Tar ikke lading - Tesla Veihjelp sier jeg bare må vente

Startet av slashroot88, lørdag 06. januar 2024, klokken 13:03

« forrige - neste »

slashroot88

Model S 75D 2018 mod. Lokasjon Arendal, max min temp -15c.

04.01.24 - 05.01.24(100km+ gjennværende): Ladet 10+ timer igjennom natten, 0 km lagt til. 25A hjemmelader.
05.01.24(ca 30km gjennværende) - Dro opp til Supercharger etter jobb, ladet i 2 timer, kun melding om at batteriet varmes opp. Prøvde å bytte Supercharger stasjon, akkurat samme.
05.01.24 - 06.01.24(3km gjennværende): Ladet 10+ timer igjennom natten, 2km lagt til. 25A hjemmelader.

06.01.24( Kun 5km total rekkevidde ) :
Ringte Tesla veihjelp 10:02. Fikk beskjed om at det var normalt, og anbefalt at jeg kjører ut en tur og akselererer hardt for å få varme i bilen, lykke til med 5km rekkevidde tenker jeg.

Andre tipset var at hjemmelader var så tregt så jeg burde komme meg til en Supercharger.

Så ble jeg tilsendt epost med tips som lissom skulle kunne hjelpe meg: https://www.tesla.com/support/winter-driving-tips

Har sjekket service mode på bilen, ingen alerts som tilsier at batterivarmer eller annet er defekt.

Opplevde Tesla veihjelp som om de overhode ikke lyttet til noe som helst man sa, kun opptatt av å få deg bort på en høflig måte.

Nevnte til dem at da har jeg ikke noe bil de neste dagene da, virket som jeg bare måtte finne meg i det/ingen kommentar fra dem.

Kjørt bilen i 5+ år, i temperaturer mye lavere enn dette, Norge på langs flere ganger. Aldri opplevd dette tidligere.

Hva burde jeg gjøre videre nå? Så lav batteristand at oppvarming av kabinen heller ikke vil fungere.

Ellemelle

Prøve å få bilen inn på et varmt sted hvor du kan lade, kanskje det finnes kjøpesentergarasjer med type2-ladere i området?

slashroot88

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 06. januar 2024, klokken 13:37Prøve å få bilen inn på et varmt sted hvor du kan lade, kanskje det finnes kjøpesentergarasjer med type2-ladere i området?

Takk for tips, har tenkt på det samme. Nærmeste sted er ca. 10km unna, når bilen viser kun 5km så stoler jeg ikke på at det ekstra skjulte bufferet er nok til å komme frem.

Kjenner ikke noen i området med oppvarmet garasje heller. Kanskje legge flere presenninger over bilen og sette på en ovn under, kan være risikofylt haha

Ellemelle

Men da ville jeg tatt tipset til Tesla.
Først og fremst må du i dashboardet skifte til energi-visning, da ser du hvor mye strøm du faktisk har tilgjengelig. Når du kun har stiplede linjer igjen både på toppen og bunnen, da er det helt tomt.

Så ville jeg ha kjørt til superladeren, og på parkeringsplassen i umiddelbar nærhet gitt full gass, bremset opp, full gass, bremset opp, full gass, bremset opp så lenge du kan uten å gå tom for strøm.
Dette er en veldig effektiv måte å varme opp batteriet på.
I denne energivisningen vil du også se hvor mye batteriet har kapasitet til å ta i mot. Jeg tipper at hos deg har du stiplete streker helt opp til 0 kW

TB

Kan du se hvor mye strøm bilen faktisk trekker fra 25A hjemmeladeren?

Om det faktisk trekkes 230 V x 25A er det 5,7 kW. Mener batterivarmer er ca 6 kW - så i teorien kan all strømmen gå til batterivarmeren. Men, det vil ikke være spesielt lang tid bilen kan bruke så mye engergi på å varme batteriet før batteri blir varmt nok - og da bør den starte å lade batteriet - i stedet for å fortsette å varme.

Oppsummert: 2 x 10 timer x 25 A = over 100 kW - hvor har denne energien blitt av? Om alt ble til varme burde det blitt svært varmt - eventuelt svært kaldt. Minus 15 er ikke så kaldt..

En annen forklaring er at bilen faktisk ikke trekker noe strøm av betydning fra hjemmeladeren - pga. en eller annen feil...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

slashroot88

Sitat fra: TB på lørdag 06. januar 2024, klokken 14:45Kan du se hvor mye strøm bilen faktisk trekker fra 25A hjemmeladeren?

Om det faktisk trekkes 230 V x 25A er det 5,7 kW. Mener batterivarmer er ca 6 kW - så i teorien kan all strømmen gå til batterivarmeren. Men, det vil ikke være spesielt lang tid bilen kan bruke så mye engergi på å varme batteriet før batteri blir varmt nok - og da bør den starte å lade batteriet - i stedet for å fortsette å varme.

Oppsummert: 2 x 10 timer x 25 A = over 100 kW - hvor har denne energien blitt av? Om alt ble til varme burde det blitt svært varmt - eventuelt svært kaldt. Minus 15 er ikke så kaldt..

En annen forklaring er at bilen faktisk ikke trekker noe strøm av betydning fra hjemmeladeren - pga. en eller annen feil...

Bilen står kun å trekker rundt 1,5kW, når den egentlig skal kjøre på med batterioppvarming.

Har i flere timer nå latt bilen stå med AC på HIGH, døren på gløtt så det ikke slår seg av automatisk(fungerer ikke via APP nå som den har så lav lading). Med dette så trekker den 5-6kW via laderen. Tanken var at hvis bilen blir varm inni, må noe overføres igjennom gulvet mot batteriene.

Så ja virker som den ikke trekker noen strøm av betydning, men på Supercharger virket det akkurat likt.

slashroot88

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 06. januar 2024, klokken 13:57Men da ville jeg tatt tipset til Tesla.
Først og fremst må du i dashboardet skifte til energi-visning, da ser du hvor mye strøm du faktisk har tilgjengelig. Når du kun har stiplede linjer igjen både på toppen og bunnen, da er det helt tomt.

Så ville jeg ha kjørt til superladeren, og på parkeringsplassen i umiddelbar nærhet gitt full gass, bremset opp, full gass, bremset opp, full gass, bremset opp så lenge du kan uten å gå tom for strøm.
Dette er en veldig effektiv måte å varme opp batteriet på.
I denne energivisningen vil du også se hvor mye batteriet har kapasitet til å ta i mot. Jeg tipper at hos deg har du stiplete streker helt opp til 0 kW

Vurderer det, 11km til Supercharger og fortsatt 5km rekkevidde. Eneste måten jeg vil komme frem på er om buffer holder.

Blir ekstremt stressende tur, føler det er lite smart.

turfsurf

Virker som om det er batterivarming som ikke virker. Da er kun varming med kjøring eller passiv oppvarming som virker. For deg virker det som om varm garasje med lader er beste alternativet.

Med så lite strøm igjen er det uansett ikke nok til å få batteriet varmt med kjøring, det kunne funket med 10% igjen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TB

Tviler på det blir overført mye varme fra kupe til batteri - varm luft stiger opp, blir ikke så mye varme mot batteri?

Om batterivarmer ikke fungerer vil det være best å vente til det blir mindre kaldt - eller få bilen hentet av redningsbil. Å stoppe opp underveis er upraktisk og kan oppstå farlig situasjon om du stopper på ugunstig sted.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

kodax

Hva med en oppvarmet parkeringsgarasje og spørre om du kan bruke nødladeren? Ta med skjøteledning!
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

slashroot88

Sitat fra: TB på lørdag 06. januar 2024, klokken 15:59Tviler på det blir overført mye varme fra kupe til batteri - varm luft stiger opp, blir ikke så mye varme mot batteri?

Om batterivarmer ikke fungerer vil det være best å vente til det blir mindre kaldt - eller få bilen hentet av redningsbil. Å stoppe opp underveis er upraktisk og kan oppstå farlig situasjon om du stopper på ugunstig sted.

Helt enig, var siste desperate forsøk. Faktisk fått ladet opp 1km i siden 10:02 i dag haha

Må nok vente 5 dager før det blir betraktelig mildere, kjipt uten noen som helst bil i så mange dager, så evt. redningsbil ja.

slashroot88

Oppvarmet garasje hadde vært ideelt. Takk for alle tilbakemeldingene.

Øyvind.h

Ikke sikkert det fungerer nå lenger, for det var lenge siden det var et triks - men når min Model S ikke ville lade i kulde var trikset å starte forvarming av bilen.
Dvs. i de tilfellene hvor Tesla-appen viste at bilen trakk 0-1-2A når den var plugget i og egentlig skulle lade.
Ved start av forvarming steg ampere i Tesla-appen. Lot bilen stå med forvarming på i 15-30 minutter for så å slå forvarming av, og da fortsatte bilen å trekke det den skulle fra laderen.

Det var et triks jeg brukte for mange år siden, så det er ikke sannsynlig at det fungerer nå. Skulle du gjort det nå med så lite strøm på batteriet må du plugge i, sette deg i bilen, sette varmen på HI og sjekke at bilen trekker det den kan fra laderen. Vent 15-20 min og slå av klima og se om bilen da fortsetter å trekke det den skal fra veggen.
Men - jeg tenker samtidig at det kan være litt risky når batteriet er nesten helt tomt, for full fres på forvarming kan jo ende opp med å trekke noe fra batteriet også, og det ønsker du jo ikke nå.

EDIT: ser du har forsøkt dette uten hell, så da funker ikke det trikset. Spørs om det er defekt batterivarmer ja.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Tett rundt bilen med isolasjonsmatter/tepper/snø/annet som gjør at du får et tett rom under bilen.
Kjør på med en byggvarmer/flere vifteovner, eller annet som gir masse varme. Dette bør varme opp batteriet etter en del timer. Sjekk om ladingen tar seg opp.
Søk på Youtube "how to start a car in siberia" og hent inspirasjon.
Pass på så du ikke setter fyr på bilen, dette er jo en rednekc-løsning.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

slashroot88

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 06. januar 2024, klokken 21:08Ikke sikkert det fungerer nå lenger, for det var lenge siden det var et triks - men når min Model S ikke ville lade i kulde var trikset å starte forvarming av bilen.
Dvs. i de tilfellene hvor Tesla-appen viste at bilen trakk 0-1-2A når den var plugget i og egentlig skulle lade.
Ved start av forvarming steg ampere i Tesla-appen. Lot bilen stå med forvarming på i 15-30 minutter for så å slå forvarming av, og da fortsatte bilen å trekke det den skulle fra laderen.

Det var et triks jeg brukte for mange år siden, så det er ikke sannsynlig at det fungerer nå. Skulle du gjort det nå med så lite strøm på batteriet må du plugge i, sette deg i bilen, sette varmen på HI og sjekke at bilen trekker det den kan fra laderen. Vent 15-20 min og slå av klima og se om bilen da fortsetter å trekke det den skal fra veggen.
Men - jeg tenker samtidig at det kan være litt risky når batteriet er nesten helt tomt, for full fres på forvarming kan jo ende opp med å trekke noe fra batteriet også, og det ønsker du jo ikke nå.

EDIT: ser du har forsøkt dette uten hell, så da funker ikke det trikset. Spørs om det er defekt batterivarmer ja.

Fått ladet 10km de siste 20timene, så totalt 15km nå.

Stemmer at den står med bare 1-2A når den egentlig skal varme batteriet/lade.

Appen lar meg ikke aktivere forvarming når batteriet har så lav km.stand dessverre, burde vært mulig med forvarming der den trakk strøm fra laderen, har jo plenty og gå på der. Men vet ikke om det hadde hjulpet i mitt tilfelle der batterivarmer virker defekt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA