Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Neue klasse iX3

Startet av daktari, fredag 15. mars 2024, klokken 18:50

« forrige - neste »

Trond.m

Fortsatt ikke en avklaring direkte fra BMW, men det er nok sannsynlig at det blir AWD også i revers likevel. Norge er jo et viktig marked å lykkes i.

https://www.bmwblog.com/2025/03/06/bmw-neue-klasse-awd-reverse-snow-ice/

daktari

Det er jo en avklaring fra BMW der. Men formuleringen er litt krøkkete.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: daktari på fredag 07. mars 2025, klokken 17:16Det er jo en avklaring fra BMW der. Men formuleringen er litt krøkkete.
Det er jo ikke skrevet av BMW, og det står jo klart at det ikke er helt avklart. Men nå er jo saken godt belyst hos de som tar beslutninger skulle vi tro, selv om økonomene nok har prioritet over ingeniørene.

daktari

Det er et sitat fra ikke navngitte kilder hos BMW:
"We brought the concerns to BMW, who stated the following: the ASM on the front can do all the work in a "reverse in snow and ice condition.""
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Vet vel ikke før den kommer og blir testet. Kommer ikke til å kjøpe av de første uansett, og kanskje ikke iX3 i det hele tatt hvis den produseres i Ungarn.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Sitat fra: turfsurf på lørdag 08. mars 2025, klokken 09:34Vet vel ikke før den kommer og blir testet. Kommer ikke til å kjøpe av de første uansett, og kanskje ikke iX3 i det hele tatt hvis den produseres i Ungarn.
Nei, den tiden er nok over da vi kjøpte biler et år før levering. BMW hadde imidlertid en prispolitikk tidligere som gjorde det lønnsomt å være tidlig ute. Nå må vi regne med at de også vil ta seg godt betalt av de som vil vise at de har det aller nyeste. Høy pris og stor sjanse barnesykdommer frister ikke lenger, selv om BMW hittil har hatt relativt få feil også for nye modeller.

automat

Sitat fra: daktari på lørdag 08. mars 2025, klokken 09:18Det er et sitat fra ikke navngitte kilder hos BMW:
"We brought the concerns to BMW, who stated the following: the ASM on the front can do all the work in a "reverse in snow and ice condition.""
Du glemte tydeligvis å lese resten av artikkelen. F.eks: "But, we can't be sure."

Artikkelen er fra en fan-side, som selvfølgelig ikke ønsker at BMW skal gjøre en slik 4WD-tabbe.

Man kan ta dette som en indikasjon, men det er ikke noe man bør basere beslutningsgrunnlaget sitt på.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Sitat fra: automat på lørdag 08. mars 2025, klokken 12:32
Sitat fra: daktari på lørdag 08. mars 2025, klokken 09:18Det er et sitat fra ikke navngitte kilder hos BMW:
Du glemte tydeligvis å lese resten av artikkelen. F.eks: "But, we can't be sure."

Artikkelen er fra en fan-side, som selvfølgelig ikke ønsker at BMW skal gjøre en slik 4WD-tabbe.

Man kan ta dette som en indikasjon, men det er ikke noe man bør basere beslutningsgrunnlaget sitt på.
altså hvor mange ganger har du testet at 4wd faktisk funker i revers før du kjøpte bilen? Man regner jo med at det funker på alle elbiler slik som det måtte gjøre for mekaniske systemer inkl også Haldex.

Her har FM Skillebæk spredd et rykte som fremstilles av ham som troverdig, men det er også for men utrolig til å kunne stemme, og BMWs markedsføringsavdeling forsøker dementere dette.

Trond.m

@daktari Du skriver «BMWs markedsføringsavdeling forsøker dementere dette»

Markedsvdelingen kan da bare poste et innlegg på https://www.press.bmwgroup.com/global så er dette ute verden.

Hvor har du sett et forsøk på å dementere det ? En artikkel på BMWBlog uten kildehenvisning vil jeg ikke kalle et forsøk på dementi.

daktari

Sitat fra: Trond.m på lørdag 08. mars 2025, klokken 17:16@daktari Du skriver «BMWs markedsføringsavdeling forsøker dementere dette»

Markedsvdelingen kan da bare poste et innlegg på https://www.press.bmwgroup.com/global så er dette ute verden.

Hvor har du sett et forsøk på å dementere det ? En artikkel på BMWBlog uten kildehenvisning vil jeg ikke kalle et forsøk på dementi.
Fordi Horatiu Boeriu (redaktør BMWblog) har fått tips av noen i Norge om det ryktet fra Skillebæk, mailet spørsmål til sin kontakt i BMW som svarer det som står i artikkelen, etter at kontakten har konferert med "teknisk avd". 
Så tror jeg BMWblog har lite å tjene på å juge om dette, men kan jo hende?
Så tror jeg FM Skillebæk har misforstått/lost in translation (på begge sider) i sin dialog på presse-eventen der BMWblog også var.

Trond.m

Det er vel ingen som sier at noen lyver. Det er da merkelig at ikke BMW selv er interessert i å fjerne enhver tvil. BMWBlog refererer da fortsatt til en ikke navngitt kilde hos BMW. Men det er jo ingen tvil om at vi har et ønske om at Elbil24 har misforstått sine navngitte kilder hos BMW og Steyr.

automat

Sitat fra: daktari på lørdag 08. mars 2025, klokken 16:18altså hvor mange ganger har du testet at 4wd faktisk funker i revers før du kjøpte bilen? Man regner jo med at det funker på alle elbiler slik som det måtte gjøre for mekaniske systemer inkl også Haldex.

Her har FM Skillebæk spredd et rykte som fremstilles av ham som troverdig, men det er også for men utrolig til å kunne stemme, og BMWs markedsføringsavdeling forsøker dementere dette.
Nøyaktig ingen. Fordi man forventer at awd virker i revers. Og hadde jeg kjøpt en MG hadde jeg blitt lurt.

MG-eksempelet viser at dette er noe bilprodusenter kan finne på å gjøre. Og det har kommet en påstand om at dette også gjelder iX3, med kilder i BMW.

Vi får håpe at det er feil, eller at BMW velger å endre designet. Men jeg ville valgt å vente til det foreligger en offisiell bekreftelse fra BMW på skikkelig AWD før jeg hadde kjøpt en iX3. Eller at noen faktisk har testet det ut. Bmwblogs artikkel er ikke god nok bekreftelse for meg.

Det er ikke mer komplisert enn dette.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA