Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Berging for første gang, men ikke siste..?

Startet av Svein_H, onsdag 06. mars 2024, klokken 19:15

« forrige - neste »

Svein_H

I ettermiddag kom bergingsbilen og hentet bilen min for levering på verksted. Fikk rød feilmelding i dashbordet på vei hjem fra jobb: "STOP! Electric engine failure", og mistet all motorkraft 5 km hjemmefra. Fikk trillet inn rett utenfor et lokalt verksted jeg har brukt flere ganger tidligere, men de har ikke den nødvendige kompetansen og anbefalte annet og egnet verksted for elbiler, så berging ble bestilt via forsikringsselskapet.

Da vi skulle dytte bilen ut av veien og klargjøre for henting oppdaget jeg at den startet opp og virket til å fungere normalt igjen. Dette har også skjedd tidligere, så jeg tok sjansen på å kjøre de siste kilometrene hjem og bestille berging derfra.

Det gikk fint ca 4-500 meter før bilen igjen døde på samme måte, og jeg fikk trillet inn på en busslomme. Oppdaget da at hvis jeg slo av og låste bilen og ventet en 5-10 minutter før jeg startet opp igjen kunne jeg igjen kjøre en kort strekke før den på nytt døde. Etter gjentatte slike "pit stop" kom jeg meg omsider helt hjem.

Det er første gangen jeg har måttet bestille berging, men med tanke på alt som har skjedd siden garantien gikk ut begynner jeg å lure. Nye Renault 5 virker brått ikke så interessant lenger...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Andreas84


Svein_H

Vi får se. Bilen har stått på verksted siden onsdag, men de har visst fullt opp og estimerer opp til 4 uker (!) før de kan få sett på den. Er glad jeg har beholdt bensinbilen, 4 uker uten bil hadde overhodet ikke funket!
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Det ble med den ene bergingen. RIP Zoe.

Eventuell reparasjon kan bikke 100' og dermed mer enn bilen er verdt. Under 6 år gammel og drøyt 135.000 km, det er alt for dårlig! Bilen vrakes, og jeg vil aldri mer vurdere Renault.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Vurdert om f.eks. elbilmek kan fikse den opp langt rimeligere? Trenden er jo at de fleste verksteder bare vil bytte deler, mens f.eks. elbilmek kan gå inn og prøve å reparere den defekte delen. Ofte er det jo mye rimeligere.

Surt selvsagt å måtte skrote bil som ikke er eldre enn dette, men i tilfelle så kan sikkert deler og batteri selges løst, og for langt mer enn vrakpant. Det kan gi greit tilskudd til en ny bil. Dog lite valg nå som er like rimelig som Zoe var!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Ikke hørt om elbilmek, har du noen linker?

Akkurat nå jeg er bare drittlei, kjører bensin-Focusen som jeg heldigvis tok vare på, og ser etter en ny liten el-pendlerbil som kan erstatte Zoe'en.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

https://elbilmek.no/

They are partners with Tesla Bjørn :)

Do you know what died exactly on your R90?
Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

RJK

Sitat fra: Svein_H på onsdag 13. mars 2024, klokken 16:59Ikke hørt om elbilmek, har du noen linker?

Akkurat nå jeg er bare drittlei, kjører bensin-Focusen som jeg heldigvis tok vare på, og ser etter en ny liten el-pendlerbil som kan erstatte Zoe'en.
Jamfør det han sier i videoen her, kan du kontakte han direkte på valdemar@elbilmek.no om du har bil med problem og er villig til å selge for noe under markedspris. Men går jo og å høre hva han tror en reparasjon kan komme på, om det er førstevalget ditt:

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Takk for linken, den skal sjekkes opp. Har bedt om detaljert rapport fra feilsøkingen men ikke mottatt den ennå, men ut fra det jeg har forstått er det selve hjernen (hva nå det betyr) som har tatt kvelden. Den kan sikkert skaffes brukt, men med alt som har skjedd etter garantiutløpet, og alle tusenlappene som har flydd avgårde, er jeg nå dritt lei Zoe og alt som har med Renault å gjøre.

Det er lett å være etterpåklok, men jeg kjenner en liten bitter ettersmak når jeg tenker tilbake og ikke byttet inn Zoe'en i en ny Megane i fjor høst. Jaja, shit happens.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Sitat fra: RJK på onsdag 13. mars 2024, klokken 17:11
Sitat fra: Svein_H på onsdag 13. mars 2024, klokken 16:59Ikke hørt om elbilmek, har du noen linker?

Akkurat nå jeg er bare drittlei, kjører bensin-Focusen som jeg heldigvis tok vare på, og ser etter en ny liten el-pendlerbil som kan erstatte Zoe'en.
Jamfør det han sier i videoen her, kan du kontakte han direkte på valdemar@elbilmek.no om du har bil med problem og er villig til å selge for noe under markedspris. Men går jo og å høre hva han tror en reparasjon kan komme på, om det er førstevalget ditt:



Skal sjekke det opp litt, takker!
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Da er Elbilmek kontaktet, så jeg får høre hva de ev. sier.

Hvis det verste er tilfelle og bilen må vrakes, har dere anbefalinger til en annen snerten liten elbil jeg kan velge? Må ha minst 350km rekkevidde og koste maks 350.000, samt ha serviceintervall på 30'km/en gang årlig.

Er også en stor fordel om jeg fortsatt kan bruke Zaptec Portable-laderen min så jeg slipper å legge opp helt ny kurs for fastmontert ladestasjon. Den vil vel fungere på alle biler med type2-ladekabel har jeg forstått, selv om det er litt unøvendig med konverteringen til 400V som Zoe måtte ha.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

A Zoe ZE 50?  :P  :D
I am quite happy with mine, and I hope your current problems with the R90 are a rare occurrence  :)  ;D  :angel:
Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Svein_H

Hehe, morsom du... :P

Jeg var også veldig fornøyd med min mens den fortsatt funket feilfritt og hadde garanti, det var etter garantien utløp at alt begynt å gå galt. Men spøk til side, jeg har faktisk vurdert å få tak i en billig og brukt Zoe som jeg kan ha i et par år før jeg bytter den inn i en ny bil, det er jo veldig mange spennende småbilnyheter på vei nå fremover.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Sitat fra: Svein_H på torsdag 14. mars 2024, klokken 10:16Da er Elbilmek kontaktet, så jeg får høre hva de ev. sier.

Hvis det verste er tilfelle og bilen må vrakes, har dere anbefalinger til en annen snerten liten elbil jeg kan velge? Må ha minst 350km rekkevidde og koste maks 350.000, samt ha serviceintervall på 30'km/en gang årlig.

Er også en stor fordel om jeg fortsatt kan bruke Zaptec Portable-laderen min så jeg slipper å legge opp helt ny kurs for fastmontert ladestasjon. Den vil vel fungere på alle biler med type2-ladekabel har jeg forstått, selv om det er litt unøvendig med konverteringen til 400V som Zoe måtte ha.
Stemmer det du skriver om zaptec-laderen din, den vil fungere på alt som støtter type 2, og det som støtter type 1 med riktig kabel (Type2 i laderen, Type1 mot bilen).

Som det sies, er masse spennende på vei inn, men kan være litt tid til dette dukker opp. Et alternativ i mellomtiden er jo å f.eks. bruke Hyre for mellomlang leie frem til "godsakene" faktisk er tilgjengelige. Men om du ikke har det største plassbehovet, er jo Volvo EX30 en god kandidat!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Jeg vil helst ikke ha noe digert dråg av en elbil, jeg er singel uten barn og bruker den hovedsakelig til jobbpendling (25-30' km årlig), og da er det kjekt med en liten og snerten sak som gjerne også er litt morsom å kjøre. Samtidig er det greit om den ikke er alt for stumpete også, litt kjørekomfort vil jeg jo ha. EX30 var jeg veldig spent på, helt til jeg oppdaget hvordan dashbordet var utformet. Den løsningen der er helt uaktuell for min del.

Aktuelle kandidater kan f.eks være:

  • Fiat 500e - Retro og råstilig, men dyr
  • Peugeot e-208/2008 - Har kjørt bensinversjonen av 208 og likte den godt, litt uvant med rattet såpass lavt. 2008 er kanskje unødvendig stor, og har også kortere rekkevidde enn 208
  • Opel Corsa-e/Mokka-e - Mokka-e er vel også litt større og har kortere rekkevidde enn Corsa-e
  • VW ID.3 - Aldri prøvd. Det var vel endel kluss med denne i begynnelsen?
  • Nissan Leaf med 60kWh batteri er jo også et bunnsolid (og litt kjedelig) alternativ, men da må jeg bytte lader

Alle disse har på papiret bedre rekkevidde enn min Zoe, som jeg har satt som et minimum. Da kommer jeg t/r jobb hver dag hele året uten behov for lading annet enn hjemme i garasjen, og det har vært utrolig deilig!

Har ikke sjekket opp serviceintervaller og driftskostnader på disse ennå, men tar gjerne imot tips og tilbakemeldinger fra folk som har erfaring med disse bilene.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA