Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fisker muligens konkurs (igjen)

Startet av Klykken, torsdag 14. mars 2024, klokken 09:12

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: offpist på tirsdag 16. april 2024, klokken 13:43Edit:Den til 325K i Gol ble solgt, bekreftet av selger.

Se der ja. Da vet vi at de selges på det prisnivået.

chargedup

Da er Fisker oppe i 13 nyregistreringer i april.
Noe jeg finner interessant er at 3 stk på facebookgruppa visstnok har kjøpt nye ocean one, som er de bilene som egentlig ikke selges med rabatt. Enten så er de som har kjøpt one nå helt blottet for kritisk tenkning eller så får man også kjøpt one til en rimelig penge.

Flere av de billige one til 350' ish tusen på finn kommer fra Fisker selv. Flere av de har først hatt en privatperson som eier, som sannsynligvis har levert tilbake bilen (enten på angrerett eller fordi de fikk en mandagsbil og ville ha en ny (som jeg har sett endel har fått)), så har Fisker stått som eier og så har den nylig blitt solgt videre til bruktbilfirma som så selger den på finn.

Her er det en artikkel med en som kjøpte både bil og aksjer https://www.tv2.no/broom/morten-betalte-700000-na-kan-merket-ga-konkurs/16628066/
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Electric cars in Norway

Maniac

Var med familien en tur til Outlet i Vestby, kom på brått at Fisker hadde jo "Oslo"-avdeling her. Tok meg en tur innom i håp om å få sett på bilen eller kanskje prøvekjørt. Nope. Hele sjappa er borte vekk, alt er tatt bort av inventar osv. Sitter ca 8 stk biler utenfor og samler støv. Står på hjemmesiden om at de skal holde åpent på Lørdag, men ting har visstnok snudd i det siste. Tror det kom melding i går om at de skal stenge ned alle service-sentre i Europa.

offpist

Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

Electric cars in Norway

chargedup

Status pr 08.05:
366 registrerte biler i Norge. Salget har tydeligvis vært ganske ok med rabatten, da det tok seg bra opp med registreringer i slutten av forrige mnd.

Veihjelp fra Fisker er lagt ned, samme med showrommet.

Magna (produsenten) tror ikke produksjonen av Ocean vil starte opp igjen (https://www.motor.no/aktuelt/fabrikken-tror-ikke-pa-videre-ocean-produksjon/273642).

Flere og flere forsikringsselskap (Gjensidig, Tryg/Enter og Storebrand) nekter kunder nytegning av kaskoforsikring (https://www.elbil24.no/nyheter/far-ikke-lenger-kaskoforsikring/81373413). De få andre forsikringsselskapene følger sannsynligvis etter (er vel ikke mer enn et par uker siden det kun var gjensidige som nektet kasko?). Da vil sannsynligvis ingen pr nå tilby kasko med maskinskade som gjør at man må betale for absolutt alle reparasjoner selv, dersom Fisker går konkurs.
Da vil Ocean være ekstremt lite ettertraktet på både ny og bruktmarkedet og nåværende eiere må være forberedt på ekstreme verditap (mye større enn dagens rabatter på 40%) eller eie bilen til den skrotes.

Selskapet selv har vel ikke kommet med særlige nyheter bortsett fra disse fire mystiske bilselskapne som visstnok er interessert. De fleste bilselskaper i verden kunne vært interessert i Fisker, hvis nesten all gjeld på ca 15 milliarder NOK (des 2023) slettes. De færreste ønsker trolig å betale noe for få å få en gjeld på minst 15 milliarder, en salgsflopp (Ocean), to prototyper (og en inkompetent sjef). Dvs kreditorer må ta enorme tap dersom Fisker skal kunne overleve, uten det vil hverken Nissan eller selskap X/Y/Z/Æ være interesserte. Ingen kreditorer ønsker å ta enorme tap og da blir det jo selvfølgelig heller ingen nyheter.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Electric cars in Norway

SitatFlere og flere forsikringsselskap (Gjensidig, Tryg/Enter og Storebrand) nekter kunder nytegning av kaskoforsikring
Heeeeey er det innafor?

Trodde de måtte tilby kasko, jeg. Men at de heller kunne sette den prisen de ville

serenejet

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 09. mai 2024, klokken 06:20
SitatFlere og flere forsikringsselskap (Gjensidig, Tryg/Enter og Storebrand) nekter kunder nytegning av kaskoforsikring
Heeeeey er det innafor?

Trodde de måtte tilby kasko, jeg. Men at de heller kunne sette den prisen de ville

Nei, det eneste som må tilbys er ansvar.
Kjører 2023 ID.Buzz og har en 2025 ID.Buzz GTX i bestilling.

daktari

Beste en eier av Fisker kan gjøre nå snart er å sette bilen på lager og få seg en sjelden klassiker.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: dundun på torsdag 09. mai 2024, klokken 08:14
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 09. mai 2024, klokken 06:20
Heeeeey er det innafor?

Nei, det eneste som må tilbys er ansvar.
Aha. Var ikke klar over det. Men sikkert ok da :+1: det viktigste er jo at de kan kjøre lovlig på veien

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på torsdag 09. mai 2024, klokken 09:56Beste en eier av Fisker kan gjøre nå snart er å sette bilen på lager og få seg en sjelden klassiker.
Ser den men som bruksbil er den helt ok også

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 09. mai 2024, klokken 10:02
Sitat fra: daktari på torsdag 09. mai 2024, klokken 09:56Beste en eier av Fisker kan gjøre nå snart er å sette bilen på lager og få seg en sjelden klassiker.
Helt sikkert, men når du ikke får forsikring... en uheldig skade og du må kaste 760.000.

sett bilen på låven og håp den er verdt det samme som du gav om 30 år som et samleobjekt.

https://www.elbil24.no/nyheter/tom-75-om-katastrofe-kjopet-til-760000-kroner-en-vemmelig-tanke/81374691
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ampera

Sitat fra: daktari på torsdag 09. mai 2024, klokken 10:06
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 09. mai 2024, klokken 10:02
Helt sikkert, men når du ikke får forsikring... en uheldig skade og du må kaste 760.000.

sett bilen på låven og håp den er verdt det samme som du gav om 30 år som et samleobjekt.

https://www.elbil24.no/nyheter/tom-75-om-katastrofe-kjopet-til-760000-kroner-en-vemmelig-tanke/81374691
Velger fortsatt Fisker uten kasko fram for Tesla med kasko. Har hatt model 3 performance i 5 år , betalt ca 120.000 i kasko og aldri fått bruke den , så klart det er ikke noe bra situasjon med at man ikke får kasko for de som ønsker det, men det er heller ikke slik at man ikke bruker bilen pga av dette , jeg låser meg ikke inne i leiligheten bare fordi jeg ikke har personforsikring.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA