Elaway - frem og tilbake, informerer ikke brukerne!

Startet av RJK, tirsdag 26. desember 2023, klokken 00:37

« forrige - neste »

RJK

Fy, søren nå koker det inni hodet her. På fellesladerne fikk vi i fjor beskjed om at betaling og ladestart/stopp heretter skulle administreres gjennom Bilkraft-appen, og slutt med Elaway sin egen app.

Satt på jobb og skulle til å dra hjem igjen, men ville bare sjekke om det var ledige ladere. Der får jeg beskjed om at alle laderne er ute av drift, noe som dessverre ikke er uvanlig. Jeg velger likevel å kjøre bort til laderne, og ser at flere lyser grønt (ledig/ikke aktiv lading) og det er ledig foran disse, andre biler står og lader og viser blått lys.

Kjører derfor på plass, kobler meg til, og bipper brikken min, men etter en liten stund kommer rødt lys (feil), men merkelig nok henger den ikke på rødt lys, og ladeporten lyser hvitt istedet for rødt. prøver igjen, men samme resultat. Kobler derfor helt fra, kobler til igjen, men akkurat samme skjer.

Setter meg derfor inni bilen da jeg ikke orker å knote med dette ute i kulda, og prøver å ringe support. Pga helligdag, har de tydeligvis redusert åpningstid, men jeg må sjekke nettsidene for å finne info om åpningstider.

Inne på appen reklamerer de nå for ny Elaway-app, så etterhvert laster jeg ned denne, men den finner da ikke brukeren min. Oppdager at jeg må registrere meg på nytt. Så må jeg verifisere epostadressen før jeg får gå videre. Må da bestille tilgang på nytt.

Krysser av for at jeg bruker fellesladere, og når jeg skal velge ladeanlegg, så kommer borettslaget opp. Javel, så de er inkludert, men jeg har ikke blitt informert. Føkkings f..n, tenker jeg. Hvorfor klarer de pokker meg ikke å informere på forhånd?

Javel, bare å fortsette registrering med å legge inn alt av navn og adresse på nytt, selv om jeg måtte oppgi dette for å lage bruker i sted. Så legge inn kortinfo, og så legge til brikken igjen. Får så melding i appen om at brikken er aktiv.

Ja, da skal jeg endelig få ladet, tror jeg, så jævlig godtroende og lettlurt som jeg til tider er. Nei, ikke pokker om det virker anderledes enn i sted.

Setter meg inn i bilen igjen, og leser mailen de skulle sende. I den så finner jeg altså ut at det tar inntil 10 dager, og de vil kontakte meg for å avtale å montere opp boks. Ja men for søren, jeg har jo sagt at jeg bruker fellesladere og IKKE skal ha egen lader.

Så der står jeg med bil som er lavt nivå på, og ikke får ladet.

Jævla døgenikter. Vet ihvertfall at jeg skal ringe straks support åpner, og etter å ha fortalt den jeg snakker med om at jeg ikke klandrer vedkommende, men at jeg likevel må spørre hvilke gjeng med idioter som sitter i ledelsen og driftorganisasjonen der, som pokker ta meg IKKE sørger for info, og samtidig gjør ting så pokkers tungvint, og at det heller ikke er mulig å få kommet i gang med lading umiddelbart.

For et gjeng med brødfrø og dumskaller.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Ved at andre lader, hvordan har de fått tilgang?

Er det ingen informasjon fra styret? Borettslag og sameier kan benytte ulike plattformer, Obos har Vibbo, det finnes ulike tjenester.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på tirsdag 26. desember 2023, klokken 08:51Ved at andre lader, hvordan har de fått tilgang?

Er det ingen informasjon fra styret? Borettslag og sameier kan benytte ulike plattformer, Obos har Vibbo, det finnes ulike tjenester.

Mest sannsynlig har det gått ut informasjon via nettsidene til borettslaget, så de som eier sine egne leiligheter har sikkert fått beskjed gjennom styret.

Men vi som leier, er i utgangspunktet låst ute fra den portalen, med mindre huseier bestiller åpning. Dette er forsøkt flere ganger, men jeg har etter minst 3 år med den "nye" portalen, ennå ikke fått bruker. Det har jeg altså gitt opp.

Men uansett, det er elendig kundeservice å ikke informere brukere som de allerede har i registerne sine. Og de faste 59,- i månedskostnad har de jo klart å sende ut, selv om jeg altså er blitt kasta ut som ladekunde.

Da må man jo forvente at de klarer å informere. Det er jo ikke så forbasket vanskelig i dag, dette er jo noe de fleste systemer har innebygd!
Bosted Oslo

RJK

Da har jeg snakka med Elaway, som kunne informere meg om at dette var endret 14. desember (ikke hatt behov for å lade hjemme i perioden i mellom), men at egentlig skulle brukerne vært overført automatisk.

En hyggelig medarbeider fikk aktivert meg, så nå bør det være klart for å lade. Men ga mine klare tilbakemeldinger, på en rolig og høflig måte, men hvor det likevel ikke burde være tvil om at jeg er temmelig irritert over hvor elendig jobb selskapet har gjort her.

Også gitt klar beskjed om at de må slutte sporenstreks med å bytte betalingspartner/betalingsløsning.

Jeg er fremdeles mektig irritert på selskapet...
Bosted Oslo

TB

Heilt klart uheldig å ikke sende ut innformasjon til eksisterende betalende kunder. Mulig det ikke er så mange som leier?

Ved leie har eier også et ansvar å videreformidle informasjon til leietaker.

Obos sin Vibbo løsning har eksempelvis muligheter for å registrere leietakere, slik de mottar samme informasjon som eiere.
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på tirsdag 26. desember 2023, klokken 12:11Heilt klart uheldig å ikke sende ut innformasjon til eksisterende betalende kunder. Mulig det ikke er så mange som leier?

Ved leie har eier også et ansvar å videreformidle informasjon til leietaker.

Obos sin Vibbo løsning har eksempelvis muligheter for å registrere leietakere, slik de mottar samme informasjon som eiere.
Stort borettslag, så forventer at et sted mellom 10-20 % ihvertfall er utleie-enheter.

Jeg har fått CC på mail eier har sendt borettslaget for å få meg lagt inn, huseier er ikke mest datakyndig, men må jo si han har gjort sitt så langt det kan forventes. Jeg har ikke orka å mase på han, bl.a. fordi jeg bor her til en veldig gunstig pris.

Så nå får det bare være slik at info jeg ikke får, som viser å treffe meg, blir reagert på i ettertid.
Bosted Oslo

RJK

Føljetongen fortsetter...

Skulle sette på ladingen før jeg gikk på jobb. Får til å starte ladingen, men så trippa bilen...

Ingenting som virket nå, så tipper enten 12V-batteriet eller sikring røyk. Får se hvor mye jeg orker å feilsøke selv.

Så da står den nå og opptar en ladeplass, og jeg må ringe NAF Veihjelp. Er på jobb nå, og kommer ikke hjem før litt før midnatt, så tenker jeg ringer de i morgen i stedet, men sjekker om den har "klikket" seg i orden i mellomtiden (tviler, men håper)...
Bosted Oslo

TB

Tips er å sjekke 12V batteri har ok spenning.
Er spenningen lav vil starthjelp eller startkabler være metode for å starte bilen.

Men,.. I enkelte tilfeller kreves det bilen kommer inn med redningsbil for å kvalifisere til lånebil...
Lørenskog

RJK

Har dessverre ikke utstyr for å måle, så tipper at enten får NAF meg igang igjen, eller så blir det planbil til Mobile...!

Så det blir ev. bare en visuell sjekk på sikringene, for å se om noe der har trippet, før jeg tar tlf.

Godt jeg har NAF Veihjelp ihvertfall!
Bosted Oslo

TB

Måle spenning krever bare et enkelt apparat, voltmeter eller multimeter.

Trenger ikke apparat som belaster og måler indre motstand i batteriet. (En batteri tester vil si noe mer om tilstanden til 12V batteriet.)

På min 2019 kona byttet forhandler 12V batteriet på garanti når bilen var 3 år. Mange har erfart samme, batteri er typisk en slitedel, kvaliteten variabel tydligvis..
Lørenskog

RJK

Ja, er kjent med den svakheten. Men har ikke hatt batteriproblemer av denne typen, mest sannsynlig fordi bilen hovedsaklig kjøres langt.

Hadde forøvrig en times AC-lading på fredagen, og ladet litt på en SuC på mandag på vei hjem, og nesten ikke brukt i mellomtiden, så bilen skulle jo ha fått lada 12V slik at jeg tviler på at det er problemet.

Jeg er ganske overbevisst om at det er et relé som har klikket. Men NAF veibil er her om 5-10 min nå, så da får vi se. De tok sjansen på servicebil i starten, ikke en planbil. Jeg tror de må komme tilbake med planbil...  8)

Oppdatering følger, men tar det lang tid, er jeg nok på vei til Mobile med bilen...
Bosted Oslo

RJK

Ja, da er bilen endelig på lading, 12V hadde falt til under 6, og jeg er bedt om å kontakte forhandleren for garantibytte av dette batteriet.

Det som er rart, er at jeg fikk jo start på bilen og kjørte den til laderen, så siden den ikke fikk låst seg selv elektronisk (bakdøra på passasjersiden lot seg ikke låse manuelt engang), så tipper jeg den har tappet seg ned i løpet av gårkvelden og natta, og at det ikke var initialt problem.

Så nå skal jeg ringe forhandleren, men bilen tar lading, og på 12V.
Bosted Oslo

TB

Om bilens styresystem oppdager en "feil" stoppes den automatiske lading av 12V batteriet.

Er batteriet svekket, kombinert med kaldt vær, som gir lavere kapasitet kan være nok til at bilen stopper.

Håper batteriet blir byttet av forhandleren på garanti uten noen flere spørsmål.
Lørenskog

RJK

Regner ikke med at det blir et problem å få byttet det.

Ja, hovedbatteriet var jo allerede så lavt, at om bilen ikke følte seg helt "av" i og med at bakdøra ikke lot seg låse, så ser jeg veldig godt at vedlikeholdsladingen stopper opp. Og dermed har den nok fått tappet seg godt ned i løpet av kvelden og natta.

Siden jeg har gangavstand til jobb, og allerede var blitt forsinket, samt at det bare er ca 7 min gange i mitt tempo til jobb, så var jeg ikke avhengig av å ringe de for å komme meg på jobb.

Og siden det var helligdag, tenkte jeg det var greit å ikke ringe rundt midnatt da jeg kom av vakt, men heller ta det på morgenen i dag. Da kunne jeg i verste tilfelle prate meg til lånebil om de ikke fikk tatt den kjapt, da jeg hadde noen reiseplaner for helga som inkluderer bilen.

Håper å få byttet batteriet kjapt, da dette nok er noe jeg forventer de har på lager.
Bosted Oslo

Ingeniøren

Ehh, har ikke lest alt men når du sier hovedbatteriet var så lavt slik at 12V batteriet ikke fikk lading lenger/slått av, så er det ikke nødvendigvis et kaputt 12V batteri ?  Biler i dag med alt av kommunikasjon mm bruker en del strøm som dras fra 12V batteriet og er det så kaldt som nå om dagen så vil det gå tomt rimelig raskt vil jeg tro. Mao er det ikke sikkert et nytt 12V batteri hadde gitt annet resultat.

Videre har ikke hovedbatteri godt av å stå lenge med lavt ladestand så forstår ikke helt du lot det skure å gå så lenge...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA