Hovedmeny

skvettlapper tåler ikke snø?

Startet av derwaechter, tirsdag 09. januar 2024, klokken 08:31

« forrige - neste »

derwaechter

Fikk Model Y oktober i fjor og skvettlappen foran har løsnet for andre gang allerde. Fikk etter litt diskusjon beskjed at de fikser det igjen på garanti men for siste gang.

Servicemedarbeider mente det var vanlig at klipsene som holder skvettlappene på plass løsner/faller av når man kjører i snø.

Kan det stemmer? Flere som har opplevd det samme?
Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Mobileum

Iallfall ikke uvanlig at Tesla uttaler at opplagte garantireparasjoner "utføres for siste gang". Har hørt det både på støtdempere foran, dørhåndtak, og 12V batteri. Selvsagt useriøst, og egentlig ikke holdbart. Nå har ingen av feilene reprodusert seg, men kommer ikke til å gi meg hvis det skjer.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Handyman

Har opplevd det to ganger. Fikk nye på "good will" første gangen. Andre gangen skjedde det på gårdsplassen og jeg mistet ikke skvettlappen.
Det skjer når man rygger i over skavler.
Skal selv feste de med bedre plugger klips, siden løsningen er svak.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

En garanti er en lovpålagt sikkerhet for kunden, og ikke noe Tesla kan trekke seg fra. Garantien skal fange opp kundens rettigheter for utgifter grunnet konstruksjonsfeil, eller andre svakheter, etc. Teslas hyppige bruk av ordet "goodwill" er en ufin måte å si at de ikke innrømmer noen feil, men gjør dette av ren og skjær velvilje. Og at velviljen er begrenset til én gang.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

derwaechter

Sitat fra: Handyman på tirsdag 09. januar 2024, klokken 09:00Har opplevd det to ganger. Fikk nye på "good will" første gangen. Andre gangen skjedde det på gårdsplassen og jeg mistet ikke skvettlappen.

Det er interessant. Kunne tenke med å gjøre det samme men er ikke akkurat Handyman selv ;)
Hva slags plugger eller klips har du tenkt å bruke?
Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Rosstopher

Sitat fra: derwaechter på tirsdag 09. januar 2024, klokken 10:44Det er interessant. Kunne tenke med å gjøre det samme men er ikke akkurat Handyman selv ;)

Mine datt av forrige vinter og jeg burde få festet de igjen. Jeg tenkte å bruke sånne: https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilverktoy/annet-bilverktoy/plastklips-for-bil-023460/
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

hugin

Skjedde med min bil også. Synes generelt at de skvettlappene som fulgte Model Y er bedre enn de som jeg hadde på min Model 3, da de har et "øre" som innfesting til innerskjerm pluss klips. Men det er vel ikke opplagt at klipsa fra Jula er bedre enn de originale? Tesla burde delt ut "6-pack" med klips sammen med bilen, så hadde de sluppet mye håndtering i ettertid.

Noen som vet åssen en får tak i de originale, må man stille seg i kø ved et Tesla senter?
Tesla MYP hvit/svart FSD HomeLink 2022
Tesla MX 2018 75D
Tesla M3 LR DV4W FSD acc boost 2019 - solgt 2022

Rosstopher

Sitat fra: hugin på tirsdag 09. januar 2024, klokken 11:35Men det er vel ikke opplagt at klipsa fra Jula er bedre enn de originale?

Nei, de er nok ikke det, men når de originale tydeligvis detter av vil jeg heller ha 100 nye liggende enn å dra innom verkstedet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Handyman

Sitat fra: derwaechter på tirsdag 09. januar 2024, klokken 10:44
Sitat fra: Handyman på tirsdag 09. januar 2024, klokken 09:00Har opplevd det to ganger. Fikk nye på "good will" første gangen. Andre gangen skjedde det på gårdsplassen og jeg mistet ikke skvettlappen.

Det er interessant. Kunne tenke med å gjøre det samme men er ikke akkurat Handyman selv ;)
Har ikke sett på det enda, men det må bli en type plugg som ekspanderer godt på baksiden og som ikke lett kan trekkes ut. Hvis jeg ikke finner gode plugger kommer jeg til å lime dem fast.

derwaechter

Sitat fra: hugin på tirsdag 09. januar 2024, klokken 11:35Skjedde med min bil også. Synes generelt at de skvettlappene som fulgte Model Y er bedre enn de som jeg hadde på min Model 3, da de har et "øre" som innfesting til innerskjerm pluss klips. Men det er vel ikke opplagt at klipsa fra Jula er bedre enn de originale? Tesla burde delt ut "6-pack" med klips sammen med bilen, så hadde de sluppet mye håndtering i ettertid.

Noen som vet åssen en får tak i de originale, må man stille seg i kø ved et Tesla senter?

Det stemmer. Den holder faktisk ganske bra med bare "øre".Kjørte uten klipps en stund og det funket stort sett fint. 
Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Klykken

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 09. januar 2024, klokken 09:25En garanti er en lovpålagt sikkerhet for kunden, og ikke noe Tesla kan trekke seg fra. Garantien skal fange opp kundens rettigheter for utgifter grunnet konstruksjonsfeil, eller andre svakheter, etc. Teslas hyppige bruk av ordet "goodwill" er en ufin måte å si at de ikke innrømmer noen feil, men gjør dette av ren og skjær velvilje. Og at velviljen er begrenset til én gang.
Drit i garanti og be om reklamasjon.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: derwaechter på tirsdag 09. januar 2024, klokken 13:20
Sitat fra: hugin på tirsdag 09. januar 2024, klokken 11:35Skjedde med min bil også. Synes generelt at de skvettlappene som fulgte Model Y er bedre enn de som jeg hadde på min Model 3, da de har et "øre" som innfesting til innerskjerm pluss klips. Men det er vel ikke opplagt at klipsa fra Jula er bedre enn de originale? Tesla burde delt ut "6-pack" med klips sammen med bilen, så hadde de sluppet mye håndtering i ettertid.

Det stemmer. Den holder faktisk ganske bra med bare "øre".Kjørte uten klipps en stund og det funket stort sett fint. 
Ja, helt til du rygger gjennom dyp fast snø og de er fulle av is har snø. Da faller de rett av. Hvis man tar tak i bunnen og drar fremover så så løsner de ganske lett. 

kaistian

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 09. januar 2024, klokken 09:25En garanti er en lovpålagt sikkerhet for kunden, og ikke noe Tesla kan trekke seg fra. Garantien skal fange opp kundens rettigheter for utgifter grunnet konstruksjonsfeil, eller andre svakheter, etc. Teslas hyppige bruk av ordet "goodwill" er en ufin måte å si at de ikke innrømmer noen feil, men gjør dette av ren og skjær velvilje. Og at velviljen er begrenset til én gang.
Her er det viktig å ha tunga rett i munn.

Garanti er noe en leverandør gir til kunden, det er ikke noe lovpålagt med den.
Men en garanti kan ikke kalles garanti hvis den ikke gir noe mer en rettighetene man allerede har i Forbrukerkjøpsloven.

Reklamasjon derimot, er lovpålagt i Forbrukerkjøpsloven.

Handyman

Det er det samme for meg hva de kaller det, så lenge de fikset det uten at det kostet meg noe. At de bruker uttrykket "goodwill" svekker ikke reklamasjonsretten.

PS: du må lese deg opp på hva garanti er. Mistenker at du egentlig tenker på reklamasjonsretten.
Garanti er en avtale en leverandør kan velge å inngå, den er ikke lovpålagt.

Rawb

Jeg hadde samme i fjor. De hevdet jeg hadde kjørt offroad fordi det var gjørme i pluggehullene. Det var gjørme fordi jeg kjører en del grusveier og ingen plugg i hullet siden den hadde falt av. Men på Karihaugen i Oslo vek de ikke, selv om dette var første gang det skjedde meg. Synes det var smålig når det er snakk om en så billig del for dem.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA