Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla har annonsert støtte for trefase for den europeiske utgaven av Model S!

Startet av Oreo, fredag 21. desember 2012, klokken 10:37

« forrige - neste »

Oreo

http://www.teslamotors.com/no_NO/models/features#/battery
Egentlig synes jeg den minste batteripakken på 40kwh var litt unødvendig, men kan tenke meg at denne er inkludert i US utgaven da, såvidt jeg har fått med meg, var Tesla forpliktet til å levere en elbil til under USD 50 000,- (jfr. lån i fra amerikanske energidepartementet).

I Europa trenger de sikkert ikke oppfylle slike betingelser.
Ser ut som den norske siden er litt raskt oversatt ja, får håpe korrektur blir utført.

La også merke til at ikke IsoFix er nevnt, men det amerikanske LATCH(?) systemet. Mulig dette også er en litt rask oversettelse? Noen plasser var det også engelsk tekst

Her er noen andre "lost in translation":
De kan ikke skryte av stort lasterom:
Totalt lastevolum: 90 kubikkcentimeter
Bagasjeromvolum (seter opp/ned): 74/164 kubikkcentimeter
Frontbagasjeromvolum: 15 kubikkcentimeter
http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

laumb

Får bare håpe den europeiske bilen ikke er like halvveis! :D

darthy001

hehe ja var lite plass i bagasjerommet på den europeiske versjonen:)

LATCH er så vidt jeg har klart å lese meg til kompatibelt med ISOFIX.. Men ta det med en klype salt.

Leaffen

Spennende. Da er det nok ikke lenge til vi har prisene.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Øyvind.h

#4
Sitat fra: darthy001 på onsdag 05. desember 2012, klokken 11:38
LATCH er så vidt jeg har klart å lese meg til kompatibelt med ISOFIX.. Men ta det med en klype salt.
Hei,

Søkte litt på Google nå, og ISOFIX seter ser ut til å fungere fint med LATCH, men LATCH barneseter passer ikke med ISOFIX fordi ISOFIX mangler et toppfeste.

Med andre ord, Model S har nærmest garantert fungerende fester for ISOFIX seter.

På US forumet er det for øvrig en som har avslørt at bl.a. feltskiftvarsler og ACC finnes som valg i servicemenyen til Model S. Så disse funksjonene kommer antakelig raskt selv om de ikke er tilgjengelig for de aller første bilene som leverer. Tipper de droppet dem ved lansering for å redusere kompleksiteten?

Ser for øvrig at de har skrevet "480 - maks km per lading", samtidig som de skriver "rekkevidde 500km ved 88km/t."
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

stor66

Så er det kommet hvit og rød "multi-coat" som fargevalg.
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

stor66

Og radio er bestemt: "AM/FM/HD-radio"

Hva er HD-radio? Skulle tro det dreide seg om DAB/DAB+...
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

Cato76

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. desember 2012, klokken 13:47
Sitat fra: darthy001 på onsdag 05. desember 2012, klokken 11:38
LATCH er så vidt jeg har klart å lese meg til kompatibelt med ISOFIX.. Men ta det med en klype salt.
Ser for øvrig at de har skrevet "480 - maks km per lading", samtidig som de skriver "rekkevidde 500km ved 88km/t."

Se på bildet av displayet som jeg tok inne i testbilen på mandag.
Kommer ikke langt dersom snittforbruket blir ca 310 Wh/km... 85Kw / 0,310 Wh/km = 274,2 km....  :o

Denne bilen er nok kjørt hardt som testbil, men at det reduserer kapasiteten med nesten ca 43% er jo ganske mye!
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Øyvind.h

#8
Sitat fra: Cato76 på onsdag 05. desember 2012, klokken 14:24
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. desember 2012, klokken 13:47
Sitat fra: darthy001 på onsdag 05. desember 2012, klokken 11:38
LATCH er så vidt jeg har klart å lese meg til kompatibelt med ISOFIX.. Men ta det med en klype salt.
Ser for øvrig at de har skrevet "480 - maks km per lading", samtidig som de skriver "rekkevidde 500km ved 88km/t."

Se på bildet av displayet som jeg tok inne i testbilen på mandag.
Kommer ikke langt dersom snittforbruket blir ca 310 Wh/km... 85Kw / 0,310 Wh/km = 274,2 km....  :o

Denne bilen er nok kjørt hardt som testbil, men at det reduserer kapasiteten med nesten ca 43% er jo ganske mye!
Sjekk denne tråden for erfaringer fra eiere/journalister: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6560.0.html

43% redusert rekkevidde høres ikke så galt ut om bilen kjøres hardt og det er 10-15 minusgrader. 50 mil er ideell rekkevidde ved 88km/t flat vei uten bruk av noen funksjoner.

US EPA tall tilsier ca 425 kilometer. Drar du av 10% for lave temperaturer og kanskje 10% for litt slitasje på batteriet er du nede på 34 mil. Legg inn litt grisekjøring så er du fort under 30 mil.

Til sammenligning kan du lett få en vanlig bensinturbo familiebil til å bikke godt over litern, eller du kan kjøre den på 0,5 :) Your choice.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

darthy001

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. desember 2012, klokken 13:47
Sitat fra: darthy001 på onsdag 05. desember 2012, klokken 11:38
LATCH er så vidt jeg har klart å lese meg til kompatibelt med ISOFIX.. Men ta det med en klype salt.
Hei,

Søkte litt på Google nå, og ISOFIX seter ser ut til å fungere fint med LATCH, men LATCH barneseter passer ikke med ISOFIX fordi ISOFIX mangler et toppfeste.

Med andre ord, Model S har nærmest garantert fungerende fester for ISOFIX seter.

nøyaktig samme konklusjonen jeg kom frem til, men fant ingen offisiell bekreftelse på det og dermed saltklypen:)

jkirkebo

Sitat fra: stor66 på onsdag 05. desember 2012, klokken 14:18
Og radio er bestemt: "AM/FM/HD-radio"

Hva er HD-radio? Skulle tro det dreide seg om DAB/DAB+...

HD-radio er en amerikansk standard (over FM/AM bånd). Forhåpentligvis blir det DAB+ her på berget.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Cato76 på onsdag 05. desember 2012, klokken 14:24
Kommer ikke langt dersom snittforbruket blir ca 310 Wh/km... 85Kw / 0,310 Wh/km = 274,2 km....  :o

Denne bilen er nok kjørt hardt som testbil, men at det reduserer kapasiteten med nesten ca 43% er jo ganske mye!

De fleste som har fått sin i USA ligger på 200-220Wh/km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 05. desember 2012, klokken 16:28
Sitat fra: Cato76 på onsdag 05. desember 2012, klokken 14:24
Kommer ikke langt dersom snittforbruket blir ca 310 Wh/km... 85Kw / 0,310 Wh/km = 274,2 km....  :o

Denne bilen er nok kjørt hardt som testbil, men at det reduserer kapasiteten med nesten ca 43% er jo ganske mye!

De fleste som har fått sin i USA ligger på 200-220Wh/km.

Jeg gjetter på at en feriepakket Model S på strekningen Oslo-Trondheim vil ha rundt 35 mil rekkevidde med -10 grader og normal kjøring. Med andre ord tror jeg ikke man kan kjøre Oslo-Trondheim uten hurtiglading på vinteren. Det går nok teoretisk bra på sommeren, men selv da bør man belage seg på 15-20 minutter hurtiglader-pause. Spørsmålet blir dermed om Tesla holder seg til planen om å bygge hurtigladere i 2013. Ettersom Model S er en familiebil og dermed brukes til langturer av folk flest er Tesla helt nødt til å bygge hurtiglader-nettverket ganske raskt. Manglende superladere reduserer bruksverdien drastisk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Oreo

Øyvind, hvor har du infoen om planene til Tesla å bygge hurtigladere i 2013 fra?
Finnes det info om hurtigladestasjonen på Otta det har vært snakk om tidligere her på forumet?
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Øyvind.h

#14
Sitat fra: Oreo på onsdag 05. desember 2012, klokken 21:29
Øyvind, hvor har du infoen om planene til Tesla å bygge hurtigladere i 2013 fra?
Finnes det info om hurtigladestasjonen på Otta det har vært snakk om tidligere her på forumet?

Pressemelding fra september i år (mao relativt fersk info, noe som tyder på at det faktisk vil skje når de hevder).
http://www.teslamotors.com/about/press/releases/tesla-motors-launches-revolutionary-supercharger-enabling-convenient-long-dista

Sitat fra: Tesla
Tesla will also begin installing Superchargers in Europe and Asia in the second half of 2013.

Norge er Teslas største marked etter USA, så det er rimelig å anta at vi blir prioritert og er blant de første som får superladere.

Ift. Otta har jeg mistenkt at Bunker Oil var litt raske på avtrekkern når de antydet at de prosjekterte en Tesla superlader på Otta. Jeg tror denne er fjernet fra lade-kartet nå. Det kan være de fant ut at det ikke ville være noe særlig inntjening på laderen? Eller kanskje Tesla valgte noen andre med større nasjonalt nettverk som samarbeidspartner? Tesla vil helt sikkert samarbeide med noen store aktører her (eks ABB), og jeg håper vi får minst 1-2 superladere i 2013, samt 4-5 til i 2014. Østlandet blir åpenbart prioritert, så jeg tror ikke kjøring mellom de store byene i øst-Norge (eller Gøteborg/København) vil være noe problem å nå om halvannet år.

Det kan også være det skjer noe i 2013 med CHAdeMO, men av diverse årsaker har jeg ikke så stor tro på at det kommer noe CHAdeMO adapter med det første.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA