Hvem kan skifte RLec kort?

Startet av Kewetķnerten, mandag 06. mai 2024, klokken 21:50

« forrige - neste »

Kewetķnerten

Hei, endelig har jeg fått Blåmann på bukken og klar for å ta ned batteripakken.  Verksted sa at flere av disse kortene antakelig må byttes, men dette er ikke noe jeg har greie på.  Er det noen som kan påta seg en slik jobb?  Jeg skal til Larvik i juni og kan ta pakken østover?  Fant han i US som selger slike kort eller er det andre som har?  Vedlagt er målingene som er gjort, men de sier ikke meg noen ting...

Og til slutt, hva veier en slik pakke og hvordan få den ned på en sikker måte?

Takk for alle gode tips, vi savner å bruke den og har lite lyst til å gi opp siden den er så fin og god å kjøre!

Warlock

Kan man løfte av et plastlokk, og trekke ut en kabel, for så plugge inn igjen på et nytt kort så kan man nok skifte RLEC kort også, er vel nedtakingen som er hovedjobben her. Se gjerne litt i tråden om Thinken i Hammerfest for mer enn fyldig info og bilder (og langt over det man skal gjøre for RLEC-bytte).

Husker ikke helt hvor du bor, og det står ikke i profilen din, så om du ikke forventer at de som er kunnskapsrike på Think bor i Larvik blir det fort litt gjettelek hva du mener her ;)

(Skal ta en ekstra titt på logflene dine om man kan se noe spennende :) )

worry

Ja, nå er det kanskje en bestilling av RLECs på gang her, så da bør du slenge deg på. Det ser ut som om du trenger noen ja.
Kort fortalt, så må du mistenke ødelagt RLEC der du leser spenninger på under 2,5 volt og også om det er rare temperaturavlesinger. Det er 12 avlesinger av både spenning og temperatur i hver blokk i batteriet. Og 16 blokker totalt.
Så når RLEC viser korrekt, så må du håpe at det var feil avlesing og ikke ødelagte celler. Alle celler som har gått under 2,0 volt bør byttes.
Think lithium

Warlock

Ja, det er noe feil i alle fall med 02, 03, 05, 12, og 14, men vi ser ikke 07 og 15 på de skjermdumpene der så de kan også ha problemer (eller være helt fine). Samtlige av disse viser 0 spenning for enkelte celler. Som worry skriver kan dette fort være at RLEC-kortene er gåen og bør byttes. Med flaks er det ikke noe galt med cellene.

Kewetķnerten

:+1: takk for svar!  Jeg bor i Rogaland, men skal til Tønsberg å hente en hardtop då da kjører jeg kanskje forbi noen som kan noe sånt :-)

Jeg skal lese det jeg finner på forum.  Jeg har traversjekk på ruller på bukken så ser for meg noen 2x4 som pakken kan dras ut på når jeg har senket bilen ned.   Pakken ser ganske høy ut og går selvfølgelig ikke mellom kjørebanene så må kanskje jekke opp bilen etterpå, skal ikke være lett.

Mener verksted sa at det virket som cellene var ok, men nå har den allerede stått siden i fjor vår uten lading...

Bare å komme i gang.

Kewetķnerten

Da er jeg i gang med å ta ned batteriet, alle skruer og bolter kom ut fint. Jeg leste om den i Hammerfest, men dette spesialverktøyet for å løsne ut hovedkabel, er det noe jeg må ha?  Er det noe som går inn i sporet i forkant av kontakten og er det safe å sette inn f.eks. en tennpluggføler e.l.?  Det er litt krøkket å komme til for jeg turde ikke ha det digre batteriet på noen klosser på liften så nå står det på noen bukker på gulvet og tenkte jeg kunne heise bilen opp etterpå, men det krever jo at jeg klarer å løsne connektoren.  Tips noen?   :)

Warlock

Spesialverktøy er selvsagt ideelt og da løsner det med en gang, men å lirke litt (mye?) med et langt flatjern eller tilsvarende lang flat metallbit burde funke helt greit :)

Marsto

Det du kan gjøre er å legge sammen flere blad på en bladføler så tykkelsen er såpass at den kan med litt kraft presses inn i spalten på kontakten som vist på bildet her. Når du får presset ut plastbiten litt i midten merket med rund sirkel så drar du kontakten rett ned. Den må nok vrikkes endel for for å løsne. Se bildene her av kontaktene slik de ser ut. 
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Kewetķnerten

Ah takk! Jeg trodde de skulle av hver for seg.  Da er batteriet koblet fra, men selvfølgelig manglet noen cm på at batteriet gikk klar av bukken så da må bilen jekkes opp...

Kewetķnerten

Etter en del "tjafs" er batteripakka ute!  Nesten utrolig hvor ren og fin den er under, jeg kan ikke forstå at den bare skal kastes pga noe elektronikk voodoo ting!  Men nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre annet enn å ta av lokket og se om det er noe fuktighet?

Marsto

Jøss, den ser jo helt ny ut. Det virker som om den ikke kan ha gått særlig mye på saltede veier ihvertfall. Hvordan ser den andre siden ut, da? Den vender jo mot kjøreretningen og er alltid mer utsatt? På den siden finner du også lokket til MLEC kortet som kontrollerer stort sett alt som foregår i pakken. Fint om du hadde et bilde av det også. Lokket må av også og da er det fukt og kondens som må sjekkes samt en runde med rlec kortene som du har rapport fra i commtool. Du har jo allerede startet å lese logger om demontering så det første jeg ville tatt er en kontroll på de rlec kortene som har rapportert lav cellespenning med å bytte plass med kort på batterimoduler som viser ingen feil. Jeg ville startet med begge kort på batterimodul 1 som ser ut til å være i orden og byttet dem med kortene på batterimodul 2 som ser ut til å melde feil. Deretter må du rulle batteriet under bilen igjen og plugge det til for å sjekke med commtool om du leser av det samme på modul 2. Hvis det viser det samme som første commtool diagnose før kortbytte, må nok rlec kortene på modul 2 byttes. Deretter kan du fortsette med denne metoden på resten av modulene for å konkludere at du ikke har noen problemer med enkeltceller i de modulene som viser feil.     

worry

Hvis du frigjør ledningene til batteriet litt mer, så er de lange nok til å koble foran bilen. Da går denne testingen litt raskere. Du må sannsynligvis løsne krengningsstaget på en side og tvinge det litt ned for å få den store kontakten forbi. Jeg brukte et brekkjern.

Denne har du kanskje sett alt... :-)

https://www.youtube.com/watch?v=TTX9SDUKCW0
Think lithium

Marsto

worry sin video er perfekt. Der ser du hvordan rlec kortene er plassert på toppen av hver modul. I løpet av august har jeg forhåpentligvis rlec kort som kan brukes. Det viktigste for deg er å finne ut hvor mange som er ødelagt. De er ganske kostbare så å være nøye med testing er viktig. Det er unødvendig å kjøpe alt for mange og hvis det viser seg at det er enkeltceller som er problemet blir jobben mye mer omfattende. Jeg vet ikke hvor lett det er å skaffe enkeltceller men det er det sikkert andre her som vet mye mer om, ja. Til så lenge får vi håpe og krysse fingrene for at det kun er rlec kort som er problemet. 

Kewetķnerten

Jeg bøyer meg i støvet for alt dere kan om disse tingene!  Ja har sett videoen og nå på ny.  Godt tips det med kabelen for litt krøkket den kontakten.  Jeg fikk jo utskrift fra verkstedet med coomtool så der er første utfordring for får jo ikke bilen til dem nå...

Her er fronten av kassen, ganske fin med unntak av litt rust langs flensen.  Men først ta av lokket.  Dette kan kanskje bli en lavterskeltråd for Rlec  :)

Det blir senere i dag etter jeg har sandblåst og primet et 63 år gammelt panser - en forståelig jobb!

God lørdag!

Kewetķnerten

Uhu her er det knusk tørt under lokket vertfall.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA