Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp! Noe galt med ladeboks, eller?

Startet av ABA, tirsdag 07. mai 2024, klokken 14:47

« forrige - neste »

ABA

Hei.
Jeg trenger noen sin kompetanse på ladebokser. Pr nå har jeg en Zaptec-ladeboks.

Vi har utelukket at det er noe gale med ladekabel og elbilen (Mitsubishi I-Miev 2012-modell).

Når jeg plugger i lader, vil ikke bilen motta lading fra denne boksen. Men når jeg plugger bilen min til lading i boksen til nabo (Easee), da lader den fint. Og når nabo lader hos meg, lader hans bil fint! Så her er det en variabel som er vanskelig å identifisere!

Oppsummert:

Min elbil lader ikke i min egen boks (Zaptec), men lader fint hos naboen sin (Easee).

Naboe sin elbil lader fint i begge ladeboksene.

(Så tipper jeg noen her vil foreslå å bytte til ny boks? Men dette prøvde vi. Først hadde jeg en ladeboks fra FutureHome, men denne ladet tregt for både naboen og meg. Hos naboen ladet den tregt og hos meg laden den litt, for så å koble helt ut.)

Hva i alle dager kan dette skyldes? Det skal nevnes at nabo og jeg bor i samme husstand (men i ulike etasjer), men har hvert vårt sikringsskap.
Mitsubishi I-Miev 2012-modell

Vidar_S

Jeg hadde nok kontaktet Zaptec og spurt om de kunne se noe på sin side av feilmeldinger fra boksen på de tidspunkt der du kobler til din bil. Jeg antar det er forholdsvis få i-Miev som er i bruk mot Zaptec, så det kan være noe "programvaregreier" som ikke helt snakker sammen.

femfine

Sitat fra: ABA på tirsdag 07. mai 2024, klokken 14:47Hei.
Jeg trenger noen sin kompetanse på ladebokser. Pr nå har jeg en Zaptec-ladeboks.

Vi har utelukket at det er noe gale med ladekabel og elbilen (Mitsubishi I-Miev 2012-modell).

Når jeg plugger i lader, vil ikke bilen motta lading fra denne boksen.

Vet ikke om det er slik også i ditt tilfelle, men til å begynne med stolte jeg på svarene fra Zaptec support, dog bare inntil jeg forsto at de faktisk gjettet eller diktet opp fakta. De svarte noe om dårlig internettdekning i området jeg bor og mente det var årsaken til at Zaptec-laderen ofte ikke kunne lade bilen. Imidlertid er intenettdekningen glimrende for alle andre enheter/tjenester så Zaptecs forklaring virker ikke sannferdig.
Vær kritisk til svar fra Zaptec support og be om dokumentasjon.

Electric cars in Norway

Sitat fra: femfine på søndag 01. desember 2024, klokken 22:01
Sitat fra: ABA på tirsdag 07. mai 2024, klokken 14:47De svarte noe om dårlig internettdekning i området jeg bor og mente det var årsaken til at Zaptec-laderen ofte ikke kunne lade bilen. I
Ja det er jo bare å stå ved boksen å se på sin egen mobil ;D

jannor

Hei,

Har du prøvd å starte Zaptec laderen med RF brikke før du setter kabel i bilen? Hvis det fungerer kan det bekrefte autentiseringsproblem lader til bil.
Ellers bør offline modus på Zaptec laderen fungere uansett siden det er uten internett tilkopling. Har du prøvd det?
Juni 2024: Stealth Grey Tesla Model 3 Performance m/EA
X:April 2019: Blå metallic Tesla Model 3 LR m/FSD

jlan

Er boksen koblet 3-fase? I så fall kan det være greit å prøve en 1-fase kabel. Det hjalp på en e-Golf som ladet hos meg.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

TB

Mitsubishi I-Miev har type 1 kontakt i bil og følgelig bare 1-fase kabel.

Opplevde god hjelp fra Zaptec når jeg ladet fra C-Zero på Zaptec Pro i perioden 2017 - 2019.
De endret på programvaren, slik at ladeboksen ikke endret hvilken av fasene som ble benyttet under ladingen.
Etter de endret på dette fungerte lading fint.

Om det er dårlig 4G eller WiFi dekning vil ladeboksen sette sette lading på pause, justere ned til lavere ampere, og starte opp igjen, under forutsetning anlegget har tilstrekkelig kapasitet.
Kan en lese av i forkant hvor mange ampere som det lades med i offline modus.

Programvare i bilen er neppe endret. Programvaren på eldre Zaptec ladere endres ikke etter det jeg har sett.

Benyttes autentisering for ladeboksen, kan det være endret noe der, som gjør bilen "gir opp" før strømmen kommer?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA