Hovedmeny

Kulde og ID.4

Startet av hELgenen, fredag 05. januar 2024, klokken 09:55

« forrige - neste »

AKBR

Sitat fra: lars667 på mandag 08. januar 2024, klokken 10:07Jeg fikk min 2024-modell 22. desember. Det gikk vel en uke eller så før de første varslene om for lav 12v-spenning kom. Ved første varsel skrudde jeg på batteri-optimalisering, det ser ut til å hjelpe relativt lite. Et par timer etter kjøring over en viss distanse, eller lading, har jeg ikke 12v-varsel, men det kommer fort tilbake, og app er i 99% av tilfellene ikke i drift pga dette. Jeg leste på VWid-talk at terskel for at den stopper app i å kontakte bilen er såvidt høyere enn terskelen for at bilen begynner å lade 12v-batteriet. Dermed får en denne noe snodige situasjonen. I tillegg virker det som en får ganske bra spenningsfall av den norske vinteren, og dette fremstår som et gedigent bomkjøp. Trodde virkelig VW hadde fått vekk disse barnesykdommene nå. Men jeg har sw 4.0, så mulig den har masse bugs.

Andre ting: Keyless/opplåsing når en nærmer seg fungerer naturligvis ikke pga 12v. NOen ganger, også ved stopp underveis, altså ikke bare etter at bilen har stått lenge, vil den ikke låse opp dørene igjen. Dvs. en får ikke åpnet dem selv om de ikke er låst. Ingenting skjer når en tar i håndtakene. Må låse opp 15-16 ganger med fjernkontrollen før bilen plutselig lar deg komme inn. Veldig praktisk i -25.

Har til nå hatt bilen på verksted 1 gang uten at de fant feilkoder (pga 12v og at bilen ikke tar automatisk lading eller 3-fas-lading fra easee-boksen).
hei

AKBR

Jeg har ID4 PRO 22. SW 3.1 LADET OPP 12V batteriet like før den verste kulden satte inn. Bilen ble stående i nærmere 14 dager i den verste kulden før jeg satte på laderen igjen. Da var det ca 50% på batteriet. Hovedbatteriet var hele tiden tilkoblet og var på 80%.
Tydelig at 12V batteriet får veldig liten lading når bilen ikke kjøres.
Hadde nøklene i ytterlomma på jakka når jeg var ute og gikk og disse ble kalde. Da fikk jeg ikke låst opp bilen. Liker å trykke på knappen for å låse og åpne. Måtte inn og få romtemperatur på nøklene. Da var alt i orden. Litt å huske på i kulda.

lars667

Min bil har for lite 12v og kan ikke betjenes fra app nesten med en gang etter at jeg har parkert etter lading eller kjøring. Så må være noe galt. Selv nå mens jeg sitter hos Sulland og venter kan jeg ikke nå den pga lav 12, eg har da kjørt 3 mil for å komme hit, og det er 4 plussgrader ute. På en måte er det bra, siden det må være noe feil. Men det er vanskelig å få hjelp hvis de ikke finner en feilkode i systemet sitt. Synes også det er litt urovekkende at jeg ikke har kommet inn i bilen når det har vært kaldt (men bilen varm!), selv om den var ulåst og noe bevegde seg inni døråpnemekanismen.

Så får vi se på 3-fas-ladinga, har lite håp der.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Olemann

Noen andre som har erfart at ved under -15 grader så skjer dette?  (GTX med nylig oppdatert SW hos Møller)

- Display bak rattet skifter mellom hvitt og vanlig med frekvens ca. 2-3 ganger pr. minutt?
- Infotainmentdisplay går i sort, altså skrur seg av, deretter på igjen, ca. hvert minutt?
- Android Auto og Handsfree mobil virker ikke/kobler seg ikke sammen.

Kan alt skyldes lav spenning på 12V batteriet?  Alt ble normalt igjen når temperaturen steg til over -5 grader.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA