Hovedmeny

Ettermontere hengerfeste?

Startet av TorsteinO, mandag 19. februar 2024, klokken 20:36

« forrige - neste »

TorsteinO

Jeg har en e-niro 2019, og har forstått det som at de IKKE er typegodkjent for henger, bare sykkelstativ. Men så fant jeg dette her - https://www.skruvat.no/Tilhengerfeste-standard-Kia-Niro-I-de-P1697660.aspx, der det står at det er for e-niro 2019 og er godkjent for 750kg?

Det må vel bare være noe sånt som at det OGSÅ passer til f.ex. senere modeller som er godkjent for 750kg henger? Det ER ikke mulig å få min godkjent for 750kg henger, ikke sant?

TB

Slik jeg har forstått er det ikke gjennomførbart å skaffe dokumentasjon montering av tilhengerfeste om ikke produsenten av bilen leverer dette med når modellen typegodkjennes.

I flere andre europeiske land kan produsent av tilhengerfeste levere dokumentasjon, men i Norge er ikke dette nok.

Det var i 2017 en sak ang. Renault Zoe importert fra Nederland til Norge. Eier fikk tilhengerfeste montert i Tyskland som var godkjent av produsent Westfalia og dokumentert av TUV Sud.
Fikk først vognkort med oppgitt tilhengerfeste, men det ble trukket tilbake.

Dette pga Renault ikke har godkjent tilhengerfeste og det er godkjent etter nasjonal typegodkjenning i Tyskland, ikke en europeisk typegodkjenning står det i artikkelen:
https://www.tu.no/artikler/fikk-godkjent-tilhengerfeste-pa-elbilen-sin-na-har-vegvesenet-ombestemt-seg/407358

Gå til vegvesen.no og sjekk hvilken vekter som står oppgitt på din bil:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer

Det er disse tre som er viktige: Maksvekt tilhenger m/brems, Maksvekt tilhenger u/brems, Maksvekt på tilhengerkobling

Merk: Tilhengerfeste til bruk til sykkelstativ er lovlig å montere og bruke uten det står oppgitt noen vekt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Loff

Synes denne praksisen er alt for streng av vegvesenet, her burde det gått an for elbilforeninga å utøve litt politisk press.. Renault si håndtering av dette, samt generell motarbeiding av right to repair gjer at iallfall eg boikottar dei fullstendig.
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2013 Mitsubishi i-Miev
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

TB

Dette er ikkje spesielt for Renault, gjelder alle produsenter.
Lørenskog

TorsteinO

@TB - takker! Det er som jeg har forstått det da, og ja, har vært inne på vegvesen.no og kikket, der står det bare "ikke oppgitt" på alt med hengervekt. Litt teit, for å si det enkelt.

Det ville jo ha spist litt av nyttelasten å få montert et sånt hengerfeste, men e-niro'en har jo både krefter og tyngde i massevis til å håndtere en henger. Den gamle octaviaen min var vel godkjent for 1300kg eller noe sånt, og e-niroen er jo uten noen tvil faktisk BEDRE egnet til å trekke den hengeren.

RJK

Sitat fra: TorsteinO på tirsdag 20. februar 2024, klokken 16:40@TB - takker! Det er som jeg har forstått det da, og ja, har vært inne på vegvesen.no og kikket, der står det bare "ikke oppgitt" på alt med hengervekt. Litt teit, for å si det enkelt.

Det ville jo ha spist litt av nyttelasten å få montert et sånt hengerfeste, men e-niro'en har jo både krefter og tyngde i massevis til å håndtere en henger. Den gamle octaviaen min var vel godkjent for 1300kg eller noe sånt, og e-niroen er jo uten noen tvil faktisk BEDRE egnet til å trekke den hengeren.
Står det "Ikke oppgitt" så er det bilens info fra produsent som gjelder. Står det at din bil kan trekke 750 kg, så kan du faktisk kontakte Vegvesenet om dette, og få endret i vognkortet. I mellomtiden må du ha med deg den skriftlige informasjonen som viser at den kan dra den vekten som er oppgitt der. Akkurat samme som med taklast.

Står det derimot oppgitt "0 kg", så er det langt verre. Da må du skaffe dokumentasjon på at dette er angitt feil i bilen, igjen for å få korrigert vognkortet, for da er nok ikke Politi eller Vegvesen så veldig lett å ha med om du påstår at din bil kan trekke last.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Loff

Tja, har litt forskjellig erfaring med det.. På min Volvo 244 var det iallfall greit å få dokumentasjon frå produsenten for å øke tilhengervekt i vognkortet. I Zoe sitt tilfelle kunne jo Renault berre stilltiende godtatt tredjepartsløysinga uten å lage styr kanskje? Det ville sikkert gitt langt større salg, og dersom det oppstod problem med bilane kunne dei jo berre lagt skylda på tredjepartsinstallert hengarfeste? Når det gjelder right to repair er det at enkelte produsentar (bl.a. Renault) kodar delane til bilen slik at brukte deler ikkje kan benyttes på annan bil nok til å diskvalifisere dei frå å få pengane mine. Dersom vi brukar vår forbrukarmakt samt utøver politisk press gjennom organisasjonar som f.eks. elbilforeninga, er det kanskje mulig å få snudd denne svært uheldige utviklinga. Miljøet har best av at vi tar vare på og reparerer i staden for å kjøpe og kaste!
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2013 Mitsubishi i-Miev
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

TB

Om en bilmodell skal være godkjent i Norge for tilhengerfeste kreves dokumentasjon fra produsenten. Leser ikke som Renault i eksempelet over aktivt gjorde noe for å unngå godkjenning av tilhengerfeste. Men, Renault ønsket ikke å lage denne typen dokumentasjon, da det trolig vil omfatte en rekke krav og tester.

I Tyskland kan tilhengerfeste produsent selv lage dokumentasjon, og det blir godkjent.

Vil anta Volvo 244 var godkjent for tilhengerfeste, og dokumentasjon på dette var alt laget av produsenten. Idag er normalt denne typen data på plass ved registreringen.

At regelverket er anvendt for strengt i Norge kan en være enig om.
Lørenskog

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på tirsdag 20. februar 2024, klokken 16:46
Sitat fra: TorsteinO på tirsdag 20. februar 2024, klokken 16:40@TB - takker! Det er som jeg har forstått det da, og ja, har vært inne på vegvesen.no og kikket, der står det bare "ikke oppgitt" på alt med hengervekt. Litt teit, for å si det enkelt.

Står det "Ikke oppgitt" så er det bilens info fra produsent som gjelder. Står det at din bil kan trekke 750 kg, så kan du faktisk kontakte Vegvesenet om dette, og få endret i vognkortet. I mellomtiden må du ha med deg den skriftlige informasjonen som viser at den kan dra den vekten som er oppgitt der. Akkurat samme som med taklast.

Står det derimot oppgitt "0 kg", så er det langt verre. Da må du skaffe dokumentasjon på at dette er angitt feil i bilen, igjen for å få korrigert vognkortet, for da er nok ikke Politi eller Vegvesen så veldig lett å ha med om du påstår at din bil kan trekke last.

Må selvsagt ikke høre på meg, men om det hadde vært meg så hadde jeg kjøpt hengerfestet, montert det på, og brukt det til forsiktig hengerkjøring opp til 500 kilo inkl henger. Ville og vært nøye på å balansere vekten, sånn at trykket på kroken ikke er mer enn ca 50 kilo.

Hvis du blir stoppet av politiet kan du så vise til Skruvat-annonsen som viser "maks 750 kilo". Eller spille dum, som en og kan kalle det.

Ville bare brukt den til lokalkjøring, som søppel til fyllingen og hente vaskemaskin osv. Ikke til å kjøre 300 kilo med terrassebort til hytta 13 mil unna.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 21. februar 2024, klokken 12:46
Sitat fra: RJK på tirsdag 20. februar 2024, klokken 16:46

Må selvsagt ikke høre på meg, men om det hadde vært meg så hadde jeg kjøpt hengerfestet, montert det på, og brukt det til forsiktig hengerkjøring opp til 500 kilo inkl henger. Ville og vært nøye på å balansere vekten, sånn at trykket på kroken ikke er mer enn ca 50 kilo.

Hvis du blir stoppet av politiet kan du så vise til Skruvat-annonsen som viser "maks 750 kilo". Eller spille dum, som en og kan kalle det.

Ville bare brukt den til lokalkjøring, som søppel til fyllingen og hente vaskemaskin osv. Ikke til å kjøre 300 kilo med terrassebort til hytta 13 mil unna.
Eier jo ikke tilhenger selv, i så tilfellet hadde jeg vel ikke kjøpt bilen jeg har. Men jeg ser at det er i mange situasjoner det hadde vært greit å leie henger, som blir langt billigere enn å leie varebil.

Og kjøringen ville variert mellom små turer til fyllinga som egentlig er skremmende nær, til litt lengre turer for å hente finnkjøp eller hjelpe unger, venner etc. ved f.eks. flytting eller ved behov for å frakte ting fra butikk til bolig, som er for stort eller tungt å få med i bilen jeg har.

Med min lille bil kunne det dog vært aktuelt å leid en liten henger for å få med seg ting på ferieturer, for å kompensere for manglende plass i bilen til alt feriepakket. Eller endog prøvd meg på å leie en liten tear-drop.

Jeg ville altså ikke kunne forsvart for meg selv å gjøre en slik feil med vilje, selv l
om det kunne fristet. Jeg vurderer dog å skaffe meg krok, og så en slik liten bagasjeboks som og kan fungere som sykkelstativ. Dessverre blir det vanskelig å kombinere frakt av begge deler, da jeg hadde ønsket å få med meg både bagasje og 2 el-sykler.

Så for min del må jeg heller se om ikke bilbytte før planlagt, er veien å gå. Dog er ikke det helt støttet av budsjettet! ;)
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Du kan få med både ekstra bagasje og to elsykler. Er bare å kjøpe lokkhenger med rails. Til og med tipp på.

https://norsktilhengersenter.no/aktuelt/tilhenger/vurder-en-lokkhenger-med-rails/

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 21. februar 2024, klokken 14:44Du kan få med både ekstra bagasje og to elsykler. Er bare å kjøpe lokkhenger med rails. Til og med tipp på.

https://norsktilhengersenter.no/aktuelt/tilhenger/vurder-en-lokkhenger-med-rails/
Ja, klar over at det er mulig på henger. Man kan i mange tilfeller montere på en kule på vognas trekkstang for å bruke standard sykkelstativ foran selve tilhengerens kasse.

Men jeg tenkte mer på å bruke på en bil som ikke kan dra henger, og bruke f.eks. noe Thule Onto+Thule Easybase, Thule Backspace+Thule Velospace eller Thule Arcos som festes rett på kroken, altså noe slikt som dette:

Dessverre er det ikke noen slike lagd for samtidig transport av boks og sykler.
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Ja, med to elsykler pluss stativ og bagasjeboks ville du jo fort vært godt over 70 kilo før du hadde hatt noe oppi boksen...

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 21. februar 2024, klokken 22:28Ja, med to elsykler pluss stativ og bagasjeboks ville du jo fort vært godt over 70 kilo før du hadde hatt noe oppi boksen...
Da er det 30 kg igjen til bagasje, siden lastekroken jeg kan få montert på min kan ta 100 kg på kula.

Kan trekke av noen kg fra de 70 om man tar batteriene av syklene, med mindre du allerede har tatt det i betraktning. ;)
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på onsdag 21. februar 2024, klokken 23:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 21. februar 2024, klokken 22:28Ja, med to elsykler pluss stativ og bagasjeboks ville du jo fort vært godt over 70 kilo før du hadde hatt noe oppi boksen...
Da er det 30 kg igjen til bagasje, siden lastekroken jeg kan få montert på min kan ta 100 kg på kula.

Kan trekke av noen kg fra de 70 om man tar batteriene av syklene, med mindre du allerede har tatt det i betraktning. ;)

Wow! Det er jo enormt bra med 100 kg hengertrykk! Ofte er det mellom 45-75 kg. Jaguar I-Pace hadde vel 45 kg om jeg husker rett. Men ser at e-niro (til og med der Maks hengervekt er 300 kg har en maks krokvekt er 100 kilo, ja https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EC26944

Regnet rundt 23 kilo per sykkel = 46 kg, og Thule Base veier 14,4 og Thule Backup 900 bagasjeboks veier 14 kilo = 74,4 kilo. Men vanlige elsykler veier mellom 18 og 27 kilo, og det varierer jo og med batterivekt. Men kan sikkert ta vekk 8 kg hvis en tar av to batterier.

Men ville gjerne blitt veldig trangt med to elsykler foran bagasjeboksen? Dytter du boksen litt utenfor bakover ville en jo få arm/vekt-prinsippet med mye større belastninger. Men hjelper jo at du har noen kilo å gå på. Hvis ikke plass blir problem så er det veldig mange mekaniske verksteder som sveiser aluminium, som sikkert kunne sveiset stativene med noen ekstraplater.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA