Hovedmeny

Fisker muligens konkurs (igjen)

Startet av Klykken, torsdag 14. mars 2024, klokken 09:12

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Ampera på torsdag 09. mai 2024, klokken 14:59
Sitat fra: daktari på torsdag 09. mai 2024, klokken 10:06
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 09. mai 2024, klokken 10:02
Sitat fra: daktari på torsdag 09. mai 2024, klokken 09:56Beste en eier av Fisker kan gjøre nå snart er å sette bilen på lager og få seg en sjelden klassiker.
Ser den men som bruksbil er den helt ok også
Helt sikkert, men når du ikke får forsikring... en uheldig skade og du må kaste 760.000.

sett bilen på låven og håp den er verdt det samme som du gav om 30 år som et samleobjekt.

https://www.elbil24.no/nyheter/tom-75-om-katastrofe-kjopet-til-760000-kroner-en-vemmelig-tanke/81374691
Velger fortsatt Fisker uten kasko fram for Tesla med kasko. Har hatt model 3 performance i 5 år , betalt ca 120.000 i kasko og aldri fått bruke den , så klart det er ikke noe bra situasjon med at man ikke får kasko for de som ønsker det, men det er heller ikke slik at man ikke bruker bilen pga av dette , jeg låser meg ikke inne i leiligheten bare fordi jeg ikke har personforsikring.
Enig at regnestykket ser anderledes ut med pris 300.000. Verre når man betalte 760k...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vaduz

Det er ingen som tvinger deg til å ha kasko på teslaen? Skjønte ikke helt den.

RJK

Sitat fra: Vaduz på fredag 10. mai 2024, klokken 20:49Det er ingen som tvinger deg til å ha kasko på teslaen? Skjønte ikke helt den.
Långiver vil nok kreve kasko så lenge man har sikkerhet i bilen. Da er det ikke valgfritt å ha kasko eller ikke.

Man kan selvsagt finansiere bilen på en annen måte, gitt at man enten har midlene i hånden eller kan ha sikkerhet i f.eks. en eiendom. Da trenger man ikke ha kasko.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vaduz

Jada, men det ble lagt frem som at det nesten var en fordel at man ikke kunne ha kasko på fisker, noe jeg ikke skjønner, da det er mulig på andre biler også.

En eneste bulk av litt omfang mens du står parkert på kjøpesenteret og tusenlappene får bein å gå på. Hadde vært svært betenkt til å kjøre bil til 6-700k uten kasko.

RJK

Helt klart et valg å tenke over, for plutselig sitter man men faren for å dekke skader så dyr at det kanskje er billigere å kjøpe "ny". Er først den dagen man får bruk for forsikringen, at den har verdi, utenom det å vite at man "har ryggdekning" om noe skulle skje.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

En liten bulk, eller to, er jo kanskje mest kosmetisk, kan rettes ut/opp, men hva om det må byttes deler som ikke er å skaffe og bilen ikke lenger er kjørbar?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på fredag 10. mai 2024, klokken 22:02En liten bulk, eller to, er jo kanskje mest kosmetisk, kan rettes ut/opp, men hva om det må byttes deler som ikke er å skaffe og bilen ikke lenger er kjørbar?
arthur :+1: ja ser den.
Skulle vært artig å visst om det er mye unike Fisker deler som ikke er mulig å skaffe. Jeg tror det meste kan skaffes. Det er software som er mer unikt tror jeg

Det må jo være et restdelelager som skal selges etter konkursen. Hvem kjøper det da?

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på fredag 10. mai 2024, klokken 20:59En eneste bulk av litt omfang mens du står parkert på kjøpesenteret og tusenlappene får bein å gå på. Hadde vært svært betenkt til å kjøre bil til 6-700k uten kasko.
Ja, men nå har man da bare betalt 350-400k for den bilen. Hvis man er forsiktig av seg, og kan leve med noen parkeringsriper så skal det litt til før man går i minus.

Den største risikoen er nok hvis dyrere elektronikk begynner å ryke. LED lykter er dyre, inverter er dyrt, infotainment osv.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Også ansvarsskader kan bli spennende. En bil det er vanskelig å skaffe deler til har høy risiko for å bli kondemnert. Men hvilken markedsverdi vil denne bilen ha fremover? Det vil jo være utgangspunktet for en erstatning.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 11. mai 2024, klokken 08:28
Sitat fra: arthur på fredag 10. mai 2024, klokken 22:02En liten bulk, eller to, er jo kanskje mest kosmetisk, kan rettes ut/opp, men hva om det må byttes deler som ikke er å skaffe og bilen ikke lenger er kjørbar?
arthur :+1: ja ser den.
Skulle vært artig å visst om det er mye unike Fisker deler som ikke er mulig å skaffe. Jeg tror det meste kan skaffes. Det er software som er mer unikt tror jeg

Det må jo være et restdelelager som skal selges etter konkursen. Hvem kjøper det da?

Mener å ha sett nevnt et sted at en slik bil ble kollisjonsskadet, en dør, og dermed kondemnert og full erstatning utbetalt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vix


RJK

Sitat fra: automat på lørdag 11. mai 2024, klokken 13:13Også ansvarsskader kan bli spennende. En bil det er vanskelig å skaffe deler til har høy risiko for å bli kondemnert. Men hvilken markedsverdi vil denne bilen ha fremover? Det vil jo være utgangspunktet for en erstatning.
Ansvarsskader blir, om det er Fisker-eierens/sjåførens feil, dekket av forsikringen. Det er skader på egen bil som er ens største risiko, det som ville blitt dekket av kasko.

Motsatt, dersom noen blir ansvarlig for skade påført en Fisker, så er det jo vedkommendes selskaps problem. Da får man i verste fall kondemnert bil og penger for dette utbetalt. Skylddeling er vel sånn sett en værre situasjon.

Og da kan man vel, så lenge den kondemneringen bare er av økonomiske årsaker, mulighet til å kjøpe tilbake "vraket" og se om man får fikset selv det som må til for at den fortsatt er i trygg tilstand. Med fortsatt ansvarsforsikring i bunn.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Sitat fra: arthur på lørdag 11. mai 2024, klokken 13:47Mener å ha sett nevnt et sted at en slik bil ble kollisjonsskadet, en dør, og dermed kondemnert og full erstatning utbetalt.

I følge amerikanske kilder fikk ikke eier tilbake kjøpsprisen, og gikk på et tap på over $20000 i forhold til hva de nylig hadde betalt for bilen som ny. "Full erstating" er bare markedsverdien.
Sitat fra: https://www.carscoops.com/2024/04/fisker-ocean-totaled-over-door-damage-due-to-lack-of-parts/Just over 30 days after the accident, the insurance company cut her a check for $53,303. Nevertheless, that payout has far from made Wanner whole.

"We lost over $20,000 investing in this startup EV and I cannot say goodbye fast enough," Joe told a group of Fisker Ocean fans on Facebook.

Tapet kom jo egentlig ikke på grunn av skaden, men allerede da markedsverdien falt brått. Skaden gjør riktignok at eier må realisere tapet med en gang, i stedet for å bruke bilen videre. Med norsk forsikring får en også bare utbetalt markedsverdi ved totalskade/kondemnering på nybil, evt at forskiringsselskapet skaffer en tilsvarende bil (som er blitt veldig mye billigere nå).

Eksempel fra Gjensidiges vilkår:
SitatDersom kjøretøyet er tapt eller utgiftene til reparasjon overstiger 80 % av listepris for tilsvarende nytt kjøretøy (inkludert fabrikkmontert tilleggsutstyr) fra importør på skadetidspunktet, erstatter Gjensidige enten:
- nytt tilsvarende kjøretøy av samme merke, modell og med samme utstyr som det skadede
eller
- kontant det beløp Gjensidige ville betalt for tilsvarende kjøretøy

- For kjøretøy med Kasko:
Totalskadegarantien gjelder inntil kjøretøyet er 1 år fra første registreringsdato og har kjørt inntil 15 000 km
- For kjøretøy med Pluss:
Totalskadegarantien gjelder inntil kjøretøyet er 3 år fra første registreringsdato og har kjørt inntil 60 000 km.

Skadet kjøretøy overtas av Gjensidige.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

arthur

I min verden så er full erstatning det samme som verdien av det tapet man har lidd, eller gjenkjøpsverdien/markedsverdien om man vil, for det er hva man har tapt. Har du en båt som brenner og som man har kjøpt for hundre tusen så er det hva man får utbetalt selv om det ville ha kostet ti ganger så mye å bygge en ny identisk båt i dag.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

SitatTapet kom jo egentlig ikke på grunn av skaden, men allerede da markedsverdien falt brått. Skaden gjør riktignok at eier må realisere tapet med en gang, i stedet for å bruke bilen videre.
Det det burde man jo tegne en forsikring for  ;D he he

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA