgå det med at man sender en kontinuerlig strøm med frames som man analyserer. Patentet er ganske spesifikk på at man analyserer frame for frame av ett sett med bilder.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

Hvis det hadde vært en enkel sak burde vel Tesla løst det for lengst?

Det står at Mobileye tjener 50 USD pr. bil. Hvis dette er en lisenspris som omfatter TSR (Traffic Sign Recognition)*, virker det ikke dyrt, men multiplisert med et par millioner biler blir det penger av det.

* Traffic Sign Recognition (TSR) is an Advanced Driver Assistance System (ADAS) that recognizes and displays traffic sign information to drivers. TSR uses forward-facing cameras to detect and classify traffic signs, helping drivers make safer decisions.

Elektrowagen

Sitat fra: submarine på tirsdag 30. juli 2024, klokken 20:41
Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 30. juli 2024, klokken 16:48Mobileye is a major provider of ADAS (Advanced driver-assistance Systems) and supplies over 50 automakers (called OEMs which is short for original equipment manufacturers) worldwide.  My Subaru Outback has their forward-facing camera solution which allows for automatic braking, adaptive cruise control, lane assistance, etc. Mobileye sells over 30 million of these per year (for context about 90 million vehicles are sold annually).  This equates to about 65-70% market share for vehicles equipped with ADAS.  You probably haven't heard of them because they sell to automakers rather than consumers directly, but you have likely have been in a car with Mobileye technology.  They make about $50 in revenue for each of these ADAS systems.  Not much.  However, as customers transition to higher levels of autonomy the price tag goes up.  By a lot. 

Hvor kommer dette sitatet fra?

Kopier, søk på Google så finner du det....
BMW i3s - 2019

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på tirsdag 30. juli 2024, klokken 21:26Hvis det hadde vært en enkel sak burde vel Tesla løst det for lengst?
Den største utfordringen er vel ikke selve skiltgjenkjenningen, men samspillet med database. Man stoler ikke 100% på skiltgjenkjenning, så når skal man falle tilbake til database? Og databasen er heller aldri 100%. Tror det er litt for lite "common sense" i algoritmene, f.eks vil aldri fartsgrensen plutselig gå fra 110 til 30km/t på motorvei.

Hjortefot

FSD i Amerika er visstnok mer common sense-basert. Tar fartsgrenser med en klype salt som de fleste mennesker.

Når det gjelder å lese patenter for annet enn nysgjerrighet, overlater jeg det til patentadvokater, og regner ikke med å forstå hva de forklarer meg en gang. Og jeg har et par patenter i mitt navn. Om man er bittelitt kynisk er et patent en billett til en saksøking. Nytteverdien av patenter får du når du har en stabel av dem og et kobbel av patentadvokater til å forhandle med andre som sitter med sin stabel patenter.
Model 3 LR - 2019

What-a-watt

USA ligger langt ned på tabellen (nr. 89) over trafikkdrepte (Norge er nr. 6)

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

Hvis noen tviler på kompleksiteten med ADAS og fartsregistrering kan denne leses. Artikkelen er fra 2008, men likevel høyaktuell:

https://folk.ntnu.no/skoge/prost/proceedings/ifac2008/data/papers/1186.pdf

turfsurf

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 31. juli 2024, klokken 10:52USA ligger langt ned på tabellen (nr. 89) over trafikkdrepte (Norge er nr. 6)

Hvordan sorterte du den listen? Pr innbygger er litt meningsløst. Enten pr km eller pr time. 

Hjortefot

Norge (og Norden) kommer bra ut av de fleste globale statistikker, også denne. Også per km. Vet ikke helt om noe av dette var ment som et svar til meg på en måte, men en eventuell respons fra meg ville vært lang og avsporende.
Model 3 LR - 2019

What-a-watt

Noe må vøre galt. Det blir gang på gang lastet ned store datamengder til bilen. Bare i dag er det blitt lastet ned 20 gb (!). Har holdt på slik en stund, og startet etter siste nedlasting av navdatabase. Enten bruker Tesla bilen min til testing, eller kanskje det er gjentatte forsøk på å installere:

CorsoDante

Har da fått gleden av å prøve 2024.26.3.1 (med siste kart), på et godt stykke motorvei med pågående vegarbeid (pepret med provisoriske, gule 70 km/t-skilter).

Veiarbeidet har pågått lenge. Hittil, og nesten uten unntak, har bilen tviholdt på opprinnelig fartsgrense, som er 90 km/t. Den har ikke vist de gule skiltene på grafikken, med svært få unntak; de få gangene den har vist (og fulgt) gult 70-skilt, har den ramlet tilbake til 90 km/t uten ny skilting (der det fortsatt er 70).

Nå er situasjonen snudd helt på hodet; den kjører helt iht. den provisoriske fartsgrensen, når dette er skiltet (gult). Samtlige gulskilt vises på grafikken - og følges. Den ramler ikke automatisk tilbake til 90 km/t.

Dramatisk forbedring. Fristende å tro at noen har krøpet til et kors, eller implementert en mer eller mindre kontroversiell omvei.
TMYP HW4 / TM3P Atom

Handyman

Jeg heller litt mot omvei-teorien, i og med at noen ikke opplever det samme.
Min har dog lest og fulgt midlertidige fartsgrenser i flere år, men steder hvor den feilaktig har fulgt navdata er borte. Den både leser og følger nå 364 Slutt på særskilt fartsgrense. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hjortefot

Det er vanskelig å se hvilket kors det eventuelt har vært krøpet til eller i en omvei rundt. Dette er ting som har fungert i praksis i årevis i deler av landet og ikke i andre deler av landet. Nå virker det (tydeligvis) i flere deler av landet. Folk skriver som regel ikke hvilken del av landet de tester i, så det er alltid litt spennende for hver enkelt om en ny oppdatering gir forbedring eller ikke.

Alle teslaer leser alle vanlige og midlertidige fartsgrenseskilt i metall helt fint om de er lett leselige for mennesker. MEN; hittil har alle teslaer ignorert skilt som ikke står der de venter at det står et skilt, selv om de fint kan lese det. Da vises det ikke på grafikken som et skilt ved veien. Om man vil se om det er noen forskjell på dette i neste oppgradering, får man gå ut på en skogsvei i Norge, sette opp et uautorisert skilt og se hva som skjer før og etter oppgradering.

Bonus-hjemmelekse: Hvordan skal et menneske eller en selvkjørende bil reagere på et tilsynelatende ekte 90-skilt på en smal skogsvei?
Model 3 LR - 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA