Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2024.2.X

Startet av Mobileum, torsdag 18. januar 2024, klokken 20:45

« forrige - neste »

sjokomelk

Regnsensoren var fra Bosch, Continental eller Hella. Det er de tre store leverandørene av "alt" av undersystemer til alle bilprodusentene her i verden.

Viskersensor har jeg aldri hørt om en eneste bil som har. Kan ikke si jeg har lagt merke til en egen varsellampe i instrumentpanelet som forteller deg at vindusviskerbladet ikke sitter fast på vindusviskerarmen. Men det er nok noe de 100% autonome ID.4-ene som kjører opp Maridalen på egenhånd har. ;) :P :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

goggo

Installerte 2024.2.7 i dag, enda en "Minor fixes" oppgradering.

Vanligvis merker jeg ikke noe forskjell fra den ene versjonen til den neste men her var det faktisk en "Minor Fix" som jeg setter pris på; nemlig at volumet på fartsalarmen (som jeg har stilt på 5 km over det bilen tror er fartsgrensen) nå dempes med Joe Mode.  Hadde de endret den fra 7 beeps til 2 beeps også nå, og latt bilen bruke fartsinfo fra skiltene den leser i stedet for informasjon fra en obskur database et eller annet sted så hadde dette blitt perfekt.

Også er jeg ganske sikker på at regnsensoren har blitt veeeldig mye bedre med enten 2.6 eller 2.7, nå er det faktisk mulig å bruke den og jeg vil si den er på høyde med regnsensoren i andre biler jeg har kjør.

Og ikke minst så har Tesla i løpet av de siste versjonene fikset DAB favoritter og "recent played" listene så de nå fungerer bra.

Jeg har fremdeles både minor og major fixes på ønskelista mi, men det gjør jo bare at det alltid er spennende med neste OTA fra Tesla.
Det blir litt som å vente på den store Lotto gevinsten, bare at Tesla OTA loddene er helt gratis :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Handyman

Sitat fra: OlaM på fredag 23. februar 2024, klokken 21:32...Hadde de ikke trengt å lage egne halvgode versjoner av etablert teknologi så kunne de blitt enda bedre på de tingene de er best på.
Tesla sitt DNA er nettopp å utfordre de etablerte løsningene i bilindustrien. Dersom de ikke hadde gjort dette, tror jeg ikke elbil hadde vært det det er i dag. Noen ganger lykkes de riktignok ikke på første forsøk. Noen ganger trenger de mange forsøk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Prøv å forklar hvorfor det har tatt 7-8 ÅR å fikse feil. Det er vel ca. dobbelt så lang tid som det tok å konstruere TMS fra grunn av.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Handyman

Jeg vet ikke helt hva du tenker på, men kan jeg kan uansett ikke forklare det.
Det jeg sier er at Tesla utfordrer det etablerte. Og at det har påvirket bilbransjen mer enn mange er klar over.

OlaM

Mye av det som irriterer oss blir jo ikke prioritert. Tror nok mest den prioriteringen handler om at det virker som bagateller sett fra perspektivet til den ville tiden vi lever med AI-hype, koko-børs og ikke minst alt greiene rundt Elon selv.

Så glemmer vi kanskje alle de småtingene som faktisk blir fikset. Når jeg ser hvor slitsomme andre elbiler kan være på ting jeg tar for gitt så er det egentlig ikke så ille å holde ut. Selv om jeg tenkte litt andre tanker når jeg i gårsdagens lyse oppholdsvær fikk et skrikende tørrvisk på nyeste software.  ;D
'21 3LR

Mobileum

SitatEt annet eksempel på Teslas totale sw-kontroll er TM3 og bremser. Da modellen var ny kom det kritikk på dårlige bremser. Som Tesla løste med OTA sw-oppgradering av ABS-systemet.

Hvor er testing og sluttkontroll når de sender ut biler med dårlige bremser? Hva er normalt den viktigste sikkerhetsfunksjonen i hvilken som helst bil? Jeg mener det er bremsene. Regner med at Tesla har kjørt bilene noen titalls tusen kilometer i testperioden, og slikt burde selvsagt blitt oppdaget før de ble sluppet ut på markedet.

marud

En ting er vel at det er lov å komme med meninger om Tesla på godt og vondt, men er enig i at denne tråden har sporet greit av fra å handle om endringer i versjoner i 2024.2.X serien.

Det er vel nok av tråder for den andre delen av denne diskusjonen...
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

Mobileum

Greit...

2024.2.7: Må si meg enig i et tidligere innlegg om denne versjonen og AP. Hadde en lang tur oppover og nedover E18 i natt. Den stakk ikke én gang inn i på på/av-kjøringsfelt med Autosteer aktiv. Vanligvis har det vært 3-4 steder hvor jeg tidligere alltid slo av AP på slike.

Mobileum

Slapp av. Dette kommer til å skje igjen og igjen, og er ikke mulig å stoppe. Det er en del av dynamikken i slike diskusjonsfora fordi ett innlegg kan berøre flere temaer etterhvert som det utvikler seg. Det vet du, så du kan glemme  :police:-rollen  din først som sist!

Contango

Jeg synes det fungerer ganske fint her, egentlig. Noen avsporinger er OK fordi det enten er ganske underholdende eller bringer andre erfaringer og innsikter. Men OK at andre drar det inn på sporet også. Moderator er ganske flink til å ordne opp når det går helt galt også. Tesla delen av forumet er den eneste som er konsekvent aktiv og er desidert den mest interessante, så jeg er litt flex på avsporinger (og gjør det nok også av og til selv - som her). Men det hadde ikke gjort noe om personlige preferanser og synspunkter innimellom ble erstattet med litt nysgjerrighet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Radial

2024.2.7 på begge våre her, AP og viskere er like ræva som alltid 😄

Rwd'n dro ut i påkjøringsfelt på påkjøringsfelt langs E6 i dag også🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Mobileum

Ja, tror ikke alltid at det bare er firmware som er bestemmende, men også modell. Derfor kan det som endres på S/X ikke alltid gjenspeile seg på 3/Y. Eller omvendt. Kan også ha noe med Navdatabasen å gjøre som ikke har blitt oppdatert på alle strekninger.

Radial

Hadde håp om endret atferd etter ryktene her inne ,men ender opp med å bruke TACC isteden.

Single-pull for AP er en fjern utopi her enda.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Etter en god del kjøring, så er jeg helt sikker på at autvisker er endret. Nå slår den et par slag ved litt fukt på ruta, men den har fortsatt problemer med å registrere fukt på helt mørke veistrekninger. Oppdager det når man møter biler. Det er pr nå altså behov for litt motlys for at fukten skal synes. Vegskilt med kraftig refleks er nok.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA