Elektriske busser - fungerer det egentlig?

Startet av hELgenen, lørdag 30. desember 2023, klokken 16:59

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

SitatJeg har ikke lyst til at de skal investeres voldsomt i store garasjer. Det vil jo føre til at billettene blir mye dyrere. Løsningen er heller å holde batteriene varme og ikke hele bussen
Ketil  :+1: ser den men tenker at det blir jo sikkert flerbruks haller da og med solceller og jordvarme. Billettene skal ikke bli dyrere! Så dette hadde vært en god løsning. For slike ute dørs buss lade-plasser jeg ser på Alnabru og andre steder, det funker jo ikke i sprengkulda

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 09. januar 2024, klokken 22:43
SitatJeg har ikke lyst til at de skal investeres voldsomt i store garasjer. Det vil jo føre til at billettene blir mye dyrere. Løsningen er heller å holde batteriene varme og ikke hele bussen
Ketil  :+1: ser den men tenker at det blir jo sikkert flerbruks haller da og med solceller og jordvarme. Billettene skal ikke bli dyrere! Så dette hadde vært en god løsning. For slike ute dørs buss lade-plasser jeg ser på Alnabru og andre steder, det funker jo ikke i sprengkulda

Ja, de har fått det til i Stavanger.

I Oslo får en en del tapte inntekter med at bussene ikke går, pluss en får hel haug andre fordeler med et innendørs bussdepot.

Kolumbus (eid av Rogaland Fylkeskommune) fikk bygget et bygg med bussparkering over 2 etasjer i Stavanger nettopp for å få økt konkurranse i anbudsrunden. Nå behøvde ikke bussreisetilbyderne å måtte ha eget bussdepot, slik at flere kunne tilby, og en slipper masse halvdårlige depot fordi en ikke vet hvor lenge en har jobben.

Kjempesuksess i Stavanger, og ingen problemer med el-bussene 😉 . Gratis buss var det og i mange måneder i fjor.

Det er jo nesten like kaldt i Oslo, så kunne jo tro et bygg ville gjort seg like bra der.

https://bussmagasinet.no/stor-interesse-apen-dag-pa-forus/
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatKjempesuksess i Stavanger, og ingen problemer med el-bussene 😉 .
Nice :+1:  Det må vi få i oslo også, stooore varme haller

Electric cars in Norway

#18
Tema elbuss kaos i Oslo er på dax18 nå

Tillitsvalgt i bussbransjen (UNIBUSS) sier det ikke fungerer med lading i kulda

Dårlig anbudsprosess får skylda


daktari

Høres ut som om bussene ikke forvarmer batteriet før lading  heller.
Hva er løsningen?
Flere ladere.
Batterioptimalisering i bussen.
Større batteri
(Drift på midterste hjulpar istedetfor bakerste.
Vinterdekk)

Skulle gjerne visst strømforbruket på trikken en vanlig vinterdag +2 vs -20 vs sommeren. Problemet til kollektiv er alle de dørene som går opp og igjen hele tiden.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

#20
SitatHøres ut som om bussene ikke forvarmer batteriet før lading  heller.
Hva er løsningen?
Flere ladere.
Batterioptimalisering i bussen.
Større batteri
(Drift på midterste hjulpar istedetfor bakerste.
Vinterdekk)
Det må kjøpes inn flere el busser med bedre BMS.

Og ja det må være nok ladere.

Er ikke batteriet stort nok så må det kunne settes inn flere batteri moduler i eksisterende elbusser.

Drift på midterste kan være en løsning men det ble ikke nevnt under dax18 sendingen i dag. Bør man ikke heller se på flere DU på de fremtidige nye bussene - både foran/bak som i AWD?

De har vinterdekk på nå.

daktari

Bra, de har fått på vinterdekk. Det har ikke vært mulig  se noen busser med stans pga føret siste tiden.
I Aftenposten i dag er et bilde av vanlig hurtiglader, og det pekes på at bussmerkene ikke har kompatible ladesysytem. Så det er noe problemer der.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Daniel_0007

Sitat fra: arthur på torsdag 11. januar 2024, klokken 09:08"I motsetning til dette klarte elbussene å holde det gående i Drammen, mens dieselbussene sto stille."

https://www.nettavisen.no/okonomi/dieselbussene-talte-ikke-kulda-krevende-a-varme-dem-opp/s/5-95-1566931


Ser ut som drammen har gått for busser fra volvo vs oslo som har solaris/byd, skulle gjerne sett noen sammenligning.
Virker for meg at kanskje ruter har gått for det billigste alternativet ved innkjøp.
Har selv kjørt buss en kort periode i oslo og solaris bussene var skikkelig jalla
Model 3 2019 LR Rwd

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 10. januar 2024, klokken 05:56Det er jo nesten like kaldt i Oslo, så kunne jo tro et bygg ville gjort seg like bra der.

https://bussmagasinet.no/stor-interesse-apen-dag-pa-forus/

Nesten like kaldt i Oslo som i Stavanger? Hadde det vært like lite kaldt i Oslo som i Stavanger, hadde det vært null problem i Oslo.

I Oslo har det vært en revolusjon mht elbusser. Hadde aldri trodd det var mulig å fase inn elbusser og fase ut fossilbusser så raskt! Leser nå at de første elbussene ble satt i rute i 2017 og at alle bussene skulle være utslippsfrie innen utgangen av 2023. At man har klart dette og med så lite problemer unntatt i det siste med både ekstrem kulde og veldig mye snø forrige uke, er oppsiktsvekkende!

All ny teknologi har barnesykdommer i større eller mindre grad. Om en velger de billigste bussene kan det gå bra eller det kan vise seg at de ikke greier ekstreme forhold (kulderekord i Oslo 31,1 grader, under -30 på værstasjon innen Oslo for første gang). I praksis ser en at elbiler og elbusser har mindre problemer med streng kulde enn dieselkjøretøyer som vi har hatt i ca 80 år! En ser også at de problemer en har, kan enkelt løses ved å holde batteriene varme, bedre ladekapasitet (flere/kraftigere ladere). Høyere batterikapasitet vil komme av seg selv. Med litt tilpassing vil ikke vi oppleve de problemer vi har nå i fremtiden.

Trekkoppbil

#25
Min erfaring med elbil:
Hvis man er oppfinnsom, våken, smidig og hensynsfull:
Man kan ha en rimelig bil, som kan gi kjøreglede, framkommelighet, og være ressursbesparende med lite av forbruk, investering, verditap, slitasje, reparasjoner og billig forsikring mm.

Hvis man ikke innretter seg så bra:
Da kan elbil bli dyrt, gi dårlig kjøreglede, dårlig frammkommelighet, være ressurskrevende med høye tall på forbruk, investering, verditap, slitasje, reparasjoner og dyr forsikring mm. Mange bilister klarer ikke å kjøre elbil, uten å slite ut batteriet ganske vesentlig, og da burde man ikke kjøre elbil.


Jeg antar at det er det samme med buss.

I Drammen har man for tida problemer med dieselbusser, mens elbussen går bra. I Oslo er det motsatt.
Kjøper du busser som ikke har framdrift på de hjula de trenger, i forhold til vektfordeling, og bussen ikke har brennevarmer, og du skryter av en låg instegsmodell hvor du ikke har plass til kjettinger, og du ikke forstår at du må holde ladepluggene tørre for snø og regn, og du parkerer ute, og du ikke har tilstrekkelig ladeløsning, og du velger ladekontakter som er beregna på små biler, i stedet for å velge løsninger for tunge kjøretøy, og du kjøper kjøretøy som er produsert av statsbedrifter i ett av verdens størte og værste diktatur, som du deler politisk ideologi med, så burde noen vurdere om du bør kjøre buss.

YKarlsen

Det ser da ut til at de elektriske bussene i Drammensområdet har mye mindre trøbbel i kulda.
Mistenker forskjellen er at produktene fra Kina ikke holder mål, mens de fra Norden (les Volvo) fungerer i vårt klima

vinterdekk

#27
Bussene (ikke elbusser) ble parkerte i Tromsø, sist mandag kveld fra 23:15, og en rekke avganger innstilte tirsdag. Elendig føre [heftig regnvær og snøsmelting] og mangel på sjåfører oppgis som årsak. Så det er litt forenkling å bare se på drivlinje når man diskuterer tilgjengelighet i busstilbudet.

https://www.itromso.no/nyheter/i/2B2K9q/derfor-stengte-de-ned-busstilbudet-mandag-kveld-flere-innstilte-avganger-tirsdag-morgen
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på fredag 12. januar 2024, klokken 07:31Bussene (ikke elbusser) ble parkerte i Tromsø, sist mandag kveld fra 23:15, og en rekke avganger innstilte tirsdag. Elendig føre [heftig regnvær og snøsmelting] og mangel på sjåfører oppgis som årsak. Så det er litt forenkling å bare se på drivlinje når man diskuterer tilgjengelighet i busstilbudet.

https://www.itromso.no/nyheter/i/2B2K9q/derfor-stengte-de-ned-busstilbudet-mandag-kveld-flere-innstilte-avganger-tirsdag-morgen

Nå er ikke disse langt nord vant til slike skiftende føreforhold slik vi i sør her. Er det ikke helt mørkt og tørr hvit snø på veien og litt vind, eller helt lyst døgnet rundt med så sliter man i Nord......

vinterdekk

Sitat fra: hELgenen på fredag 12. januar 2024, klokken 07:55
Sitat fra: vinterdekk på fredag 12. januar 2024, klokken 07:31Bussene (ikke elbusser) ble parkerte i Tromsø, sist mandag kveld fra 23:15, og en rekke avganger innstilte tirsdag. Elendig føre [heftig regnvær og snøsmelting] og mangel på sjåfører oppgis som årsak. Så det er litt forenkling å bare se på drivlinje når man diskuterer tilgjengelighet i busstilbudet.

https://www.itromso.no/nyheter/i/2B2K9q/derfor-stengte-de-ned-busstilbudet-mandag-kveld-flere-innstilte-avganger-tirsdag-morgen

Nå er ikke disse langt nord vant til slike skiftende føreforhold slik vi i sør her. Er det ikke helt mørkt og tørr hvit snø på veien og litt vind, eller helt lyst døgnet rundt med så sliter man i Nord......

Beklager.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA