Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EU-priser beste uke?

Startet av laumb, onsdag 19. desember 2012, klokken 15:12

« forrige - neste »

stor66

Sitat fra: petersv på søndag 15. desember 2013, klokken 15:55
Ser ut som mitt bakerste feste til høyre er for langt inn og. Samme som dere andre med dette problemet?
Ja. Det er det som er problemet hos meg.
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

Milzit

Sitat fra: petersv på søndag 15. desember 2013, klokken 15:55
Ser ut som mitt bakerste feste til høyre er for langt inn og. Samme som dere andre med dette problemet?
Jeg må montert mitt stativ i løpet av denne uken, det blir spennende etter å ha lest litt her... :o

Men det er altså festene i selve taket som du sier er for langt inn...?

Veggen

Kan ikke dette fikses ved å file hullet på stativfestet litt avlangt for dette festepunktet?

Øyvind.h

Sitat fra: Veggen på mandag 16. desember 2013, klokken 16:12
Kan ikke dette fikses ved å file hullet på stativfestet litt avlangt for dette festepunktet?
Nei. Du kan ikke file av noe på ankeret du skal feste i taket, og du kan heller ikke begynne å klippe/kutte i den delen av taket som ankeret tar borti. Løsningen må være helt andre ankerefster. Og det frykter jeg at kanskje vil være vanskelig uten å også bytte selve stativet. Festene til stativet er klønete designet, og jeg ser vi begynner å bli en del som har dette problemet. Autoload har sluttet å svare (eller svarer tregt og litt vagt), så jeg tror de jobber hardt med en løsning som ikke er helt klar (Mercedes-stativ ble foreslått, men selv om jeg sa det var OK har det ikke blitt noe Mercedes-stativ).

Foreløpig ligger stativet i en bod, og skiboksen ligger på hentelageret i Vestby :( Fristet til å heve kjøpet, men skulle jo gjerne hatt fungerende stativ!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Veggen

#304
Sitat fra: Veggen på mandag 16. desember 2013, klokken 16:12
Kan ikke dette fikses ved å file hullet på stativfestet litt avlangt for dette festepunktet?

Da har jeg vært ute i garasjen og testet dette. Jeg fant som flere andre at bakre høyre festepunkt på bilen satt litt lenger inn mot taket slik at festebraketten ikke passet og ble stående i spenn mot deksel/tak.

Tok så frem dremelen og utvidet hullet i foten på festebraketten et par-tre millimeter innover. Dette var nok til at den gikk klar av deksel og tak på innsiden og dermed passet greit.
Ikke helt optimalt å måtte tilpasse slik selv, men mye mindre styr enn å returnere stativet eller å vente på en løsning fra produsent når jeg gjerne vil kunne bruke stativet nå.

En liten advarsel: Stålet i festebraketten er svært hardt, så det tar litt tid å slipe til.

sondell

Fikk mitt stativ fra autoload å passe. Knakk ene siden av et feste, så det funker fortsatt. Men gjorde ikke noe annet enn å tok det opp så knakk det. Hadde ikke en gang installert. Tror ikke den plasten er testet i kuldegrader.

En annen ting. Blir mye vindstöy ved panotaket over ca 90 km/h. Noen andre som har merket noe slikt? Er dette noe som reduseres hvis en får takboksen litt höyere bak slik at den blir mer rak?

Gambo Turbo

Heisann.

Har nettopp montert Whispbar og en Packline takboks på bilen vår. Tilsvarende løsning som Erot hadde tidligere I denne tråden. Men synes boks og stativ fjærer noe helt enormt. Man kan enkelt ta tak I fronten av takboksen og få den til å begynne å svinge. Såpass mye er det at det kan se ut som om whispbar'en beveger seg vertikalt med ca 1 cm på midten! Det synes jeg er mye. Bevegelsen ser ut til å bli tatt opp I plastikken mellom aluminiums barene og bilens tak. Frykter at dette er en svakhet som over tid vil gi tretthetsbrudd i festene. I tillegg frykter jeg at boksen kan ristes i filler...

Vi har tidligere brukt boksen med andre takbøyler (alt av stål) montert på gamlebilen. MYE stivere oppsett.
Andre som opplever tilsvarende med Whispbar? Kan jeg ha montert noe feil??? Erot, spesielt interessert i å høre om dine erfaringer.

Mvh skeptisk Turbo

Nuvolari

Sitat fra: Gambo Turbo på tirsdag 17. desember 2013, klokken 21:22
Heisann.

Har nettopp montert Whispbar og en Packline takboks på bilen vår. Tilsvarende løsning som Erot hadde tidligere I denne tråden. Men synes boks og stativ fjærer noe helt enormt. Man kan enkelt ta tak I fronten av takboksen og få den til å begynne å svinge. Såpass mye er det at det kan se ut som om whispbar'en beveger seg vertikalt med ca 1 cm på midten! Det synes jeg er mye. Bevegelsen ser ut til å bli tatt opp I plastikken mellom aluminiums barene og bilens tak. Frykter at dette er en svakhet som over tid vil gi tretthetsbrudd i festene. I tillegg frykter jeg at boksen kan ristes i filler...

Vi har tidligere brukt boksen med andre takbøyler (alt av stål) montert på gamlebilen. MYE stivere oppsett.
Andre som opplever tilsvarende med Whispbar? Kan jeg ha montert noe feil??? Erot, spesielt interessert i å høre om dine erfaringer.

Mvh skeptisk Turbo

Har whispbar og calixboksen og registrerer akkurat det samme. Boksen vibrerer kraftig når jeg ligger i 100km/t.

Med bakgrunn i festeløsningen på whispbar samt at stengene er svært myke vil jeg faktisk fraråde folk dette takstativet.

Calixboksen er jeg forøvrig godt fornøyd med.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Restusj

Takk for gode rapporter om erfaring med Whispbar bøylene. Jeg ser at det beste blir å vente til Tesla eller andre kommer med mer tilpassede løsninger som er skreddersydd TMS. Det får bli skipose i bilen inntil videre..
S85, 85kW, Grå, 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Park, Nappa-skinn, Vinterpakke, dobbeltlader,

D.O

Har noen informert selger/leverandør?
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Nuvolari

Sitat fra: D.O på onsdag 18. desember 2013, klokken 00:11
Har noen informert selger/leverandør?

Er i dialog. Servicen hos Autoload er meget bra!
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

D.O

Hold oss oppdatert, har ett slikt liggende som ikke er pakket ut. Har ikke boks, men holdere til ski/brett.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

erot

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 17. desember 2013, klokken 21:58
Sitat fra: Gambo Turbo på tirsdag 17. desember 2013, klokken 21:22
Heisann.

Har nettopp montert Whispbar og en Packline takboks på bilen vår. Tilsvarende løsning som Erot hadde tidligere I denne tråden. Men synes boks og stativ fjærer noe helt enormt. Man kan enkelt ta tak I fronten av takboksen og få den til å begynne å svinge. Såpass mye er det at det kan se ut som om whispbar'en beveger seg vertikalt med ca 1 cm på midten! Det synes jeg er mye. Bevegelsen ser ut til å bli tatt opp I plastikken mellom aluminiums barene og bilens tak. Frykter at dette er en svakhet som over tid vil gi tretthetsbrudd i festene. I tillegg frykter jeg at boksen kan ristes i filler...

Vi har tidligere brukt boksen med andre takbøyler (alt av stål) montert på gamlebilen. MYE stivere oppsett.
Andre som opplever tilsvarende med Whispbar? Kan jeg ha montert noe feil??? Erot, spesielt interessert i å høre om dine erfaringer.

Mvh skeptisk Turbo

Har whispbar og calixboksen og registrerer akkurat det samme. Boksen vibrerer kraftig når jeg ligger i 100km/t.

Med bakgrunn i festeløsningen på whispbar samt at stengene er svært myke vil jeg faktisk fraråde folk dette takstativet.

Calixboksen er jeg forøvrig godt fornøyd med.

Jeg synes mitt fungerer helt fint. Har riktig nok ikke vært på langtur eller over 100 km/t enda, men har heller ikke planer om å ligge i overlydsfart med balje på taket. Støyer gjør det, men ikke mer enn forventet med panotak, heller litt mindre faktisk.

Jeg har slike firkantede kramper til Packlinen. De passer jo ikke profilen til whispbaren i det hele tatt (ligger bare mot et lite punkt på midten), men jeg har strammet det jeg tør slik at det så vidt bøyer seg og plasten i boksen også deformeres bittelitt, og da sitter det blegg fast. Boksen er myk som dere sier, men min vibrer ikke som jeg kan se. Skal ta en ny sjekk og sette konemor bak rattet i 90-100, og så kikke opp gjennom frontruten og se.

Et tips til å få selve stativet stabilt: Gummien rundt kanten på foten skal kollapses utover, det er den mer massive gummien på innsiden som skal butte mot taket, og det ganske hardt. Noe av gummikanten går ned i sprekken på utsiden, resten flater altså ut utover taket. I tillegg skal de skrå litt innover med litt press, ellers blir den ustabil sideveis. Dvs at du monterer de med en bredde som er noenlunde i balanse, så når du har strammet gummifoten godt ned så drar du inn bredden ett klikk, kanskje til og med to om det ikke krever for mye press. Da skal det sitte svært bra.

eclipse

Jeg har montert Whispbar takstativ fra Autoload og det fungerer helt perfekt. Jeg strammet vingemuttrene hardt til slik at gummien fløt utover. Jeg har ikke takboks men Whispbar WB300 - ski- og snowboardholder.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Nuvolari

Uten takboks vil jeg ikke tro at dette oppleves som noe problem.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA