Elbiljournalister er godt betalt. Hvordan gjennomskue bilomtaler.

Startet av Trekkoppbil, torsdag 11. januar 2024, klokken 23:33

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Youtuberen "E for Electric" er åpen og forteller hvordan bilomtaler fungerer. Han anslår at enkelte luksusreiser han har fått av bilfabrikantene kan ha kosta 50 000USD, og han forteller at han fikk være med på ulike show, testturer og at han stadig fikk låne testbiler, og han fikk ekstra service.

Denne videon er et must å se, dersom du vil klare å gjennsomskue bilomtaler:

https://www.youtube.com/watch?v=kBTu1kiQEzE
Han viser  muntert, hvordan de kjente journalistene kan skryte svært av dårlige elbiler.

Han er tøff nok til å bryte ned narrativ, og han kommer med sannheter som andre tier stille om.

Her forteller han om 2 års erfaring med ID 4:

https://www.youtube.com/watch?v=3hYLSyRvSY0

hELgenen

Du må alltid ta det som ligger ute på youtube med en klype salt. De som legger ut der vil jo ha klikk. Snakk også med naboen eller en arbeidskollega..ikke la deg overbevise av youtube alene uansett hva du skal kjøpe. Og disse influenserene er jo uansett en reklameplakat som bare er opptatt av å tjene mer penger til egen lomme. Som underholdning kan nok noen duge,men det stopper som regel der.

Rosstopher

Jeg brukte å lese den amerikanske bilsiden Jalopnik, og der er de flinke til å være åpne om hva de får av produsentene. I hver review står det et avsnitt ala dette:
SitatFull Disclosure: Subaru wanted me to drive their cars on some incredible roads, so they flew me and a handful of other journalists to Sicily to retrace the route of the Targa Florio. They fed us well, and I had a couple of Negronis.
https://jalopnik.com/the-2024-subaru-brz-ts-is-still-the-one-you-want-even-1851116781
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

sjokomelk

Norske journalister må også informere i artiklene sine om en evt. reise eller demo er sponset/initiert av produsent/leverandør. Normalt sett står det med liten skrift som den siste setningen. "Bilprodusent X har betalt for reise til Spania for prøvekjøring av Z."
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

ToWalkOrDrive

Har ikke sett videoen, men en har jo og alltid hatt interessekonflikten / dilemmaet med at f.eks. Schibsted har historisk sett fått store mengder penger fra f.eks. Møller til å annonsere bilene fra VW / Audi osv....og så skal Johnny (31) som jobber for Stavanger Aftenblad gå ut og teste den nye VW Amarok.

Ser for meg at daglig leder av Stavanger Aftenblad sa:
"Don't fuck it up, Johnny"

(og for de som ikke skjønner hva jeg mener, så mener jeg her at sjefen ikke vil at Johnny skal slakte en av Stavanger Aftenblads største kunder / annonsekjøpere, som igjen kan føre til at Johnny ikke nødvendigvis er like kritisk som han ville vært om han ikke ble påvirket)
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

I usa blir jornalister som skriver noe negativt i biltester (bla Vw) blokkert fra å få ny testbil....

Øyvind.h

Er det en ting jeg har lært av biltester så er det at de kan overse ting og vektlegge ting helt annerledes enn meg. Krydres det med spons, eierandeler i selskap, eierskap til bil eller bias, så faller verdien ytterligere.
Og når en hevder at alle ander lyver, mens kun den ene personen vet sannheten og hva som er det korrekte ved en bil, blir jeg litt skeptisk. Men videoene var for så vidt interessante de. Han var glad for å komme seg bort fra Tesla, men samtidig vært uheldig med å være early adopter på ID4. Sånn sett en relativt ærlig gjennomgang av hans opplevelser. På den annen side - erfaringene hans stemmer jo ikke nødvendigvis med det som leveres nå (sjekket ikke dato på filmen), verken for Tesla eller VW?

Jeg har lenge undret litt over hvorfor en større norsk aktør tar opp svært få av manglene og problemene ved biler som løftes frem som veldig gode. Dvs folk jeg vet har erfaring med iterasjoner av modellen, men allikevel dropper å påpeke ulempene.
Derfor stoler jeg primært på egen prøvekjøring. Tester tar jeg med en stor klype salt, for de dropper ofte å si noe som helst om aspekter som er viktig for meg.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ferry

Sitat fra: hELgenen på fredag 12. januar 2024, klokken 06:54Du må alltid ta det som ligger ute på youtube med en klype salt.

I likhet med alt annet. Youtube er bare en kanal for hva som helst. MIT har egen kanal. NTNU også,
https://www.youtube.com/@NTNUundervisning/videos

Electric cars in Norway

SitatYoutuberen "E for Electric" er åpen og forteller hvordan bilomtaler fungerer
Trekk.... Takker for info og YT lenker. Dette var verre enn jeg trodde. Er det noen i Norge som er med på dette, tror du? Eller er det bare et utenlandsk fenomen som jeg håper det er.

daktari

Hva med kickbacks som gir kreditter og goder til de som får venner til å kjøpe samme merke?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på fredag 12. januar 2024, klokken 17:20Hva med kickbacks som gir kreditter og goder til de som får venner til å kjøpe samme merke?
Ja, vanskelig å se hvor streken går. Jeg tenker kickbacks for selvstendige biltestere er innafor, de skal leve de også. 

Men for elbil testere i et motormagasin eller i en avis, der må vi forvente at slikt ikke skjer. Slikt er jo med på å undergrave seriøsiteten på elbiltester fra de seriøse magasinene/bladene 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA