Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ødelagt lakk etter innkjøring Kiwi Sandaker, Oslo

Startet av Jaronsen, lørdag 10. februar 2024, klokken 23:40

« forrige - neste »

TeslaMYQS

Sitat fra: Jaronsen på søndag 11. februar 2024, klokken 18:57
Sitat fra: TeslaMYQS på søndag 11. februar 2024, klokken 18:47Jeg hadde aldri kjørt igjennom den uansett om det var bil bak meg. Sånn som det ser ut på bilde ser jeg heller ikke hva som er på andre siden av plastveggen.

Parkeringsskade uten bonustap er vel om noen kjører på deg når du er parkert og du ikke vet hvem som har påført skaden. Ikke om du selv påfører skade under parkering. Men kan være forskjellig fra selskap til selskap.

Ja, det høres rimelig ut. Tenker jeg får ta en takst og ta det derfra. Lurer på hvor mange biler som har gått i fella😆

Om de plaststrimlene var helt rene da du kjørte igjennom så ser det ut som det er en del så møkkete de er nå.

Kjedelig med så mye riper i bilen uansett grunn.

Jaronsen

Innom Kiwi i morges og snakket med butikksjefen. De hadde bedt gårdeier ta det ned etter første henvendelse fra kunde med lakkskader på bilen. Det gjaldt veldig mange. De ba meg ettersende dokumentasjon som de skulle videresende til gårdeier. Jeg sa at de kanskje burde oppfordre gårdeier til å henge opp et skilt med en form for advarsel, dette hadde de meldt unn uten å få respons.

Virkelig i-landsproblem, men litt kjedelig når man aldri har børstevasket og polert jevnlig :P

Igjen - takk for tilbakemeldinger!

Oddaa

Sitat fra: Jaronsen på mandag 12. februar 2024, klokken 08:39Innom Kiwi i morges og snakket med butikksjefen. De hadde bedt gårdeier ta det ned etter første henvendelse fra kunde med lakkskader på bilen. Det gjaldt veldig mange. De ba meg ettersende dokumentasjon som de skulle videresende til gårdeier. Jeg sa at de kanskje burde oppfordre gårdeier til å henge opp et skilt med en form for advarsel, dette hadde de meldt unn uten å få respons.

Virkelig i-landsproblem, men litt kjedelig når man aldri har børstevasket og polert jevnlig :P

Igjen - takk for tilbakemeldinger!

Føler med deg, håper det ordner seg!
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

Butare

Denne Kiwien er "vår" Kiwi. Vi handler der normalt hver lørdag. Vi snudde den dagen vi oppdaget dette. Har prøvd flere ganger etter det, men snudd når vi oppdaget at de ikke har forbedret porten. Når jeg leser denne tråden, er jeg sjeleglad vi snudde.

Model Y

Krev erstatning. Dette var en tåpelig løsning, og er absolutt ikke laget for personbiler.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TeslaMYQS på søndag 11. februar 2024, klokken 18:47Jeg hadde aldri kjørt igjennom den uansett om det var bil bak meg. Sånn som det ser ut på bilde ser jeg heller ikke hva som er på andre siden av plastveggen.

Parkeringsskade uten bonustap er vel om noen kjører på deg når du er parkert og du ikke vet hvem som har påført skaden. Ikke om du selv påfører skade under parkering. Men kan være forskjellig fra selskap til selskap.

Ja, det høres rimelig ut. Tenker jeg får ta en takst og ta det derfra. Lurer på hvor mange biler som har gått i fella😆

Nå vet jeg ikke hvordan ditt forsikringsselskap er, men blant annet IF tar 0 i egenandel dersom de klarer å dytte ansvaret på skaden til en annen, i dette tilfellet KIWI. Så jeg synes det beste er å ta dette gjennom forsikringsselskapet. Da er det forsikringsselskapet mot KIWI, og ikke en enkeltperson mot KIWI, sånn at en får litt mer kraft bak erstatningskravet, og du ikke trenger å ta risiko. Kan fort være flere som varsler inn dette, slik at forsikringsselskapet kommer med flere krav mot KIWI på en gang, sånn at forsikringsselskapet har større interesse i å få plassert ansvaret hos KIWI. Er jo helt Hjerne-tåke av KIWI å ha sånn en fryse-vegg. De er jo beregnet for gaffeltrucker osv, og ikke biler. Bør være en lett sak for forsikringsselskapet å vinne.
Tesla Model Y                         2021-

Elektrowagen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 13. februar 2024, klokken 13:32

Nå vet jeg ikke hvordan ditt forsikringsselskap er, men blant annet IF tar 0 i egenandel dersom de klarer å dytte ansvaret på skaden til en annen, i dette tilfellet KIWI. Så jeg synes det beste er å ta dette gjennom forsikringsselskapet. Da er det forsikringsselskapet mot KIWI, og ikke en enkeltperson mot KIWI, sånn at en får litt mer kraft bak erstatningskravet, og du ikke trenger å ta risiko. Kan fort være flere som varsler inn dette, slik at forsikringsselskapet kommer med flere krav mot KIWI på en gang, sånn at forsikringsselskapet har større interesse i å få plassert ansvaret hos KIWI. Er jo helt Hjerne-tåke av KIWI å ha sånn en fryse-vegg. De er jo beregnet for gaffeltrucker osv, og ikke biler. Bør være en lett sak for forsikringsselskapet å vinne.

Kiwi leier sikkert lokale i bygget, så det er vel gårdeier som er ansvarlig for denne elendigheten?
BMW i3s - 2019

Jaronsen

Sitat fra: Nomade på tirsdag 13. februar 2024, klokken 14:11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 13. februar 2024, klokken 13:32

Kiwi leier sikkert lokale i bygget, så det er vel gårdeier som er ansvarlig for denne elendigheten?

Jeg har forsikring i Enter og registrerte skadesak hos dem, så håper og regner med de forsøker å skyve ansvaret over på Kiwi/gårdeier. Selv om jeg kjørte inn på eget ansvar må det vel kanskje i det minste diskuteres om de ikke burde tatt det ned etter første rapport om skade på bil (regner med det kom ganske umiddelbart).

Skulle ønske jeg var likte snartenkt som @Butare  ;D

Model Y

Absolutt. Gårdeier må ta ansvar for denne løsningen. Enhver idiot ville kunne skjønne at dette ville bli katastrofe.

For hver skitne bil, og jo kaldere det er, jo mer grus og samlet vekt på de kornene vil de bli.

Jeg vil ikke legge ansvar på de som kjører inn. Jeg ville kanskje ikke gjort det, men jeg er hysterisk når det gjelder bil.

Jaronsen

Sitat fra: Model Y på tirsdag 13. februar 2024, klokken 17:18Absolutt. Gårdeier må ta ansvar for denne løsningen. Enhver idiot ville kunne skjønne at dette ville bli katastrofe.

For hver skitne bil, og jo kaldere det er, jo mer grus og samlet vekt på de kornene vil de bli.

Jeg vil ikke legge ansvar på de som kjører inn. Jeg ville kanskje ikke gjort det, men jeg er hysterisk når det gjelder bil.

Ja, vil tro forsikringsselskapene vil rette krav mot gårdeier, i det minste prøve.

Jaronsen

Oppdatering i saken for interesserte og også for å høre om noen andre er berørt og har kommet gjennom med å få gårdeier til å dekke skadene på lakken(?).

Jeg synes Enter har gjort en veldig dårlig jobb da gårdeier etter mitt syn går langt i å innrømme (indirekte) ansvar, men jussen her kan jeg ikke og mulig det er en ikke-sak.

Svaret fra Enter er følgende:

"Hei

Vi har nå mottatt tilbakemelding fra vår regressavdelingen.

Som ditt kaskoselskap er vi ansvarlig for å utbetale erstatning til deg i de tilfeller det oppstår skade som er dekningsmessig under kaskoforsikringen. Dersom ingen kan holdes ansvarlig for skaden, vil en slik utbetaling medføre egenandel og bonustap.

Denne saken har blitt oversendt og diskutert med vår regressavdeling for nærmere vurdering av våre regressmuligheter. Tilbakemeldingen fra regressavdelingen er følgende:
Både gårdeier og Hørmann avviser ansvar for skaden. Gårdeier er informert om at plaststrimlene er ment for fryselager, men var avhengig av å stenge kulden ute. Hørmann har informert gårdeier om at strimlene vanligvis ikke benyttes til dette, noe gårdeier har akseptert. Da det er vanskelig å sannsynliggjøre at noen at partene har opptrådt uaktsom (skyld/culpa)- som er forutsetning for å komme i ansvar ovenfor en utenforstående tredjepart (i dette tilfellet: deg), så avsluttes regress-saken hos oss.

Skaden på ditt kjøretøy dekkes av kaskoforsikringen med avtalt egenandel kr. 6000.

Du står fritt til selv å kontakte motparten for din egenandel, som i dette tilfellet er et uforsikret tap."

ToWalkOrDrive

De som har bestilt strimlene har jo åpenbart gjort noe uaktsomt. Ofte er det ikke bygningseier (gårdeier?) som er ansvarlig for innredning i en bedrift. Ofte kan bedriften selv sette inn ting, som i dette tilfellet KIWI. Men hvis det er eier av bygningen som har gjort det så er det jo greit. Jeg mener det er veldig uaktsomt å sette opp strimler et sted kunder kan kjøre inn, særlig når Hørmann har informert gårdeier om at det er for fryselager. Det burde være åpenbart for den late Enter-funksjonæren, som ikke gidder å bruke tid på det.

Jeg ville ha:
- gått til Kiwi/gårdeier og bedt dem dekke 6000, og si at dersom du ikke får dette vil du klage til Finansklagenemnda, som gjør at Enter plutselig kan kreve Kiwi/gårdeier for hele reparasjonsjobben.

Dersom de ikke går med på å betale ville jeg laget sak på det: https://minsak.finkn.no/introduction

Dersom det ikke går ville jeg spurt VG evt. TV2 hjelper deg:   hjelperdeg@tv2.no

Blir helt feil at du skal lide fordi gårdeier / Hørmann driter seg ut. Synes heller ikke Hørmann er helt fri her. De har med vitende satt opp strimler der de vet biler skal kjøre gjennom, samtidig som de vet det ikke er beregnet for biler å kjøre gjennom. Ville sendt krav på 6000 til dem og.

Ellemelle

Det er ikke bare egenandelen som er problemet her, dette vil vel også på en eller annen måte gå utover bonusen din?
Da jeg byttet forsikringselskap nylig var et av spørsmålene "har du hatt kaskoskade de siste 3 år?"
Underforstått at dette ville påvirke prisen uavhengig av hvilken bonus jeg ellers har.

Jaronsen

Tusen takk for nyttige tips og svar! Ja, medfører også et bonustap. Forhørte meg med proff detailer som mente dette måtte lakkeres om det skulle bli som før skaden inntraff.

Tar saken med Kiwi i første omgang etter å ha hørt med Enter hva det økonomiske tapet av å bli satt ned i bonus blir.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 06. juni 2024, klokken 10:24Det er ikke bare egenandelen som er problemet her, dette vil vel også på en eller annen måte gå utover bonusen din?
Da jeg byttet forsikringselskap nylig var et av spørsmålene "har du hatt kaskoskade de siste 3 år?"
Underforstått at dette ville påvirke prisen uavhengig av hvilken bonus jeg ellers har.

Det kommer litt an på ordningen i forsikringsselskapet. Mener at du kan bygge deg opp en skade uten bonustap om du har vært skadefri en stund. Mener IF hadde det. De hadde og en "skade-egenandel-konto" som bygget seg opp med år uten skade. Men klart, da bruker du opp det frikortet. Så er et godt poeng du har der.

(En annen ting er at forsikringsselskap ikke kan sjekke skader fra et annet...men hvem gidder å lyve.)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA