Hovedmeny

Kulde og ID.4

Startet av hELgenen, fredag 05. januar 2024, klokken 09:55

« forrige - neste »

Øyvind.h

#15
Det har jeg ikke tenkt på, men vil tro det skjer uansett ettersom forvarming krever at bilens systemer kjører og da må 12v ivaretas. Kan teste i morgen.

Her er eksempel på graf. Ladet hele natten.
Hoppet opp er under kjøring. 
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Happytroll

ID4 Pro 2022

Happytroll

Flott informasjon øyvind.h. Takk for at du deler:)
ID4 Pro 2022

Øyvind.h

Glemte å nevne at dette er med batterioptimalisering påslått i appen. Ladingen kan være annerledes med denne avslått.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

igniztion

Ser også at noen mangler valget for Batterioptimalisering i appen. Er dette noe som kom i 3.x? Mener jeg har hatt det omtrent siden vi fikk bilen med 2.1, men det kan være jeg husker feil.m
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

lars667

Jeg fikk min 2024-modell 22. desember. Det gikk vel en uke eller så før de første varslene om for lav 12v-spenning kom. Ved første varsel skrudde jeg på batteri-optimalisering, det ser ut til å hjelpe relativt lite. Et par timer etter kjøring over en viss distanse, eller lading, har jeg ikke 12v-varsel, men det kommer fort tilbake, og app er i 99% av tilfellene ikke i drift pga dette. Jeg leste på VWid-talk at terskel for at den stopper app i å kontakte bilen er såvidt høyere enn terskelen for at bilen begynner å lade 12v-batteriet. Dermed får en denne noe snodige situasjonen. I tillegg virker det som en får ganske bra spenningsfall av den norske vinteren, og dette fremstår som et gedigent bomkjøp. Trodde virkelig VW hadde fått vekk disse barnesykdommene nå. Men jeg har sw 4.0, så mulig den har masse bugs.

Andre ting: Keyless/opplåsing når en nærmer seg fungerer naturligvis ikke pga 12v. NOen ganger, også ved stopp underveis, altså ikke bare etter at bilen har stått lenge, vil den ikke låse opp dørene igjen. Dvs. en får ikke åpnet dem selv om de ikke er låst. Ingenting skjer når en tar i håndtakene. Må låse opp 15-16 ganger med fjernkontrollen før bilen plutselig lar deg komme inn. Veldig praktisk i -25.

Har til nå hatt bilen på verksted 1 gang uten at de fant feilkoder (pga 12v og at bilen ikke tar automatisk lading eller 3-fas-lading fra easee-boksen).
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

igniztion

Skuffende at den oppdaterte varianten også har disse utfordringene. Tydelig at VAG fortsatt er på spedbarnstadiet i elbilverden.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Øyvind.h

Høres ut som 12V batteriet er defekt slik du beskriver bilen.

Men det du nevner med lading av 12V som ikke trigges før det går under terskel for app-oppdatering var interessant. Nå bør jo ikke det skje så lenge 12V batteriet er ok, men jeg har dashcam hvor jeg selv kan definere hvilken spenning som skal få kamera til å slå seg av.
Setter jeg verdien for lav får jeg det resultatet du nevner - appen varsler om for lav SOC på 12V batteri.
I en slik situasjon bør bilen lade 12V batteri og opprettholde app-styring.

Det skal jeg melde inn til VW som bug.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Enig med Øyvind.h, få byttet det batteriet.
Mine 2 ID.4er har jeg aldri hatt 12V feil på (bank i bordet), mest småkjøring, sjelden lading, alltid ratt- og setevarme og massasje på. Veldig sjelden appfeil også og Keyless virker alltid.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

#24
Har fyrt av gårde en mail til VW nå. Blir spennende å se hvilken respons jeg får (om noen).
Det virker som de har redusert lading av 12V batteriet noe på sw3.x sammenlignet med sw2.x.
Med batterioptimalisering aktivert burde de egentlig sørget for at 12V batteriet alltid ligger på 12,5-12,7V.
Det finnes ettermarkeds-leverandør av litium-batterier til ID4 som kan byttes direkte, men jeg har ikke vurdert å bytte da bilen har holdt 12V fint fungerende også ned i 24-25 minusgrader nå. Litium har andre problemer, eksempelvis skadelig å lade dem i minusgrader som gjør at en da bør ha 12V med varmeelement.
Jeg fikk varsel om svakt 12V batteri etter noe småkjøring og stillstand, med utetemp minus 22 grader, men da ser jeg jo at bilen kjører på med høy ladeeffekt. Selv mitt 12V batteri som jeg mistenker har redusert kapasitet, har bare gitt denne meldingen en eller to ganger i vinter. Samt en gang i høst/tidlig vinter når jeg testet å sette dashcam cutoff til 12V istedenfor 12,2. Det ble for lavt og trigget varselet i bilen (og melding i app om at 12V var for svakt).
Og det er et viktig poeng - 12V batteriet må starte automatisk lading ved 12,2-12,4V, godt over app-grense og godt over lav SOC på 12V. Bilen har jo ikke noe standby-forbruk å snakke om, så bittelitt kunne jeg fint levd med.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

E-Trond

Denne videoen er kansje relevant for problemet,der 12 volt batteriet kollapser noen minutter etter start i Nissan og Kia,selv om de fikk vekket bilene og startet.
Er i -40 grader da.
Dårlig kvalitet på batteriene,for lite vedlikeholdslading på natta,for liten kapasitet på ladingen etter oppstart?


https://www.youtube.com/watch?v=5qqsyTDr9NM
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Øyvind.h

Tja. VW har byttet til en kjemi kalt EFB+.
Slik jeg forstår det en type gel/wet batteri.
Men hva som skjer i -40 er ikke godt å si.
Jeg ville nok uansett forvalter en stund om jeg måtte ut og kjøre i -40 :D

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lars667

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. januar 2024, klokken 19:19Har fyrt av gårde en mail til VW nå. Blir spennende å se hvilken respons jeg får (om noen).
Det virker som de har redusert lading av 12V batteriet noe på sw3.x sammenlignet med sw2.x.
Med batterioptimalisering aktivert burde de egentlig sørget for at 12V batteriet alltid ligger på 12,5-12,7V.
Det finnes ettermarkeds-leverandør av litium-batterier til ID4 som kan byttes direkte, men jeg har ikke vurdert å bytte da bilen har holdt 12V fint fungerende også ned i 24-25 minusgrader nå. Litium har andre problemer, eksempelvis skadelig å lade dem i minusgrader som gjør at en da bør ha 12V med varmeelement.
Jeg fikk varsel om svakt 12V batteri etter noe småkjøring og stillstand, med utetemp minus 22 grader, men da ser jeg jo at bilen kjører på med høy ladeeffekt. Selv mitt 12V batteri som jeg mistenker har redusert kapasitet, har bare gitt denne meldingen en eller to ganger i vinter. Samt en gang i høst/tidlig vinter når jeg testet å sette dashcam cutoff til 12V istedenfor 12,2. Det ble for lavt og trigget varselet i bilen (og melding i app om at 12V var for svakt).
Og det er et viktig poeng - 12V batteriet må starte automatisk lading ved 12,2-12,4V, godt over app-grense og godt over lav SOC på 12V. Bilen har jo ikke noe standby-forbruk å snakke om, så bittelitt kunne jeg fint levd med.

Er det lov å spørre hvilken adresse du bruker til å rapportere bugs til VW? Var så greit med Tesla,  hvor du hadde folk som kunne hjelpe deg i app, og ev. fyreavgårde en bugreport.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Øyvind.h

Har bare brukt meldingstjenesten i appen (går vel til we-connect adresse) og satser på at de videresender internt.
Får se om jeg får noe respons på innspill om 12V lading, men de har svart på en del annet jeg har spurt om (om infotainment, brukeroppsett mm).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AKBR

Sitat fra: hELgenen på fredag 05. januar 2024, klokken 09:55Det er i skrivende stund rundt 30 minus ute og en bil som står i garasje. I garasjen er det ca 10-12 minus.
Forsøkte å starte forvarming av bilen via mobil uten å lykkes. Var ikke mulig å få kontakt med bilen.
Så gikk ut i garasjen og det som normalt møter meg da er at velkomstlystene skrues på - men ikke denne gangen.
Fikk heldigvis åpnet bilen og fikk da etterhver starter forvarming.

Men denne opplevelsen var ikke klokkeren for å si det slik, spesielt ikke da det nettopp er slike dager som i dag jeg trenger forvarming. Er det noen andre som opplever at bilen "skrur" seg helt av i kulden?

Jeg har hatt bilen stående i garasjen med lading aktivert - og den har stått på 80% et par dager nå. Hadde jo forventet at klimatisering skulle fungere som gull gitt at bilen står tilkoblet i garasje....




© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA