Kollaps i prisen på litium

Startet av Jalla, fredag 29. desember 2023, klokken 10:52

« forrige - neste »

Jalla

Det er både gode og dårlige nyheter på samme tid. Det er bra for prisen på elbiler fremover, men det betyr også at salget av litiumbatterier er mindre enn hva markedet trodde. Det selges mindre elbiler på verdensmarkedet enn hva som noen forutsatte. Prisen på litium er ned 85%.

Ettersom produksjonen av litium ser ut til å øke i 2024 så forventer de at prisene skal enda mer ned.
Så det skal bli interessant å se hvordan dette slår ut på prisingen av sluttproduktet fremover.

https://www.nettavisen.no/okonomi/full-kollaps-i-prisen-pa-viktig-elbil-rastoff/s/5-95-1545877



Vaduz

Det er vel hele poenget med økte renter, redusere inflasjon.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Jalla på fredag 29. desember 2023, klokken 10:52Det er både gode og dårlige nyheter på samme tid. Det er bra for prisen på elbiler fremover, men det betyr også at salget av litiumbatterier er mindre enn hva markedet trodde. Det selges mindre elbiler på verdensmarkedet enn hva som noen forutsatte. Prisen på litium er ned 85%.

Ettersom produksjonen av litium ser ut til å øke i 2024 så forventer de at prisene skal enda mer ned.
Så det skal bli interessant å se hvordan dette slår ut på prisingen av sluttproduktet fremover.

https://www.nettavisen.no/okonomi/full-kollaps-i-prisen-pa-viktig-elbil-rastoff/s/5-95-1545877




Har kanskje noe å gjøre med at natrium-batterier er i ferd med å komme (natrium er mye billigere og erstatter litium)? Ellers regner en med 35% vekst på verdensbasis i 2024 og 43% i Europa.

I 2035 forventer en et salg på 110 millioner lette kjøretøyer, hvorav 68% vil være elbiler.

Det er forhold som drar i ulike retninger, som mindre støtte i Tyskland og Sverige, men økning på ca 30% per år vil nok fortsette slik at andel av elbiler raskt blir stor på verdensbasis. Når i tillegg elbiler etter hvert antas å bli billigere i produksjon enn fossilbiler, er nok det meste gjort! Særlig utviklingsland vil nok se fordelene ved batteridrift/strøm.

Div. fra nettet:

https://www.visualcapitalist.com/electric-vehicle-sales-by-model-2023/

Electric vehicle (EV) sales are gaining momentum, reaching 18% of global vehicle sales in 2023.
Given growing cost efficiencies and changing consumer behavior, global EV sales are projected to make up half of new car sales globally by 2035, according to forecasts from Goldman Sachs.

BEV sales in all twenty analyzed markets increased by 26% in the third quarter of 2023 in comparison with the same period last year. But if it were not for waning growth in the Chinese market, that figure would be considerably higher.

PwC Autofacts recent study of market trends suggests that this strong BEV sales performance will continue, with projected growth of 35% in all analyzed markets in 2024.

In Europe, the BEV market could grow by 43% in 2024, while a north-south divide is emerging
EV uptake has weakened in North America, while recent subsidy cuts in European markets like Germany, Sweden and the UK have damaged demand, particularly for PHEVs. Accordingly, the global EV share is predicted to be lower throughout the decade than previously forecast, reaching 23.5% in 2025, then 45.3% in 2030, and 68.4% in 2035.

https://www.strategyand.pwc.com/de/en/industries/automotive/electric-vehicle-sales-review-2023-q3.html

We forecast that global EV sales, comprising battery-electric vehicles (BEVs) and plug-in hybrids (PHEVs), will reach 14.1 million units in 2023. This equates to EV sales growth of 34% compared with 2022.

North America, including the US and Canada, saw EV sales increase by 48% year on year in 2022, following 100% growth in 2021. The EV share of light-vehicle sales is forecast to reach 19.5% in 2025, increasing to 45% in 2030 and 77% in 2035.

https://www.ev-volumes.com
In terms of the BEV-PHEV mix, all-electric models are expected to account for 80.5% this year, rising to 88.1% in 2025, then 95% in 2030, and 98% in 2035.

Electric cars in Norway

SitatHar kanskje noe å gjøre med at natrium-batterier er i ferd med å komme (natrium er mye billigere og erstatter litium)? 
Ja det tror jeg er en av årsakene 

Trekkoppbil

#4
Regner med at natriumbatterier foreløpig er til så smale nisjer at det ikke spiller inn på lithium-prisene.
Biler med natriumbatterier er vel i klasse med elbiler vi hadde for 10 år sida. Ønsker man det, kan man vel heller kjøpe en 10 år gammel bil som har saktere aldring enn ett natriumbatteri.

Når det er sagt, så har jeg lenge ønska velkommen batteriteknologier som bruker alternative salter til Lithium, der det ikke er så høye krav til energitetthet. Jeg har lurt på hvor langt man kunne komme med Zebra-batteriene, som var i bruk i Think, dersom teknologien hadde vært videreutvikla.

Lithium er nok i et periodisk marked.  Periodiske markeder er volatile typisk grunnet oversvingninger i tilbudsssiden i markedet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA