Hovedmeny

Fartsgrenser. Yippy.

Startet av What-a-watt, fredag 24. mai 2024, klokken 14:34

« forrige - neste »

Hjortefot

Det høres fantastisk ut, geirci2! Venter på oppdatering med lengsel og spenning!  :D
Model 3 LR - 2019

geirci2

Sitat fra: What-a-watt på søndag 18. august 2024, klokken 16:19Opp etter ny og høyere fartsgrense også?
Vet ikke, kjørte "manuelt" pga. dårlige erfaringer tidligere på strekningen, men fulgte med på skjermen for hver nye fartgrense, og som tidligere nevnt 100% korrekt.

Kan også nevne at skiltvarsel 50km/t med underskilt "om 200m" ut av Helltunnelen ble oversett, men 50km/t-skiltet (200 meter senere rett før rundkjøring) ble vist på skjerm og fartsgrensen ble korrekt regulert til 50km/t.
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

What-a-watt

At den i de fleste tilfeller synkroniserer AP-fart og fartsskilter er ikke noe nytt. Det er de gangene den ikke gjør det som er utfordringen. Det å teste ut AP vs skilt under kjøring uten AP gir IMO begrenset verdi.

Hjortefot

Sitat fra: What-a-watt på søndag 18. august 2024, klokken 18:19At den i de fleste tilfeller synkroniserer AP-fart og fartsskilter er ikke noe nytt. Det er de gangene den ikke gjør det som er utfordringen. Det å teste ut AP vs skilt under kjøring uten AP gir IMO begrenset verdi.
På akkurat denne strekningen er det noe nytt. Nå ble det jo også nettopp påstått her at den aldri synkroniserer skilt og autopilot-fart, men alltid bruker navdata til autopilot, så mer testing, diskusjon og flisespikkeri er på sin plass.  :) Går ut fra at du mener det ikke er noe problem når alt stemmer med hverandre.

Det fører til et nytt spørsmål: Siden du her skiller mellom kjøring med og uten AP aktivert, er dette to ulike fartsgrenser, så bilen opererer med mange ulike fartsgrenser samtidig?

1. Fartsgrense visualisert som et skilt langs veien.
2. Fartsgrense angitt som et skiltsymbol som skal vise gjeldende fartsgrense.
3. Fartsgrense for Autopilot angitt når Autopilot ikke er aktiv, men bilen er i fart.
4. Fartsgrense fra navdata.
5. Fartsgrense for Autopilot angitt når Autopilot er aktiv.
6. Fartsgrense når Navigate on Autopilot er aktiv.
7. Fartsgrense for Autopilot etter at den egentlige fartsgrensen har gått opp.

Og muligens et par til? Det blir vanskelig når man ikke kan ha mer enn tre av dem på skjermen til enhver tid. Kanskje vises det ikke likt i S/X som i 3/Y?
Model 3 LR - 2019

RJK

Sitat fra: Hjortefot på søndag 18. august 2024, klokken 19:42
Sitat fra: What-a-watt på søndag 18. august 2024, klokken 18:19At den i de fleste tilfeller synkroniserer AP-fart og fartsskilter er ikke noe nytt. Det er de gangene den ikke gjør det som er utfordringen. Det å teste ut AP vs skilt under kjøring uten AP gir IMO begrenset verdi.
På akkurat denne strekningen er det noe nytt. Nå ble det jo også nettopp påstått her at den aldri synkroniserer skilt og autopilot-fart, men alltid bruker navdata til autopilot, så mer testing, diskusjon og flisespikkeri er på sin plass.  :) Går ut fra at du mener det ikke er noe problem når alt stemmer med hverandre.

Det fører til et nytt spørsmål: Siden du her skiller mellom kjøring med og uten AP aktivert, er dette to ulike fartsgrenser, så bilen opererer med mange ulike fartsgrenser samtidig?

1. Fartsgrense visualisert som et skilt langs veien.
2. Fartsgrense angitt som et skiltsymbol som skal vise gjeldende fartsgrense.
3. Fartsgrense for Autopilot angitt når Autopilot ikke er aktiv, men bilen er i fart.
4. Fartsgrense fra navdata.
5. Fartsgrense for Autopilot angitt når Autopilot er aktiv.
6. Fartsgrense når Navigate on Autopilot er aktiv.
7. Fartsgrense for Autopilot etter at den egentlige fartsgrensen har gått opp.

Og muligens et par til? Det blir vanskelig når man ikke kan ha mer enn tre av dem på skjermen til enhver tid. Kanskje vises det ikke likt i S/X som i 3/Y?
En ting er jo om den klarer å se, registrere og visualisere dette på skjermen. En annen ting er selvsagt om den faktisk bruker den infoen når man kjører med hhv AP, EAP og FSD i bilen og i bruk.

Det er jo det som er det viktige, for kjører man bilen selv, bør vel ikke noe bryte inn på kjøringen (bortsett fra nødbrems-funksjonalitet som missforstår og tror man er i ferd med å kræsje)...

Ja, vet at FSD nå bare er EAP i praksis, sånn før noen kommenterer at jeg tok den med! 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

Det jeg feilaktig kalte synkront, er de gangene når bilen kommer inn i en ny fartssone, og AP-fart og skiltinformasjonen skifter samtidig til samme fart. Det betyr bare at navdatabasen har riktige informasjoner om skiltets plassering. De er ikke synkronisert fordi de ikke vet om hverandre, og det er det vi savner.

Hjortefot

Sitat fra: What-a-watt på søndag 18. august 2024, klokken 20:33Det jeg feilaktig kalte synkront, er de gangene når bilen kommer inn i en ny fartssone, og AP-fart og skiltinformasjonen skifter samtidig til samme fart. Det betyr bare at navdatabasen har riktige informasjoner om skiltets plassering. De er ikke synkronisert fordi de ikke vet om hverandre, og det er det vi savner.
Du savner jo også at 3 og 5 skal stemme. Ideelt sett bør vel alle 7(++) fartsgrensene stemme, men siden vi har kollektivt lav tillit til at navdatabasen skal bli 99% riktig, får det holde med 1, 2, 3, 5, 6 og 7. (Gjerne en for FSD også, til RJK.) Tesla burde lage sine egne kart og navdatabaser, spør du meg. Det er ingen andre som har en bedre kilde til oppdatert stålkontroll på data om norske veier. Si hva du vil om en norsk vei, men det kjørte en Tesla der siste døgn. Sannsynligvis siste time.
Model 3 LR - 2019

sjokomelk

Sitat fra: Hjortefot på mandag 19. august 2024, klokken 12:53Tesla burde lage sine egne kart og navdatabaser, spør du meg. Det er ingen andre som har en bedre kilde til oppdatert stålkontroll på data om norske veier. Si hva du vil om en norsk vei, men det kjørte en Tesla der siste døgn. Sannsynligvis siste time.
Det har de allerede, og er det de har brukt i flere år. Navigasjonsdatabasen er basert på OpenStreetMap  (tror jeg) som grunnlag for hvor veiene går og hvilken type de er, i kombinasjon med data de selv samler inn. Det er derfor du får opp fantomtrafikklys på steder det har vært midlertidig regulering for veiarbeid for ett år siden, men som nå ikke er der lenger. Dette er data Tesla selv har lagt til i databasen. Det samme med hastighet TACC skal bruke gjennom svinger. Den er basert på kjøremønster fra andre Teslaer som har kjørt i samme sving.

Problemet er bare å få samlet inn data raskt nok, validert dette og publisert i en database som må ligge offline i bilene. Og det er derfor vi får såpass hyppige oppdateringer på kart i bilene det siste året. Mener det har vært 3 stykker i løpet av den perioden.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

What-a-watt

Ganske sikker på at navdatabasen også blir oppdatert "i bakgrunnen" utenom de 2-3 hoved-oppdateringene. Men fremdeles langt igjen til sanntid.

SitatSi hva du vil om en norsk vei, men det kjørte en Tesla der siste døgn. Sannsynligvis siste time.

Alt for få Teslaer til det  :D . Det nærmeste vi kommer til noe liknende idag er når kartene viser køtrafikk o.l. Men det er jo Google. Vi har ca. 95.000 km vei i Norge, og i tillegg kommer 100.000 km private veier. Tror mere på at det fremdeles finnes veier som aldri har sett en Tesla  ;D

Hjortefot

Lek med uvøren googling og tall tatt sånn passe ut av luften:

200 000 km og 150 000 teslaer, det skulle vel bety 1,3 km mellom hver Tesla om alle var ute og kjørte samtidig og fordelte seg jevnt. Tror bare jeg overdriver sånn passe for internettformål.  :laugh:

Eller om en tesla kjører 10 000 km i året i snitt, så blir det 1,5 milliarder km per år, så en eller annen tesla vil passere et tilfeldig punkt på en norsk vei 7500 ganger i året, eller 20 ganger om dagen sånn i snitt.

Eller om det er 3 millioner biler i Norge, er hver 20. bil som passerer et tilfeldig punkt på en tilfeldig vei en Tesla full av kameraer og datakraft.

Model 3 LR - 2019

What-a-watt

Fikk omsider 2024.26.7. Kan ikke se noen endringer. På min teststrekning 60-40-50 km/t hvor 40-sonen er ca 150 meter lang, viste skiltet riktig hastighet, mens Ap-hastigheten ikke endret seg før etter ca. 100 meter. Resultatet kunne teoretisk blitt et forelegg på kr. 8.200.-. SNAFU (Situation Normal. All Fu..ed Up)  :(

Hjortefot

Fikk 2024.26.7 i helga. Stor forbedring, men langt fra perfekt når deg gjelder fartsgrenser. Leste alle metallskilt om fartsgrense og opphevet fartsgrense jeg kom over, for min bil, med denne software, på strekningen Trondheim-Værnes for sammenligning med geirci2. Så til det filosofiske spørsmålet om hvordan bilen finner ut hva som er gjeldende fartsgrense:

Noen steder tolket den "50 om 200 meter" som 50 med en gang. Det tyder på at den tar fysiske skilt mer alvorlig enn kartdata i noen tilfeller.

En strekning fikk jeg bilen til å vise ulike fartsgrenser avhengig av hvor jeg kom inn på veien. (Eksakt fra påkjørselsrampe til E6 fra Trondheim Lufthavn Værnes i retning Trondheim til første semipermanente rundkjøring. Her beholdt den 60-sone om vi kom fra flyplassen med lokale 60-skilt eller 80-sone om vi kom på E6 nordfra.) Da kan ikke bilen bruke kun kartdata til å angi fartsgrense.

Noen steder skifter bilen angitt fartsgrense uten at det er skilt til stede (Eksempel: Innherredsveien/Strindheimtunnelen, innfart til Trondheim fra E6 til/fra Værnes, er bare rot.) Da kan ikke bilen bruke bare skilt, heller.

Det var for mye jobb å finne ut om det var noen avvik fra anvist gjeldende fartsgrense til noen av autopilot-fartsgrensene (slik What-a-watt melder), men de så ut til å stemme overens som forventet der jeg testet.
Model 3 LR - 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA