Sommerdekk

Startet av Warlock, søndag 14. april 2024, klokken 12:47

« forrige - neste »

Warlock

Dette temaet dukker vel opp sånn passe hvert år. Det er også på høy tid vi bytter ut dekkene på Kulelynet, er usikker når vi gjorde det sist   :-X
Merker på jekkingen at vinterdekkene og sommerdekkene våre ikke er identiske, men jeg tror i alle fall felgene er det.

Lurte derfor på hvilke dimensjoner folk kjører på om dagen, og hvilket merke dere har gått for. Ikke minst, er dere fornøyd med valget?

Marsto

Jada, tiden for dekkskift kommer alltid omtrent på denne tiden av året. I vårt vognkort står det 165/64 R14 og det er det vi har på både sommer og vinterdekk.
Det er ikke mye som kan forandres i forhold til vognkortet. Tror det er max + - 5% på omkretsen av dekket men at det anbefales ikke mer en 3%.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Hei,
Original dimensjon er 165/65-14 ja. Jeg leste et innlegg fra en som mente at bilen blir mer retningsstabil ved å gå opp til 175/65-14. Det har jeg prøvd, og synes kanskje det stemmer. Sikkert placebo. :P Men det skader ikke mer litt større hjul.
Av felger har jeg merket at det er litt forskjellige vekter på de. Det kan jo ha betydning for bilens aksellerasjon. Jeg har tenkt at jeg skulle teste, men har ikke funnet tid til det. Ikke så viktig egentlig.

Det er også litt forskjellig innpress på tilgjengelige felger. Har hatt problem med at bakdekk subber mot plasten innenfor. Det kan være fordi lagrene i akselen er utslitt, men også forskjell i dekkdimensjoner og innpress. Plasten i innerskjermen buler også litt rart noen steder. Har reddet meg unna ved å montere en 5mm spacer. Kjøpte på Thansen.

Alder på dekk har jeg ikke brydd meg mye om. Dekk fra 2008, som ser bra ut, kjører jeg fortsatt med. Bryr meg heller ikke å slite ut piggfrie dekk på sommeren. Det er dyrt nok å ha bil uansett, så jeg gidder ikke å være hysterisk om dekk.
Think lithium

Warlock

Ja, jeg har hørt/lest det med 175/65R14 også. Det 175 er bredden i millimeter og 65 er høyden i prosent av bredden så vidt jeg husker. Det fører vel til ca 7mm på diameteren på dekket (eller er det radiusen, så 14mm på diameteren?) Det har selvsakt litt å si, men da er jeg mer bekymret for subbing I hjulbuen bak pga bredden øker, vi hadde problemer med det vi også før vi byttet bakakslingen. Jeg klemte også oppi en god del tek7 eller hva det var på den bulende plasten og la mellom en plankebit da jeg skrudde på igjen hjulet for å presse det hele sammen i et døgn eller så. Det har holdt i en 5-6-7år i alle fall..

Jeg ser at det er 165/65R14 på sommerdekkene våre, men 155/65R14 på vinterdekkene.. Det er mulig vi ble anbefalt å gå ned til 155 av Vianor for å få på Hakkapelita R2 som var suverent best i test sist.. husker ikke helt.

Er det noen merker dere foretrekker over andre? Ut fra egenskaper på vått føre, rullemotstand/energiforbruk, og støy heller vi nå mot Continental UltraConntact i 165/65R14, men vi får vel se :)

Marsto

Jada, Bredden som er det første tallet er ikke spesielt viktig men det er dekkets omkrets som ikke kan avvike mer en + - 5%. Omkrets = Pi x Diameter. Det betyr at distansen dekket ruller på en omdreining ikke kan overstige +- 5%

Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Warlock

Joda, men det går nok helt fint for både 155/65R14 og 175/65R14 er begge innafor.
De er henholdsvis 2.3% mindre, og 2.6% større enn originaldekkene. Subbingen kan nok være et relativt alvorlig problem, og spacer slik worry har gjort er nok veldig lurt om man går for 175. Så spørs det hvilke dimensjoner man får tak i av gode dekk også, selv om det nok er av langt større betydning for vinterdekkene vil jeg tro.

Vi får se på hva vi lander på av merke :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA