Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2024.2.X

Startet av Mobileum, torsdag 18. januar 2024, klokken 20:45

« forrige - neste »

Mobileum

De fleste produsenter klarer å ordne opp med kjente feil når de lager nye modeller. Her har Tesla tydeligvis visst om problemene med vindusviskere i 7-8 år. I løpet av denne tiden har de oppgradert flere modeller, og kommet med nye, uten å bry seg. En enkel sensor lik den de fleste andre produsenter bruker hadde for en rimelig penge langt på vei løst problemet.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Klykken

Sitat fra: Mobileum på fredag 23. februar 2024, klokken 12:33De fleste produsenter klarer å ordne opp med kjente feil når de lager nye modeller. Her har Tesla tydeligvis visst om problemene med vindusviskere i 7-8 år. I løpet av denne tiden har de oppgradert flere modeller, og kommet med nye, uten å bry seg. En enkel sensor lik den de fleste andre produsenter bruker hadde for en rimelig penge langt på vei løst problemet.
De hadde tredjepart-sensor som alle andre (mobile eye?) frem til 2015/2016 før de gikk over til kamerabasert med egen software. Poenget med det er at de skal ha egenutviklet programvare og slippe å betale royalities til tredjepart og å være avhengig av spesialdeler til produksjon. Med det kan de holde marginene så høye som mulig og å de har kontroll på nærmest alle aspekter ved bilen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Klykken på fredag 23. februar 2024, klokken 09:03
Sitat fra: Handyman på torsdag 22. februar 2024, klokken 16:13Jeg synes jeg merker endring i atovisker med aktiv AP. Nå slår den et slag når det er litt uren rute. Tidligere startet ikke viskerne før ruta var veldig vanskelig å se gjennom.
Ja, og det er sykt irr. Må bruke vindusspylervæske og viskerne fortsetter å gå jevnt etterpå likevel.
Enig. Har hatt svært lite problemer med autoviskere, så dette er føles ikke som en forbedring for meg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

#93
Sitat fra: Klykken på fredag 23. februar 2024, klokken 13:05
Sitat fra: Mobileum på fredag 23. februar 2024, klokken 12:33De fleste produsenter klarer å ordne opp med kjente feil når de lager nye modeller. Her har Tesla tydeligvis visst om problemene med vindusviskere i 7-8 år. I løpet av denne tiden har de oppgradert flere modeller, og kommet med nye, uten å bry seg. En enkel sensor lik den de fleste andre produsenter bruker hadde for en rimelig penge langt på vei løst problemet.
De hadde tredjepart-sensor som alle andre (mobile eye?) frem til 2015/2016 før de gikk over til kamerabasert med egen software. Poenget med det er at de skal ha egenutviklet programvare og slippe å betale royalities til tredjepart og å være avhengig av spesialdeler til produksjon. Med det kan de holde marginene så høye som mulig og å de har kontroll på nærmest alle aspekter ved bilen.
Tror ikke det er royalties på denne sensoren. Koster til de fleste biler rundt kr. 300.-, og tipper innkjøpsprisen er en 10-del. Helt fram til ny S/X kom var flere deler i de gamle levert av Mercedes og. andre produsenter. Tror dere at en regnsensor hadde gjort den store forskjellen?

Shifter and Wiper Stalks
Steering Column
Front Seat Controls
Window Switches
HVAC Blower Motor
Accelerator Pedal
Brake Light Switch
Steering Rack
Windshield Wiper Motor

ps: Jeg hadde en Mercedes S-klasse i 2011. Alle spaker og brytere var dønn likt S/X Legacy. Plassert på nøyaktig samme sted, og nøyaktig samme funksjon og betjening.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Klykken

I volummodellene vil nok antallet tredjepartsdeler utgjøre en god del på pris/margin/nødvendig lager. S og X er peanuts i forhold til Model 3 og Y.

Uansett er etter hva jeg forstår hovedårsaken til egen løsning at de vil ha full kontroll på software.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mobileum

Software har hele tiden vært Tesla sin selv om de har brukt andre sine deler! Ikke så vanskelig det når grensesnittet er kjent.

Må nok komme med en bedre unnskyldning på hvorfor de ikke har fått til regnsensoren 😃. Men nå sier de at de har klart det med samme teknologi og sensor som de har hatt lenge. Jeg skeptisk? Tja...
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

turfsurf

#96
Sitat fra: Klykken på fredag 23. februar 2024, klokken 14:38Uansett er etter hva jeg forstår hovedårsaken til egen løsning at de vil ha full kontroll på software.
Dette er jo akkurat problemet legacy produsentene har. De sliter veldig med å få til gjennomgripende endringer siden det nesten alltid involverer tredjepart.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Sitat fra: turfsurf på fredag 23. februar 2024, klokken 14:55
Sitat fra: Klykken på fredag 23. februar 2024, klokken 14:38Uansett er etter hva jeg forstår hovedårsaken til egen løsning at de vil ha full kontroll på software.
Dette er jo akkurat problemet legacy produsentene har. De sliter veldig med å få til gjennomgripende endringer sin det nesten alltid involverer tredjepart.
Alt det som er listet over fungerer prima. Det er først når Tesla skal finne på noe selv (regnsensor) at det går i dass 😒.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på fredag 23. februar 2024, klokken 14:53Software har hele tiden vært Tesla sin selv om de har brukt andre sine deler! Ikke så vanskelig det når grensesnittet er kjent.
Ikke så vanskelig? Du burde høre ett intervju med Ford sin CEO om dette. Det er utrolig mye software/firmware i en bil, og endringer blir fort ett mareritt når du ikke har kontroll selv.

F.eks om du ønsker tre følsomhetsnivå i stedet for to på viskerne, så medfører det en prisforespørsel (om det i det hele tatt er mulig, avtale om levering, implementere nytt grensesnitt, og så må man i tillegg håndtere nytt og gammelt grensesnitt, samtidig som man skal håndtere to varianter av delene. I stedet for noen få kodelinjer som rulles ut til eksisterende og nye biler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Har aldri hatt problemer med det Mercedes har levert til Tesla. Det gjelder blant annet alle rattkontrollere (som det er flere av på S/X). Tesla har riktignok selv produsert rulleknappene, og de har det vært store problemer med. Skiftet 2 ganger på min bil.

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

daktari

På papiret er Tesla sin ide god av både endrings-, produksjons- og kostnadshensyn.
Problemet er at det funker for dårlig IRL, og Tesla gir blaffen i kundens behov.
Så da blir netto verdi negativ for merket på kort og lang sikt, men positiv for aksjonærene på kort sikt. De sparer kanskje 50,- a 1 mill biler i året, så faktisk ikke all verden i Trsla-økonomien.
Det koster dem ingenting å si "dette skal vi fikse snart", men vi får nå se om det skjer noe. Klages over hel verden på dette.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 23. februar 2024, klokken 17:23På papiret er Tesla sin ide god av både endrings-, produksjons- og kostnadshensyn.
Problemet er at det funker for dårlig IRL, og Tesla gir blaffen i kundens behov.
Funker for dårlig? Utenom autovisker prinsippet, hvor?

Ingen har samme kontroll på OTA som Tesla, og jeg har fått utallige små og store forbedringer.

I kontrast til f.eks e-tron hvor det er masse bugs som aldri blir fikset.

Samme med i3 og ACC som var like elendig i 7 år over to facelift.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

OTA var bra også når de hadde tredjeparts viskersensor. Hadde de ikke trengt å lage egne halvgode versjoner av etablert teknologi så kunne de blitt enda bedre på de tingene de er best på.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på lørdag 24. februar 2024, klokken 09:07Her diskuteres Tesla, og det gjør ikke Teslas feil og svakheter noe bedre eller mildere fordi det også forekommer hos andre.
Påstanden var at Teslas valg er ett dårligere valg. For å understøtte det må man nesten sammenligne med andre som ikke har gjort det samme som Tesla,.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: OlaM på fredag 23. februar 2024, klokken 21:32OTA var bra også når de hadde tredjeparts viskersensor. Hadde de ikke trengt å lage egne halvgode versjoner av etablert teknologi så kunne de blitt enda bedre på de tingene de er best på.

Da min TMX var ny i 2017 var dårlig vindusspyler et stort problem. Den var ikke god nok for norsk saltsørpe og dro møkka utover ruta. Og klagene haglet. Dette løste Tesla med en OTA SW-oppgradering. Ikke perfekt, men godt nok til at klagene stilnet. Hadde de vært avhengige av tredjepartsløsninger, så måtte de sannsynligvis ha kalt bilene inn for fiks og kanskje bytting av HW. (Noe som ville vært et mareritt, slik verkstedkapasiteten var da.)

Full kontroll på SW er jo en av de store fordelene Tesla har fremfor de andre bilprodusentene. Bruddet med Mobileye, som Tesla brukte i AP1, kom jo nettopp pga manglende kontroll på SW.

Regnsensor forsvant ut sammen med Mobileye, uten at jeg kjenner årsakssammenhengen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA